Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag har ett lantbruk och har nu på sommaren kvigor på bete, tillsammans med dessa går en tjur som inte är pålitlig.
Jag har varit i kontakt med SJV och kollat upp vad som gäller i fråga om ansvar, eftersom det går en å som är populär bland fiskare genom betesmarken.

Sålänge jag har hängnat in ordentligt, har ström längst med hela tråden och har märkt upp med ett antal "varning för tjuren" skyltar, så är det lungt för min del. Även om det skulle vandra in något fån och bli stångad.
Hur jag personligen skulle må om detta inträffade, det är en annan femma.


För övrigt så har jag haft stora problem med fiskare eller vandrare som KLIPPT AV tråden, då de bestämt sig för att passera:confused:.
Snacka om att stadsbor kan vara korkade:angel:

MVH
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Om man nu har säg en aggresiv tjur i sin hage och har satt upp varningsskylltar angående detta. Blir du då skadestånds skyldig om någon går in i hagen och blir skadad?

Inte om du har lappar med jämna mellanrum på staketet som varnar för tjuren.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

När våra hästar gick på bete var det mycket ungdomar från en närbelägen camping som hängde vid hagen. Vad jag vet så gjorde dom hästarna ingenting men eftersom gamla märren inte är helt glad i folk hon inte litar på kletade jag zinkpasta i ansiktet på hästarna och sa till ungdomarna att dom får gärna klappa men hästarna har ringorm. Det funkade.
När dom går på bete gör det inget men om man ska iväg med hästen kanske det inte ser så snyggt ut.

Det är samma princip vi använde för ca 15 år sedan då en granplantering blev atraktiv för julgranstjyvar. En riktigt kall dag i mitten av december körde vi ut med en blandning av flytgödsel(svin) o vatten och besprutade från vägen och ca 30 meter in i planteringen.

Kylan höll i sig fram till jul, 5, 6 granar höggs efter duschen. efter som det var minusgrader började nog inte dropparna smälta och lukta förr än granarna kom inomhus ;o)))
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Den lukten sätter sej..... Speciellt om det kanske hinner torka in lite i mattor och annat när det smälter.....
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Den lukten sätter sej..... Speciellt om det kanske hinner torka in lite i mattor och annat när det smälter.....

Ja, somliga straffar Gud eller markägaren med det samma;)

Farsgubben satte upp skyltar med :


Varning!
Besprutat med hormoslyr!



På den tiden när slybekämpning från luften var lagligt....

Hade hyfsad effekt det med. men luktade ju inte lika bra...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

KL

Jag vill inte att folk klappar/matar mina hästar. Det kan spridas skit från andra stall osv, plus att min lilla är ouppfostrad och har blivit så mycket bättre.

En gång kom jag på en familj med en påse HAVREGRYN som de skulle mata hästarna med! :crazy: Jag gav dem en rejäl tillrättavisning.

Det är väl en annan sak att rycka lite gräs, om nu hästarna går på gräs själva. Men en fånghäst i grushage är det ju värre med.

Jag tycker det hör till allmänt vett att inte mata andras djur utan lov.



Man kan ju sätta upp dubbeleltråd, så att hästarna inte kan stå direkt på andra sidan staketet, så kommer ingen åt dom. Iaf om man sätter det längs med vägen där folk är.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Kl

Det verkar ju jättekonstigt att vi fick det svaret i så fall, men det kanske kan ha att göra med fall till fall, hur det ser ut i området om allemansrätten i så fall verkligen gäller/ är nödvändig för att passera en hage? Lokala avvikelser i bestämmelserna?

Sen kan man ju undra också då om det här med att störa djuren, om djuren blir stressade av att folk rör sig i hagen gäller allemansrätten då? Eller på vilket sätt menar man i så fall att störa?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ursprungligen postat av Ponnytant
Du vill inte att de ska klappa din häst för att du inte gillar dem - och de kommer in på gården - rätt?

Skit i vad som gäller i allemansrätten. Det som gäller för dig är "ge f-n i min häst!" - mer eller mindre diplomatiskt uttryckt- på ett sätt som matchar er relation. Du behöver inte hänvisa till några lagar :-)
Hm..tänk om alla markägare som tvingas hålla med ridstigar skulle resonera och agera som du?

Jag försvårar för bruk, men inom lagens råmärken..

Du menar att man inte ska säga till folk som beter sig otrevligt att man inte vill att de ska klappa ens husdjur? Om de har rätt att befinna sig i hagar eller inte har inget att göra med det tycker jag.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

kl
Gällande allemansrätten så får man passera men inte störa djuren. Att gå dit för att klappa och mata kan knappast hänvisas till allemansrätt alltså, eftersom de i högsta grad "stör djuren".

Jag har lappar på mitt bete där det står "Titta gärna men mata inte!" samt förstås varnings-skyltar för elstängsel. Jag vill inte att mina hästar matas med havre, bröd, kartongvis med äpplen och gud vet vad som folk kommer på... :crazy: Hästen kan ju faktiskt bli sjuk om det går illa. Dessutom vill jag inte ha hästar som "kräver att få godis" i tid och otid. Sist men inte minst har jag ett föl på betet och stoet är INTE snäll mot främlingar med honom vid sidan.

Alltså - djuren är din egendom och man får inte tafsa på folks grejjer utan lov. Så enkelt är det.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

KL

Jag vill inte att folk klappar/matar mina hästar. Det kan spridas skit från andra stall osv, plus att min lilla är ouppfostrad och har blivit så mycket bättre.

En gång kom jag på en familj med en påse HAVREGRYN som de skulle mata hästarna med! :crazy: Jag gav dem en rejäl tillrättavisning.

Det är väl en annan sak att rycka lite gräs, om nu hästarna går på gräs själva. Men en fånghäst i grushage är det ju värre med.

Jag tycker det hör till allmänt vett att inte mata andras djur utan lov.



Man kan ju sätta upp dubbeleltråd, så att hästarna inte kan stå direkt på andra sidan staketet, så kommer ingen åt dom. Iaf om man sätter det längs med vägen där folk är.

Jag håller med dig, men lagstiftningen o praxis är sådan att du får svårt att stoppe den som ger sig faan på att gå in i hagen och umgås med dina djur.

Tar de m,ed sig foder till hagen är det en sak,men repar de gräs där hästen själv betar förstår jag inte hur du med gällande lagstiftning ska kunna stoppa dem.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du menar att man inte ska säga till folk som beter sig otrevligt att man inte vill att de ska klappa ens husdjur? Om de har rätt att befinna sig i hagar eller inte har inget att göra med det tycker jag.

Visst får du säga till dem, men du får inte stoppa dem att gå in i hagen.
Om de sedan lyckas få djuren att komma fram till dem så gör ju djuren själva ett val. och jag förstår inte vilka lagparagrafer du ska hänvisa till för att stoppa folk att klappa dina hästar..
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

kl
Gällande allemansrätten så får man passera men inte störa djuren. Att gå dit för att klappa och mata kan knappast hänvisas till allemansrätt alltså, eftersom de i högsta grad "stör djuren". Om "gästerna kommer in i hagen och hästarna självmant går fram till dem så "stör" de inte djuren enligt lagstiftningen

Jag har lappar på mitt bete där det står "Titta gärna men mata inte!" samt förstås varnings-skyltar för elstängsel. Jag vill inte att mina hästar matas med havre, bröd, kartongvis med äpplen och gud vet vad som folk kommer på... :crazy: Hästen kan ju faktiskt bli sjuk om det går illa. Dessutom vill jag inte ha hästar som "kräver att få godis" i tid och otid. Sist men inte minst har jag ett föl på betet och stoet är INTE snäll mot främlingar med honom vid sidan. Jag har full förståelse och sympati för din ståndpunkt men nu agerar jag "djävulens advokat" Lagstiftningen ger besökarna rätt.

Alltså - djuren är din egendom och man får inte tafsa på folks grejjer utan lov. Så enkelt är det.
Om dina grejor själva knallar fram till en besökare och tigger äpplen, då håller inte "störargumentet" så vilken lagparagraf ska du använda?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Som sagt - jag skulle inte hänvisa till några lagparagrafer alls, jag skulle be dem låta bli, alt säga till dem att ge f-n i min häst (beroende på vilken relation vi har). Ibland kan det hjälpa. Ganska ofta faktiskt.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Som sagt - jag skulle inte hänvisa till några lagparagrafer alls, jag skulle be dem låta bli, alt säga till dem att ge f-n i min häst (beroende på vilken relation vi har). Ibland kan det hjälpa. Ganska ofta faktiskt.

De flesta av oss fungerar så, sedan finns det ju de som proppsar på allemansrätten och helt enkelt föröker köra över en.


Det är ju så mkt roligare då man lyckas strö grus i deras maskinerí ...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Kl
Jag hittade en tjej ridandes på en av mina hästar en gång i hagen... Hon hade ingen utrustning utan hoppade bara upp i hagen och skulle rida.. Hon fick en rejäl utskällning!
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det här är en sak som gör mig arg :mad:

VARFÖR kan inte folk titta på djuren, varför måste dom dit och klappa/styka djuren?!!

Vad gäller gå in i hagen till djur man inte känner är det ju urdumt att dom inte tänker efter lite före. Det var som en kvinna som gladeligen gick in till en bekants kor i hagen. Dom var ju sååå fina tyckte hon. Jodu, det går ju bra till tjuren som är rädd om "sina" kor går till attack. :eek: Knäppskallar säger jag bara! :devil:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Är det någon som kan svara på vad "att inte störa djuren" innebär?

För mig skulle det kunna vara att klappa, mata, prata med, göra oroliga genom att vara i hagen, att skrämma dem , flytta på/schasa bort osv.

Oavsett så tror jag faktiskt inte i praktiken att det är så lätt att bara knata in..och få gör det nog också med respekt eller rädsla för djuren som går i hagen. I synnerhet när du inte har kännedom om djuren sen innan, man kan ju trots allt riskera att bli ihjältrampad/sparkad om man går in.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Inte gå fram till djuren, absolut inte röra dem. Hålla sig på respektfullt avstånd och ta avstånd om djuren närmar sig.

Innebär det för mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp