Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ta reda på vad rotrötan kostar per år. och kom sedan med fakta att inte skodda hovar skalar av de små ytliga granrötterna och förorsakar de sår där svampen tränger in.....:rofl:

Inget träd får rotröta av att folk ogärna rider i granskogar, jag lovar. Möjligen på stigar, där folk faktiskt rider ibland.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Om det ligger 20 olika stall runt en fastighet, alla 20 använder stigen 1 ggr i veckan, vilket stall får stå för den skada som onekligen uppkommer.

Det är orsaken till att jag och många med mig vill ha en uppstramning av regelverket.

och den kommer.

Hos mig rids det inte längre, färister o staket stoppar hästar o vagnar men inte folk till fots. Och dessa ingår ju oreserverat i allemansrätten..

Det sista jag kommenterar i denna OT-diskussion:

Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken. Du får därför inte rida på områden där det är risk att skada marken.

Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.


Jag återkommer med resterande svar från länsstyrelserna ang. det som var frågan i tråden innan det blev ytterligare en tråd om förstörd skog.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Inget träd får rotröta av att folk ogärna rider i granskogar, jag lovar. Möjligen på stigar, där folk faktiskt rider ibland.


Naturligtvis krävs det att man rider med en häst över granrötter för att såtadkomma infektion,du gör mig besviken, det trodder jag faktist du förstod;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det sista jag kommenterar i denna OT-diskussion:

Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken. Du får därför inte rida på områden där det är risk att skada marken.

Rider du på samma plats flera gånger måste du ha markägarens tillstånd att rida. Skaderisken är för stor. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former.


Jag återkommer med resterande svar från länsstyrelserna ang. det som var frågan i tråden innan det blev ytterligare en tråd om förstörd skog.

Det finns inte lagrum för det, endast om du åstakommer skada så har jag som markägare rätt att förbjuda dig, och då måste jag bevisa att just du eller ditt företag förorsakar skadan annars blir det inget.;)

Men jag önskar verkligen att kagen fungerar som du säger, det skulle underlätta en hel del...;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Naturligtvis krävs det att man rider med en häst över granrötter för att såtadkomma infektion,du gör mig besviken, det trodder jag faktist du förstod;)

Ja din fråga angående rotrötta vid icke befintliga ridturer i granskogar var märklig och OT. kan du möjligen hålla dig till ämnet?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ja din fråga angående rotrötta vid icke befintliga ridturer i granskogar var märklig och OT. kan du möjligen hålla dig till ämnet?

Du menar, att allemansrätten ger mig rätt att gå in i din hästhage och klappa dina hästar?
För det gör den ju eller hur?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nej, allemansrätten ger dig rätt att passera hagen, plocka, blommor, bär och svamp etc i hagen. du får inte störa djuren. Klappande av djur berörs inte av allemansrätten över huvudtaget. Du får se till andra lagar när det gäller att klappa hästar, hundar, bilar eller din man/fru om du nu råkar placera dem i hagen.

Men du får så gärna klappa min häst, hon gillar att bli kliad bakom örat.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nej, allemansrätten ger dig rätt att passera hagen, plocka, blommor, bär och svamp etc i hagen. du får inte störa djuren. Klappande av djur berörs inte av allemansrätten över huvudtaget. Du får se till andra lagar när det gäller att klappa hästar, hundar, bilar eller din man/fru om du nu råkar placera dem i hagen.

Men du får så gärna klappamin häst, hon gillar att bli kliad bakom örat.

Suck, allemansrätten ger mig rätt att vistas överallt utom iplanteringar, odlingar, tomter, industritomter eller speciellt iordningställd mark ex tee och fee på en golfbana.

Och enn normalt funtat häst brukar ju självmant komma fram så störning brukar det ju inte vara fråga om.

PS ett bete eller en hage betraktas inte som en odling.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag sa ju att du fick passera plocka blommor eller vad du vill. Vad är ditt problem? Är du bara ute efter att tjafsa. Kom hit och klappa min Häst hur mycket du vill.

Allemansrätten reglarar inte djurklappning över huvudtaget. Det lär hamna i samma kategori som att klappa på din traktor eller din bil.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Suck, allemansrätten ger mig rätt att vistas överallt utom iplanteringar, odlingar, tomter, industritomter eller speciellt iordningställd mark ex tee och fee på en golfbana.

Och enn normalt funtat häst brukar ju självmant komma fram så störning brukar det ju inte vara fråga om.

PS ett bete eller en hage betraktas inte som en odling.

Har du överhuvudtaget läst vad länsstyrelsen säger om det hela? Nej - att klappa hästar i en hage omfattas inte av allemansrätten.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Har du överhuvudtaget läst vad länsstyrelsen säger om det hela? Nej - att klappa hästar i en hage omfattas inte av allemansrätten.

Så visa på var det klart och tydligt står i sveriges rikes lag,inte ngr rekomedationer från ngn länstyrelse:D
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Så visa på var det klart och tydligt står i sveriges rikes lag,inte ngr rekomedationer från ngn länstyrelse:D

Eftersom allemansrätten inte är en lag är det svårt du. Jag menar inte att det är på något sätt olagligt eller straffbart, utan att det inte ingår i allemansrätten att klappa djur på bete. Även om man har rätt att passera genom hagen för att komma dit man ska.

Frågor angående allemansrätten besvaras av länsstyrelsen, så vem skulle jag annars fråga menar du? Om du frågar en jurist inom området och återkommer med svaret här så ska jag uppmärksamt ta emot den informationen.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Så visa på var det klart och tydligt står i sveriges rikes lag,inte ngr rekomedationer från ngn länstyrelse:D

Tror du på allvar att lagen uttryckligen reglar något på detaljnivå såsom klappa hästar? Inte för att du skulle åka i finkan för det, men du åker inte i fängelse för att ha klappat någons katt eller bil heller.

En häst är någons egendom, man har inte rätt att peta på andras egendom utan tillåtelse, men det ger för all del sällan fängelse heller.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Tror du på allvar att lagen uttryckligen reglar något på detaljnivå såsom klappa hästar? Inte för att du skulle åka i finkan för det, men du åker inte i fängelse för att ha klappat någons katt eller bil heller.

En häst är någons egendom, man har inte rätt att peta på andras egendom utan tillåtelse, men det ger för all del sällan fängelse heller.
Då skulle det alltså klassas som egenmäktigt förfarande då?

Tror knappast att det skulle hålla:D
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nej och det skulle inte hålla med egenmäktigt förfarande att klappa din hund eller traktor heller. Det är kanske en överraskning för dig, men de flesta i Sverige är medvetna om att det finns ett otal saker som är tveksamma eller felaktiga att göra men som oftast inte leder till ett straff i normala fall. Jag ska räkna upp några så att du får lite perspektiv.

De flesta normala människor inser att finns saker som inte är tillåtna trots att de inte är värda att dra inför domstol, vissa är rent utav löjliga. Rätt och fel avgörs knappast av vad som går att dra i domstol.

Man får inte:

Ljuga
Skratta bakom ryggen
Klappa ett djur eller föremål som tillhör någon annan utan tillåtelse
Tuta vid väggupp som man ogillar
Palla äpplen
Skräpa ner
Läsa tidningar i affären innan man köpt dem (i synnerhet om man inte köper dem).
Parkera på lbb tomt
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nej och det skulle inte hålla med egenmäktigt förfarande att klappa din hund eller traktor heller. Det är kanske en överraskning för dig, men de flesta i Sverige är medvetna om att det finns ett otal saker som är tveksamma eller felaktiga att göra men som oftast inte leder till ett straff i normala fall. Jag ska räkna upp några så att du får lite perspektiv.

De flesta normala människor inser att finns saker som inte är tillåtna trots att de inte är värda att dra inför domstol, vissa är rent utav löjliga. Rätt och fel avgörs knappast av vad som går att dra i domstol.

Man får inte:

Ljuga Ändå gör våra folkvalda det inför varje nytt val
Skratta bakom ryggenHur gör man det, brukar själv använda munnen..
Klappa ett djur eller föremål som tillhör någon annan utan tillåtelseSker dagligen och det stämmer inte riktigt, om du klappar en bil måste du gå fram till bilen, om jag får kontakt med hund/häst så låter jag djuret komma till mig, alltså helt frivilligt. så detär inte olagligt.
Tuta vid väggupp som man ogillarKan väl inte rå för att min hand vilar över signalhornet, passerar guppet ilaglig fart, ändå tutar det..
Palla äpplenVem har inte gjort det?
Skräpa nerDet gör jag inte heller
Läsa tidningar i affären innan man köpt dem (i synnerhet om man inte köper dem).Inte det heller
Parkera på lbb tomt
De som gör det utan lov ångrar det bittert, det dröjer innan de åter får tillgång till bilen.

Men jag har en fråga, var det inte du som ville återgå till den ursprungliga frågan, fast det gällde inte ditt eget lösa snack då?
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Poängen är alltså att det finns saker folk gör som inte är tillåtna eller ses som olämpliga men som inte är så allvarliga att man drar det i domstol i normala fall, t.ex klappa andras hästar som här. De flesta inser detta utan att dra det in absurdum i en diskussion.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Poängen är alltså att det finns saker folk gör som inte är tillåtna eller ses som olämpliga men som inte är så allvarliga att man drar det i domstol i normala fall, t.ex klappa andras hästar som här. De flesta inser detta utan att dra det in absurdum i en diskussion.

Och vem är det som gaggar om att det är förbjudet att slå sig ner i en hage och fika samt uppta kontakt med djuren i hagen?
Inte jag.
Jag hävdar att man har rätt att dels passera hagen dels stanna kvar minst ett dygn om man så önskar så länge man inte springer runt och jagar djuren...

Därför så hävdar jag att det som inte är förbjudet, det är tillåtet. det är poängen...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är tillåtet om du inte stör, hur du lyckas tälta i en ordinär hästhage med tillhörande hästar utan att störa är för mig obegripligt och ibland direkt hälsovådligt (åtminstone för tältet). Och det är också obegripligt hur du får det att stämma ihop med att passera hagar.

Det beror givetvis på storleken på hagen, är den på många ha så kanske kan man rent utav tälta där utan att ens se en häst eller inse att det finns någon där och då är det givetvis okej att både fika och tälta, det är ganska ovanligt med sådana hagar.

Diskussionen är dessutom idiotisk, de flesta vettiga människor föredrar att tälta och fika utanför hagen. Det är betydligt säkrare. Vem vill sitta ner och fika när främmande nyfikna hästar spankulerar omkring och kanske börjar slåss med godbitarna. Inte jag åtminstone.

Svaret på frågan om man får klappa hästar utan lov är nej, sedan kan det vara svårt att hindra folk och många har säkert inget emot att hästarna blir klappade.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Och vem är det som gaggar om att det är förbjudet att slå sig ner i en hage och fika samt uppta kontakt med djuren i hagen?
Inte jag.
Jag hävdar att man har rätt att dels passera hagen dels stanna kvar minst ett dygn om man så önskar så länge man inte springer runt och jagar djuren...

Därför så hävdar jag att det som inte är förbjudet, det är tillåtet. det är poängen...

Och jag hävdar att du har fel. Ja, du får passera genom hagen. Du får plocka bär och blommor som inte är fridlysta på din väg genom hagen också, men du får inte stanna där och campa eftersom det stör djuren. Även om de kommer fram till dig så säger inte allemansrätten att du får stanna och klappa, mata osv.

Eftersom du med all tydlighet är ute efter att provocera och gapa efter lagparagrafer (men inte är intresserad av att visa på några själv) så ser jag ingen mening med att fortsätta med den här smått absurda diskussionen. TS har nog fått svar på sin fråga - nej, man får inte klappa främmande hästar hur som helst. Man kan i alla fall inte hävda allemansrätten. Det är inte förbjudet i lag (lagboken är nog tjock ändå utan att vi ska behöva vara en polisstat med ALLT människor kan tänkas hitta på reglerat i lagtext) men å det minsta i alla fall en etisk regel och vanligt sunt bonnvett - du rör inte mina grejjer utan tillåtelse och jag rör inte dina.

Vidare hänvisar jag till tidigare refererad text, där det står att det inte ska finnas motsvarande natur i närheten för att man ens ska kunna hävda att man behöver passera genom en hage. Så nej, du kan inte hålla på och gå in i/genom hagar hur som helst och bara rycka fram "allemanskortet".

I mitt fall har jag all rätt att neka folk inträde i hagen över huvudtaget - eftersom det är både enklare att gå längs vägen och eftersom det finns precis likdan natur på båda sidor av hagen samt tvärs över vägen. Jag har dessutom all rätt på min sida att sätta upp lappar om att folk inte får klappa eller mata hästarna, vilket jag hade haft även om passage genom hagen hade varit nödvändigt. (Nej, det är ingenting jag själv har hittat på utan de direktiv jag har fått gällande just mitt fall specifikt)

För övrigt skulle mitt fölsto absolut komma fram till främlingar i hagen, men hon skulle inte vara ute efter gotta eller att bli klappad... :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp