Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

KL: Jag fick sätta upp en lapp med "Klappa och mata gärna hästen" och sen en lista på vad hon tyckte om. Jag orkade helt enkelt inte med alla som sprang och frågade hela tiden (ja här formligen vimlar det av sommargäster vissa tider) och alla var glada och nöjda, inte minst Madam. Eftersom hon (och alla andra hästar jag haft) var vana vid att bli handmatade så var det ju ingen som helst risk att hon skulle knipsa av ett finger på nåt barn eftersom hon var ytterst försiktig om alla utstickande kroppsdelar på människor.

Så tom den lokala nudistklubben kunde gå in utan att riskera ngt då:D
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

:banana:
Nerj, det är fortfarande inte LAG på att du ska betala biljett. Den straffavgift du betalar är en just en straffavgift, inte en bot.
Men det är väl i alla fallagligt att ta ut en rejäl straffavgift?

Samma sak gällerväl felparkering det är väl bara olagligt i vissa fall och då skriver polisen ut en bot annars är det väl lisa lapp som skriver...
Men hur är det om jag plankar in på grönan, är indet egenmäktigt förfarande eller är det inte olagligt det heller?

Fast nu har kollat.
Tunnelbanan ex = "Enligt Ordningslagens kapitel 4, 6 § avsnitt 4:

Det är förbjudet att "skaffa sig tillträde till område innanför gångspärren till tunnelbana utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis""

fortsatt att leta och trägen finner

"Enligt 2 kap 2 § brottsbalken gör den som begagnar sig av bl.a. transport som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning och som inte gör rätt för sig skyldig till bedrägligt beteende. Straffet är böter eller fängelse i högst sex månader. Brottet kan i vissa svårare fall bedömas som bedrägeri med betydligt högre straffskala."

så jag kan nog lungt fortsätta tro att detärolagligt att tjyvåka buss eller tåg:banana::rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du svamlar nog för att vara en advokat, men det är nog enda likheten. Många ord men just inget som berör att tälta i en hage.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du svamlar nog för att vara en advokat, men det är nog enda likheten. Många ord men just inget som berör att tälta i en hage.

:D Heller inte ngt förbud!

Och det är ju du som mark/hästägare som anklagar och därför är det du som måste ha den exakta paragrafen i hand för att få rätt.

Och den existerar inte. och du har nog letet, förtvivlat men sorry den finns inte.

Så länge du inte skadar eller märkbart stör så får du till och med tälta i en hästhage.:rofl:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Nej, det vore konstigt om du skulle misslyckas så kapitalt med ditt försök att bevisa att man får tälta i hagar att du fick ner motsatsen, eller kanske inte...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Så tom den lokala nudistklubben kunde gå in utan att riskera ngt då:D

Japp, däremot vallade hon så det hade kunnat blivit skitkul. Tänk rubriken "Gruppsex i hästhage mitt på dan" och sen några smaskiga bilder på ett gäng nakna människor som förtvivlat försöker fly ur hagen. :D
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende av det skydd som grundlagen ger den enskildes äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen
enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså numera (sedan 1994) stöd i grundlagen
:rofl::rofl:

Jotack jag kan läsa tidigare inlägg även om de inte är citerade just på vad jag har skrivit.

Fortfarande gör inte det allemansrätten till en lag.

Att tälta i en hage går de facto inte utan att störa djuren som betar där. Att störa är så mycket mer än att de flyr i vild panik. I min hage får ingen tälta, campa eller mata och klappa hästar utan min tillåtelse. Anmäl mig.

Tack för mig i den här tråden, det är ingen som helst mening att diskutera med en vägg som inte kan göra mycket annat än att upprepa sig och posta sarkastiska smileys. Hoppas du har haft roligt.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du en vägg är betydligt vettigare svar, den följer policyn, har man inget vettigt att säga så håller man tyst.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

*KL*

Är ju tur hagarna jag använder ligger så nära inpå... Där kan ingen tälta ens med stöd av allemansrätten, det är för nära tomt. Dessutom är hagarna för små för att det inte ska störa djuren. Eller tältaren, det kan ju bli lite spännande när den stackars tältaren har tre ponnyer i knäet, som sliter i tältduken och robbar matförrådet.

För att inte tala om när 75 cm hög riesenschnauzer hittar camparna.

Vid närmare eftertanke ska jag nog sätta upp en skylt med 'Camping tillåten, tälta gärna här!' och skaffa en filmkamera, ta fram solstolen och poppa lite popcorn :devil:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jotack jag kan läsa tidigare inlägg även om de inte är citerade just på vad jag har skrivit.

Fortfarande gör inte det allemansrätten till en lag.

Att tälta i en hage går de facto inte utan att störa djuren som betar där. Att störa är så mycket mer än att de flyr i vild panik. I min hage får ingen tälta, campa eller mata och klappa hästar utan min tillåtelse. Anmäl mig.

Tack för mig i den här tråden, det är ingen som helst mening att diskutera med en vägg som inte kan göra mycket annat än att upprepa sig och posta sarkastiska smileys. Hoppas du har haft roligt.

Ja jag har haft roligt, därför att när jag tidigare kritiserat den sk. allemansrätten för att den är luddig så tog det hus i helsike och jag var den snikne markägaren, nu när jag förklarar lagstiftningen så hugger folk och säger att allemansrätten innehåller minsan inte det.
Stämmer förlagen om allemansrätten innehåller egentligen ingen ting, det får man leta efter i en mängd andra paragrafer....just så som jag hävdat hela tiden.

PS jag behöver inte din tillåtelse, jag har rätt ett tälta i din hage, fråga en jurist får du se:cool:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Och man stör knappas markägaren eller skadar naturen om man tältar i en hage där det trampar omkring djur.
Och för att skydda mitt tält sätter jag upp ett portalt elstaket kopplat till ett bateri hepp!!

Behövs inte ens batteriaggregat, det räcker med en bit elrep och så stänger man av ett hörn. Enkelt, funkis och skadar inget-ingen.


Jag övernattar ju en hel del på annans mark, tältar gör jag inte längre, jag sover hängande mellan två träd i hängmatta (naturligtvis brett band runt träden som inte skadar dom), eldar aldrig, kokar mat på gas eller dieselkök, lämnar inte så mycket som en tändsticka efter mig och naturligtvis vildcampar jag en bra bit från andra gårdar.

Tyvärr ser jag ibland motsatsen i naturen och bara sen i våras har jag skrapat ihop en sopsäcksfylla på öarna jag besökt, sopor jag dumpar i därför avsett kärl som finns där jag sjösätter kajaken.

Oavsett om det är annans mark eller annans maskiner jag lånar så lämnar jag igen det jag lånat i minst samma skick som när jag kom eller hämtade det, nåt som är en hederssak för mig.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

*KL*

Är ju tur hagarna jag använder ligger så nära inpå... Där kan ingen tälta ens med stöd av allemansrätten, det är för nära tomt. Dessutom är hagarna för små för att det inte ska störa djuren. Eller tältaren, det kan ju bli lite spännande när den stackars tältaren har tre ponnyer i knäet, som sliter i tältduken och robbar matförrådet.

För att inte tala om när 75 cm hög riesenschnauzer hittar camparna.

Vid närmare eftertanke ska jag nog sätta upp en skylt med 'Camping tillåten, tälta gärna här!' och skaffa en filmkamera, ta fram solstolen och poppa lite popcorn :devil:

Du bör nog läsa på lite, för din jycke har du fullt ansvar. det betyder att om den råka ha sönder mitt tält eller välta en kaffekopp så jag bränner min stortå så kan du dömmas att betala skadestånd, ja tom tvingas avliva hunden eftersom du har ett strikt hundägaransvar.

Dessutom fick vi under värnplikten lära oss att "ta ner angripande hundar" ingen vacker syn med effektiv...
Vänster arm till hunden, höger till din kniv, lyft vänster arm,när hunden hugger fast, rulla baklänges och hunden exponerar hela buken.....Det ingick i jägarutbildningen...

Och ett 12 mcbatteri räcker gott med agregat att freda ett tält från ett gäng farliga russ så:rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du en vägg är betydligt vettigare svar, den följer policyn, har man inget vettigt att säga så håller man tyst.

Så varför överbevisar du mig inte då?
Eller är det för att du slår huvudet blodigt med dina menlösa antaganden istället för fakta?;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du bör nog läsa på lite, för din jycke har du fullt ansvar. det betyder att om den råka ha sönder mitt tält eller välta en kaffekopp så jag bränner min stortå så kan du dömmas att betala skadestånd, ja tom tvingas avliva hunden eftersom du har ett strikt hundägaransvar.

Dessutom fick vi under värnplikten lära oss att "ta ner angripande hundar" ingen vacker syn med effektiv...
Vänster arm till hunden, höger till din kniv, lyft vänster arm,när hunden hugger fast, rulla baklänges och hunden exponerar hela buken.....Det ingick i jägarutbildningen...

Och ett 12 mcbatteri räcker gott med agregat att freda ett tält från ett gäng farliga russ så:rofl:

Du får inte koppla el i min hage, du hamnar för nära befintligt elstängsel då. Så du får hitta på något annat än el runt tältet. Vad vet jag inte, du får ju inte vifta iväg mina hästar när de ska riva ditt tält liksom.

Och min hund får utmärkt väl störa dig hur mycket han vill när du tältar i min hage. Han får inte attackera dig, men det kommer han inte heller. Jag har full koll på det strikta hundägaransvaret, men det finns inga förbud mot att han stör dig i ditt tältande. Däremot om du gör honom minsta illa har DU fått problem och kommer bli ansvarsskyldig.

Nu tror jag som sagt att ponnyerna stör alldeles tillräckligt nog. Jag har fnissat flera gånger av de 'inre bilder' jag får av kombinationen ett tält + tre/fyra pillemariska ponnyer.

Så som sagt, videokamera, stol, popcorn och en camping tillåten-skylt skulle nog ge flera timmars gratisunderhållning =)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Så varför överbevisar du mig inte då?
Eller är det för att du slår huvudet blodigt med dina menlösa antaganden istället för fakta?;)

Som jag sade för ett tag sedan, jag återkommer när du kommit med något stöd för dina teorier. Det räcker inte att citera en massa paragrafer, de ska vara relevanta också.

Men du har missat en sak, jag håller med om att du får tälta i hagar där du inte stör, om hagen är tom exempelvis eller mycket stor. Problemet är att man stör när man tältar, hästar kan bli skrämda eller skada sig och i de flesta hagar är du direkt i vägen.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Så helt okej att stänga av en persons hage för att kunna slä upp ett tält för natten. När går då detta för långt? Hur många personer måste det vara som campar i hagen för att allemansrätten inte längre ska gälla? Och hur stor del av hagen får folk stänga av? Har det med storleken på hagen till att börja med?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Behövs inte ens batteriaggregat, det räcker med en bit elrep och så stänger man av ett hörn. Enkelt, funkis och skadar inget-ingen.


Jag övernattar ju en hel del på annans mark, tältar gör jag inte längre, jag sover hängande mellan två träd i hängmatta (naturligtvis brett band runt träden som inte skadar dom), eldar aldrig, kokar mat på gas eller dieselkök, lämnar inte så mycket som en tändsticka efter mig och naturligtvis vildcampar jag en bra bit från andra gårdar.

Tyvärr ser jag ibland motsatsen i naturen och bara sen i våras har jag skrapat ihop en sopsäcksfylla på öarna jag besökt, sopor jag dumpar i därför avsett kärl som finns där jag sjösätter kajaken.

Oavsett om det är annans mark eller annans maskiner jag lånar så lämnar jag igen det jag lånat i minst samma skick som när jag kom eller hämtade det, nåt som är en hederssak för mig.

Vore alla som dig skulle det ju inte vara några problem med allemansrätten :laugh:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Som jag sade för ett tag sedan, jag återkommer när du kommit med något stöd för dina teorier. Det räcker inte att citera en massa paragrafer, de ska vara relevanta också.

Intressant teori, den att lagparagrafer inte är relevanta.
:o
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Var i lagparagrafen står det att man får tälta i en hage?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du får inte koppla el i min hage, du hamnar för nära befintligt elstängsel då. Så du får hitta på något annat än el runt tältet. Vad vet jag inte, du får ju inte vifta iväg mina hästar när de ska riva ditt tält liksom.

Och min hund får utmärkt väl störa dig hur mycket han vill när du tältar i min hage. Han får inte attackera dig, men det kommer han inte heller. Jag har full koll på det strikta hundägaransvaret, men det finns inga förbud mot att han stör dig i ditt tältande. Däremot om du gör honom minsta illa har DU fått problem och kommer bli ansvarsskyldig.Om hunden "stör" mig dvs skrämmer mig eller på annat sätt förorsakar ska så är inte jag utan hundägaren ansvarig.
Om jag "tar ur hunden" så innebär det de fakto att den först huggit tag i min vänsterarm...annars kommer jag ju inte åt med kniven så därmed är den frågan ju löst..jag försvarade mig från en vansinng angripande hund. Jag har annars lite stark chillipeppar mald o torkad, den får han gärna nosa på...


Nu tror jag som sagt att ponnyerna stör alldeles tillräckligt nog. Jag har fnissat flera gånger av de 'inre bilder' jag får av kombinationen ett tält + tre/fyra pillemariska ponnyer.Jovisst och det är ju därför jag har med mig 4 stolpar och lite eltråd kopplade till agregat o batteri..så jag får nog vara ifred:D

Så som sagt, videokamera, stol, popcorn och en camping tillåten-skylt skulle nog ge flera timmars gratisunderhållning =)

Tråkigt att det kommer att hända så lite då. att se mig njuta av kvällsolen framför mitt tällt i din hage och russen på behörigt avstånd från min eltråd...;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 059
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp