Får jobbet ”tvinga” en att vara med på trivselaktiviteter på fritiden?

Jag tar för givet att man lider av en väldigt begränsande ätstörning. Det ligger liksom i begreppet och sjukdomens natur. Man har inte en ätstörning för att det är så jävla roligt eller för att man mår så bra av det. Det är inget fritt val. Liksom det inte är TS fria val att inte kunna sova borta. Hade det varit ett fritt val tvivlar jag på att TS hade valt det. Men om det hade varit ett fritt val och TS hade valt det så är det ju helt ok. Men som sagt, jag tvivlar på att TS valt att inte kunna sova borta.
Eller så betraktar man det bara som en grundläggande förutsättning och problematiserar det inte mer än så. Man behöver inte känna sig lidande och begränsad bara för att man lever med ett handikapp när man är van vid att ens liv alltid fungerar på det sättet och lever utifrån den förutsättningen.
 
Jag tar för givet att man lider av en väldigt begränsande ätstörning. Det ligger liksom i begreppet och sjukdomens natur. Man har inte en ätstörning för att det är så jävla roligt eller för att man mår så bra av det. Det är inget fritt val. Liksom det inte är TS fria val att inte kunna sova borta. Hade det varit ett fritt val tvivlar jag på att TS hade valt det. Men om det hade varit ett fritt val och TS hade valt det så är det ju helt ok. Men som sagt, jag tvivlar på att TS valt att inte kunna sova borta.
Fast om jag verkligen på riktigt inte har minsta intresse av att resa eller göra annat som kräver att sova borta, hur kan det då begränsa mig? Jag hade inte velat resa annars heller? Jag vill inte ha ett jobb som kräver resor, och det har jag inte, det här är en ren trivselaktivitet och ingenting är i utbildande syfte eller har inte det minsta med våra arbetsuppgifter att göra. Jag tycker ditt inlägg har en fruktansvärt tråkig attityd som förutsätter att bara för att du och andra gillar att resa måste alla andra göra det också? Alla måste inte gilla hästar eller fotboll eller matlagning eller vilken annan hobby som helst, varför måste alla gilla att resa då?
 
Fast om jag verkligen på riktigt inte har minsta intresse av att resa eller göra annat som kräver att sova borta, hur kan det då begränsa mig? Jag hade inte velat resa annars heller? Jag vill inte ha ett jobb som kräver resor, och det har jag inte, det här är en ren trivselaktivitet och ingenting är i utbildande syfte eller har inte det minsta med våra arbetsuppgifter att göra. Jag tycker ditt inlägg har en fruktansvärt tråkig attityd som förutsätter att bara för att du och andra gillar att resa måste alla andra göra det också? Alla måste inte gilla hästar eller fotboll eller matlagning eller vilken annan hobby som helst, varför måste alla gilla att resa då?

Varför nojar du så mycket över det då? Prata med chefen bara och förklara som det är. Är det en ren nöjesgrej så är sannolikheten väldigt stor att du får stanna hemma och jobba som vanligt. Varför noja över det i onödan? Ta reda på fakta, sen kan du ta ställning till dina alternativ och välja det som passar dig bäst.
 
Jag har mest jobbat inom offentlig sektor och inom privat verksamhet med små marginaler så jag har nog aldrig varit med om situationen med flerdagars trivselaktivitet där alla förväntas delta och övernatta.

Men på de konferenser och liknande jag varit på så har det alltid varit någon/några som bara varit med någon av dagarna eller sovit hemma/någon annanstans och kommit tillbaka nästa dag. Inga problem alls med det vad jag hört. Vi är alltid inom 1-1,5 h resväg från kontoret, men så har jag som sagt mest jobbat inom verksamhet där man vänder på varje krona. Jag har förstått att man på andra ställen ibland reser längre bort, och då kanske det inte är lika görbart att åka hem på natten.

Men nyckeln för dig @Kiwifrukt att prata med chefen. Gör inte ett problem av det innan det är ett problem. Vi har alltid löst sånt här hos oss, det är självklart att inte alla kan vara närvarande alla dagar och nätter.
 
Såg det mer som om ts försökte ta reda på om det skulle vara ett problem.

Fast om svaret beror på förutsättningarna så är det svårt att få ett svar innan man har ett konkret case. Då blir risken att man bara blåser upp ett problem som inte finns. Dröjer det sedan innan det konkreta fallet uppstår så har man gått och oroat sig under en lång tid helt i onödan.
 
Eller så betraktar man det bara som en grundläggande förutsättning och problematiserar det inte mer än så. Man behöver inte känna sig lidande och begränsad bara för att man lever med ett handikapp när man är van vid att ens liv alltid fungerar på det sättet och lever utifrån den förutsättningen.
Men det var väl därför som @Lingon frågade OM TS ville ha det så?
 
Fast om jag verkligen på riktigt inte har minsta intresse av att resa eller göra annat som kräver att sova borta, hur kan det då begränsa mig? Jag hade inte velat resa annars heller? Jag vill inte ha ett jobb som kräver resor, och det har jag inte, det här är en ren trivselaktivitet och ingenting är i utbildande syfte eller har inte det minsta med våra arbetsuppgifter att göra. Jag tycker ditt inlägg har en fruktansvärt tråkig attityd som förutsätter att bara för att du och andra gillar att resa måste alla andra göra det också? Alla måste inte gilla hästar eller fotboll eller matlagning eller vilken annan hobby som helst, varför måste alla gilla att resa då?

Det har jag aldrig varit med om, att det arrangeras flerdagars trivselaktivitet på annan ort som inte har med arbetet att göra. Jag har hört om det dock i vissa konsultfirmor här i närheten (och då också i form av helveckas charter till Sydeuropa).

På min arbetsplats har vi haft ett litet antal avdelningskonferenser på annan ort med en övernattning och då handlar det om 80% jobb och 20% trivselaktiviteter. Att en individ inte skulle vara med alls vid ett sådant tillfälle vore enormt mycket mer skadligt än att vara borta från jobbet annars. Därför försöks det tas väldigt stor hänsyn till allas situationer och anpassas mycket både i val av datum och utformning - för att deltagandet ska fungera. Ibland går det inte att få ihop och då har någon fått vara med dag 1 och åka hem efter avslutat arbetspass - och programmet har fått sättas så att så lite skada som möjligt uppkommer.

Den största anledningen att man väljer en plats utanför kontoret är dels att man inte ska störas av vardagliga arbetsuppgifter och dels att man ska kunna arbeta och umgås i en annorlunda miljö än alla andra arbetsdagar, med andra uppgifter än i vardagens projekt. Sånt som ofta inte hinns med i tillräcklig grad under resten av året.

Men vi har också tydligt uttalade förväntningar om att man ska tillfälligt kunna arbeta på annat ställe än huvudarbetsstället, och typiskt handlar det om arbete ute hos kund några dagar om året inkl resa och övernattning och kanske en såndär avdelningskonferens. Det står också tydligt i anställningsavtalet med en ganska standardmässig skrivning.
 
Tack till er som kommit med vettiga och inte anklagande inlägg. Anledningen att jag skapade tråden var 1) att det finns folk här som är duktiga på arbetsrätt som kunde säga om chefen kan tvinga mig att delta, innan jag pratar med honom lite mer allvarligt om det och 2) att det här är ett forum där många har djur som gör att övernattningar kan bli svårare. Helt enkelt trodde jag att det skulle finnas en ökad förståelse här där många är hästmänniskor, mina kollegor som har djur har rena sällskapsdjur som hund eller katt och alla har en partner och/eller större barn som kan ta hand om ett husdjur vid övernattning utan problem. En häst är trots allt mycket mer krävande, det kommer vi inte ifrån.

Jag har en kollega som jag har förtroende för som brukar vara med och arrangera dylika grejer. Jag kommer nog faktiskt börja med att prata med henne och fråga om man kan förlägga aktiviteten så pass nära hemstaden att det går att ta sig hem på kvällen för de som vill.
 
Helt enkelt trodde jag att det skulle finnas en ökad förståelse här där många är hästmänniskor, mina kollegor som har djur har rena sällskapsdjur som hund eller katt och alla har en partner och/eller större barn som kan ta hand om ett husdjur vid övernattning utan problem. En häst är trots allt mycket mer krävande, det kommer vi inte ifrån.

Att ha häst och åka iväg på en natts övernattning kan nog på många sätt och vis vara betydligt enklare än om man har hund. Jag hänger nog inte alls med i dina tankegångar där? Det är nog det minst krävande djur jag har hållit på med, så sett. Det är nått helt annat däremot att behöva skaffa hundvakt. Nu talar jag ju dock generellt, inte utefter hur det ser ut på just din arbetsplats, men din sista mening håller jag inte alls med om om det bara rör sig om en enstaka övernattning.
 
Att ha häst och åka iväg på en natts övernattning kan nog på många sätt och vis vara betydligt enklare än om man har hund. Jag hänger nog inte alls med i dina tankegångar där? Det är nog det minst krävande djur jag har hållit på med, så sett. Det är nått helt annat däremot att behöva skaffa hundvakt. Nu talar jag ju dock generellt, inte utefter hur det ser ut på just din arbetsplats, men din sista mening håller jag inte alls med om om det bara rör sig om en enstaka övernattning.
Om man har hästvana människor som kan hjälpa dig ja. Jag har inte det. Samt att jag nu pratar om mina kollegor som har hund och som bor med andra människor som kan ta hand om hunden. Allt är så klart relativt men i just mitt fall är häst svårt. Men hund hade varit svårt för mig också.
 
Tack till er som kommit med vettiga och inte anklagande inlägg. Anledningen att jag skapade tråden var 1) att det finns folk här som är duktiga på arbetsrätt som kunde säga om chefen kan tvinga mig att delta, innan jag pratar med honom lite mer allvarligt om det och 2) att det här är ett forum där många har djur som gör att övernattningar kan bli svårare. Helt enkelt trodde jag att det skulle finnas en ökad förståelse här där många är hästmänniskor, mina kollegor som har djur har rena sällskapsdjur som hund eller katt och alla har en partner och/eller större barn som kan ta hand om ett husdjur vid övernattning utan problem. En häst är trots allt mycket mer krävande, det kommer vi inte ifrån.

Jag har en kollega som jag har förtroende för som brukar vara med och arrangera dylika grejer. Jag kommer nog faktiskt börja med att prata med henne och fråga om man kan förlägga aktiviteten så pass nära hemstaden att det går att ta sig hem på kvällen för de som vill.

Företagen jag jobbar på har förlagt alla aktiviteter utom en de senaste 15 åren halvnära, helt enkelt för att det är onödigt att spendera allas tid på en massa resande. Bort från kontoret kommer man fort och med max två (gärna en) timmars bil eller tågresa så kvarstår möjligheten att åka hem om någon måste.

Ett av företagen hade kontor i både Linköping och Göteborg och då växlades utgångsort och då när man var på andra platsen blev det såklart längre. Men å andra sidan hade middag med färska räkor och fisk ute på en inhyrd lyxbåt varit mindre lätt att ordna här på Östgötaslätten. Men trots allt är det inte vad som är prioriterat.
 
Om man har hästvana människor som kan hjälpa dig ja. Jag har inte det. Samt att jag nu pratar om mina kollegor som har hund och som bor med andra människor som kan ta hand om hunden. Allt är så klart relativt men i just mitt fall är häst svårt. Men hund hade varit svårt för mig också.

Ja, jag förstod som sagt att du utgick ifrån hur det ser ut på specifikt din arbetsplats, men jag skrev som sagt generellt och din sista mening om att "en häst helt enkelt är mer krävande" blev ju också ett väldigt generellt påstående. Du behöver ju inte ens vara hästvan för att åka förbi stallet och fylla på vatten och slänga in hö. Ett jobb färdigt på 10 minuter, om du kan be någon annan om in/utsläpp. En hund däremot blir du ju som hundvakt fast med i ditt eget hem och som ska rastas, aktiveras och matas med jämna mellanrum. Betydligt mer jobb och krångel med det. Men ja, nu blir ju detta lite väl OT kanske.
 
Tack till er som kommit med vettiga och inte anklagande inlägg. Anledningen att jag skapade tråden var 1) att det finns folk här som är duktiga på arbetsrätt som kunde säga om chefen kan tvinga mig att delta, innan jag pratar med honom lite mer allvarligt om det och 2) att det här är ett forum där många har djur som gör att övernattningar kan bli svårare. Helt enkelt trodde jag att det skulle finnas en ökad förståelse här där många är hästmänniskor, mina kollegor som har djur har rena sällskapsdjur som hund eller katt och alla har en partner och/eller större barn som kan ta hand om ett husdjur vid övernattning utan problem. En häst är trots allt mycket mer krävande, det kommer vi inte ifrån.

Jag har en kollega som jag har förtroende för som brukar vara med och arrangera dylika grejer. Jag kommer nog faktiskt börja med att prata med henne och fråga om man kan förlägga aktiviteten så pass nära hemstaden att det går att ta sig hem på kvällen för de som vill.
Kan du inte bara säga som det är till din chef att du mår dåligt av att sova borta och därför vill slippa göra det. Om han har svårt att förstå det kanske du kan få en lapp på det från sjukvården. Arbetsgivaren har ju ett långtgående ansvar att anpassa arbetsmiljön så den ska fungera för alla.
 
Ja, jag förstod som sagt att du utgick ifrån hur det ser ut på specifikt din arbetsplats, men jag skrev som sagt generellt och din sista mening om att "en häst helt enkelt är mer krävande" blev ju också ett väldigt generellt påstående. Du behöver ju inte ens vara hästvan för att åka förbi stallet och fylla på vatten och slänga in hö. Ett jobb färdigt på 10 minuter, om du kan be någon annan om in/utsläpp. En hund däremot blir du ju som hundvakt fast med i ditt eget hem och som ska rastas, aktiveras och matas med jämna mellanrum. Betydligt mer jobb och krångel med det. Men ja, nu blir ju detta lite väl OT kanske.
Vi kan väl bortse från den meningen men det jag menade var att en hund eller katt som bor i en familj med fler än en person blir inte jobbigare för att en familjemedlem reser bort en natt. En häst blir det, för då måste någon annan göra det jobbet istället. Jag förstår vad du menar och jag har full förståelse för att det ser helt annorlunda ut om man står i ett stall med andra där man kan hjälpas åt. Jag har en person som kan hjälpa till om det verkligen krisar men som inte alls är bekväm med det, det är jag som valt att skaffa häst och inte han så jag vill inte belasta honom med det. Han är rädd för min ena häst och det skulle inte alls kännas bra att åka bort och veta det. Men det är ett sidospår och vi kan väl bara släppa det, snälla? Jag orkar inte ta en fajt om något jag tycker är jävligt jobbigt.
 
Vi kan väl bortse från den meningen men det jag menade var att en hund eller katt som bor i en familj med fler än en person blir inte jobbigare för att en familjemedlem reser bort en natt. En häst blir det, för då måste någon annan göra det jobbet istället. Jag förstår vad du menar och jag har full förståelse för att det ser helt annorlunda ut om man står i ett stall med andra där man kan hjälpas åt.

Och jag menar att det absolut kan bli jobbigt ändå. Det framstår snarare som att just din situation är krävande, än att det generellt skulle vara mer krävande att ha hästvakt än hundvakt. Men hursom, det är inte trådens kärna, vi släpper det. :)
 
Kan du inte bara säga som det är till din chef att du mår dåligt av att sova borta och därför vill slippa göra det.
Detta är ju det enda rätta. Att skylla på djur eller annat blir bara en lögn som sedermera kommer att drabba en själv då det egentligen är superenkelt att skaffa djurvakt. Dessutom kommer andra djurägare som söker jobb hos denna arbetsgivare i framtiden få det svårare pga att arbetsgivaren har svårt med personal som har djur.
 
Jag har en person som kan hjälpa till om det verkligen krisar men som inte alls är bekväm med det, det är jag som valt att skaffa häst och inte han så jag vill inte belasta honom med det.
Jag tvingar dig verkligen inte att åka iväg om du inte vill, men jag tänker att du ska sluta skylla på dina hästar för det är inte hästarna som är problemet utan att du inte vill sova borta.

Vart i landet bort du? Vi är ju mängder med hästvana människor som hänger på Buke ifall du vill ha hästvakt någon gång. Någon måste det ju gå att lära känna som kan passa dina hästar ibland? Vi är ju säkerligen flera hundra på detta forumet som jobbat professionellt med hästar och har stor vana.
 
Om man tittar på hur det är på mitt företag, så brukar vi samla hela företaget på några aktiviteter per år, något på försommaren över dagen (även om tillresta får sova över), en konferens fredag-söndag (där söndag bara är hemfärd) och julfest. Även om företaget gärna ser att alla följer med, så är det inga problem om folk inte gör det.
Tänk inte att bara för att man jobbar för att alla ska med, så behöver det inte betyda att ingen får stanna hemma.
Som många sagt här, så skulle jag försöka vara så ärlig mot chefen som går dock. Hur du lyfter med chefen är det dock bättre att du avgör, för alla personer är olika, och du känner troligtvis din chef bättre än vad vi gör.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp