Får man verkligen ha hästen i lina??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Catthhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 528
C

Catthhh

såg ett tvprogram igår där de hade sin shettis i en löplina på tomten.
Vi hade en diskussion om det men kom inte fram till om det är tillåtet eller ej o jag minns inte om jag läst något om detta just.
Någon som vet?
Tycker det är helgalet.

Sv: Får man verkligen ha hästen i lina??

Jag såg också det programmet och reagerade på samma sätt som du. Undrar också om det är tillåtet?

Verkligen ingen som vet???

tycker också det låter helgalet?! :eek:
Tror nog inte det är lagligt.
Va va de för program? :S

Fast egentligen... varför är det inte tillåtet? Man får ju ha hundar på det viset, det tillåter rörelsefrihet i viss mån (betydligt mer än box eller spilta iaf) och är det bara rätt uppsatt finns ju inte mycket skaderisk?

Har inte sett programmet eller så, bara min första tanke.

Det var i Grannfejden på tv3.

Alltså en häst har väl inte lika lätt att komma loss om den fastnar som en hund? Och en häst fär väl mer panik av det också?
Denna shettisen var säkert cool men ändå...

en hund är lite mer "rörlig" än vad en häst är och kan lättare komma loss om den skulle trassla in sig.
Får en häst panik om den är intrasslad blir det nog ingen rolig historia. Skulle en hund få panik av att bli intrasslad skulle det nog vara mycket enklare att få loss den.

Ok.

Om den fastnar? Sätter man den i löplina så ser man väl till att linan sitter så att den inte kan fastna. (vet inte om linan låg på marken i det programmet eller ej). Den sitter ju betydligt mer fast i en spilta än en löplina, så den borde inte bli räddare av att sitta fast så.. Naturligtvis under förutsättning att linan sitter så att hästen inte kan trassla in fötterna i den.
Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara ett hemskt alternativ.. lite otraditionellt möjligtvis..

Jag fattar inte riktigt vad fastnande har med saken att göra.. sinns ju alltid en minimal risk att hästen fastnar eller får panik om man binder upp den. Ändå är både spilta och uppbinding vid sadling etc helt ok?

Vill tillägga att jag inte letar bråk eller nåt, jag vill bara ha en vettig förklaring till varför det skulle vara så dåligt med en (rätt tillpassad och uppsatt) löplina innan jag acepterar att det är fruktansvärt att göra så. Eller är det så att det helt enkelt är annorlunda och nytt, och därför konstigt och farligt?

Varför skulle hästen trassla in sig mer i enn löplina än i en spilta eller uppbindning?

Näe det är sant. Men varför ens sätta hästen i löplina? Då är det väl bättre att sätta upp ett preliminärt staket eller något som hästen kan gå fritt i istället? Om den verkligen måste gå n¨ågon annanstans än i hagen? :idea:

Att ha löplina, visst du kan sätta den så den inte ligger på marken, men om hästen går närmare där linan sitter fast då? då kommer ju linan iallafall ner på marken? ;) och hästen kan trassla in sig iallafall? Så förklara gärna hur du sätter linan så att hästen INTE kan trassla in sig? :idea:

När hästen står uppbunden i spilta så är skaftet kort och det är en kloss på så att grimskaftet aldrig ska kunna hänga ner i marken. Så hästen får en minimal chans att trassla in sig. Fast visst finns de dom krångliga kusarna som trasslar in sig i vilket fall!! :rofl:
När hästen är uppbunden i stallgången så ska det sitta högt upp så hästen inte kan få över benen. Så att jämföra att ha hästen i löplina eller uppbunden i stallgången/spiltan så tycker jag att det är ganska stor skillnad.

Ok.

Om den fastnar? Sätter man den i löplina så ser man väl till att linan sitter så att den inte kan fastna. (vet inte om linan låg på marken i det programmet eller ej). Den sitter ju betydligt mer fast i en spilta än en löplina, så den borde inte bli räddare av att sitta fast så.. Naturligtvis under förutsättning att linan sitter så att hästen inte kan trassla in fötterna i den.
Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara ett hemskt alternativ.. lite otraditionellt möjligtvis..

Jag fattar inte riktigt vad fastnande har med saken att göra.. sinns ju alltid en minimal risk att hästen fastnar eller får panik om man binder upp den. Ändå är både spilta och uppbinding vid sadling etc helt ok?

Nä jag bråkar inte heller. men man får väl argumentera lite :)
Det är väl det diskussionforum är till för? :idea:

En löplina är väl en vajer eller lina som sitter högt (övanför hästen) och sedan en lina/grimskaft som löper på vajern? Då är det möjligt att anpassa vajerns höjd på så sätt att repet/grimskaftet aldrig blir liggande på marken. hästen kan visserligen bara gå fram och tillbaka på samma spår, men hellre det än att stå helt fast?

Tja, staket är ju bättre.. men det betyder väl inte att löplina måste vara hemskt?

Jo klart, vill bara göra det tydligt:P Det kan ju tas som att jag bara går in för att prata mot eller nåt..

Aha! :idea:
Då har vi nog pratat om helt olika löplinor vi två =D.
Antar att den löplinan som var på programmet inte var en sådan som du beskrev? Antar att det bara var typ som ett "hundkoppel"? Men jag vet ju inte eftersom jag inte såg programmet. TS-kanske kan vägleda oss?

TS- Va va det för sorts löplina? =P

En sådan löplina som du menar kan jag acceptera, det är ju inte så farligt. ^^ Där kan jag hålla med dig om att det är i stort sett samma sak att hästen står uppbunden i stallet eller i spiltan =P

Nu har jag gjort en fin bild av ''min'' löplina i MS Paint...så nu visas den..x)

ghdgjloplina.jpg

Den typen tycker jag borde vara helt ok.. (om man rider ut och övernattar i skogen hade jag nog bundit hästen så, fast kanske utan att den löpt i vajern)

Men om man bara sätter fast en häst i en lång lina är det väl ingen löplina? DET hade jag inte tyckt var vidare bra däremot..där kan ju hästen skada sig..

Jag vet inte heller hur det såg ut i programmet:P

Förr tjudrade man ofta hästar så dom fick beta av i dikeskanter mm. Vi hade en mini shettis som ofta rymde. Han var då korta stunde bunden i lång lina utanför köksfönstret. Risken att han trasslade sig i eltråden var betydligt större än i en lång longerlina.

haha snygg bild =D jo, förstog att du menade sådär när du berättade om vajjern och så. Det där tycker jag ser helt okej ut! :banana:
Skulle antagligen också knyta upp min häst så också om man var ute och övernattade eller något och inte hade trampstolp och eltråd med sig :rofl:

okej. Men tycker fottfarande det låter riskabelt att ha bara en longerlina liggandes på marken som hästen går fram och tillbaka över runt och under :P

Jag skulle iallafall aldrig ha det, vare sig det var en stor eller liten häst.

Jag vet också shettisar som varit bundna så utan att skada sig.. men lite av en risk är det ju.
Fast det är väl upp till var och en..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka