Får man verkligen göra så? -bild-

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blueberry

Trådstartare
Var på tävling igår, och såg något som var helt nytt för mig.
Och jag är ganska skeptisk till att det är tilllåtet att göra så på ponnytävling. (tror inte direkt att man får göra så framhoppningen på en hästtävling heller i och för sig)
Dessvärre hade de ändrat till vanliga tyglar och utan inspänning när överdomaren kom ut...

DSC_0051_liten.jpg

Det är alltså enbart en gramantygel som sitter i deltan till bettet och i sadelgjorden.

Sv: Får man verkligen göra så? -bild-

OJ! :eek:

Vet tyvärr inte heller vad TR säger, men som med allt annat i det där reglementet lyckas ju någon alltid hitta en väg runt div. regler för att kunna göra som man känner för...

ser inte direkt mysigt ut för hästen det dära.

Tyvärr så är det tillåtet med graman på framridningen. Ej på framhoppning eller på banan.

Men frågan är om det ens räknas som gramantygel när man har den så, utan vanlig tygel? Sen kan man ju diskutera hur dum man är när man använder en graman på det sättet.

Ibland undrarman ju om folk överhuvudtaget tänker när dom gör såna grejjer! :eek:
Jag tycker ju det känns som borderline (eller stryk borderline!) plågeri att spänna in hästen på det viset, den har ju NOLL rörelsefrihet!
Kan man inte rida sin ponny/häst på vanliga tyglar utan att spänna in den så den knappt kan andas så ska man nog inte rida den alls!

Dessutom kan man ju undra hur insatta föräldrarna är som låter barnet göra så...:confused:

Men jag tvivlar starkt på att detta skulle vara tillåtet på en tävling!
Du kan väl maila bilden till Ridsportförbundet och fråga?

Precis, vart går gränsen?
Det som är skrämmande är att det där var på framridningen till en LD på lokal tävling.
Antaligen har ungen ingen aning om vad hon egentligen gör, utan det är föräldrar/syskon/tränare som har riggat upp ponnyn åt henne.

Det var ganska många som reagerade på det, och den skadeglade lilla jäveln inom mig önskar att överdomaren hade fått syn på det...

det där kan ju knappast vara tillåtet! Synd att överdomaren som sagt inte såg det...

Jag fattar inte ens vrf man gör så?

alltså: Graman är tillåten på framridning på ponnyhoppning, alla nivåer. Frågan är om man tycker att detta fortfarande är en graman pga sättet den används på, dvs utan vanlig tygel och draget genom ett delta på ett pelhambett.

Som denna är satt så tycker jag mer att det ser ut att ha samma funktion som gummisnoddar (halsförlängare), förutom att denna inte är lika elastiskt. Och gummisnoddar har jag för mig är förbjudet.

Kan du inte skicka bilden med förfrågan till förbundet? Det må vara en gramantygel, men det är helt felaktigt isatt så här är vi i gränsland. Kan vara intressant att höra vad förbundet tycker.

http://www2.ridsport.se/t6.aspx?depid=2369 Adresser till alla i tävlingssektionen på förbundet.

Gummisnodden sitter upp i nacken så den är inte speciellt lik tycker jag. Detta är ju dessutom tyglar.

Det där är inte jämförbart med gummisnodd, då gummisnodden inte påverkas direkt av ryttarens händer utan mer av hästens eftergift (eller självbevarelsedrift). Här ser man ju rätt tydligt att ju mer ryttaren drar i tyglarna destu mer tvingas ponnyn kröka på nacken.
Sen vet jag att en del ponnyer är grymt starka och utnyttjar alla situationer de bara kan att komma undan, men att göra sådär är inte en bra lösning alls.

Okeys, ska jag maila ordföranden? :o
Det skulle i och för sig vara intressant att höra vad de har att säga...

Men bara så att ni vet så tog jag inte bilden i utpressningssyfte :angel: och jag är inte ute efter att göra någon upprörd, men att knyta ihop en ponny på det där viset ska man inte riktigt komma undan med... (såvida inte ridsportförbundet godkänner det)

Har mailat en förfrågan nu, jag angav adressen till bilden OCH den här tråden.
Så nu vill jag se att ni sköter er ;)

Tänk om den stackars tjejen (eller killen?) på bilden är bukemedlem och så lägger ni ut en bild på henne och hennes lilla ponny och klagar över hur hon rider typ. Det skulle inte jag tyckt var så kul iaf. :crazy:

Fast om det inte är tillåtet att rida så på en tävlingsplats så är det ju bra om hon får reda på det...
Jag tycker inte heller att det är klokt att man ska behöva "tygla upp" (eller vad man nu ska kalla det) en häst/ponny på det viset...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 687
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka