Får mamman flytta med 3 mån bebis? vårdnad?

M

Mindra

Har försökt reda ut detta genom att googla men blev ändå inte riktigt klok på det så tänkte kolla om någon här vet bättre.

En bekant har en bebis på 3 månader, nu lämnade hennes sambo henne och han ville inte ens bo kvar tills dess att de sålt lägenheten utan har flyttat ut och bor hos sin bror. De blev sambos först när hon var gravid i 5:e månaden så de har inte bott ihop länge, så uppdelningen av saker är tydligen lite krånglig, men nu är inte det huvudpoängen med denna tråd.

Hur gör man med vårdnaden om en så liten bebis? Nu var de ju inte gifta heller och vad jag förstått får då mamman i första hand vårdnaden och pappan umgångesrätt?

Mamman kommer från en lite mindre stad ca 40mil bort, om hon får vårdnaden får hon flytta då? Sålänge hon ser till att pappan får umgås med barnet på överernskomna tider? Eller kan pappan redan nu söka delad vårdnad trots att bebisen är så liten?

Hon skall träffa en jurist om detta i veckan så de är inte för hennes del jag kollar, mer att jag av nyfikenhet undrar lite hur det fungerar och inte riktigt fick klarhet när jag försökte googla. Jag har själv separerat och har mina tvillingar men då var de lite äldre än denna bebis och vi löste det oss emellan på ett ok sätt.

Någon insatt?

Sv: Får mamman flytta med 3 mån bebis? vårdnad?

Mamman får automatiskt ensam vårdnad och sen får hon fylla i om det ska vara gemensam vårdnad.

Har de gemensam vårdnad får modern inte flytta med barnet utan medgivande från fadern.

Har de enskild eller gemensam vårdnad nu? Har hon enskild vårdnad kan hon flytta vart som helst med bebisen. Hon kan visserligen flytta med bebisen även om de har gemensamvårdnad men det kan bli problem med vart barnet ska vara skriven om inte pappan skriver på flyttanmälan.

Allt beror ju på om hon skrev på att hon och barnets pappa skulle ha gemensam vårdnad när de skrev på faderskapspapprena.

Mamman får automatiskt ensam vårdnad och sen får hon fylla i om det ska vara gemensam vårdnad.

Har de gemensam vårdnad får modern inte flytta med barnet utan medgivande från fadern.

Men om man nu har skrivit att det skall vara gemensamvårdnad. Vad händer då i ett fall som detta, när barnet är så liten som 3 månader? Inte kan man väl ha varannan vecka så tidigt?

Men om man nu har skrivit att det skall vara gemensamvårdnad. Vad händer då i ett fall som detta, när barnet är så liten som 3 månader? Inte kan man väl ha varannan vecka så tidigt?

Gemensam vårdnad innebär ju att båda föräldrarna bestämmer över barnet och hur de gör upp umgänget är ju upp till dem.
Bara för att man har gemensamvårdnad betyder det inte att man har barnet varannan vecka, det får man göra upp som det passar individuellt.

Varannan vecka för en så liten tror jag inte är rekommenderbart.

mm.. i detta fall tror jag knappast de kommer kunna komma överrens om ngt mellan dem tyvärr. Är ganska säker att de skrivit gemensam vårdnad så de blir väl en tråkig tvist nu.

Hon vill nämligen flytta hem till staden hon kom från nu så de lär väl skapa vissa problem i hur de ska komma överrens.

Men men de va inte just hennes fall jag tänkte prata om utan mest hur det fungerar när barnet i en sån här situation är så liten.

Tack för svaren

mm.. i detta fall tror jag knappast de kommer kunna komma överrens om ngt mellan dem tyvärr. Är ganska säker att de skrivit gemensam vårdnad så de blir väl en tråkig tvist nu.

Hon vill nämligen flytta hem till staden hon kom från nu så de lär väl skapa vissa problem i hur de ska komma överrens.

Men men de va inte just hennes fall jag tänkte prata om utan mest hur det fungerar när barnet i en sån här situation är så liten.

Tack för svaren

Rekommenderar att ta kontakt med familjerätten så kan de hjälpa till med att försöka komma överrens.

Som flera andra svarat måste man skilja på vårdnad och umgänge...man kan mycket väl ha gemensam vårdnad utan att för den skull ha varannan vecka, eller för den delen något umgänge öht med den ena föräldern.
Dock kan det bli väldigt svårt för boföräldern att tex flytta med barnet om man har gv och den andre föräldern inte skriver på flyttanmälan. Kan också bli problem med att ordna pass till barnet, konton osv.

Växelvis boende rekommenderas knappast öht för små barn numera, eftersom man vet att det är för svårt för dom att hålla den andra föräldern i minnet tillräckligt länge.

Man rekommenderar inte att barn bor växelvis vecka/vecka förrän de blivit tre år. Kolla på Barnombudsmannens hemsida, där har de publicerat en skrift om barns boende när föräldrarna är skilda.

Ett så litet barn bör umgås kort och tätt med föräldern som det inte bor med. Varannan helg är alldeles för sällan.

Ett så litet barn bör umgås kort och tätt med föräldern som det inte bor med. Varannan helg är alldeles för sällan.
Av egen erfarenhet kan jag bara hålla med om detta.
När vår äldsta dotter var liten jobbade maken i huvudstaden och veckopendlade. Och periodvis var det nästan så att han fick börja med att "lära känna" dottern varje fredagkväll när han kom hem.

Drömscenariot är några timmar på tisdag, torsdag och en helgdag. Sen är det svårt om man bor långt ifrån varandra men jag tycker att man får anstränga sig för sitt barns skull. Sen förstår jag om man kan vilja flytta för att få jobb eller avlastning från sitt nätverk men det bästa är om man kan hitta en kompromisslösning.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: gulakatten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 186
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 486
Senast: Killaloe
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 663
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar