Faran med vår syn på stångbettets nytta

Hille går allra bäst på smalt tvådelat tränsbett :) Tyvärr måste jag ju ha Kandar på Tävling, men försöker att inte använda stången alls i den mån man "får" utan att få kritik av domaren för det.

Många rider med tvådelade bett, för att så gör ju alla andra; på ridskolan, på dressyrtävling.

Men det var denna meningen jag reagerade på. Ungefär som att alla som rider på tvådelat bett är dumma i huvudet och inte fattar hur dåligt det är. Det finns faktiskt hästar som trivs på tvådelade bett.

Ingen trångsynt människa har en bättre åsikt än en annan. Att vara insnöad på att alla hästar hatar annat än stång är lika illa som att tro att ALLA hästar vill gå på tvådelat bett, eller att man måste rida bettlöst. Självklart.

Vad jag menade var snarare att de flesta människor följer strömmen. På vår ridskola har de flesta hästarna tredelat bett, och det kanske innebär att vissa tror att tredelat är det bästa som finns, vilket inte heller är en sanning. Alla stereotyper kan vara skadliga eftersom det inte finns svart eller vitt när det gäller många saker. Istället borde man lära sig att det finns lika många sätt som det finns hästar.

Re: har Bent uppfunnit god ridning?

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Kanske man borde införa utvisning för alla som skrivet mer än tre 'hackiga' inlägg på rad! Typ: 'nu får du inte vara med på tre dagar' :cool:
Sakfrågan är det intressanta, och när den överskuggas av tonen (arrogant, intrigerande, sarkastisk, otrevlig), så har man faktiskt slutat föra något av intresse till sakfrågan, anser jag!!! Då hjälper det inte hur mycket man kan, för ingen vill ändå lyssna på vad man säger...

Nu har jag inte läst alla era svar (inget för att vara ärlig) men jag har kikat lite då och då på rubriket och funderat.

Var in på min NH instruktörs sida idag och hittade detta:

"Stångbett är ett signalbett som ofta missbrukas och har fått dåligt rykte, men om man använder det rätt så får man en häst med ”servostyrning”. Hästen är inte redo för stångbett innan den är helt eftergiven i sin helhet både mentalt och fysiskt i alla lägen." citat hämtat från Jaana Huuhka.

Vad jag vill understryka i detta citat är dessa ord:

Hästen är inte redo för stångbett innan den är helt eftergiven i sin helhet både mentalt och fysiskt i alla lägen.

Inte bara ryttaren måste lära sig, utan även hästen måste vara redo, och när hästen är reda är ryttaren redo, så länge de har utvecklats tillsammans!

Re: har Bent uppfunnit god ridning?

För att kunna plocka russin ur en kaka, måste ju resten av kakan vara oätlig - och varför köper man den då?

Nej då, men russinen är ju säkerligen bra mycket godare än resten av kakan och tar man russinen från flera olika kakor får man bara det godaste av varje, fast det lär ju skära sig i munnen till slut

Hästen är inte redo för stångbett innan den är helt eftergiven i sin helhet både mentalt och fysiskt i alla lägen.

En sak jag kom att tänka på när jag läste ovanstående:

Gränsen kan vara hårfin mellan mentalt eftergiven och kuvad. :crazy: Finns det någon som tror sig veta vad skillnaden är? :confused:

mvh Jessica

Jag tycker ofta att det handlar om huruvida hästen vågar ta egna initiativ eller inte. Vågar den inte det, då är den kuvad... :crazy:

Håller med.

Man vill ju inte ha en maskin, då kan man lika gärna köra bil eller moppe. :crazy:

mvh Jessica

Det ser då jag direkt på en häst! :confused: Är det svårt att se? Om en häst är lycklig/tillfreds eller ej.

Det är när hästen utsett ryttaren till en positiv ledare (alltså, man har inte tagit ledarskapet) och den gärna gör det man ber den om (obs BER) eftersom den tycker det är roligt, och trevligt och den tycker att ledaren är klok och därmed gärna följer den.

Jag tror det är väldigt individuellt vad man anser vara en "lycklig" häst.

Vissa tycker hästen ser lycklig ut om den är lugn, andra när den slår bakut av glädje.

Sedan finns det de som tror att en häst som knappt rör sig framåt är lugn, dvs lycklig. Liknande tankekedjor kan hålla på i det oändliga.

Men jag förstår nog vad du menar, ville bara debattera lite till. :smirk:

mvh Jessica

Jag tycker att det är lite olika svårt att se beroende på hurpass ranghög hästen är. Har man ett t.ex. ranghögt sto är det rätt lätt att se. De tar egna intiativ och har egna åsikter och "slåss" för att framföra dem om man inte lyssnar. Uppför de sig till punkt och pricka som man säger så är det nåt som är fel. :p

Men en häst som är låg i rang tycker jag är skit svårt att se om den bara är lydig eller kuvad. :crazy:
Fast å andra sidan är jag inte van vid ranglåga hästar heller.

Fast det är ju ganska generaliserande. Min häst, som inte är spec. ranghög har trots det ganska bestämda åsikter om vad som ska göras och inte, frågar man inte så får man inget tillbaka ;) Men det lär ju vara skillnad från häst till häst

En annan sak jag har sett är att hästarna beter sig väldigt olika beroende på om de är i hagen eller på ridbanan (speciellt ston :angel:).

Min häst är ranghög i "sin" hage. Han dricker först, väljer matställe först, bestämmer vilka som ska komma in i hagen och vilka som ska gå ut (tror han i alla fall :smirk:).

Men sedan, på ridbanan, så händer något märkligt. Då ignorerar han de andra hästarna och de som han kuvar i hagen lägger öronen och sparkar efter honom (sto igen :D)

De flesta ston bara avskyr honom. :o

Kan hästar ha hämnas??? :confused: Kanske är de som hundar och känner sig säkrare när matte/husse är i närheten?!?

mvh Jessica

Jo det är sant. Mitt sto gör aldrig något i paddocken eller ute. Då vet hon att hon inte får fast än att man kan se på henne att gärna vill. :devil:

Jag tror nog att de kan känna sig säkrare med matte nära sig. Speciellt om de andra hästarna går i samma hage annars för då har hästen sett att man står över de andra hästarna i rang.

Dags att återgå till sakfrågan, tycker jag. Vi har kommit ifrån ämnet totalt.
Fortfarande svävar jag runt i förvirring ang. det här med stångbett och fortfarande undrar jag vilka andra hjälpmedel som anses "förbjudna." Jag har ännu inte fått någon riktig förklaring på varför man ska använda detta bett överhuvudtaget, iaf ingen som verkar logisk.
Det känns bakvänt att man "inte ska använda pennan förrän man lärt sig skriva". Och hur vet jag NÄR jag kan rida på stång? Är det något som jag själv väljer tidpunkt för eller måste jag genomföra något slags prov och få certificat? :smirk:
Och vad är det som säger att jag inte lär mig att rida med grova hjälper för gott, om jag nöter i 20 år på vanligt tränbett, och därmed aldrig blir en bättre ryttare? Människan är ett vanedjur och fastnar ofta i ett beteende hon lärt sig. Det inlärda beteendet brukar t.o.m förvärras med åren, för att det blir djupare rotat med tiden.
Det här känns som ett bottenlöst ämne, där det inte finns mål och mening eller utsikter till förbättring. Det talas ibland om kvinnofällor- detta verkar vara hästvärldens motsvarighet till dem. Vissa kommer aldrig ur dem, medan andra anser sig överlägsna och "icke drabbade".
Hela diskussionen har bara gjort mig totalförvirrad och väckt fler frågor än jag hade från början.
För att inte tala om hur nyfiken jag blivit på att verkligen prova... :D

Finns en sak som fungerar, en sak som inte är förbjuden, en sak som många "stora" nämner, en sak som saknas här ofta,
TÄNK.

Förresten, måste väl ett D-bett räknas som ett hjälpmedel, så jag får väl byta till ett vanligt, tjockt bett med O-ringar och börja rida barbacka. Sadeln kan ju , genom sin utformning, hjälpa mig att sitta rätt och det ska jag ju lära mig på egen hand först. Tyglar kan vi glömma, för en ryttare som verkligen kan rida, rider inte med tyglarna, utan med sitsen... :smirk: Osv, osv i all oändlighet.

Visst. Låter jättebra, men är aningen svävande. Om jag tänker fel då, fast jag är övertygad om att jag tänker rätt?
Vad är det som säger att de som varnar för stångbett inte gör just det? Om jag inte får bilda mig en egen uppfattning så är vi för alltid fastlåsta i ett dödläge. :confused: Det var inte så länge sedan jag stod i begrepp att köpa ett stångbett, för att jag fått det rådet på en websida om AR. Vem ska man tro på?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka