Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

kl

Det absolut enklaste enligt mig är att alla grannar FÅR ge ens hästar nåt gott ibland MEN att man noga informerar om exakt VAD de får äta och HUR MYCKET de får ge åt gången.

Har grannarna fått över mycket av tex äpplen eller hårt bröd så ber man dem hel enkelt sätta in "resten av påsen" innanför stalldörren så att man kan fördela det hela över några dagar.

På så vis så blir inte hästarna överutfodrade och de får inga farliga saker. Grannarna känner sig delaktiga i djuren som man har och grannsämjan blir bättre.

Detta förutsätter iofs att grannarna är någotsånär vettiga. När vår ena gamla pånny på ålderns höst fick åldersrelaterad fång fungerade det också med grannarna, det var bara att säga till att de inte fick lägga in nåt i den hagen där den "vita" gick. Samt förklara varför.

Vi har gjort så här med våra grannar och det fungerar utmärkt.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag har en fråga ang staket och lagar också. Min hage angränsar till grannens tomt med ett stengärde som gräns.Deras ungar har det senaste året börjat springa uppe på stengärdet och håller även på att ge mina hästar något,troligtvis äppel. Nu är detta fång hästar och får mao inte äppel utav mig pga känsligheten hos det ena stoet.Men min fråga: Får jag sätta upp plast stolpar på stengärdet med eltråd? Givetvis med varnings skylt på tråden,dock tänkte jag inte ha el tillkopplat så länge ungarna respekterar tråden och att inte springa inne i hagen.Finns ingen anledning för dom att springa i min hage hos djuren då övrig skog tillhör oss,endast deras gräsmatta som gränsar intill ena långsidan till min hage alltså.Jag har pratat med föräldrarna men detta ignoreras av dom.Min son såg senast igår ungarna komma från min hage och klättra upp på stengärdet .
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Inte gå fram till djuren, absolut inte röra dem. Hålla sig på respektfullt avstånd och ta avstånd om djuren närmar sig.

Innebär det för mig.

Det gör detför de flesta, men hur kan man hindra någon från att gå in i en hage, loka till sig djuren och ge dem en massa som inte är bra för dem? ....lagligt menar jag....:cool:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Om dina grejor själva knallar fram till en besökare och tigger äpplen, då håller inte "störargumentet" så vilken lagparagraf ska du använda?

Du kan inte på allvar mena att lagstiftningen ger folk rätt att mata mina hästar med vad de nu har med sig att locka dem med?
Var i lagen står det?

Och nja, jag menade inte att veva med lagparagrafer utan hakade bara på diskusisonen om allemansrätten. Visst får man passera genom hagar osv, helt rätt - men är verkligen allemansrätten till för att folk ska kunna gå in i hagar utan att de behöver passera genom, utan just för att gå in till djuren? Jag hade inte känt mig helt bekäm med att folk går in till mina hästar, bland annat för att jag inte vill ha dem skadade (häst knivskuren och hästar tjuvridna har vi ju sett några gånger i tidningarna) och för att jag inte vill att mina hästar skrämmer eller skadar någon. De har inte gjort det hittills men vem vet vad folk hittar på? Går nån in och tänker klappa på fölet så kan det gå illa...

Jag förstår hur du menar med att om hästarna kommer fram så stör de inte, men å andra sidan behöver man kanske inte ha lagparagrafer och juridiskt stöd för att sätta upp lappar och/eller ber folk låta bli? Bara önska lite vanligt folkvett, en tanke på vad som är mitt och ditt och på hur hästar fungerar...?

Folk är inte elaka eller dumma, men kanske lite okunniga. De vill bara hälsa på de fina hästarna och vet väl att de gillar havre, äpplen osv. Om man förklarar varför man inte vill att de matas, klappas osv så brukar det oftas accepteras och tas hänsyn. Jag har förklarat för mina grannar varför hästanra inte får matas och de förstår absolut att jag är rädd om dem. Att folk går in i hagen har jag inte varit med om... men jag har hagen mellan byavägen och en sjö så ingen behöver passera genom den.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Inte gå fram till djuren, absolut inte röra dem. Hålla sig på respektfullt avstånd och ta avstånd om djuren närmar sig.

Innebär det för mig.

Så tolkar jag det också.

Men en annan tanke då.. om jag träffar på en hund ute i skogen. Är det då helt ok enligt allemansrätten att klappa hunden, ge den godbitar osv? Om jag lockar en jakthund med korv, så att den självmant kommer fram till mig och äter - stör jag den inte då? Eller är det skillnad när det är en hund och den inte är inhägnad? Ett arbetande djur på jakt och "bara hästar" i en hage?

Jag lägger inga värderingar i frågeställningen och är inte ute efter att provocera, men jag undrar lite i vad det är för skillnader och hur man tänker där... nu när det finns så lag-kunnigt folk här i tråden :)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ifall någon matar djuren med något olämpligt som de riskerar att bli eller blir sjuka av får man polisanmäla dem.

Seriöst, skulle jag hitta objudet folk i en beteshage igen blir jag rosenrasande. Det går inte att lita på folk med alla skärningar, folk som tar hästar ur hagar för att rida, tjuvridning i hagen så att de skadas osv..Dessutom får man sällan fast förövaren så det är bättre att mota bort de man hittar i hagen i stället.
Jag kommer hellre att jaga dem ur hagen och det är inte sannolikt tror jag att så många kommer att propsa på just allemansrätten. Knappast här i alla fall..så mycket folk rör sig inte vid eller i hagarna normalt, det finns ingen anledning till det förutom i så fall att störa djuren vilket man helt klart inte får alls.

Eller så skaffar jag min en riktigt folkilsken häst som sköter jobbet själv :devil:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

En hund är ju inte "i sin hage". Den är i ditt exempel lös (en jakthund är dock på uppdrag och den hade jag inte rört om den inte uppfört sig som den vore vilse).

Jag matar inte främmande djur eftersom jag inte vet hur de reagerar och vad de tål. Jag kan ta omhand djur som uppenbarligen löper en risk (att bli överkörda t ex).
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Stog i ett stall där dom hade problem med att folk kom i tid o otid o matade o klappade hästarna, visst att småbarn gör så, men någon hade sett flera människor som hade försökt o få hästarna o röra sej. Dock ingen som vågade sej in i hagen... Som tur e..

Sen flyttade vi dit, min ponny e jättesnäll, men e du ovan o lite klantig eller inte tänker på vart du har han, då biter han dej o han brukar ta i för kung o fosterland (han hugger inte han ska typ bara smaka lite på dej;) )
Så va de flera som tyckte att de va en bra idé o sticka in händerna till han o ge han massa gräs (hade inget emot de) men sen tog gräset slut o så trodde dom att dom kunde få klappa på min söte ponny o då fick han in ett finger i munnen :angel:
Efter de gick dom aldrig mot hästhagarna o skulle till o klappa ngn fuxponny :rofl:
Så problemet löst där iaf (missförstå mej rätt) ;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Du kan inte på allvar mena att lagstiftningen ger folk rätt att mata mina hästar med vad de nu har med sig att locka dem med?
Var i lagen står det? De har laglig rätt att gå in i hagen när det passar dem, det är ingenting du kan förhindra. Naturligtvis får de inte mata dina djur,men det är ju en svår sak att bevisa.

Och nja, jag menade inte att veva med lagparagrafer utan hakade bara på diskusisonen om allemansrätten. Visst får man passera genom hagar osv, helt rätt - men är verkligen allemansrätten till för att folk ska kunna gå in i hagar utan att de behöver passera genom, utan just för att gå in till djuren? Varför en människa gör bruk av allemansrätten just där har du som markägare/hästägare inte med att göraJag hade inte känt mig helt bekäm med att folk går in till mina hästar, bland annat för att jag inte vill ha dem skadade (häst knivskuren och hästar tjuvridna har vi ju sett några gånger i tidningarna) och för att jag inte vill att mina hästar skrämmer eller skadar någon. De har inte gjort det hittills men vem vet vad folk hittar på? Går nån in och tänker klappa på fölet så kan det gå illa...

Jag förstår hur du menar med att om hästarna kommer fram så stör de inte, men å andra sidan behöver man kanske inte ha lagparagrafer och juridiskt stöd för att sätta upp lappar och/eller ber folk låta bli? Bara önska lite vanligt folkvett, en tanke på vad som är mitt och ditt och på hur hästar fungerar...?
Jag kännerliknande inför de ryttare sompasserar min granskog med de efterföljande skador som uppkommer, men det är i stort sett omöjligt att bevisa just vems hovar som skadade rötterna
Folk är inte elaka eller dumma, men kanske lite okunniga. De vill bara hälsa på de fina hästarna och vet väl att de gillar havre, äpplen osv. Om man förklarar varför man inte vill att de matas, klappas osv så brukar det oftas accepteras och tas hänsyn. Jag har förklarat för mina grannar varför hästanra inte får matas och de förstår absolut att jag är rädd om dem. Att folk går in i hagen har jag inte varit med om... men jag har hagen mellan byavägen och en sjö så ingen behöver passera genom den.

Men viss det är intressent att lyfta fram allemansrätten iljuset och låta folk se vad den verkligen är, ett påhitt av en sosseregering och som missbrukas av en hel del folk idag.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ifall någon matar djuren med något olämpligt som de riskerar att bli eller blir sjuka av får man polisanmäla dem.
Och hur vill du bevisa att det var jus gannens lilla Lena som serverade ditt sto det rutna äpplet som utlöste magbesvären?
Seriöst, skulle jag hitta objudet folk i en beteshage igen blir jag rosenrasande. Det går inte att lita på folk med alla skärningar, folk som tar hästar ur hagar för att rida, tjuvridning i hagen så att de skadas osv..Dessutom får man sällan fast förövaren så det är bättre att mota bort de man hittar i hagen i stället.
Jag kommer hellre att jaga dem ur hagen och det är inte sannolikt tror jag att så många kommer att propsa på just allemansrätten. Knappast här i alla fall..så mycket folk rör sig inte vid eller i hagarna normalt, det finns ingen anledning till det förutom i så fall att störa djuren vilket man helt klart inte får alls.
Problemet är att om du jagar dem ut ur hagen begår du ett lagbrott som en enkel mobilkamera lätt kan bevisa vid den påföljande rättegången..
Eller så skaffar jag min en riktigt folkilsken häst som sköter jobbet själv :devil:
Det sista visar att du tänker i mina banor:idea:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Och jag kan filma folk som matar, stör eller skadar mina djur :D
Vilket jag tror kommer att väga tyngre om jag filmar deras handling än att jag motar bort dem i min hage för att jag tror eller misstänker att de kan störa eller göra mina djur illa. Eller att de själva riskerar att skadas..
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

KL:
När jag passerar genom hagar behöver jag inte ta kontakt med djuren, dom kommer i gallopp och ska snacka lite. Iom. att jag är rena djurmagneten så har jag inga som helst problem med andras djur vare sig det är kossor med kalvar, tjurar eller hästar, vi behandlar varann respektfullt, kelar lite och sen går vi åt var sitt håll såvida dom inte väljer att följa mig genom hagen.

Matar andras djur gör jag aldrig då jag vet att en del inte vill det, inte heller klampar jag in i hagen bara för att klappa djuren (utom folks djur som jag känner och som KRÄVER det), men att hälsa på varann när man möts i hagen är lika naturligt för mig som att hälsa och snacka lite med djurägaren. Ömsesidig kontakt ni vet.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Eller så skaffar jag min en riktigt folkilsken häst som sköter jobbet själv :devil:
Jaaaa, gör det, då kommer jag på besök och sen har du en häst som både kan sitta vackert, gå på två ben, pussas och valla folk. :bump:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Och jag kan filma folk som matar, stör eller skadar mina djur :D
Vilket jag tror kommer att väga tyngre om jag filmar deras handling än att jag motar bort dem i min hage för att jag tror eller misstänker att de kan störa eller göra mina djur illa. Eller att de själva riskerar att skadas..

Om du har något å normala djur som är vana vid folk så lär dessa komma fram frivilligt tillbesökare eller hur? Alltså stör inte besökarna djuren.
Det är vad du får på din film.

Naturligtvis får de inte skada dina djur, men att ha med sig ngr äpplen för egen konsumtion och bju pålär du knappast kunna fälla ngn för.

Men om du medelst verbala hot försöker hindra ngn att göra bruk av allemansrätten..ja det finns tillräckligt med prejudicerande dommar så där är du tyvär ute på tunn is..

Jag vet. Du måste gå omvägar för att göra det utan att bryta mot lagen.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Vi ska inte glömma att allemansrätten ger oss mölighet att PASSERA över betesmark. Det handlar inte om att slå sig ner för fika i beteshagen, utan det ger rätt att t ex gå genom kohagen för att komma till skogsdungen på andra sidan (om man sedan väljer att göra det när det går 20 st opålitlig kvigor är en annan sak).

Om folk uppehåller sig i hagen i annat syfte än att passera för att komma vidare är det ju inte längre vad allemansrätten täcker.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

...

Eller så skaffar jag min en riktigt folkilsken häst som sköter jobbet själv :devil:

De behöver inte vara folkilskna för att skrämma bort folk :D

Förra sommaren stannade en tant på gårdsplanen och frågade pekandes om hästarna gick i den hagen också. Jag svarade att de gick lite överallt i ALLA hagar.
Det visade sig att tanten m fl hade varit ute och plockat svamp och blivit rädda när de omringats av sociala, nyfikna hästar som undersökt allt ifrån folket till påsar och korgar. De hade tydligen varit lite för närgångna, så de svampplockarna har jag inte sett till sedan dess :devil:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Vi ska inte glömma att allemansrätten ger oss mölighet att PASSERA över betesmark. Det handlar inte om att slå sig ner för fika i beteshagen, utan det ger rätt att t ex gå genom kohagen för att komma till skogsdungen på andra sidan (om man sedan väljer att göra det när det går 20 st opålitlig kvigor är en annan sak).

Om folk uppehåller sig i hagen i annat syfte än att passera för att komma vidare är det ju inte längre vad allemansrätten täcker.

Allemansrätten ger mig rätten att passera över din mark,javisst, men även att fika, vistas där tom. att övernatta där.

Jag vet inte hur många ggr detta diskuterats, men jag anser att dagens allemansrätt är ett intrång i det enskillda ägandet. tidigare var de flesta emot detta,men nu då man diskuterar att gå in i en hästhage så är plötsligt majoriteten för en begränsning av AR.

tonstit som lillen sa.....
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Menar du filma som i att du springer ut med en kamera i näven eller att du sätter upp en kamera som filmar? För det sistnämnda får du absolut inte göra utan tillstånd.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

kl Ju mer ogin och sur man själv är mot grannar och förbipasserande, ju mer irriterade kommer DE bli på ens djurhållning. Risken för att nåt otrevligt händer med ens djur ökar väldigt mycket om folk i omgivningen tycker att man är en elak fan. Det behöver ju inte vara så att omgivningen aktivt går in för att skada ens djur, men de väljer tex kanske att inte ingripa eller larma om nåt djur kommer löst- och så blir det överkört.

Jag har alltid låtit barn som bor nära oss eller besöker grannar etc få klappa hästar, och ev även får rida lite om de vill och kan. Detta gör att grannarna ser oss som en kul resurs och att de tycker om våra djur. Vi har bott här i mer än 20 år nu och visst har det hänt tex att nåt djur kommit löst ibland. Men problemen omkring detta blir mycket små eftersom grannarna vet att vi ersätter skador om de så önskar och att de själva gillar att djuren finns i deras närområde rent generellt.

Det har tom hänt att grannarna ställt upp på att göra enstaka utfodringar om jag måste vara borta tex över en natt, och behövt ha nån som slänger åt "kregen lite hö på morgonen". Något som hade varit en omöjlighet om grannarna tyckt illa om mig och om djuren.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp