Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Stackars dig, fick du nya vänner? Sånt kan väl inte gå för sig.
Det blev ett riktigt elände det där för dag 2 insisterade dom på att det var dom som skulle stå för mathållningen så dom ockuperade tom. mitt kök. :crazy:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nerj, det är fortfarande inte LAG på att du ska betala biljett. Den straffavgift du betalar är en just en straffavgift, inte en bot.

Lite irrelevant för resten av tråden men jo det finns lag som reglerar avtal. Vilket du har ingått om du åker tex. tåg eller buss som är avgiftsbelagd. Om du sedan bryter det avtalet (vilket du godkände genom att nyttja bussen/tåget etc.) så finns det ju ganska mkt lagstiftning som reglerar detta.

Allemansrätten är inte något avtal mellan dig och tex. markägaren eller staten.
Därav inte samma sak.

Uppenbarligen så försöker bara Landsbygdsbo poängtera att det är minst lika störande och potenciellt kostsamt/skadosamt för tex. ryttare att orsaka rotröta genom ridning som inte kan bevisas ha orsakat det, som om någon orsakade fång episod eller beteendeproblem eller whatever genom att mata/klappa dina hästar.
Båda sakerna är inte vettiga att göra utan tillåtelse och båda är tekniskt sett inte tillåtna MEN båda är väldigt svårt att bevisa lagmässigt.

Jag som både har häst och jobbar med skogligt har största förståelse för båda sakerna, och ja skulle bli hyfsat jäkla sur om någon gjorde nåt av det!!
Jag har planer på att bli markägare och jag kommer göra ALLT jag möjligen kan för att se till att okunniga/ icke samarbetande ryttare inte förorsakar min skog och i effekt försörjning skada och ekonomisk förlust etc.
Men det samma gäller min häst, han är hingst så ja vill inte at nån ska ha nåt med honom att göra om dom inte har lov. Det är ju dock enklare att lösa med extremt effektivt hingststaket som bara råkar va jobbigt att "ta sig igenom" om nån va dum nog att vilja det.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nu var det frågan om vad man säger till polisen om man vill ha handräckning och få bort folk från sin mark och inte vad man säger till folket man vill ha bort. Nu är för all del du den enda jag känner till som skulle tvärvägrat och flytta om man ber snällt och förklarar varför.

Så här skulle det förmodligen låtit om du tältat och vägrat flytta.

-Hej, har jag kommit rätt nu? Jag skulle vilja anmäla olaga intrång och få hjälp att få bort folk från min hage. Det gäller min och mina hästars säkerhet.
-Ja du har kommit rätt vad gäller det.
-Det är en person som slagit upp sitt tält i min hage, han har dessutom satt upp ett elstängsel runt sitt tält. Vi som håller till i stallet upplever honom som mycket obehaglig och han har stängslat av en god bit av hagen och förutom att han är ivägen så är jag rädd för att han ska skada både folk och djur. Jag har visat honom på en trevlig tältplats ett par hundra meter bort men han envisas med att förstöra för oss. Hästarna är klart störda av hans närvaro. Med tanke på att han spanar på både småflickorna och hästarna misstänker jag att han kanske kommer och förgripa sig på dem och och tjejerna vågar inte hämta sina hästar. Kan ni komma och be honom flytta på sig? Och ta en anmälan?

---------

Kommer inte polisen så ringer jag till en eller ett par kvällstidningar och säger jag har en misstänkt djurskärare och pedofil i hagen som vägrar flytta sig. Jag fotograferar flitigt och troligen har polisen avhyst dig inom kort, ja kanske rent utav givit dig ett enkelrum över natten.

Så kommer konstapeln ut och finner att din beskrivning om en god bit av hagen i verkligheten innebär 5 kvadratmeter av 50 000 kvadratmeter.
Vad det gäller spanandet så inser ju polisen eftar att ha talat med mig att ditt påstående håller ungefär samma sanningshallt som "en god bit av hagen"
Så de skakar på huvudet och tar sig därifrån. Jag påpekar för polisen att det är en underlig figur som springer omkring o forograferar allt jag gör, tom när jag kastar vatten bakom tältet..(förmodligen med ett starkt förstorande tele :o)))

Så i din frustration ringer du aftonpressen och börjar dilla om "-misstänkt djurskärare och pedofil i hagen som vägrar flytta sig" Så när deras bilar kommer bjuder jag in dem på fika och ev drar igångmin lilla grill (helt sluten o brandsäker) Sedan åker de därifrån undrande vad du är för en surkart...:devil:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jaja, du har bra fantasi, men inte ens din fantasi kan ändra på hagstorleken och hur de är konstruerade.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jaja, du har bra fantasi, men inte ens din fantasi kan ändra på hagstorleken och hur de är konstruerade.

Sorry jag trodde i min fantasi att du åtminstånde höll dig med en vettig hage. Gå ner på en snikmodel då 10 000 kvadratmeter, och då är fortfarande 4 till tio meter gnappast en god del av hagen, inte ens i din vilda fantasi :D
Eller menade du en spilta?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Men det du skriver stämmer inte. Jag har haft folk i en av mina hagar där hästarna gick och polisen avhyste dem. Och de hade varken satt upp tält eller tänt en grill. De bara satt där och min bedömning var att de störde hästarna. Jag bad dem gå, de vägrade och då ringde jag polisen som kom och talade om att de störde oss och djuren och inte var välkommna på min mark.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Men det du skriver stämmer inte. Jag har haft folk i en av mina hagar där hästarna gick och polisen avhyste dem. Och de hade varken satt upp tält eller tänt en grill. De bara satt där och min bedömning var att de störde hästarna. Jag bad dem gå, de vägrade och då ringde jag polisen som kom och talade om att de störde oss och djuren och inte var välkommna på min mark.

Jag tror inte på det du skriver, Polisen skulle inte gå in och göra en avhysning utan laga skäl och att du stör dig på att de befinner sig i din hage utanför din tomt...njae det tror jag inte...;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Våra hagar är långa och smala. Antingen måste du tälta mitt i hästarnas mat (de har några 100 kvm med mer bete på en 6-8 hästar) i en större del uppe vid gården granne med ridbanan där det finns foderhäckar och vindskydd eller i en 4-6 meter bred lång gång upp till maten. Hagen består för övrigt av många mindre hagar där vi kan stänga av betet så hästarna inte får för mycket mat. Just nu går de på knappt halva ytan.

Så antingen uppe vid stallet/husen
Blockera en gång
eller definitivt störa hästarna och tälta op den begränsade ytan med bete.

Bredvid finns en oanvänd tältvänlig hage med insynsskydd, öppna ytor och inga djur. Tältar du i hagen med hästar är det väldigt uppenbart att du inte är ute efter att tälta utan att jävlas. Det räknar man ut typ med lillfingret

Som jag sa i början så tältar du i en stor hage på många ha så hade jag inte brytt mig, du kanske missat att det ens var djur där. Och du, vi har stora hagar med tanke på var stallet ligger många häromkring har fyrkanter på några hundra kvadrat.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag tror inte på det du skriver, Polisen skulle inte gå in och göra en avhysning utan laga skäl och att du stör dig på att de befinner sig i din hage utanför din tomt...njae det tror jag inte...;)

Du får inte störa så visst finns det skäl. Och du jag tror polisen är bättre på att avgöra det än du. Och uppenbarligen höll de inte med dig här.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du tror inte på det jag skriver??? Vad har du för anledning att anklaga mig för att ljuga?

Polisen tyckte precis som jag att de störde mina hästar, och oss, och talade om för dem att de skulle flytta sig från min mark. Som den ena polisen sa det finns bara en anledning att sätta sig mitt i en hage med djur där det är massor av mark tillgänglig runt om och det är att störa.

Du ska kanske ta med att jag bor mitt på slätten. Jag ser alltså hela min mark från fönstret, ingen skog eller träd i vägen. Bara platt gräs. Exakt likadant som den oinhägnade marken eller hagarna där hästarna inte var. Det fanns som sagt ingen anledning att sätta sig i hagen med djur om man inte vill störa.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du får inte störa så visst finns det skäl. Och du jag tror polisen är bättre på att avgöra det än du. Och uppenbarligen höll de inte med dig här.

Det var väl inte polisens bedömning han ifrågasatte utan min trovärdighet. Trevligt.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag har satt upp en varningsskylt runt min hage på 6-7ha som jag inte längst bort kan se om någon går in där.. "hingsten skyddar gärna sina ston mot människor och andra djur, vill du vara lika hel efter promenaden skulle jag inte gå in i min hage för jag berättar inte hur hingsten ser ut." på varannan skylt står det bara " varning, hästarna är inte alltid snälla". Anledningen till detta är för att ett flickebarn som gått in till mitt föredetta sto utan lov fick en rejäl spark. & för att jag inte vill ha hundar eller andra människor rännandes i hagen då min hund går lös på mina marker o den kan hamna i bråk med lösa hundar.
Hingsten står dock nära huset så den kommer ingen åt i smyg. De andra är ston & vallacker som är snälla men det behöver ingen veta :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp