Hej, Djurjouren. Förts vill jag säga att jag har all respekt för dig, dina inlägg verkar vettiga och du verkar veta vad du pratar om. Men, som jag sa till Zora; när jag försöker lära mig nåt så vill jag bena upp det in i minsta detalj, för att förstå. Jag måste få bort alla tvivel.
Så: Jag har ridit sen jag var 10 år. Nu är jag lite över 30. Med vissa uppehåll har jag ridit under dessa år. Hur lång tid ska det behöva ta innan man är "godkänd"? Sen talas det ju hela tiden om att stångbett är så skarpt och kan skada. Det måste ju betyda att ett tränsbett är "trubbigare", särskilt som det rekommenderas att öva på.
Det sägs hela tiden att man måste vara skicklig ryttare för att använda stång och att tränsbettet är för dem som ännu inte nått dit. M.a.o är tränsbettet ett "trubbigt" hjälpmedel, som jag måste ta i mer med, för att få effekt. Vad lär jag mig av det- jo, att ta i. Min egen bedömning av mig själv är att jag inte har särskilt hårda händer, men jag vet att jag viker handlederna åt fel håll. Jag tror att det har blivit så pga kombinationen svaga armar och trubbiga hjälpmedel. Frågan är om min bedömning av mig själv nödvändigtvis stämmer. En utav mina frågor i tidigare inlägg är just NÄR och VEM som avgör när man är tillräckligt skicklig?
Dessutom ser jag det så här: Kan jag rida ordentligt på ett vanligt tränsbett, vad i allsin dar ska jag då med stången till? Som skrytobjekt eller? Jag ser stången som ett hjälpmedel, inte som nåt visuellt "bevis" till omvärlden på att jag är en skicklig ryttare. Min syn är nog snarast åt motsatt håll- ser jag stångbett på en häst så får jag en negativ känsla, som att den hästen måste vara svårriden, eller nåt. Jag ser ingen mening med hjälpmedel på en häst som redan kan, eller för en ryttare som redan kan, för den delen. Har man nått så långt ska hjälpmedlen bort.
Jag fick, som sagt, info på en websida om att ridtravarens tendens att gå med huvudet högt och ryggen sänkt, snarast blir VÄRRE om den rids på tränsbett. Jag vill inte förvärra det beteende som jag försöker få bort. Överlycklig över att ha funnit lösningen på varför jag inte kunnat få min häst att förstå, stod jag i begrepp att köpa nytt bett. Men, ack vad jag bedrog mig...
Så nu harvar jag runt med min häst, utan att egentligen veta vad jag ska ta mig till. Jag gör fel om jag rider på tränbett, jag gör fel när jag funderar på stång, jag kan nog egentligen inte rida och borde nog inte ha någon häst...
Jag är färdig att skita i allt och tappar självförtroendet totalt, samt all inspiration.
Hästen blir stående i hagen i flera dagar för att jag inte ser någon mening med att rida alls. Hur ska jag veta när jag gör rätt och hur man gör när man gör rätt,om inte hjälpmedel får användas för att hitta utgångsläget? Och igen: vilka andra hjälpmedel får inte användas? Det måste ju vara alla, eller? Man ska ju lära sig rida först, innan man använder hjälpmedel...