Faran med vår syn på stångbettets nytta

Min häst utför skolorna i såväl skritt som trav och galopp och jag har inga planer på att byta till stång. Han går på tränsbett eller sidepull. Att rida med enhandsfattning på tränsbett går det med, fast med mindre precission, och det om något kräver en sits som kan rida hästen oberoende av handen, att hästens bogar går att styra mellan två tyglar.

Om hästen sänker nacken eller ej, böjer sig eller ej, beror på vilken avslappning den har, ej pa vad som ligger i munnen (men det vet ju alla redan :angel:)
Sant att stången länger överlinjen, men inte framåt utan bakåt neråt. Ej heller att förglömma att hästens huvudposition lätt hänger samman med bakbenens position, man bör ha koll på ifall en för låg huvudhållning beror på för mycket påskjut och tvärt om.

Till de som tycker att deras hästar inte trivs på tränsbett, rid på ett tränsbett med samma mundel som stången, så har ni något att sitta och träna på utan att göra er beronde av hävstångseffekten man får av att spänna en kejda under hakan.

Sen är det korrekt att vi lever i ett fritt land, alla har rätt att tycka, tänka och framför allt prova sig fram till det de trivs mest med. Men jag tycker nog man bör fundera både en och tre gånger på varför man tycker att en stång är lösningen på sina problem och var problemen egentligen ligger.

Frida

Varför finns det så många barockhästar som verkar ha bettproblem? Är det vanligare att ni köper hästar med oskolade munnar, eller varför håller ni på så mkt med bett hela tiden?

Himla bra fråga!!! Man kan verkligen undra. :angel:

Min tolkning är att det är mer "rumsrent" att experimentera med olika betslingar inom barocken, precis som jag upplever att det är inom hoppning.

När det gäller tävlingsdressyr så är det tränsbett (eller kandar) som gäller, och då tränar man på det också. Det är ingen större idé att hålla på och krångla med olika bettyper eftersom man ändå inte kan tävla på något annat än just tränsbett.

Måste erkänna att det är mitt fokus på just dressyrtävlingar som har gjort att jag inte har tappat bort målet, dvs att lära mig att rida min häst på tränsbett.

Har faktiskt, för ca 1 år sedan innan jag började nosa på AR, gått i de tankarna att jag ska skippa tävlingsdressyr helt och börja träna hoppning istället just för att jag skulle kunna rida på annan betsling. :o

Men nu, när det börjar lösa sig för mig och min häst, så är jag himla glad för att jag var envis och höll mig kvar. Och jag kan säga att hoppningen fungerar bättre också nu när hästen är starkare och mer samarbetsvillig och jag är mer balanserad och oberoende i min hand.

mvh Jessica

grattis!
Felet låg alltså i en helt annan ände än vad jag trodde, men desto bättre att du hittade det!
Det är ju en viktig läxa att rida barbacka också, särskilt om man har en vanlig engelsk sadel eftersom man känner mycket bättre vad hästen har för sig.
Dessutom är det verkligen bra för balansen att inte kunna ta stöd i några stigbyglar. :D
Heja! :bump:

Jag har blivit "manglad" av min tränare att jag ska släppa tygeln, så det har jag fattat. :D

Min tränare, för övrigt en helt "vanlig" c-tränare i dressyr, har talat om för mig varannan vecka i säkert 2-3 års tid att hästen inte hänger i bettet om man inte låter den göra det. :crazy: Tänk så enkelt det låter... men när man väl kommer på hur man ska göra så är det precis så enkelt.

mvh Jessica

Dels kanske för att det är mera accepterad som någon sa.

Och sedan vill jag tro att en viss typ av ryttare/hästägare (som INTE bara finns i någon särskilld gren) sätter hästen främst, och har ögonen öppna även för små signaler.

Många rider med tvådelade bett, för att så gör ju alla andra; på ridskolan, på dressyrtävling. Jag vill påstå att många människor inte ser små signaler från sina hästar, och hästar är oftast väldigt bussiga djur som inte säger ifrån mycket (eller så låter de bli för att de vet att människan ändå inte kan förstå den?).

Ser att många vill ha hästen "på G", och det är PRECIS vad vissa hästar som är rädda för sitt bett är, de är jättekänsliga och på G. Varför skulle då denna ryttare uppmärksamma att hästen inte gillar bettet?
Och så kommer man till kretsar där ryttarna är överlyckliga över att hästen tuggar och trixar med bettet, klart dessa inte byter bett, de tror ju att hästen är nöjd när den är hemskt missnöjd.

Jag har inte ridit med stång, inte prövat det heller, och minns inte hur han reagerade på det när hans ägarinna använde det för något år sedan. Min går bettlöst, för han gillar inte "stångformad" mundel någe bättre än tredelat.

Förstod att du säkerligen snarare undrade varför folk skulle rida på stång istället för ett rakt bett, men min häst gillar inte raka betten någe bättre.

Varför finns det så många barockhästar som verkar ha bettproblem? Är det vanligare att ni köper hästar med oskolade munnar, eller varför håller ni på så mkt med bett hela tiden?

Så du menar att hopp och dressyrryttarna inte gör det då eller??
Jag undrar varför du ens är här när du är så supernegativ till allt och skyller allt på barocken :confused:

Tycker du inte det är minst lika konstigt att inga hopphästar och hopponnier kan gå på tränsbett?

ÄR det inte lika konstigt att många dressyrryttare måste ha graman till sitt kandar när dom tränar?

Jag är inte supernegativ, men ifrågasättande. Det finns vissa människor vars inlägg på barock tyder på att de kommit väldigt långt i sin utbildning av sig själva som hästmänniskor. "Andra" barockare hävdar att de tänker mer än vanliga dressyr- och hoppryttare och är väldigt mkt mer duktiga på teori. Och ändå finns det, när man skrapar på ytan, stora kunskapsbrister. Minst lika stora som bland vanliga dressyrryttare. Jag har inte träffat så många "hobbydressyrryttare" som slänger på sina hästar kandar inför de lägre klasserna, medan barockares hemsidor ofta uppvisar hästar på skarpa bett med ryttare som INTE har sitsen för det. Och nej, detta gäller givetvis inte alla som sysslar med barock, men nog råder det bett- och böjhysteri bland många?

Det kastas ofta skit härifrån mot dressyrbanorna, och jag tycker själv inte att den svenska dressyren är mkt att hänga i granen, men sopa rent framför egen dörr först.

Själv lär jag harva runt på tränsbett ett antal år till. Medan jag lär mig rida. Om inte det fanns några som ifrågasatte er, skulle det då verkligen vara så roligt att bara klappa varandra på ryggen? Du la ju själv in ett inlägg på Dressyr för att provocera, minns du? och dessutom fick du för dig att alla var jättenegativa, fastän du fick ca 50 grattis och lycka till. Du tolkar in vad Du vill tolka in i mina inlägg, precis som vanligt. Men du kan vara lugn, Fio, jag tänker fortsätta lägga in mina supernegativa inlägg här. Igen och igen. Så du har mycket att reta upp dig på - det verkar du ju gå igång på! :)

Ser fram emot många stimulerande diskussioner! För övrigt kan jag reta upp dig ytterligare: det tips du framför allt fick av Christina Drangel som du tyckte förändrade hela din ridstil, fick jag på lektion ett av min tränare, och jag skulle inte ens klara av att starta en LB! Och tränaren - hon är inte ens barockinfluerad! ;) Tänk - det kanske finns NÅGRA fler i världen än barockförespråkare som kan en gnutta om god ridning och hästens rörelsemönster? Tanken svindlar!

Och tränaren - hon är inte ens barockinfluerad!

Du menar att hon gått ifrån allt vad historien har haft med sig...

Tänk - det kanske finns NÅGRA fler i världen än barockförespråkare som kan en gnutta om god ridning och hästens rörelsemönster? Tanken svindlar!

I vanliga fall tycker jag mest bara att du är negativ. Det kanske är för att du vill provocera fram diskussioner och det är väl okej, även om jag tycker att man kan göra det på ett trevligare sätt, men nu tycker jag bara att du är barnslig.

har Bent uppfunnit god ridning?

Jag menar varken att vara barnslig eller negativ, bara väcka en liten tanke om att världen inte är 1 eller 0, det är ingen digital värld vi lever i. Det FINNS duktiga ryttare inom världseliten, det FINNS duktiga ryttare inom barockvärlden, det FINNS duktiga westernryttare osv. Tror du t ex att Klaus Balkenhol är sämre än din tränare? Är det inte konstigt då, att inte fler barockryttare visar upp sig på tävlingsbanor? Kom inte dragande med det där skälet att tävling inte är målet med akademisk ridning. Om man nu tycker att övriga ridvärlden är skit, då får man ju ut och MISSIONERA för sin ridstil, om den nu är så skild från allt som finns i resten av världen. Annars är det ju inte schysst mot hästarna!

Re: har Bent uppfunnit god ridning?

Jag har aldrig påstått att det är svart eller vitt. Jag har valt AR för att jag ser det som det bästa för mig och min häst. Sen finns det givetvis skit inom den grenen också precis som det finns bra saker inom andra grenar också.

Börja nu inte hacka på mig om att tävla, om du tänker lite bakåt, så vet du att jag ska ut och tävla när det blir dags för det (ger mig inte ut förrän vi kan starta msv, st:george).
Jag håller med dig om att det behövs fler ekipage av det man själv tycker är bra ridning på tävlingsbanan. Tyvärr så är många av de som börjar med AR inte ett dugg intresserade av att tävla och kommer aldrig att vara det heller.

Hittar jag en tränare inom den "moderna dressyren" som t.ex. kan göra under med min sits så rider jag givetvis för den tränaren för just det ändamålet. Nu letar jag inte så jag kommer inte att hitta det heller. :p

Men om nu någon skulle kommentera en tränare på det sättet hade jag genast masat mig till en träning för att titta med egna ögon.

Kan också säga att om jag bott i närheten av där din och djurjourens tränare håller hus hade jag gladeligen begett mig på en träning för att titta och se om jag tycker det du m.fl. upplever stämmer. Hade det gjort det hade jag utan tvekan börjat träna för den tränare med det som jag tycker att just h*n gör bra.

Råkar du någon gång ha vägarna förbi Skåne är du varmt välkommen att se mig och Carbin masa runt i bärig skritt (några travsteg mäktar vi kanske med?) för min tränare. Kanske kan vara intressant att det faktiskt FINNS duktiga tränare, även om de är sällsynta, inom andra grenar än barock?
Och eftersom sits = ridning, fokuserar vi mycket på det, men hon är ju ingen utpräglad sitstränare...

Och eftersom sits = ridning, fokuserar vi mycket på det, men hon är ju ingen utpräglad sitstränare...

Nää, men jag plockar ut de godbitar jag vill åt. :devil:

Tja, jag ska ju både längs kusten och rätt igenom (tror jag Danmark - Gotland) Skåne i augusti. Kanske man ska planera in ytterligare ett besök nu (börjar bli ett par :angel: )

Men problemet med vår tränare är att det finns inte bara några russin i en kaka att plocka ur henne. Om du inte tar hela kakan, kan du inte heller ta russinen. Eftersom hon har en så gedigen kunskap, kan du liksom inte plocka bara småbitar av henne, du får "allt" på köpet. Precis som jag antar att det är med alla duktiga tränare - de har sådan teoretisk och praktisk bakgrund, att allt de kan och gör strävar mot god ridning. För att kunna plocka russin ur en kaka, måste ju resten av kakan vara oätlig - och varför köper man den då? En tränare måste ju kunna ALLT för att kunna lära ut god ridning!

Du är hjärtligt välkommen att komma och kika om du har vägarna förbi, om inte annat ses vi väl på tävlingsbanorna. Fast för mig kommer det att ta några år eftersom jag inte har hög grundkunskap och dessutom ett heltidsjobb och bara en häst.

För att inte tala om alla käcka elitfälttävlansryttare som tar spjärn i stigbyglarna och håller sig i hästens mun över de stora farliga hindren! Nej när det gäller där med hanterande av bett så finns det lika goda kålsupare inom alla discipliner. För övrigt beskrev du själv här på forumet att du hade problem med att rida på en hand på någon kurs, ska man rida på stång (och bridong)när man inte klarar att koordinera sina kroppsrörelser i sadeln? Tja, man kanske ska börja med att rannsaka sig själv innan man kritiserar andra ryttare. För övrigt tycker jag att ryttarens känsla för takt och balans ska avgöra betslingsfrågan. Ju sämre känsla för takt och balans desto "mildare" bett ska man välja. Vad som är milt är upp till var och en att avgöra. Att rida på en vanlig grimma passar bra om man inte klarar att hålla balansen i sadeln - det gör inte så stor skada på hästen.

Du kanske först och främst skulle bli lite insatt i fälttävlan innan du kritiserar eliten , för man håller sig faktiskt inte i hästens mun över något hinder, speciellt inte på dom hindren där det SER UT att man hänger i hästens mun, för gör man det så åker man av över huvudet på hästen med dunder och brak.

Man kopplar ifrån axlarna och armarna från överlivet och låter tygeln glida igenom handen så mkt som hästen behöver, därför kan man oxå ligga baklänges över hästen utan att dra den i munnen, det handlar mycket om teknikridning i terrängen

Men hur skulle Du kunna veta det :devil:

Ja jag har problem med att rida med en hand och därför gör jag inte det heller och för övrigt så red jag på tränsbett på den nämnda hästen :devil:

Sedan är det nog stor skillnad att sitta och skritta på en handsfattning och att försöka galoppera och piruetta och samla samtidigt som man drar och rycker hästen i munnen med stången i varje steg och kortar in halsen med näsan i bringan, men du tycks ju uppenbarligen gilla den sorts ridning bara den utförs av "rätt kända" person!! :angel:

Ja jag tycker oxå bara att du är barnslig faktiskt, jag har inget emot att du ifrågasätter , det tycker jag bara är bra. Men du vill gärna bara lasta problemet i en enda ´ridstil och det är barock.

Du glömmer att många av dom här sitter och skrittar med sin stång i över ett år och det på lång tygel !! När ponnyryttarna i hoppning i låga åldrar rider med skarpa bett och hoppar blir det lite annorlunda.

Du retar inte alls upp mig (tyvärr) utan jag tycker bara du är tråkig och negativ inget annat :smirk:

Tipset som CD gav mig har jag väl själv oxå gjort när jag hoppat och ridit terräng men inte i så långsam trav i dressyr mm , sedan måste man ju kunna administrera resten oxå och ha allt annat fixat för att resultatet skall bli fantastiskt och det har ju Du som Du själv alltid påpekar inte lyckats med.

Så vad är det för fantastiskt med att du oxå har gjort samma övning men inte lyckats komma vidare därifrån???

Sedan vet du att jag faktiskt har en "vanlig" tränare i Tyskland som rider och tränar a´la Reiner Klimke (en elev till honom) som har hjälpt mig oerhört mycket, men det tycks du alltid "glömma av" eller ignonera vilket som. Det här är riktig tävlingsdressyr som lärs ut och inte det vi ser på dressyrbanan idag!

Är det inte konstigt då, att inte fler barockryttare visar upp sig på tävlingsbanor?

Många av världens bästa rider ju faktiskt enligt den "gamla " läran, Du har väl inte missat debatten i ridsport??
För det är inte modern dressyr dom försöker återskapa iallafall :angel:

Och vad är en Barockryttare egentligen??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka