Huvudfrågan för mig är väl egentligen vad sjutton ska man rida på som ryttare om man inte har en oberoende sits, dvs oberoende hand?
Ja precis, men då kommer ju också frågan om det är mer skonsamt att rida på ett vanligt tränsbett...
En tjej jag känner har alltid ridit sin unghäst på tränsbett och de kan inte komma ifrån tjafsandet och ju mer hon försöker komma ifrån desto mer glider de in i det. Just nu har hon lånat ett hack av mig (samma verkan som en stång) och det har gjort en oerhörd skilland då de både har fått något helt nytt och "oförstört" att vila sig på.
Det jag ville komma fram till med det är väl att man kan göra skada oavsett vilket bett man har.
Det optimala hade ju varit att lära sig rida så pass bra på någon annans häst (utbildad sådan) innan man ens sitter upp på en egen. Oavsett vilket bett man väljer.
På mitt egna sto fick jag välja mellan att sitta och "tjafsa" (ingen psykisk kontakt med henne alls) eller att rida på hackamore (samma effekt som ett stång bett). Jag valde hackamoret eftersom det var ända sättet att få tillbaka henne till världen igen när man red i en paddock (eller annat som hon förknippade med det).
Den dåliga bieffekten blev att jag fick en häst som la huvudet på sned efter ett tag då jag vill ha för mycket stöd i handen. Den bra effekten var att hon till slut alltid var närvarande psykiskt och till slut började tycka att det var kul.
Vi provade att sätta på henne ett tränsbett ett år senare (lite mer än ett år). Jag fick då en häst som gick och slog med huvudet (tyglarna hängde) och bara stressade och villa springa ifrån allt.
Så då satte vi på stång och kapson istället, vilket hon trivdes jätte bra på. Givetvis har det gett bakslag i träningen i och med att jag inte kunnat ha ett ledat bett, men med just henne vet i fasiken om man någonsin hade kommit runt det. I sommar tror jag att jag ska prova med ett tränsbett igen och så får jag hålla på att prova år för år tills jag antingen inser att det inte kommer att funka eller tills det att hon tycker att det är okej.
Jag håller med dig (och de flesta andra) om att man har börjat haft en tendens till att ta på stången för tidigt. Förhoppningsvis är detta bara en nyck som så småningom försvinner... Sen finns det alltid de som ska göra fel (enligt majoritetens tycke) och det är ju inte så mycket man kan göra åt det.
När jag får en unghäst så kommer det första "betten" som jag provar att vara en kapson...för att sedan när vi kommit en liten bit prova något sorts tränsbett för att sedan gå över till stång och kapson och till sist endast stång. Sen får man ju hela tiden baka och gå framåt med de betslingarna precis som med allt annat i träningen.
Så kommer i alla fall riktlinjerna se ut, sen får man se om de går att hålla.