Får man göra såhär?

Lenis

Trådstartare
Hittade den här annonsen nyss http://www.blocket.se/vi/13943676.htm?ca=11_s

Om man sätter ut en tik på helfoder, får man verkligen ta betalt för den då? (Så pass mkt också.) Jag vet att det är helt galet det de kräver av hanhundsfodervärdarna (hannen jag hade ville de ta 18 kullar efter, tex..) och där betalas det ju rätt mkt om uppfödaren bara vill ha några kullar, men FÅR man göra så ur skk-synpunkt? Det är ju deras kontrakt man använder..

Sv: Får man göra såhär?

Nej, man får inte det om man ska hålla sig till reglerna. Pengar + 1 kull eller 2 kullar. Inte både och.

Inte SÅ oväntat kanske :angel:

Blir så trött på hur det fuskas med allt i annonser, ser jag en chihuahua till "renrasig och reggad i jsv" (för nästan fullpris såklart!) så får jag spelet. Och fodervärdsreglerna verkar ju folk skita i helt.

Annonsören kanske inte tänkte på att det är skillnad på halvfodervärd och fodervärd? h*n kanske skrivit "fodervärd" men tänkt då som (halv)fodervärd? men jag har inte en aning, verkar konstigt om h*n tänkt sig att ta betalt för att lämna ut på helfoder :confused:

Inte om man påstår sig följa SKK:s regler.

Det här verkar vara en renrasig och reg i SKK, de vill att fodervärden ska följa SKK´s regler, men själva tror dom att de kan strunta i det?
Skulle tänka mig att det handlar om okunskap i detta fall.
I så fall får de en obehaglig överaskning om fodervärden anmäler dom till SKK:eek:

Det kan ju vara en miss, någon som formulerat sig fel. Sätter man ut på foder så bör man ju inte behöva betala för att ha en hund som även ska ge två kullar.
Jag tror vi skrev in i SKKs fodervärdsavtal själva att min ena tik bara skulle få en kull(även om jag inte behövde betala för det).

Eller så säljer man med förbehållen avelsrätt ( 1 kull )

Då betalar köparen fullt pris och får ersättning sedan med x-antal kr per levande valp :)

Halvfodervärd är en kull, 2 kullar helfodervärd.

Ja, vad tänkte du då? stod väl inget om hur många kullar de ville ta i annonsen, eller? :confused: tänkte när man kollade priset så såg det ju ut som "ett halvt" valppris, alltså halvfodervärdspris, därav min misstanke om att annonsören tänkt lite galet med hel och halvfodervärd och skrivit fel i annonsen.

Men herregud, hon har ju ändrat annonsen ;)

Tagit bort antalet kullar och priset ....

Skit, jag var för långsam ;)

Jag trodde jag var den enda som var dum. Jag förstod inte heller. Men annonsen var alltså redan ändrad när jag läste.:D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 082
Senast: Gnist
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 454
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 855
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring