Får man ha hundar lösa så här års?

T

Tippan

Jag brukar ofta ta illa upp och bli ledsen och upprörd om folk kommer och säger åt mig saker. Som "plocka upp efter hunden" trots att jag står med en påse framme, eller att de inte ska pissa på brevlådorna när jag har en tik. Ja ni vet sådana där onödiga saker som jag redan efterlever.

Idag så ropar en gubbe åt mig:
- Får man ha hundar lösa så här års?

Jag stod alltså i en fårhage med snö upp till knäna. Hundarna leker med en pinne 5 m från mig och jag vet att vad som än kommer mot hagen, eller om han så skulle locka på hundarna, så skulle jag vilken sekund som helst kunna blåsa in hundarna med pipan.

Faktiskt jag tog inte åt mig ett dugg. Inte ens lite. Jag sa att det var hundförbud mellan maj och augusti (nu är hundförbudstiden längre än så, men det var det jag ropade tillbaka åt honom, jag var ju upptagen med att filma hundar med mobilen och det var det smartaste jag kom på då)

- Jamen de är väl rovdjur? De jagar väl Rådjur?

Nejdu, mina hundar jagar inte några Rådjur, så pass lydiga är de, dessutom så är det här en inhägnad hage (f*n de lekte ju med en pinne, de jagade väl inte Rå? De såg väl till och med han?)

- Ja ja, det säger alla hundägare att deras hundar är lydiga.

Och det vara HÄR! Här som jag borde sagt: "Jamen jag kan väl inte ta ansvar för alla andra hundägare". Men det kom jag inte på just då utan jag svarade nog ingenting. Sen började han att prata om väder och vind och hundarna hade fortfarande inte börjat jaga Rå utan de lekte fortfarande med sin fina pinne. Sen gick han.

Men så nu har jag iaf en liten fin komentar att ha på lager: Jag kan inte ta ansvar för alla andra hundägare :) *sådeså*

Sv: Får man ha hundar lösa så här års?

Tur jag bor på landet, här är ingen bekymrad över lösa hundar eftersom närmsta granne är flera kilometer bort :)

//E

Vilken tråkgubbe. Men du gav ju vettiga svar iaf. :) Jag hade säkert blivit rädd och bara gått därifrån.

Man kan bli så trött på alla dessa fånar som inte har något bättre för sig än att hacka på oss hundägare. Men faktum är att man inte behöver ha sin hund kopplad ens under "hundförbudstiden". Man måste bara ha sån kontroll på sin hund att den inte "löper lös".

Om detta har det ju varit lite debatt även här på Buke där några av våra vänner vädrat åsikten att det inte är möjligt att ha sådan kontroll på sin hund. Det finns faktiskt regler om koppeltvång. Men det beslutet har regeringen delegerat till länsstyrelserna. Länsstyrelsen i Stockholm har som ett exempel beslutat att man måste ha sin hund kopplad när man befinner sig på Kärsön i Ekerö kommun.

Men jag blir imponerad av dina svar till tråkgubben. Själv har jag en liten förmåga att bli lite lätt otrevlig mot såna där.

Man blir bra trött ibland på alla dessa "vänner av ordning" som inte har något eget intresse. Önskar att de kunde upptäcka själva hur mycket glädje och nytta våra fyrbenta vänner ger. Tänk på att du gör en insats för att minska ohälsan i samhället genom att dels vårda din egen hälsa genom att ha hund (hundägare är friskare än andra) och dels ger honom utlopp för sin frustration så han inte går hem och slå barnen.

Bra svarat förresten!
/Lejonelle

Sa jag att jag plockade upp bajset också trots att "hagen" ligger i skogen :rofl:

Nu ska vi ut så jag hinner inte skriva mer. FINT VÄDER!!

Som tur är så har aldrig detta hänt mig, fast det nästan jämt är någon som går förbi när man har hunden lös. Jag hade blivi riktigt irreterad om någon sagt så till mig. Dom som klagar måste ha ett riktigt tråkigt liv om det enda dom kan hitta på att göra är att klaga. Han är säkert bara avundsjuk :d

Bra svarat!;)

Kom precis in från en underbar ridtur i det fina vädret, hade självklart min "lilla" grå med mig ut i snön. Mötte ett par som var ute och gick och kallade i god tid i vovven, kommenderade "här" och sen gick vi förbi dem. Faktum var att hästen var det jag oroade mig för eftersom hon för dagen bytt identitet (lite schizofren) till hingst som gick Grand Pride- dressyr, men även hon tog sig samman och slutade göra sina slutor och galoppombyten.

Så vi mötte paret lugnt och fint, sa i "hej" till paret och vi gick förbi, hunden tittade inte ens på dem trots att de kom på hennes sida. De log med hela ansiktet och sa "lydig hund". "Tack, det är så det ska va" sa jag och travade sedan vidare med min dressyrhingst (som egentligen är ett hoppsto som bara är lite snörädd;) ) och min lilla grå.

Skönt att få lite bekräftelse i stället för alla som påpekar att hunden är lös...

//E

Jag tror att otroligt många av dem är hundrädda. Då tycker jag att det är bättre att säga det än komma med nått kollektivt gnällande. Om någon säger att de är rädd så respekterar väl de flesta det istället för bara gnäll.

En gång när jag hoppade på tåget så blev det lite kaos. Två hundar, packning och massor av folk. Dessutom den där dörren som man ska lyckas hålla upp, få igenom hundar, packning, en själv och så ska den stängas.

Min yngre hund som älskar folk gick i virrvaret fram till första bästa person och viftade på svansen och hoppades på en klapp. Hon började vråla att jag inte fick vara där och att hundar inte fick vara där. Jag blev skitsur eftersom att jag alltid är otroligt stressad när jag ska klämma mig upp på ett tåg så jag började att käfta emot och det tog säkert 5 sekunder extra för mig att få bort hunden än om hon snabbt sagt att "hjälp jag är rädd". Men jag brukar alltid utgå från att folk är hundrädda, men sitter de i hundkupén så känns det... Tja som att man åtminsytone måste kunna få hoppa på tåget...

Min äldre hund och jag bodde ju inne i stan uppe i norrland förrut. Men eftersom att hon inte gillar folk så har jag alltid haft henne lös i parker och så eftersom att hon aldrig brytt sigom folk. Men om hon inte redan står i diket och nosar (vilket hon gör 80% av tiden ute) så brukar jag be henne gå ut och sätta sig om det bara är en smal stig. Där brukade folk också tacka för att jag gjorde så :) Men hemma är folk inte ens hälften så hundrädda som "alla" är här nere...

*ha ha* Ja han var säkert nöjd över att få gjort "dagens gnäll"

Ja precis. Hade han inte stått så långt borta så hade jag förklarat det för honom också att det är hund under kontroll som gäller :D Mina hundar har iaf inte på 8 år jagat något så jag känner mig rätt så säker *hi hi* Men om de nu gjorde det så skulle jag vilja se dem hänga med. De är faktiskt inte direkta distanshundar, inte startsnabba och dessutom så skulle de aldrig tordas gå fram till några läskiga djur. Den yngre hunden har träffat på Rå en gång och då sprang hon tillbaka till mig med klappande hjärta, en annan gång så träffade hon på ren och de skällde hon bara ut samtidigt som hon tittade på mig. Hon var väldigt skräckinjagande för renarna bara titta på henne och kom lite makligt emot oss. När hon hade gafflat ett par minuter och renarena insåg att vi inte hade mer att erbjuda så lunkade de därifrån :rofl: *min best*

Tippan skrev:
Jag brukar ofta ta illa upp och bli ledsen och upprörd om folk kommer och säger åt mig saker. Som "plocka upp efter hunden" trots att jag står med en påse framme, eller att de inte ska pissa på brevlådorna när jag har en tik. Ja ni vet sådana där onödiga saker som jag redan efterlever.

Idag så ropar en gubbe åt mig:
- Får man ha hundar lösa så här års?

Jag stod alltså i en fårhage med snö upp till knäna. Hundarna leker med en pinne 5 m från mig och jag vet att vad som än kommer mot hagen, eller om han så skulle locka på hundarna, så skulle jag vilken sekund som helst kunna blåsa in hundarna med pipan.

Faktiskt jag tog inte åt mig ett dugg. Inte ens lite. Jag sa att det var hundförbud mellan maj och augusti (nu är hundförbudstiden längre än så, men det var det jag ropade tillbaka åt honom, jag var ju upptagen med att filma hundar med mobilen och det var det smartaste jag kom på då)

- Jamen de är väl rovdjur? De jagar väl Rådjur?

Nejdu, mina hundar jagar inte några Rådjur, så pass lydiga är de, dessutom så är det här en inhägnad hage (f*n de lekte ju med en pinne, de jagade väl inte Rå? De såg väl till och med han?)

- Ja ja, det säger alla hundägare att deras hundar är lydiga.

Och det vara HÄR! Här som jag borde sagt: "Jamen jag kan väl inte ta ansvar för alla andra hundägare". Men det kom jag inte på just då utan jag svarade nog ingenting. Sen började han att prata om väder och vind och hundarna hade fortfarande inte börjat jaga Rå utan de lekte fortfarande med sin fina pinne. Sen gick han.

Men så nu har jag iaf en liten fin komentar att ha på lager: Jag kan inte ta ansvar för alla andra hundägare :) *sådeså*
Som hundägare så får jag väl också förstå icke hundägare;)
De vet ju faktiskt inte om ens hund är så lydig som vi vet inte sant, visst onödigt att ta för givet att alla hundar är olydiga och jagar vilt så fort de är lösa men ändå.De kan uttrycka sig klumpigt också men man får också ha i åtanke att de undrar och att det finns hundägare som är idioter och har sina hundar lösa oavsett om de jagar eller inte.
Med tanke på att här nere i Blekinge så tom jägarna fått gå ut med varning i ortstidningen om andra jägares idiotiska sätt och låtit jakthundar driva rådjur när det var skare så rådjuren skar upp benen så kan man undra ibland vad det finns för hundägare.Man behöver inte idiot förklara icke hundägare för att de ibland ställer frågor på det klumpiga viset.

När vi står i en inhägnad...?

:rofl: :rofl: Vilka bestar!!

Men det är ju en bra sak med Norrland. Folk här har lite mer förståelse för hundarna. Man möter inte alls lika många gnällgubbar, hundrädda och andra kverulanter.

Jag hade för flera år sedan en tik och var ute och rastade henne längs en å och det fanns hyreshus med utsikt över denna å.Tiken sätter sig och kissar och jag fortsätter gå

Oh det där vill jag höra fortsättningen på, antar att det blev nått fel :p

Ja det är sant... Det är en av sakerna som jag saknar mest faktiskt med "hemma hemma"...

Tippan skrev:
När vi står i en inhägnad...?
Njae :) mitt inlägg var inte riktat till dig utan rent allmänt till de som genast anser att icke hundägare är idioter när de ifrågasätter lösa hundar.

Jag sa att det var hundförbud mellan maj och augusti

Kanske menar du koppeltvång ? Men sanningen är att det finns inget direkt koppeltvång mellan maj-aug. I jaktlagen och jaktförodrningen näms att: under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

Koppeltvång gäller alltid i Naturreservat oavsett årstid.

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 484
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en vän/kompis som har 100 % pli på sin hund vad det gäller vilt. Jag har sett det själv när ett rådjur hoppar upp en meter från...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 227
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 443
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 900
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30