Får man ha hundar lösa så här års?

Sv: Får man ha hundar lösa så här års?

Tippan skrev:
Och det vara HÄR! Här som jag borde sagt: "Jamen jag kan väl inte ta ansva för alla andra hundägare". Men det kom jag inte på just då utan jag svarade nog ingenting. Sen började han att prata om väder och vind och hundarna hade fortfarande inte börjat jaga Rå utan de lekte fortfarande med sin fina pinne. Sen gick han.

Men så nu har jag iaf en liten fin komentar att ha på lager: Jag kan inte ta ansvar för alla andra hundägare :) *sådeså*

Eller så kunde du stuckit ut hakan och sagt att..- "det är fortfarande jakttid på rå"..

Men då hade väl gubben fått dåndimpen eller nåt..... ;)

Som sagt... det är skönt att bo på landet...

Jag har så himla dålig koll på jakttiden och sånt eftersom att jag inte jagar. Men det skulle vara fräck om jag sagt att de var jakthundar på just det eller nått sånt och jag var jägare *ha ha*

Man borde ju skriva nån slags manual som man kunde ta med sig och snabbt slå upp dumma/smarta saker att säga!

Mental förberedelse kallas det... ;)

Jag är jägare och jag har full förståelse för att ickejägare har svårt att hålla ordning på jakttabellen...

Men tänk dig minen på gubben om du sagt det till honom :rofl:
Jag tror du hade fått tyst på honom då...;)

För han var det nog imponerande att jag haspalde ur mig några månder, han visste väl inte att det var fel intervall ändå *he he*

vad säger ni hundägare om dem som går typ elljusspåret/motionsslingan med sinna vovvar lösa? Rätt var det är när man är ute å går möter man en ensam hund. Husse å matte kommer 50 meter bort. Sånt irriterar mig även fast jag själv har hund så hundrädd är jag inte. (våra hundar går alltid kopplade eftersom de annars skulle springa till skogs å leta upp närmsta älg) Hur har man koll på sin hund när den är 50 meter bort? Man låter den strosa omkring lite här å där medan ägarna går i sin egen värld å pratar. Priset tar den hundägare vars hund sprang lös och kom fram till våra kopplade jämthannar. Ägarna visslade lite lamt men hunden reagerade inte. Visst, vi kan hålla våra hundar som inte är jordens änglar mot andra hundar, men vad gör vi om den lilla lösa vovven flyger på våra hundar? Det hela slutade m slagsmål å den lilla voffen fick åka till veterinär å lappas ihop. Å för övriga motionärer - hur i hela friden ska de veta att den lösa hunden att den är "snäll"?
Nej. Koppla hundarna/eller ha dem till "fots" när ni går bland folk, visa oss övriga motionärer den respekten. Vill du släppa hunden lös så gör det i skog å mark.

Om det är upplysta, välpreparerade eller välbesökta motionsspår så tycker jag att alla hundar ska vara kopplade oavsett vad man än har för lydnad på hunden. Det är av hänsyn till hundrädda och övriga motionärer (och nej jag köper inte att hunden får gå lös även om man har 100% lydnad och hunden går fot hela tiden) Spåren är gjorda för alla människor och hemma har vi till och med hundförbud i de vanliga spåren, där har hundarna egna separata spår. Är det däremot nått knaggligt gammalt spår som till 99% används av hundägare så är det helt okej att ha lös och lydig hund.

Tippan skrev:
(och nej jag köper inte att hunden får gå lös även om man har 100% lydnad och hunden går fot hela tiden)

Nej, jag har aldrig förstått det där resonemanget. Har man nu så god koll på hunden och den går intill sidan hela tiden, då kan man faktiskt sätta på ett koppel för syns skull... det kallas att visa hänsyn till andra - inte specifikt hundrädda utan alla. Har man inte ordentlig lydnaden på hunden ska den inte vara lös alls på icke inhägnad plats.

Tippan skrev:
När vi står i en inhägnad...?
Frågan är väl vems inhägnad som det är?
Jaktinnehavaren får alltid kräva att besökande i skog och mark kopplar upp sin hund.
Samma sak gäller om det finns får (betesdjur) i fårhagen.

syrran skrev:
Eller så kunde du stuckit ut hakan och sagt att..- "det är fortfarande jakttid på rå"...
Vilket är en dum kommentar om det är jakträttsinnehavaren som man talar med.
Olaga jakt du vet....

Det är en "offentlig" hage och den används traditionellt vintertid av hundägare. (Det finns även en bajstunna uppsatt utanför hagen för just det ändamålet) Den är ingen genväg eller nått sånt heller så att vanligt folk utnyttjar den. (Såvida de inte vill pulsa i ½ meter snö och korsa en dubbelspårig järnväg där tågen blåser förbi i 200 knyck ett par gånger i timmen) Det är helt enkelt ounytjad mark eftersom att den ligger mitt emellan några tungt trafikerade vägar, järnnväg och industri. Nej det går inga får där i januari heller. Nej det finns heller inte rådjur i hagen för de befinner sig lämpligtvis i skogen som ligger en bit bort.

Sluta dumförklara folk bara för att de är hundägare och tro att vi aldrig använder hjärnan eller helt saknar folkvett. Dina ständiga påhopp och idiotförklaringar börjar bli rätt så tröttsamma. Då vill jag använda mitt nya citat och det är att jag kan inte ta ansvar för alla hundägare. Ge dig på dem som du inte trivs med istället för någon som aldrig har misskött sig, använder sitt sunda förnuft och visar hänsyn.

Varit med om något liknande. Men det var lite roligt samtidigt! I Malmö har vi en stor hundrastplats nere vid havet (strax bredvid Bo01 o Ribban). Jag, min dåvarande pojkvän o min vovve var på väg in på området (där man får ha lösa hundar, dock ej inget inhängnat område) men vi kom från nudiststrandhållet (inte på stranden utan liksom uppe på gräset)... Jo det ligger precis bredvid...Hrmm.. :o Hur som helst så kommer vi med hunden kopplad o med bajspåsar fastknutna på kopplet. Det är drygt tio meter fram till "gränsen" då en naken man kommer fram till oss, arg som ett bi. Vi fattar ingenting först men efter ett tag så förstår vi att han är arga på oss för att vi passerar nudiststranden med hunden.

-Ni plockar aldrig upp bajsen!! skriker han.
-Hon har inte bajsat o dessutom har jag påsar om hon skulle göra det.
-Ja men ni får inte vara här! Era jävla hundar springer omkring hur som helst!!
-Vi är på väg till hundrastplatsen. Vi bara passerar.

Vi gick efter ett tag, förstummade men fulla av skratt. Hur kan man ta en arg NAKEN man på allvar?! :D Dessutom var han ju lite korkad. Där hade jag behövt din kommentar: Jag kan inte ta ansvar för alla hundägare!

Jag skulle vilja se honom ta ansvar för alla nakna gubbar som står och snuskar sig i fönster. Det är ju samma sak... Naken som naken eller? Man ska väl stämplas? (Ja jag menar verkligen snuskar sig, fönsterblottare har jag varit med om rätt så många gånger *uäck*)

Så du tycker att det är fel att klargöra vilka bestämmelser som gäller?

Jepp, precis! Alla ska stämplas! ;) Nudist = snuskgubbe. Hundägare = ansvarslös drulle.

Inte_Ung skrev:
Jaktinnehavaren får alltid kräva att besökande i skog och mark kopplar upp sin hund.

Om vi nu är inne på ämnet "klargörande av bestämmelser" så är det som sagt länsstyrelsen som fattar beslut om eventuella koppeltvång. Inte jakträttsinnehavare. Inte markägare och inte gnälliga farbröder. (SFS 1987:259)

Jo som jakträttinnehavare har man rätt att beordra kopplande av hund som inte får jaga på marken där den är.
Okopplad hund räknas som olovlig jakt.
Det har inget med det vanliga kopplingstvånget att göra utan har med jaktlagarna att göra.

Och som ägare till en hage i skogen så kan jag förbjuda lös hund i den om jag har betesdjur i hagen.
Hundar får nämligen inte störa hemdjur.
Om en hund jagar eller driver får och inte låter sig fångas in, så får ägaren till fåren eller någon som är satt i dennes ställa att sköta fåren, skjuta hunden.

Och vad gäller gnälliga farbröder så kan det vara just de som äger hage eller får eller innehar jakträtten och då så kan de visst ha rätt att kräva kopplande av hund.
I de lägena så kan det vara bra att vara litet diplomatisk, så att djurägaren inte finner en orsak till att använda sin bössa och sin rätt att skjuta hunden den gången den kommer lös och jagar hemdjur och hundägaren INTE kan kalla in den.

Försök att vara litet trevliga mot icke hundägare som ni möter.
Kanske bl.a. för att vara rädda om era hundar.

Man kan ju tolka de där jaktlagarna lite som man vill, men för att skjuta en hund som springer lös på jaktmarken så måste den vara totalt omöjlig att fånga. Man måste dessutom försöka komma i kontakt med ägaren (hur man nu ska veta vem det är) och koppla in polis. Tro mig, jag har varit i stuationen, polisen ger sällan tillstånd till att skjuta hunden om den inte äter upp djuren. Den ska dessutom "helst" vara aggressiv.

Sen om hundarna springer i en radie på 15 meter runt ägaren och leker i en inhägnad som inte används, vad är problemet?

Jag är alltid trevlig mot ickehundägare och tar in min hund, kopplar kanske inte alltid eftersom det kan vara svårt när man rider. Dock har jag problem med alla andra hundägare som har nollkoll på vovvarna och tror att de kan springa hur som helst bara för att de är i skogen...

Mötte häromdagen en kille som rastade sina 2 hundar (en amstaff-blanding och en annan stor blandras) i skogen, själv satt han I BILEN och körde, så hundarna strosade bredvid... Jag tvingade honom att slänga in båda hundarna i bilen innan jag gick förbi med häst, hund osv... Varför? Det är väl knappast min idé av hundrastning att rasta dem så... Tog självklart regnumret och ska nog ringa honom för ett snack nån dag.

Jag är alltid trevlig mot icke-hundägare, men de kan också vara trevliga tillbaka. Hundar är tillåtna, de kan svära lika mycket på alla katter som folk tar noll ansvar för i stället.

//E -som står med 8 (!) katter som folk har dumpat här ute för att det inte var roligt längre... Från 1 förra vintern...

lady_vip skrev:
Man kan ju tolka de där jaktlagarna lite som man vill, men för att skjuta en hund som springer lös på jaktmarken så måste den vara totalt omöjlig att fånga. Man måste dessutom försöka komma i kontakt med ägaren (hur man nu ska veta vem det är) och koppla in polis. Tro mig, jag har varit i stuationen, polisen ger sällan tillstånd till att skjuta hunden om den inte äter upp djuren. Den ska dessutom "helst" vara aggressiv.
Det räcker inte med att den springer lös på jaktmarken.
Den måste jaga hemdjur, d.v.s. häst, ko, gris, get eller får och inte på några villkors vis gå att fånga, för att man skall få skjuta den.

lady_vip skrev:
Sen om hundarna springer i en radie på 15 meter runt ägaren och leker i en inhägnad som inte används, vad är problemet?
Det kan ju vara så att ägaren till inhägnaden inte vill ha några hundar som skrämmer viltet av hans jaktmark.
Och sådant måste respekteras.
Personligen så vill jag inte heller ha hundskit i mina tomma hagar.

lady_vip skrev:
Jag är alltid trevlig mot ickehundägare och tar in min hund, kopplar kanske inte alltid eftersom det kan vara svårt när man rider. Dock har jag problem med alla andra hundägare som har nollkoll på vovvarna och tror att de kan springa hur som helst bara för att de är i skogen...
Men största problemet i detta fallet var att några av hundägarna här försökte att bräcka varandra i vilka otrevligheter som de skulle kunna vräka ut sig om de skulle "påhoppade" av icke hundägare.

Hur vet du att inte dessa tillhör de som låter vovvarna springa hur som helst bara för att de är i skogen?
Sådana hundägare finns ju, och måste då följdaktligen även finnas här.

lady_vip skrev:
Mötte häromdagen en kille som rastade sina 2 hundar (en amstaff-blanding och en annan stor blandras) i skogen, själv satt han I BILEN och körde, så hundarna strosade bredvid...
Ett av mina ston kastade sitt föl då en man hade för vana att släppa sina hundar lösa i min hästhage så att de kunde leka med hästarna, medans han satt och rökte och läste tidningen i sin bil.

lady_vip skrev:
Jag är alltid trevlig mot icke-hundägare, men de kan också vara trevliga tillbaka. Hundar är tillåtna,
Hundar är inte tillåtna överallt.
Inte lösa på min tomt, eller lekandes med hästarna i mina hagar.
Och inte drivandes vilt över mina marker.
Det finns även andra markägare än jag som har vissa åsikter om sådant här.
Det är en dålig idé att reta dem.

lady_vip skrev:
de kan svära lika mycket på alla katter som folk tar noll ansvar för i stället...
Där så är ju jag oskyldig då.
Jag bor mitt i skogen och mina katter lämnar i princip inte min mark.
Deras revir är mindre än så.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 484
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en vän/kompis som har 100 % pli på sin hund vad det gäller vilt. Jag har sett det själv när ett rådjur hoppar upp en meter från...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 227
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 443
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30