Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

En hund är ju inte "i sin hage". Den är i ditt exempel lös (en jakthund är dock på uppdrag och den hade jag inte rört om den inte uppfört sig som den vore vilse).

Jag matar inte främmande djur eftersom jag inte vet hur de reagerar och vad de tål. Jag kan ta omhand djur som uppenbarligen löper en risk (att bli överkörda t ex).

Bara för att klargöra - nej jag skulle givetvis aldrig få för mig att göra som jag skriver i exemplet, men jag skulle heller inte gå in till främmade hästar i en hage. Om nu allemansrätten tillåter att man klappar djur, och att man inte stör så länge de självmant kommer fram, så borde det inte vara någon skillnad?

Min poäng är att allemansrätten finns för att man ska kunna röra sig i skog och mark, plocka bär och svamp osv. Att det är tillåtet att passera genom en hage är så vitt jag vet inte samma sak som att det är tillåtet att gå in i hagar och klappa och mata djuren.

Men en annan tanke då.. om jag träffar på en hund ute i skogen. Är det då helt ok enligt allemansrätten att klappa hunden, ge den godbitar osv? Om jag lockar en jakthund med korv, så att den självmant kommer fram till mig och äter - stör jag den inte då? Eller är det skillnad när det är en hund och den inte är inhägnad? Ett arbetande djur på jakt och "bara hästar" i en hage?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Om dina grejor själva knallar fram till en besökare och tigger äpplen, då håller inte "störargumentet" så vilken lagparagraf ska du använda?

Du kan inte på allvar mena att lagstiftningen ger folk rätt att mata mina hästar med vad de nu har med sig att locka dem med?
Var i lagen står det?

De har laglig rätt att gå in i hagen när det passar dem, det är ingenting du kan förhindra. Naturligtvis får de inte mata dina djur,men det är ju en svår sak att bevisa.

Att folk har rätt att gå in i hagen för att passera håller jag helt med om och har gjort i hela tråden. Det står klart och tydligt i allemansrätten och inget att diskutera. Det har jag heller ingenting emot. Däremot skulle jag starkt ifrågasätta varför de skulle behöva passera genom just min hage eftersom vägen går längs med den. Det enda som finns på andra sidan är tät sly längs sjökanten. Om man går ner på ängen, in i hagen och tvärs genom hagen så kommer man bort till slutet på ängen och måste upp på vägen igen. Nåja, om det finns de som behöver komma ner till sjökanten just där min hage är så är det helt ok med mig, bara de inte går för nära hästarna.

Det jag reagerade på var ju dock det översta citatet här. Vad jag vet finns det ingenting som säger att det är i enlighet med lag och allemansrätt att locka till sig betande djur, eller att det är ok att mata dem om de kommer fram självmant.

Jag har som hästägare väldigt mycket med att göra om varför det är folk i mina hagar. Allemansrätten innebär vad jag vet inte att man får göra precis vad man vill och inte heller att man har diplomatisk immunitet mot frågor eller att man kan behöva berätta vad man gör. Annars vore det väl helt ok att gå ut och sno granar? Så länge ingen ser... allemansrätten säger att man får vara i skogen och vad man ska göra där är det ingen som har med att göra? Jag vet att du har problem med folk som rider sönder din mark, men det behöver kanske inte dras paralleller till just det problemet i varenda diskussion om allemansrätten?

Mycket lätt att bevisa om man ser att folk klappar och matar, vilket ju var grundfrågan här i tråden. Dessutom kan man faktiskt säga till folk att man inte vill att de är där. Det växer både blommor och blåbär i hagen, ändå skulle jag be bärplockare att plocka i skogen istället för hagen - även om de har RÄTT att plocka i hagen. Lite allmänt vett, hänsyn och så vidare kommer man långt med.

Stämmer någon en och hänvisar till allemansrätten så får man väl ta det problemet då. Jag har då hittills aldrig råkat ut för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Varför en människa gör bruk av allemansrätten just där har du som markägare/hästägare inte med att göra

Om man ska dra det ännu längre - om någon bestämmer sig för att tälta och/eller göra upp eld och grilla i hagen då?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Allemansrätten ger dig rätt att övernatta en natt på en plats i naturen - om du inte stör eller förstör!

I hage med betande djur är det alltså inte ok.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Att folk har rätt att gå in i hagen för att passera håller jag helt med om och har gjort i hela tråden. Det står klart och tydligt i allemansrätten och inget att diskutera. Det har jag heller ingenting emot. Däremot skulle jag starkt ifrågasätta varför de skulle behöva passera genom just min hage eftersom vägen går längs med den.Den frågan är irrelevant eftersom allemansrätten ger dem rätt att gå och vistas var de vill. Det enda som finns på andra sidan är tät sly längs sjökanten. Om man går ner på ängen, in i hagen och tvärs genom hagen så kommer man bort till slutet på ängen och måste upp på vägen igen. Nåja, om det finns de som behöver komma ner till sjökanten just där min hage är så är det helt ok med mig, bara de inte går för nära hästarna.

Det jag reagerade på var ju dock det översta citatet här. Vad jag vet finns det ingenting som säger att det är i enlighet med lag och allemansrätt att locka till sig betande djur, eller att det är ok att mata dem om de kommer fram självmant.

Jag har som hästägare väldigt mycket med att göra om varför det är folk i mina hagar. Allemansrätten innebär vad jag vet inte att man får göra precis vad man vill och inte heller att man har diplomatisk immunitet mot frågor eller att man kan behöva berätta vad man gör. Annars vore det väl helt ok att gå ut och sno granar? Så länge ingen ser... allemansrätten säger att man får vara i skogen och vad man ska göra där är det ingen som har med att göra? Jag vet att du har problem med folk som rider sönder din mark, men det behöver kanske inte dras paralleller till just det problemet i varenda diskussion om allemansrätten?

Mycket lätt att bevisa om man ser att folk klappar och matar, vilket ju var grundfrågan här i tråden. Dessutom kan man faktiskt säga till folk att man inte vill att de är där. Det växer både blommor och blåbär i hagen, ändå skulle jag be bärplockare att plocka i skogen istället för hagen - även om de har RÄTT att plocka i hagen. Lite allmänt vett, hänsyn och så vidare kommer man långt med.

Stämmer någon en och hänvisar till allemansrätten så får man väl ta det problemet då. Jag har då hittills aldrig råkat ut för det.

Jag stöder din tankegång,men allemansrätten ger folk rätt att vistas i hagarnavare sig det finns djur där eller ej. Och normala hästarär ju sociala så kommer ngn in i hagen och sätter sig lungt på en sten så lär nog kusen komma till dem istället för tvärtom..vilket inte bryter mot ngr regler.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Menar du filma som i att du springer ut med en kamera i näven eller att du sätter upp en kamera som filmar? För det sistnämnda får du absolut inte göra utan tillstånd.

Tack det är jag fullt medveten om..det förstnämnda i så fall ;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Om du ändå ska springa ut såpass nära att du får med ansikten så det är hållbart i rätten, tror du inte det är enklare att prata med dem då och förklara varför du inte tycker deras uppträdande är ok ;)
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är klart att man skulle ha sagt ifrån ett antal gånger innan en filmkamera kommer fram...
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag stöder din tankegång,men allemansrätten ger folk rätt att vistas i hagarnavare sig det finns djur där eller ej. Och normala hästarär ju sociala så kommer ngn in i hagen och sätter sig lungt på en sten så lär nog kusen komma till dem istället för tvärtom..vilket inte bryter mot ngr regler.

Jag har mailat och frågat eftersom jag tror att du har fel i att folk får åberopa allemansrätten "precis överallt" och att man som djurägare har noll rättigheter så snart djuren vistas utomhus i en hage. Det blir intressant att se svaret..

Så här står det i en skrift från naturvårdsverket:

Om ett stängsel spärrar av ett område med ”betydelse för friluftslivet” – framför allt badplatser och andra strandområden, utsiktsplatser etc. – kan allmänheten rentav vända sig till länsstyrelsen för att få allemansrätten bevarad (enligt 26 kap. 11 § miljöbalken). Länsstyrelsen kan förelägga markägaren att på det allmännas bekostnad göra passage möjlig, till exempel genom att öppna grind i stängslet omkring ett sådant område.

Har allmänheten tillgång till likvärdiga friluftsområden – till exempel tillräckligt med andra bra badplatser i närheten – är det tänkbart att genombrottet inte medges. För att markägaren skall tvingas att släppa fram allmänheten fordras i allmänhet att friluftsintresset klart väger tyngre än hans intresse.


Hela skriften finns här: http://www.naturvardsverket.se/sv/S.../Vara-publikationer/ISBN1/8100/91-620-8161-6/

Och jo, det är visst relevant. Jag kan absolut be folk att inte gå in i hagen, oavsett vad de har för rättigheter. Jag kan inte tvinga dem, får inte hota och får inte sätta upp förbudsskyltar hur som helst - men jag kan be att de inte går in i hagen (och jag kan i mitt fall ifrågasätta varför de måste gå fem meter vid sidan om vägen). Man MÅSTE inte bara för att man FÅR (jämför med USA och deras vapenlagar... Ja, du har rätt att ha vapen för att försvara dig, men måste du verkligen ha en K-pist, en luftvärnstobot och en granatkastare?)

Observera att jag fortfarande inte pratar om när man behöver passera genom hagen för att ta sig någonstans där allemansrätten gäller.

Allemansrätten ger inte lov att vistas precis var man vill, det finns restriktioner även där. Vad gäller din förstörelse av marken t.ex. så får man inte förstöra - vilket tydligt finns information om vad gäller ridning i skog och mark - så där kan man heller inte skylla på allemansrätten. Om folk sedan inte följer lagar, regler och förordningar, ja då får man ju ta det vidare till rätt instans.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Allemansrätten ger dig rätt att övernatta en natt på en plats i naturen - om du inte stör eller förstör!

I hage med betande djur är det alltså inte ok.

Jag tycker inte heller det... men enligt tidigare svar här i tråden så stör man ju inte djuren om de kommer fram självmant.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Ska bli spännande att se vad du får för svar eftersom att det var exakt så personen på länsstyrelsen vi frågade menade, att det ska vara högst nödvändigt, störa en framkomlighet för allmänheten grovt för att gå igenom en hage med allemansrätten i ryggen..Annars ska man välja alternativa vägar och allemansrätten gäller inte.
Typ för att ta sig från punkt A till B.

Väntar på ditt svar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag har mailat och frågat eftersom jag tror att du har fel i att folk får åberopa allemansrätten "precis överallt" och att man som djurägare har noll rättigheter så snart djuren vistas utomhus i en hage. Det blir intressant att se svaret..

Så här står det i en skrift från naturvårdsverket:

Om ett stängsel spärrar av ett område med ”betydelse för friluftslivet” – framför allt badplatser och andra strandområden, utsiktsplatser etc. – kan allmänheten rentav vända sig till länsstyrelsen för att få allemansrätten bevarad (enligt 26 kap. 11 § miljöbalken). Länsstyrelsen kan förelägga markägaren att på det allmännas bekostnad göra passage möjlig, till exempel genom att öppna grind i stängslet omkring ett sådant område.
Problemetär ju att du inte kan förbjuda ngn att ta sig in, ett elstängsel är lätt att ta sig igenom även om det är påslaget.
Har allmänheten tillgång till likvärdiga friluftsområden – till exempel tillräckligt med andra bra badplatser i närheten – är det tänkbart att genombrottet inte medges. För att markägaren skall tvingas att släppa fram allmänheten fordras i allmänhet att friluftsintresset klart väger tyngre än hans intresse.
Du behöver säkert inte fixa grindar,men du får nog acceptera att de tar sig in utan att förstöra.

Hela skriften finns här: http://www.naturvardsverket.se/sv/S.../Vara-publikationer/ISBN1/8100/91-620-8161-6/

Och jo, det är visst relevant. Jag kan absolut be folk att inte gå in i hagen, oavsett vad de har för rättigheter. Självklar kan du det,men de behöver inte lyda och du kan inte tvinga dem. eligt lagJag kan inte tvinga dem, får inte hota och får inte sätta upp förbudsskyltar hur som helst - men jag kan be att de inte går in i hagen (och jag kan i mitt fall ifrågasätta varför de måste gå fem meter vid sidan om vägen). Man MÅSTE inte bara för att man FÅR (jämför med USA och deras vapenlagar... Ja, du har rätt att ha vapen för att försvara dig, men måste du verkligen ha en K-pist, en luftvärnstobot och en granatkastare?)
1 du får inte hindra någon att vistas på mark där allemansrätten gäller. 2 den gäller även i hagar o beten.
Observera att jag fortfarande inte pratar om när man behöver passera genom hagen för att ta sig någonstans där allemansrätten gäller.

Allemansrätten ger inte lov att vistas precis var man vill, det finns restriktioner även där. Vad gäller din förstörelse av marken t.ex. så får man inte förstöra - vilket tydligt finns information om vad gäller ridning i skog och mark - så där kan man heller inte skylla på allemansrätten. Om folk sedan inte följer lagar, regler och förordningar, ja då får man ju ta det vidare till rätt instans.

Gör det, så upptäcker du hur konstruktiv lagstftningen är, m,an har noga sett till att det i praktiken är omöjligt att få rätt. Så vitt jag vet finns det ju vara ett fåtal rättsfall där markägare/djurägare/jakträttsägare fått rätt mot allemansrättanvändare
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Till länsstyrelsen i några olika län samt till naturvårdsverket.

Dandylinn: ja det är så jag också har uppfattat det hela.

Det ska bli intressant att få se vad de svarar.

Jag om någon skulle glädja mig åt en polecyändring.:love:
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Gör det, så upptäcker du hur konstruktiv lagstftningen är, m,an har noga sett till att det i praktiken är omöjligt att få rätt. Så vitt jag vet finns det ju vara ett fåtal rättsfall där markägare/djurägare/jakträttsägare fått rätt mot allemansrättanvändare

Det är lite bökigt att svara när du svarar inom citaten men ok... ;)

Angående skriften från naturvårdsverket så är jag inte ute efter att förbjuda eller hindra. Jag kopierade in texten eftersom den handlade om stängsel och allemansrätten. Det framgår med all tydlighet att allemansrätten gäller när du behöver passera genom en hage eller annat inhägnat område. Att det ska vara nödvändigt att gå in i hagen för att ta sig till ett visst ställe. Allemansrätten gäller INTE rent generellt att du får vara i hagen lite hur som helst bara.

Angående mina egna invändningar: Jag har ingenstans sagt att jag vill tvinga eller att folk måste lyda - det är ju hela min poäng. Att jag kan be folk att inte gå in i hagen. Varför denna upphakning på lagen? Visa i så fall gärna VAR i lagen det står att man får gå in i hagar med betande djur och umgås med dessa?

Till sist är det ju svårt att få till något konstruktivt om man bara sitter hemma och gnäller över att marken blir förstörd men att man är rättslös som markägare. Nu får inte jag min mark förstörd av ryttare eftersom jag är den enda med häst häromkring, och har alltså ingen som helst anledning till att ta en sån sak vidare. (Däremot fick jag slaktavfall dumpat bara några hundra meter från gården och det kom de ut och tittade på ganska omgående) För ryttare gäller samma allemansrätt som för alla andra - inte störa och inte förstöra.

En sista upprepning: det står klart och tydligt att upprepad ridning, ridning i grupp osv kan kräva markägarens tillstånd, att det inte skall göras där marken riskerar att förstöras eller blir förstörd osv. Ingen inspektör lär självmant utan uppmaning komma ut och titta på marken, eller prata med ryttarna dock...

Jag är FÖR allemansrätten och tycker vi ska vara rädda om den. Däremot har folk börjat gasta om allemansrätten hit och dit, gällande ALLT. Det de verkar glömma bort är att det är en frihet under ansvar, att man inte bara har rättigheter utan också minst lika mycket skyldigheter och att man faktiskt inte får vara ÖVERALLT. Jag är också markägare och är inte helt glad åt de bärplockar-horder jag har på mina marker nu, men kan inte göra annat än att be förmannen att de plockar en bit bort från min gård istället för bara precis utanför synhåll.

Jag behöver verkligen inte alla bär själv, men då jag har svårt att gå så plockar jag själv så nära gården som möjligt. Istället för att sura och åka iväg nån helt annanstans för att plocka bär så hörde jag av mig till chefen. Visst har de rätt att plocka, men man kan ändå säga till.
 
Senast ändrad:
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Det är lite bökigt att svara när du svarar inom citaten men ok... ;)

Angående skriften från naturvårdsverket så är jag inte ute efter att förbjuda eller hindra. Jag kopierade in texten eftersom den handlade om stängsel och allemansrätten. Det framgår med all tydlighet att allemansrätten gäller när du behöver passera genom en hage eller annat inhägnat område. Att det ska vara nödvändigt att gå in i hagen för att ta sig till ett visst ställe. Allemansrätten gäller INTE rent generellt att du får vara i hagen lite hur som helst bara.

Angående mina egna invändningar: Jag har ingenstans sagt att jag vill tvinga eller att folk måste lyda - det är ju hela min poäng. Att jag kan be folk att inte gå in i hagen. Varför denna upphakning på lagen? Visa i så fall gärna VAR i lagen det står att man får gå in i hagar med betande djur och umgås med dessa?

Till sist är det ju svårt att få till något konstruktivt om man bara sitter hemma och gnäller över att marken blir förstörd men att man är rättslös som markägare. Nu får inte jag min mark förstörd av ryttare eftersom jag är den enda med häst häromkring, och har alltså ingen som helst anledning till att ta en sån sak vidare. (Däremot fick jag slaktavfall dumpat bara några hundra meter från gården och det kom de ut och tittade på ganska omgående) För ryttare gäller samma allemansrätt som för alla andra - inte störa och inte förstöra.

En sista upprepning: det står klart och tydligt att upprepad ridning, ridning i grupp osv kan kräva markägarens tillstånd, att det inte skall göras där marken riskerar att förstöras eller blir förstörd osv. Ingen inspektör lär självmant utan uppmaning komma ut och titta på marken, eller prata med ryttarna dock...

Jag är FÖR allemansrätten och tycker vi ska vara rädda om den. Däremot har folk börjat gasta om allemansrätten hit och dit, gällande ALLT. Det de verkar glömma bort är att det är en frihet under ansvar, att man inte bara har rättigheter utan också minst lika mycket skyldigheter och att man faktiskt inte får vara ÖVERALLT. Jag är också markägare och är inte helt glad åt de bärplockar-horder jag har på mina marker nu, men kan inte göra annat än att be förmannen att de plockar en bit bort från min gård istället för bara precis utanför synhåll.

Jag behöver verkligen inte alla bär själv, men då jag har svårt att gå så plockar jag själv så nära gården som möjligt. Istället för att sura och åka iväg nån helt annanstans för att plocka bär så hörde jag av mig till chefen. Visst har de rätt att plocka, men man kan ändå säga till.

Jag är för allemansrätt på vissa vilkor.
1 Den ska inte gälla kommercielt bruk
Den ska bara gälla människor till fots.

I o m ett allt större tryck på markerna kring storstäderna kommer vi tvingas ta beslut om hur vi vill reglera det hela.

Ett annat exempel är ju den kommerciella bärplockningen

Hur kan ngn acceptará den slavhandel det i många fall innebär?
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag är för allemansrätt på vissa vilkor.
1 Den ska inte gälla kommercielt bruk
Den ska bara gälla människor till fots.

I o m ett allt större tryck på markerna kring storstäderna kommer vi tvingas ta beslut om hur vi vill reglera det hela.

Ett annat exempel är ju den kommerciella bärplockningen

Hur kan ngn acceptará den slavhandel det i många fall innebär?

Jag håller i princip med dig men skulle vilja tillägga att markägaren borde kunna förbjuda ridning MEN under förutsättning att han upplåter EN väg eller stig till "genomfart" för hästfordon, vilket ju inte kan vara speciellt svårt att ordna iom. att alla fastigheter har nån gammal körväg eller ny skogsväg som använts eller används av markägaren. Det gynnar alla parter då ingen behöver störa sig på den andra.

Däremot cykling i naturen med mountainbike, crosskörning eller fyrhjulingsrejsande som redan är förbjudet (inte mountainbike tyvärr) är ett j*vla otyg som förstör för alla.


McG - som aldrig ridit offroad utan bara på redan etablerade skogsvägar, vilket det finns gott om här.
 
Sv: Får man klappa andras hästar utan att fråga?

Jag är för allemansrätt på vissa vilkor.

Den ska bara gälla människor till fots.

Alltså är du emot allemansrätten, om man inte får paddla, ha med hunden, åka skidor, skridskor, rida segla mm så är det mycket lite kvar av allemannsrätten. Det låter som du säger du är för för att vara PK inte för att du menar det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 059
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp