Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

*Kl*

Bara skummat tråden så ber om ursäkt om jag missat att svaret finns.

Men hur regleras det om någon utomstående är i hagen, och blir skadade av mina hästar som går där? Inga varningsskyltar eftersom det inte är aggresiva djur, men en är en unghingst, den ena kan vara lite 'spattig' kring främmande och rent generellt så kan ju bara situationen att en potentiell godisautomat befinner sig i hagen och gullar med ponnyerna göra att det blir gnabb mellan ponnyerna och en oerfaren människa hamnar emellan för ett gnabb och skadas.

Kreti och pleti får gärna hälsa på mina hästar NÄR JAG ÄR MED. Just pga ovanstående. Kom häromveckan en sommargästmamma + dotter som sett mig köra shettisen och plingade på och frågade om de fick klappa. Såklart - men när jag var med (sen fick dottern köra shettis med, så var det sommarlovet räddat *s*)

Jag har funderat på det där lite extra sen jag blev med unghingst. So far är han både socialast och 'snällast' i hagen - men det kan vända fort. Nu brukar det ju inte springa folk här direkt, men jag har fyra 'barnmagneter' i hagen, det är jag medveten om. Så SKULLE det plötsligt bli en massa barn i området så.. (Två har dessutom haft fång och alla går på gräsfritt och ska INTE under några omständigheter ha äpplen, havre, morötter, gräs eller NÅT annat..)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

*Kl*

Bara skummat tråden så ber om ursäkt om jag missat att svaret finns.

Men hur regleras det om någon utomstående är i hagen, och blir skadade av mina hästar som går där? Inga varningsskyltar eftersom det inte är aggresiva djur, men en är en unghingst, den ena kan vara lite 'spattig' kring främmande och rent generellt så kan ju bara situationen att en potentiell godisautomat befinner sig i hagen och gullar med ponnyerna göra att det blir gnabb mellan ponnyerna och en oerfaren människa hamnar emellan för ett gnabb och skadas.

Kreti och pleti får gärna hälsa på mina hästar NÄR JAG ÄR MED. Just pga ovanstående. Kom häromveckan en sommargästmamma + dotter som sett mig köra shettisen och plingade på och frågade om de fick klappa. Såklart - men när jag var med (sen fick dottern köra shettis med, så var det sommarlovet räddat *s*)

Jag har funderat på det där lite extra sen jag blev med unghingst. So far är han både socialast och 'snällast' i hagen - men det kan vända fort. Nu brukar det ju inte springa folk här direkt, men jag har fyra 'barnmagneter' i hagen, det är jag medveten om. Så SKULLE det plötsligt bli en massa barn i området så.. (Två har dessutom haft fång och alla går på gräsfritt och ska INTE under några omständigheter ha äpplen, havre, morötter, gräs eller NÅT annat..)

Passerande går in i hagen på egen risk, oavsett om det är skyltar uppe eller inte. Så du ska som djurägare alltså inte att behöva ersätta eventuella personskador.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Passerande går in i hagen på egen risk, oavsett om det är skyltar uppe eller inte. Så du ska som djurägare alltså inte att behöva ersätta eventuella personskador.

Ah, skönt att höra!

När jag ändå funderar för mycket - om det inte sitter skyltar med typ 'mata inte hästarna!' och någon skulle kasta in äpplen t ex, blir de ansvarsskyldiga/skadeståndsskyldiga om det ger ponnyerna fång? Samma fråga men MED skyltar?

Det känns ärligt talat som det som skulle oroa mig allra mest om jag bodde där det 'sprang folk'. Här vet ju alla i byn inkl barnen att Alex hästar får man INTE ge något alls, då blir de sjuka och döööör. Det där sista är INTE jag som sagt till barnen, utan telingarnas föräldrar, jag klagar dock inte på det *s*. Men det är ju svårt för främmande att fatta sånt, och även om det skulle sitta skyltar så 'klart hästar inte blir sjuka av äpplen/gräs/etc, sånt äter ju alla hästar' :S

Dessutom det klassiska 'men EN morot/näve gräs/ett äpple kan ju inte vara någon fara". Haken är ju när tio pers resonerar lika.. 'Men EN...' får jag 'slåss' mot även på klinik osv, dvs mot folk som 'kan och vet'.

Och nä, EN är ingen fara, men en blir lätt två osv - så enklast för alla att ha nolltolerans. Har för övrigt inte hört en enda häst eller ponny som dött av morots-/äpplebrist t ex ,)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ah, skönt att höra!

När jag ändå funderar för mycket - om det inte sitter skyltar med typ 'mata inte hästarna!' och någon skulle kasta in äpplen t ex, blir de ansvarsskyldiga/skadeståndsskyldiga om det ger ponnyerna fång? Samma fråga men MED skyltar?

Det känns ärligt talat som det som skulle oroa mig allra mest om jag bodde där det 'sprang folk'. Här vet ju alla i byn inkl barnen att Alex hästar får man INTE ge något alls, då blir de sjuka och döööör. Det där sista är INTE jag som sagt till barnen, utan telingarnas föräldrar, jag klagar dock inte på det *s*. Men det är ju svårt för främmande att fatta sånt, och även om det skulle sitta skyltar så 'klart hästar inte blir sjuka av äpplen/gräs/etc, sånt äter ju alla hästar' :S

Dessutom det klassiska 'men EN morot/näve gräs/ett äpple kan ju inte vara någon fara". Haken är ju när tio pers resonerar lika.. 'Men EN...' får jag 'slåss' mot även på klinik osv, dvs mot folk som 'kan och vet'.

Och nä, EN är ingen fara, men en blir lätt två osv - så enklast för alla att ha nolltolerans. Har för övrigt inte hört en enda häst eller ponny som dött av morots-/äpplebrist t ex ,)

Skulle man driva det i rätten är det inte omöjligt att det skulle gå igenom, men det kräver ju at fallet tas upp i rätten, att man vill bekosta det osv. Hur lagtexten ser ut och vad man kan driva i rätten som privatperson osv är jag dålig på... men en skadeståndsansökan kan man ju alltid lämna in...

Jag håller med dig för övrigt, jag vill inte ha en massa gotta inkastat i hagen eller matat i hästarna. Klart ingen dör av ett äpple, men samtidigt vill jag inte att hästarna "lär sig" stå och hänga vid staketet, råna folk på vad de har i fickorna osv. Förutom den lilla detaljen med att en häst kan bli sjuk då... Det bästa är nog att prata med folk om varför de inte får mata hästarna, men precis som du hade jag inte velat ha en hage där det springer mycket folk...

Även om ingen menar något illa kan både folk och hästar komma till skada av ren okunskap. (och ja så klart får folk hälsa och klappa om jag är med)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Har du överhuvudtaget läst vad länsstyrelsen säger om det hela? Nej - att klappa hästar i en hage omfattas inte av allemansrätten.

Så vitt jag vet så är inte länstyrelsen lagförande. De lämnar endast rekomendationer.

jag har rätt att vistas i en hage trots att där finns djur ja eller nej?
Jag har allt enligt vedertagen allemansrätt rätt att stanna i den hagen så länge ingen skada uppkommer pga min visstelse där, jag kan tom tälta och göra upp eld. Ja eller nej?

Om de djur som befinner sig där är normalt nyfikna kommer de fram till är det då olagligt att ta i dem och bjuda dem på de vegitabilier som man kan plocka i hagen ja eller nej.

Och kom nu inte med vad en viss länstyrelse rekomenderar utan kom med vilken lagparagraf som förbjuder mig att göra vad jag här ovan beskrivit.

Och kom ihåg, jag skulle mer än gärna se att ni hittar lagar som ger mark/djurägare rätt att förbjuda....
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är tillåtet om du inte stör, hur du lyckas tälta i en ordinär hästhage med tillhörande hästar utan att störa är för mig obegripligt och ibland direkt hälsovådligt (åtminstone för tältet). Och det är också obegripligt hur du får det att stämma ihop med att passera hagar.
Hur man lyckas är inte frågan här, utan frågan var om det går att förbjuda ngn att göra det, jag havdar att det INTE finns lagrum för det och du säger emot, visst men visa då på det lagrum som förbjuder...
Det beror givetvis på storleken på hagen, är den på många ha så kanske kan man rent utav tälta där utan att ens se en häst eller inse att det finns någon där och då är det givetvis okej att både fika och tälta, det är ganska ovanligt med sådana hagar.

Diskussionen är dessutom idiotisk, de flesta vettiga människor föredrar att tälta och fika utanför hagen. Det är betydligt säkrare. Vem vill sitta ner och fika när främmande nyfikna hästar spankulerar omkring och kanske börjar slåss med godbitarna. Inte jag åtminstone.

Svaret på frågan om man får klappa hästar utan lov är nej, sedan kan det vara svårt att hindra folk och många har säkert inget emot att hästarna blir klappade.

Om svaret är nej, vilka lagar reglerar detta då?
Du stör knappast de djur som frivilligt kommer fram och tigger kaffebröd eller?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ah, skönt att höra!

När jag ändå funderar för mycket - om det inte sitter skyltar med typ 'mata inte hästarna!' och någon skulle kasta in äpplen t ex, blir de ansvarsskyldiga/skadeståndsskyldiga om det ger ponnyerna fång? Samma fråga men MED skyltar?

Det känns ärligt talat som det som skulle oroa mig allra mest om jag bodde där det 'sprang folk'. Här vet ju alla i byn inkl barnen att Alex hästar får man INTE ge något alls, då blir de sjuka och döööör. Det där sista är INTE jag som sagt till barnen, utan telingarnas föräldrar, jag klagar dock inte på det *s*. Men det är ju svårt för främmande att fatta sånt, och även om det skulle sitta skyltar så 'klart hästar inte blir sjuka av äpplen/gräs/etc, sånt äter ju alla hästar' :S

Dessutom det klassiska 'men EN morot/näve gräs/ett äpple kan ju inte vara någon fara". Haken är ju när tio pers resonerar lika.. 'Men EN...' får jag 'slåss' mot även på klinik osv, dvs mot folk som 'kan och vet'.

Och nä, EN är ingen fara, men en blir lätt två osv - så enklast för alla att ha nolltolerans. Har för övrigt inte hört en enda häst eller ponny som dött av morots-/äpplebrist t ex ,)

Då har du samma problem jag hade när jjag skulle bevisa vilka ryttare som hade förorsakat röta i träden bredvid stigen allared på.
Att bevisa att just Anna-Lisas 3 äpplen förorsakar bukproblemen hos din häst lär sig nog inte göras eftersom bevismaterialet ätits upp...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Då har du samma problem jag hade när jjag skulle bevisa vilka ryttare som hade förorsakat röta i träden bredvid stigen allared på.
Att bevisa att just Anna-Lisas 3 äpplen förorsakar bukproblemen hos din häst lär sig nog inte göras eftersom bevismaterialet ätits upp...

Jag tänkte iofs snarare när Anna-Lista tippade in en skottkärra äpplen till de små söta ponnyerna.

Men jag funderade just på bevisfrågan, för även om det inte krävs raketforskning för att dra slutsatsen att en skottkärra halvmosiga äpplen till en insulinresistent fångponny var det som dryga dygnet senare gav ett fånganfall - så att BEVISA det kan ju vara en annan femma, rent juridiskt alltså.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Vad är ditt problem egentligen?
Har du problem med mitt och ditt? Vi leker med våra hästar och du med din traktor och bössa, jag matar inte din traktor med socker eller byter amunition i din bössa och du låter bli våra hästar? Är det så kontigt?

Innan du reffererar till var allemansrätten uttryckligen skriver att det är tillåtet att tälta i hagar så gitter jag inte kommentera vidare. Vill du ha allemansrätten som stöd för att få tälta i hagar så vänligen länka. Naturvårdsverkets sida är lämplig. Vi andra hittar bara stöd för att man får passera, plocka blommor och svamp etc så upplys oss var du fått dina ideer ifrån.

Och återigen, du bor i Sverige, här pratar vi med varandra. Det hör till undantagen att vi viftar med bössor eller stämmer folk för att de råkar tälta på fel plats eller tycker det är trevligt att klappa en mjuk mule, vi ber folk låta bli att klappa och ber folk flytta tältet så de inte kommer till skada.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Så vitt jag vet så är inte länstyrelsen lagförande. De lämnar endast rekomendationer.

jag har rätt att vistas i en hage trots att där finns djur ja eller nej?
Jag har allt enligt vedertagen allemansrätt rätt att stanna i den hagen så länge ingen skada uppkommer pga min visstelse där, jag kan tom tälta och göra upp eld. Ja eller nej?

Om de djur som befinner sig där är normalt nyfikna kommer de fram till är det då olagligt att ta i dem och bjuda dem på de vegitabilier som man kan plocka i hagen ja eller nej.

Och kom nu inte med vad en viss länstyrelse rekomenderar utan kom med vilken lagparagraf som förbjuder mig att göra vad jag här ovan beskrivit.

Och kom ihåg, jag skulle mer än gärna se att ni hittar lagar som ger mark/djurägare rätt att förbjuda....

För sista gången - allemansrätten är ingen LAG. (Förutom lagar har vi i t.ex. förordningar, bestämmelser osv. Kan vara ett tips att kolla upp)

Nu orkar jag inte mer, jag bara upprepar mig och det verkar inte gå in. Jag har redan svarat på de frågorna du ställer.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Om du skulle åka buss eller tåg, skulle du betala biljett då? Det är nämligen inte lag på det...

(Nu gissar jag att du minsann aldrig skulle åka buss eller tåg, men du kanske kan förställa dig scenariot?)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Vad är ditt problem egentligen?
Har du problem med mitt och ditt? Vi leker med våra hästar och du med din traktor och bössa, jag matar inte din traktor med socker eller byter amunition i din bössa och du låter bli våra hästar? Är det så kontigt?

Innan du reffererar till var allemansrätten uttryckligen skriver att det är tillåtet att tälta i hagar så gitter jag inte kommentera vidare. Vill du ha allemansrätten som stöd för att få tälta i hagar så vänligen länka. Naturvårdsverkets sida är lämplig. Vi andra hittar bara stöd för att man får passera, plocka blommor och svamp etc så upplys oss var du fått dina ideer ifrån.

Och återigen, du bor i Sverige, här pratar vi med varandra. Det hör till undantagen att vi viftar med bössor eller stämmer folk för att de råkar tälta på fel plats eller tycker det är trevligt att klappa en mjuk mule, vi ber folk låta bli att klappa och ber folk flytta tältet så de inte kommer till skada.

Din älskade länstyrelse säger ju
"Tältning
Vi får tälta något enstaka dygn, om vi inte stör markägaren eller skadar naturen. Välj en tältplats med mark som inte är slitagekänslig. Ta med dig eventuella sopor hem! Eftersom risken för markskador och sanitära olägenheter är större när man tältar i stora grupper med många tält ska vi be markägaren om tillstånd vid sådana tillfällen."

Och man stör knappas markägaren eller skadar naturen om man tältar i en hage där det trampar omkring djur.
Och för att skydda mitt tält sätter jag upp ett portalt elstaket kopplat till ett bateri hepp!!

Du tycks ha svårt att grepa situationen, den att jag leker djävulens advokat.
Du torde känna till min inställning vad det gäller regelverket kring sossarnas påfund allemansrätten.

När jag går in på länstyrelsens sidor hittar jag bara rekomendationer, begriper inte hur du kan hitta mer eftersom regelverket inte finns där utan i lagboken.

Allemansrätter ger mig och andra rätten att gå in i en hage , stanna i en en hage upp till ett dygn utan att du som mark/djurägare kan göra något annat än verbalt be mig gå åt det.

Ja känner regelverket, har haft det som ett ok över min fastighet så länge jag ägt den och till slutt hittat lösningar på problemen, men inte med hjälp av länstyrelsens rekomendationer, det kan jag saga....
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Om du skulle åka buss eller tåg, skulle du betala biljett då? Det är nämligen inte lag på det...

(Nu gissar jag att du minsann aldrig skulle åka buss eller tåg, men du kanske kan förställa dig scenariot?)

Sorry där har du fel, du ingår ett avtal med bussbolaget när du kliver på, och där ingår köp av biljett som vilkor. Därför har bussbolaget rätt att ta ut en rätt rejäla straffavgift + biljettpriset om de kommer på dig:bow::bow:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

För sista gången - allemansrätten är ingen LAG. (Förutom lagar har vi i t.ex. förordningar, bestämmelser osv. Kan vara ett tips att kolla upp)

Nu orkar jag inte mer, jag bara upprepar mig och det verkar inte gå in. Jag har redan svarat på de frågorna du ställer.

? Den finns tom med i grundlagen min vän...
Vad som däremot inte är klarlagd i den paragrafen är vilka regler som gäller för allemansrätte. Vilket jag här påpekat ett otal ggr att det är het åt helsike!!:D
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sorry där har du fel, du ingår ett avtal med bussbolaget när du kliver på, och där ingår köp av biljett som vilkor. Därför har bussbolaget rätt att ta ut en rätt rejäla straffavgift + biljettpriset om de kommer på dig:bow::bow:

Nerj, det är fortfarande inte LAG på att du ska betala biljett. Den straffavgift du betalar är en just en straffavgift, inte en bot.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

? Den finns tom med i grundlagen min vän...
Vad som däremot inte är klarlagd i den paragrafen är vilka regler som gäller för allemansrätte. Vilket jag här påpekat ett otal ggr att det är het åt helsike!!:D

Nej, allemansrätten är inte en lag. Motbevisa mig gärna.
Jag väntar också fortfarande på uttalande från en jurist på området som säger att det är helt ok enligt allemansrätten att tälta, elda och campa i en hage med betande djur. Eftersom det inte duger med länsstyrelsen, som är den instans som svarar på frågor om allemansrätten (på uppdrag från naturvårdsverket kan jag tänka mig eftersom det är de som hänvisar till länsstyrelserna)

Och jag skulle nog inte säga att vi är vänner...
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

KL: Jag fick sätta upp en lapp med "Klappa och mata gärna hästen" och sen en lista på vad hon tyckte om. Jag orkade helt enkelt inte med alla som sprang och frågade hela tiden (ja här formligen vimlar det av sommargäster vissa tider) och alla var glada och nöjda, inte minst Madam. Eftersom hon (och alla andra hästar jag haft) var vana vid att bli handmatade så var det ju ingen som helst risk att hon skulle knipsa av ett finger på nåt barn eftersom hon var ytterst försiktig om alla utstickande kroppsdelar på människor.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

var i grundlagen står det om allemansrätten? :)

2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende av det skydd som grundlagen ger den enskildes äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen
enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså numera (sedan 1994) stöd i grundlagen:bow:

Men den sittande riksdagen var så feg att man inte vågade beskriva exakt vad den lagen innebär utan hänvisade till de otal förbudsparagrafer som finns gällande intrång egenmäktigt förfarande förstörelse störning skada etc etc etc etc.....
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nej, allemansrätten är inte en lag. Motbevisa mig gärna.
Jag väntar också fortfarande på uttalande från en jurist på området som säger att det är helt ok enligt allemansrätten att tälta, elda och campa i en hage med betande djur. Eftersom det inte duger med länsstyrelsen, som är den instans som svarar på frågor om allemansrätten (på uppdrag från naturvårdsverket kan jag tänka mig eftersom det är de som hänvisar till länsstyrelserna)

Och jag skulle nog inte säga att vi är vänner...

2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende av det skydd som grundlagen ger den enskildes äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen
enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså numera (sedan 1994) stöd i grundlagen
:rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 059
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp