Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag tror att erat är det enda som jag någonsin har hört gjort så... Eller jo, stockholmarna som har en kalv på sin lilla mark brukar jaga till helgen men alla andra jag har kontakt med på olika ställen i landet så är första veckan helig, den står som stående ledighetsansökan på jobbet och ingen anser att det är särskilt märkligt. Sen kan ju första älgjaktsveckan vara olika runt om i landet. Att sen "mitt" jaktlag har dålig tilldelning och hög tillgång gör att älgjakten oftast är över efter 1-2 dagar, sen har hundföraren en älgkalv som han tränar på och så småningom skjuter under vintern men annars är det bara småviltsjakt som sker. Vildsvin här jagas nästan enbart vid åtel, och där är det ytterst sällan någon som promenerar i mörkret.Älgjakten så håller sig i princip alla ekipage inne första veckan, någon oskriven regel, vet inte om de va här jag skrev det eller i en annan tråd. Men här var ingen ute i skogen första veckan, inte ens för rådjur/vildsvin. Tror de va först 2 eller 3e veckan. Alla har jobb att sköta så jakten är bara på helgerna.
Vi har älg kvar på tilldelning, så sambon och några till har tagit ledig nu sista veckan i januari för att jaga älg.
"
Det låter som om ni som är jägare i denna tråden är måna om att informera och det är ju kanon! Jag undviker gärna att promenera runt i skog där det jagas , men jag måste ju som sagt veta om det.
Tyvärr är långt ifrån alla jägare bra på att informera. Jag har flera tillfällen stött på jägare i skogen utan att det har varit skyltat eller på något vis angivet för mig som promenerande. Jag har även frågat dessa vart dem har jagat för att snabbt kunna gå åt andra hållet och fått svaret att dem inte visste vart deras kompisar befann sig! Allvarligt? Vill man som jägare ha lite respekt och att jag som gående inte ska störa så bör man ju iaf veta vart ens kompisar jagar.
Tyvärr så har varken ridklubbar, hundsällskap eller jägare rätt att avvisa folk från mark de äger eller hyrHelt fel enligt Naturvårdsverket. Man får inte hindra eller störa medvetet men att använda skogen normalt för rekreation och svampplockning t ex räknas inte som störande. Enskild har som någon skrev inte rätt att avisa någon mer än vid hemfridsbrott.