Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag har inte så många ovänner, några få riktigt goda vänner samt en massa trevliga grannar och i övrigt ett trevligt umgänge.

Men det hindrar mig inte att småjäklas i bland...

Det är väl det som skiljer dig från de flesta här, vi andra har inte för vana att medvetet bete oss som skitstövlar.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du får tälta något enstaka dygn i naturen. Tänk på att inte störa markägaren eller skada naturen.
Välj att slå upp tältet på tålig mark och inte i använd betesmark, jordbruk eller plantering. Tältplatsen får inte ligga nära boningshus.

...

Allemansrätten är en unik möjlighet att röra oss fritt i naturen. Med rätten följer också krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen. Allemansrätten är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar (2 kap. 15 § regeringsformen). Men allemansrätten är ingen lag och det finns heller ingen lag som exakt definierar den. Däremot omges allemansrätten av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet.

Detta gör att det inte alltid går att ge exakta besked om vad som är tillåtet att göra i naturen. Allemansrätten kan tolkas i domstol, men rättsfallen som rör allemansrätten är få.

---
Www. Naturvårdsverket.se
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du har enligt allemansrätten att under ett dygn lägga belslag på ett stycke mark för att tälta, under förutsättning att du inte förstör.

Och ingenstans står det hur stort tältet är och området kring det. Jag har ett 2x2 meter, elstaketet blir 4x4 meter, inte ohemult eller hur.
Då får jag rum med tält tältstol och ett litet bord + min lilla grill, jag vill ju inte riskera en brand eller hur;)

Jag tror - utan att ha kollat fakta - att det räknas som att störa djuren om man tältar mitt bland dem.

För övrigt ser jag inget större problem med folk som går genom mina hagar - även om jag skulle tycka att det vore konstigt om någon slog upp ett tält där.
Mina "vanliga" hagar ligger väldigt väl inom synhåll för mitt hus vilket gör att de kanske inte riktigt räknas till allemansrätten utan till undantag.

Jag tror heller inte att du har rätt att med staket avskilja en del av annans mark.

Har svårt att tro att någon skulle vilja tälta i leran bland ponnyerna...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag har en fråga ang staket och lagar också. Min hage angränsar till grannens tomt med ett stengärde som gräns.Deras ungar har det senaste året börjat springa uppe på stengärdet och håller även på att ge mina hästar något,troligtvis äppel. Nu är detta fång hästar och får mao inte äppel utav mig pga känsligheten hos det ena stoet.Men min fråga: Får jag sätta upp plast stolpar på stengärdet med eltråd? Givetvis med varnings skylt på tråden,dock tänkte jag inte ha el tillkopplat så länge ungarna respekterar tråden och att inte springa inne i hagen.Finns ingen anledning för dom att springa i min hage hos djuren då övrig skog tillhör oss,endast deras gräsmatta som gränsar intill ena långsidan till min hage alltså.Jag har pratat med föräldrarna men detta ignoreras av dom.Min son såg senast igår ungarna komma från min hage och klättra upp på stengärdet .

Jag hade hellre satt stolparna strax innanför gärdsgården med ström på. Givetvis ska det vara de höga stolparna så att matandet inte kan förekomma över staketet.
Är osäker på om man få sätta staketet ovanpå gränsen liksom. Det är ju svårt att avgöra exakt på vilken millimeter gränsen går.

Du kanske även kan prata med grannen och dennes barn och förklara att djuren blir svårt sjuka om de matar dem med äpplena..
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

+ Länstyrelsen rekomendation:
"Det är tillåtet att slå upp ett tält för något eller några dygn på mark som inte används för jordbruk och som ligger avlägset från boningshus"

Jordbruk = odling = produktion av fodermedel eller livsmedel.
Inte bete eller hage!!!:idea:

Jo, det räknas som användande av mark till sin jordbruksproduktion om djuren går där på bete.

Så tom hage-ok med tält.Inte annars.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag har en fråga ang staket och lagar också. Min hage angränsar till grannens tomt med ett stengärde som gräns.Deras ungar har det senaste året börjat springa uppe på stengärdet och håller även på att ge mina hästar något,troligtvis äppel. Nu är detta fång hästar och får mao inte äppel utav mig pga känsligheten hos det ena stoet.Men min fråga: Får jag sätta upp plast stolpar på stengärdet med eltråd? Givetvis med varnings skylt på tråden,dock tänkte jag inte ha el tillkopplat så länge ungarna respekterar tråden och att inte springa inne i hagen.Finns ingen anledning för dom att springa i min hage hos djuren då övrig skog tillhör oss,endast deras gräsmatta som gränsar intill ena långsidan till min hage alltså.Jag har pratat med föräldrarna men detta ignoreras av dom.Min son såg senast igår ungarna komma från min hage och klättra upp på stengärdet .

Du får sätta stolp var du vill- om det är din gräns eller din mark. Går gränsen på andra sidan stenmuren så kan du stolpa där- går gränsen mitti kan du sätta stolp i stenmuren.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ojdå, dödade jag tråden med mitt inlägg som klargjorde Naturvårdsverkets inställning i frågan?

Konstigt, fakta brukar ju annars för somliga fungera som ett rött skynke...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är väl det som skiljer dig från de flesta här, vi andra har inte för vana att medvetet bete oss som skitstövlar.

Ja ,och det säger rätt mycket om dig som person, eftersom du tycks anse att alla de som inte delar dina åsiktr och inte drar sig för att öppet slå sönder dina argument för skitstövel.

Där är det väl närmast en komplimang att uppröra dig i din självsäkerhet såpass mycket att du kallar mig för skitstövel..:love::bow::rofl:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du får tälta något enstaka dygn i naturen. Tänk på att inte störa markägaren eller skada naturen.
Välj att slå upp tältet på tålig mark och inte i använd betesmark, jordbruk eller plantering. Tältplatsen får inte ligga nära boningshus.

...

Allemansrätten är en unik möjlighet att röra oss fritt i naturen. Med rätten följer också krav på hänsyn och varsamhet – mot natur och djurliv, mot markägare och mot andra människor i naturen. Allemansrätten är inskriven i en av Sveriges fyra grundlagar (2 kap. 15 § regeringsformen). Men allemansrätten är ingen lag och det finns heller ingen lag som exakt definierar den. Däremot omges allemansrätten av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet.

Detta gör att det inte alltid går att ge exakta besked om vad som är tillåtet att göra i naturen. Allemansrätten kan tolkas i domstol, men rättsfallen som rör allemansrätten är få.

---
Www. Naturvårdsverket.se

Så bra att du klargör det, då finns det allså ingen lag som förbjuder mig att tälta i en hage med djur. Det är upp till mark/djurägaren att bevisa att skada uppstått och driva det vidare...exakt så somm sossarnas intentioner var då man införde det hela. Därför att det i ptraktiken omöjligjör det för svaranden att få rätt.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag tror - utan att ha kollat fakta - att det räknas som att störa djuren om man tältar mitt bland dem.

För övrigt ser jag inget större problem med folk som går genom mina hagar - även om jag skulle tycka att det vore konstigt om någon slog upp ett tält där.
Mina "vanliga" hagar ligger väldigt väl inom synhåll för mitt hus vilket gör att de kanske inte riktigt räknas till allemansrätten utan till undantag.

Jag tror heller inte att du har rätt att med staket avskilja en del av annans mark.

Har svårt att tro att någon skulle vilja tälta i leran bland ponnyerna...

Du tror, och det är det många som gör i den här frågan, fakta lyser med sin frånvaro.
Länstyrelsens rekomendationen lyfts fram som bindande lagstiftning.

Jag har rätt att tälta, då avskilljer jag del av annans mark under en kort tid, elstaketet ingår i tältkonstruktionen, och det är upp till dig som mark/djurägare att bevisa i rätt att jag skadat din mark eller dina djur.......
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jo, det räknas som användande av mark till sin jordbruksproduktion om djuren går där på bete.

Så tom hage-ok med tält.Inte annars.

Ja det ingår i jordbruksproduktion men en hage räknas inte som odlad mark.
Ett bete på anlagd vall är en gråzon,men fortfarande gäller kravet att bevisa att jag har skadat vallen. Det är tämmligen svårt att hävda det när där går 6 hästar.....Då betraktas vallen som bete lika med hage,
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du vill verkligen inte förstå? Det står ju klart och tydligt "Välj att slå upp tältet på tålig mark och inte i använd betesmark, jordbruk eller plantering. Tältplatsen får inte ligga nära boningshus."

Bara för att det inte är lagreglerat är det inte tillåtet.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ojdå, dödade jag tråden med mitt inlägg som klargjorde Naturvårdsverkets inställning i frågan?

Konstigt, fakta brukar ju annars för somliga fungera som ett rött skynke...

Det intressanta är just det, att det är en inställning hos ett statligt verk. Ingen lagstiftning. med andra ord en rekomendation som inte är bindande.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du vill verkligen inte förstå? Det står ju klart och tydligt "Välj att slå upp tältet på tålig mark och inte i använd betesmark, jordbruk eller plantering. Tältplatsen får inte ligga nära boningshus."

Bara för att det inte är lagreglerat är det inte tillåtet.

Det intressanta är just det, att det är en inställning hos ett statligt verk. Ingen lagstiftning. med andra ord en rekomendation som inte är bindande.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ja, fortsätt du göra den tolkningen. Var och en blir (uppenbarligen) salig på sin fason.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ja, fortsätt du göra den tolkningen. Var och en blir (uppenbarligen) salig på sin fason.

Min tolkning är att länstyrelsen inte är en tolkande instans vad det gäller lagtolkning. Man har beslutanderätt i vissa frågor. Men avgör gör en juridisk instans ex tings eller hovrätt.

Hur tolkar du?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Att du ska ge fan i att slå upp tältet på använd betesmark, jordbruk eller plantering. Och tältplatsen får inte ligga nära boningshus.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ja ,och det säger rätt mycket om dig som person, eftersom du tycks anse att alla de som inte delar dina åsiktr och inte drar sig för att öppet slå sönder dina argument för skitstövel.

Där är det väl närmast en komplimang att uppröra dig i din självsäkerhet såpass mycket att du kallar mig för skitstövel..:love::bow::rofl:

Du har livlig fantasi, till skitstövlar räknar jag folk som medvetet jävlas med andra så som du skriver att du gör. Det har med handlingar att göra och inte med debatter på internet.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ja det ingår i jordbruksproduktion men en hage räknas inte som odlad mark.
Ett bete på anlagd vall är en gråzon,men fortfarande gäller kravet att bevisa att jag har skadat vallen. Det är tämmligen svårt att hävda det när där går 6 hästar.....Då betraktas vallen som bete lika med hage,

Det var du som skrev "mark som inte används till jordbruk"- finns djur i hagen o det betas så är det ett användande i jordbruket- och jag har inte helle sagt att det skadar, däremot så stör det (tältuppsättning med rep osv) och då gäller inte allemansrätten, just den biten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp