Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag håller med om den komersiella bärplockningen och hoppas fortfarande på att det blir någon form av begränsning där. Jag vill som markägare ha rätt att säga nej till plockning i så stor skala på mina marker.

Vad gäller ridningen så förstår jag verkligen inte att man rider "off road", men det beror kanske på vilka skogar man befinner sig i. Här uppe är det tät gran- och tallskog, med djupa hålor, rev och sly där det inte är vägar. Fullkomligt livsfarligt att rida utanför vägen på många ställen. Där är jag okså för en hårdare reglering av det som redan finns - dvs att man inte får förstöra. Att markägaren har rätt att säga nej men ska upplåta en genomfartsled låter lämpligt.

Jag väntar på ett par svar till från länsstyrelserna.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Alltså är du emot allemansrätten, om man inte får paddla, ha med hunden, åka skidor, skridskor, rida segla mm så är det mycket lite kvar av allemannsrätten. Det låter som du säger du är för för att vara PK inte för att du menar det.

Hm segla, skridsko,kanot är väl saker som sker på vatten/is. ett område som överhuvudtaget inte omfattas av allemansrätten. Du få ex köra bil på isen utan att fråga markägaren/vattenägaren...:D
Och att gå ut och gåmed hunde i koppel möter väl inga hinder heller.

Problemet met kanot var väl när de kom i stora grupper och gick iland. Det var väl det dommen handlade om,kommersiel användning av annans mark.

Så du sparkar in redan öppna dörrar.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag håller med om den komersiella bärplockningen och hoppas fortfarande på att det blir någon form av begränsning där. Jag vill som markägare ha rätt att säga nej till plockning i så stor skala på mina marker.

Vad gäller ridningen så förstår jag verkligen inte att man rider "off road", men det beror kanske på vilka skogar man befinner sig i. Här uppe är det tät gran- och tallskog, med djupa hålor, rev och sly där det inte är vägar. Fullkomligt livsfarligt att rida utanför vägen på många ställen. Där är jag okså för en hårdare reglering av det som redan finns - dvs att man inte får förstöra. Att markägaren har rätt att säga nej men ska upplåta en genomfartsled låter lämpligt.

Jag väntar på ett par svar till från länsstyrelserna.

Och vem ska bekosta genomfartsleden?
Det låter jun nästan som samma princip som i kina, räkningen för kulan som avrättade offret skickas till offrets släktingar
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Hm segla, skridsko,kanot är väl saker som sker på vatten/is. ett område som överhuvudtaget inte omfattas av allemansrätten. Du få ex köra bil på isen utan att fråga markägaren/vattenägaren...:D
Och att gå ut och gåmed hunde i koppel möter väl inga hinder heller.

Problemet met kanot var väl när de kom i stora grupper och gick iland. Det var väl det dommen handlade om,kommersiel användning av annans mark.

Så du sparkar in redan öppna dörrar.

Allemansrätten gäller även på vatten. Den gäller saker som bryggor, skräpa ner, störa fågellivet mm. Och även om du kanske inte äger något vatten så finns det andra som gör det och svär över kanotister mfl.

Så bra att fyrfota vänner under kontroll också är välkomna i naturen.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Allemansrätten gäller även på vatten. Den gäller saker som bryggor, skräpa ner, störa fågellivet mm. Och även om du kanske inte äger något vatten så finns det andra som gör det och svär över kanotister mfl.

Så bra att fyrfota vänner under kontroll också är välkomna i naturen.

OK för att klargöra:
Du kan inte utan myndighetsbeslut hindra ngn från att åka vattenskidor i din badvik, eller köra rally med bilen på vinter, förutsatt att isen håller.
Allemansrätten reglerar helt enkelt inte vad som händer på vattnet.

Och jag har ingenting emot kopplade hundar i skogen, har aldrig haft, och är du jakträttsinnehavare så får du gärna släppa hunden under jakttiden med.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det finns mycket som inte täcks av allemansrätten, bland annat motorfordon, oavsett om de åller till på land eller i vattnet. Däremot så är så berör allemansrätten i högsta grad kanoting, skridskor och andra liknade aktiviteter. Det finns en hel del konfligkter även på det området. Hade du bott strandnära så hade du förmodligen jagat kanotister och inte hästar på din mark.

PS det var du som ville inskränka allemansrätten till de som kom till fots, inte jag, då friluftsliv innefattar så mycket mer. Du verkar vilja slakta allemansrätten så den inte är igenkännelig, inte jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det finns mycket som inte täcks av allemansrätten, bland annat motorfordon, oavsett om de åller till på land eller i vattnet. Däremot så är så berör allemansrätten i högsta grad kanoting, skridskor och andra liknade aktiviteter. Det finns en hel del konfligkter även på det området. Hade du bott strandnära så hade du förmodligen jagat kanotister och inte hästar på din mark.

PS det var du som ville inskränka allemansrätten till de som kom till fots, inte jag, då friluftsliv innefattar så mycket mer. Du verkar vilja slakta allemansrätten så den inte är igenkännelig, inte jag.

Motorfordonstrafik ingår inte i allemansrätten, änå kan ingen utom kung bore hindra dig från att köra bil på sjöns is oberoende vem somäger vattnet.

Kanoting ingår inte heller i allemansrätten eftersom man pysslar med det på vattnet, där inte allemansrätten existerar, däremot vill ju gärna kanotister rasta o tälta och då kommer de iland och gör bruk av allemansrätten.

Jag bor strandnära, äger vatten i flera sjöar, därför vet jag vilka regler som gäller.


Att jag vill strama upp allemansrätten och framförallt få till ett regelverk som direkt berör hur och under vilka omständigheter man får visstas på annans mark är på sikt ett tvång om allemansrättenöverhuvudtaget ska överleva.

Idag lever vi med de ideerna som sossarna drev igenom under förtiotalet(äldre än så är inte den urgamla allemansrätten) ett med dagens fritidstryck omodernt regelverk.

Att kräva resurshållarens tillstånd för kommersiellt bruk kommer att genomföras, om inte nu så inom en generation, för annars blir konflikterna ohållbara.Se bara hur snyggt det hela sköts med bärplockarna....
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Kanoting ingår inte heller i allemansrätten eftersom man pysslar med det på vattnet, där inte allemansrätten existerar, däremot vill ju gärna kanotister rasta o tälta och då kommer de iland och gör bruk av allemansrätten.

Jag bor strandnära, äger vatten i flera sjöar, därför vet jag vilka regler som gäller.

Nu har du gjort bort dig rejält. Allemansrätten gäller visst på och i vatten. Du får bada, fiska (där det inte är fiskekort) och åka båt, åka skidor och skridskor osv.

Åter igen från naturvårdsverket: (läs även mer i den tidigare länkade skriften)
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Bad-bat-och-is/

Allemansrätten gäller både på land och på vatten. Du får bada vid stränder, åka båt nästan överallt, förtöja och övernatta något dygn i båten. Kraven på hänsyn mot omgivningen är desamma som på land. Inte störa – inte förstöra!
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Och vem ska bekosta genomfartsleden?
Det låter jun nästan som samma princip som i kina, räkningen för kulan som avrättade offret skickas till offrets släktingar

Ja det får la markägaren göra, annars är det ju bara att tillåta ridning - enligt allemansrätten dvs inte störa inte förstöra.

Den jämförelsen tänker jag inte ens kommentera med mer än UFF.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nu har du gjort bort dig rejält. Allemansrätten gäller visst på och i vatten. Du får bada, fiska (där det inte är fiskekort) och åka båt, åka skidor och skridskor osv. Knappast, jag får köra bil på isen, motorbåt på sommaren. Får jag köra bil i skogen eller på enskillda vägar utan lov. Visst de regler gällande hänsyn bör vi följa till sjöss också men friheten sträcker sig bra mycket längre till sjöss.

Åter igen från naturvårdsverket: (läs även mer i den tidigare länkade skriften)
http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Bad-bat-och-is/

Allemansrätten gäller både på land och på vatten. Du får bada vid stränder, åka båt nästan överallt, förtöja och övernatta något dygn i båten. Kraven på hänsyn mot omgivningen är desamma som på land. Inte störa – inte förstöra!

Allemansrätten säger ex att du får övernatta ngn natt i tält på annans mark
. Men vad säger då allemansrätten om att ligga för ankar en månad vid en trevlig vik? Ingenting!!!

Visserligen skriver man i din länk
"Om du har tänkt att ligga för ankar eller förtöjd längre tid vid någon annans strand behöver du fråga markägaren om lov."
Men det finns inget lagrum som hanterar det hela. har du fekalietank ombord så påverkar du inte vattnet och ngn ska förorsakar du ju heller inte eftersom båten ligger i vattnet....
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ja det får la markägaren göra, annars är det ju bara att tillåta ridning - enligt allemansrätten dvs inte störa inte förstöra.

Den jämförelsen tänker jag inte ens kommentera med mer än UFF.

Men kan du rida genom en granskog utan att förstöra och lämna spår?
Nej alltså är inte det tillåtet???;)

Sedan finns det ju prejudikat:
En markägare gjorde det omöjligt att per häst ta sig fram, det fick han göra eftersom han samtidigt sett till att fotgängare inte hindrats . Alltså ser myndigheterna redan nu med tveksamma ögon på hästar i skogen o på enskillda vägar....
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Trist att du är så okunnig om allemansrätten, den gäller på sjön också, men som sagt ditt idiot exempel med motorbåt är inte tillämpligt då som jag skrev motor trafik inte täcks av allemansrätten över huvudtaget. Ta dig tid och gogla med "allemannsrätt, sjö", "allemansrätt, kanot" eller "allemansrätt, skridskor" så får du massor av träffar.

Till TS.

Som många andra skrivit. Man får inte störa djuren, allemansrätten säger över huvudtaget inget om att man skulle få umgås djuren. Det finns en massa saler som inte är reglerade i lag och åtminstone i Sverige så är det ovanligt att man blir stämd för småsaker som att klappa en häst ( eller hund/bil/staket/motorcykel) men det innebär inte att det är tillåtet. Det gör oftast ingen skada, däremot kan det mycket väl hända att man blir lagförd om man matar eller skadar djuret/föremålet (ja med föremål får man väl tanka det eller kanske stoppa socker i tanken) i synnerhet om det blir mer permanet skada såsom fång eller en motor som skär sig.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Allemansrätten säger ex att du får övernatta ngn natt i tält på annans mark
. Men vad säger då allemansrätten om att ligga för ankar en månad vid en trevlig vik? Ingenting!!!

Visserligen skriver man i din länk
"Om du har tänkt att ligga för ankar eller förtöjd längre tid vid någon annans strand behöver du fråga markägaren om lov."
Men det finns inget lagrum som hanterar det hela. har du fekalietank ombord så påverkar du inte vattnet och ngn ska förorsakar du ju heller inte eftersom båten ligger i vattnet....

Vi pratar fortfarande inte om LAGEN utan om allemansrätten.

Ja, jag kan rida i en granskog utan att förstöra. Men jag rider inte rakt ut i skogen, utan håller mig till viltleder, stigar osv. Med andra ord där det är lämpligt att rida, helt i enlighet med allemansrätten alltså.

Utan att lämna spår, nä - men jag heller inte gå till fots i skog, på sand osv. utan att lämna spår eftersom jag inte är en svävare utan påverkas av gravitationen som de flesta andra ;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är väldigt jobbigt att rida genom en granskog, eller för den delen gå, om det inte finns en stig. Helt omöjligt är det väl inte, och blir det spår så är det mest brutna grenar men förstört blir det knappast av enstaka ryttare. De flesta håller sig till vägar och stigar, åtminstone just i granskogar. Det krävs att det är vått för att man ska lämna direkta spår och då ska man inte rida där ändå enligt allemansrätten.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

De två svar jag har fått hittills är från länsstyrelserna i Norrbotten samt Västerbotten. Jag väntar på svar från yttreligare tre. Jag har kortat ner svaren där jag har tagit bort info om var man kan läsa mer osv.

Precis som du säger ger allemansrätten dig rätt att passera genom hagar o liknande, även plocka blommor och bär det gäller oavsett om du har djur i hagen eller inte. Utfodring är det inget som kan sägas ingå i allemansrätten. (……) djur ska ha foder som är anpassat till arten ifråga och att det inte får vara skadligt. Det kan ju vara ett förslag att sätta upp skyltar som upplyser om detta.

Allemansrätten är egentligen det som ”är kvar” när man tagit bort sådant som är förbjudet enligt annan lagstiftning, t.ex. jordabalken, jaktlagen etc.

------

Vad gäller Din fråga om djur i hage så är det naturligtvis inte tillåtet att utan ägarens tillåtelse mata djuren eller att störa dem i hagen, det är heller inte en fråga som berörs av allemansrätten.

Att exempelvis klappa djuren räknas i det här fallet som att störa dem, även om de som du skriver kommer fram självmant.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är väldigt jobbigt att rida genom en granskog, eller för den delen gå, om det inte finns en stig. Helt omöjligt är det väl inte, och blir det spår så är det mest brutna grenar. De flesta håller sig till vägar och stigar, åtminstone just i granskogar. Det krävs att det är vått för att man ska lämna direkta spår. Det är värre med stigar, de blir lätt upptrampat.

För att inte tala om alla hålor, stora stenar osv som ofta finns under allt ris och sly i en granskog :crazy:

Dessutom är det ju så att vid upprepad ridning så krävs markägarens tillstånd, likaså vid organiserat friluftsliv, uteritt i grupp osv. Fortfarande så kan man alltså inte gnälla över allemansrätten om en grupp ryttare rider regelbundet på ens marker. Det får man ta med berörd instans, vilken nu som kan vara lämplig. Ryttarna själva till att börja med förslagsvis.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

För att inte tala om alla hålor, stora stenar osv som ofta finns under allt ris och sly i en granskog :crazy:

Dessutom är det ju så att vid upprepad ridning så krävs markägarens tillstånd, likaså vid organiserat friluftsliv, uteritt i grupp osv. Snick snack, markägaren måste fastställa en skada + hitta den som gjorde det, han kan inte förbjuda ett turridningsföretag idag.Fortfarande så kan man alltså inte gnälla över allemansrätten om en grupp ryttare rider regelbundet på ens marker. Det får man ta med berörd instans, vilken nu som kan vara lämplig. Ryttarna själva till att börja med förslagsvis.

Om det ligger 20 olika stall runt en fastighet, alla 20 använder stigen 1 ggr i veckan, vilket stall får stå för den skada som onekligen uppkommer.

Det är orsaken till att jag och många med mig vill ha en uppstramning av regelverket.

och den kommer.

Hos mig rids det inte längre, färister o staket stoppar hästar o vagnar men inte folk till fots. Och dessa ingår ju oreserverat i allemansrätten..
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är väldigt jobbigt att rida genom en granskog, eller för den delen gå, om det inte finns en stig. Helt omöjligt är det väl inte, och blir det spår så är det mest brutna grenar men förstört blir det knappast av enstaka ryttare. De flesta håller sig till vägar och stigar, åtminstone just i granskogar. Det krävs att det är vått för att man ska lämna direkta spår och då ska man inte rida där ändå enligt allemansrätten.

Ta reda på vad rotrötan kostar per år. och kom sedan med fakta att inte skodda hovar skalar av de små ytliga granrötterna och förorsakar de sår där svampen tränger in.....:rofl:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ingen och ingenting ingår oreserverat i allemansrätten. Alltrenativt allting. Allemansrätten är regler kring hur man ska bete sig i naturen.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Allemansrätten säger ex att du får övernatta ngn natt i tält på annans mark
. Men vad säger då allemansrätten om att ligga för ankar en månad vid en trevlig vik? Ingenting!!!

Visserligen skriver man i din länk
"Om du har tänkt att ligga för ankar eller förtöjd längre tid vid någon annans strand behöver du fråga markägaren om lov."
Men det finns inget lagrum som hanterar det hela. har du fekalietank ombord så påverkar du inte vattnet och ngn ska förorsakar du ju heller inte eftersom båten ligger i vattnet....

Så här säger min länk:
Det finns inga regler om minsta avstånd. Inte heller finns någon regel för hur länge du får ligga för ankar på samma plats. Man brukar tillämpa samma princip som för tältning - något enstaka dygn. Det som avgör är risken att störa markägare eller boende.

Fråga markägaren om lov
Om du har tänkt att ligga för ankar eller förtöjd längre tid vid någon annans strand behöver du fråga markägaren om lov.

Nu vet jag inte hur du brukar lägga upp dina somrar, men om man har tänkt ligga för ankar i en månad så är det väl ganska uppenbart att det inte är tillämpligt med just allemansrätten? Lagen har jag bara grundläggande kännedom om, så jag vet inte om det finns något att hämta i lagboken men du verkar ju vara en hejare på att slå i den.

Nu har jag lessnat lite på att debattera detta om och om igen. Att sitta här på buke och gnälla över ryttare som trampar sönder din skog gör knappast någon skillnad. Mina förslag är med andra ord att du gör något av följande:

- ansök om att få dina marker godkända som naturreservat med speciella regler där allemansrätten inte gäller.
- sälj och flytta in till stan
- sälj och flytta till ett land som har betydligt hårdare krav på vad man får och inte får göra i naturen
- ta saken i egna händer och sätt upp skyltar, staket och grindar och se vad som händer.
- bli politiker och dra upp till kamp för det du tror på och vill ändra. Det finns ju en pågående utredning, se till att engagera dig i den om det nu är så viktigt för dig. Jag kommer att följa den med intresse i alla fall, fast från motsatt sida - trots att jag är markägare (och nej, jag är inte kommunist). Se bara till att du har koll på vad allemansrätten innebär och vad som omfattas av den innan du ger dig in i den stora debatten... bara så du inte gör bort dig igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp