Får jobbet ”tvinga” en att vara med på trivselaktiviteter på fritiden?

Grejen är ju att jag heller inte vill vara någon partypooper och om det är så att alla mina kollegor vill åka och vara borta över natten så vill inte jag hamna i situationen att ”det är kiwifrukts fel att vi inte får åka över natten, hennes jävla hästar skulle visst ha mat”. Vill alla andra åka ska de självklart få göra det, men då vill jag ha friheten att inte behöva åka med.
Om man inte vill eller kan så är det ju så - men jag blir lite förundrad över att hästarna inte skulle gå att lösa om man får veta när det gäller i god tid?
Hur löser du skador eller sjukdom då?
 
Min chef är alltid mycket tydlig med att allt som sker efter 17:00 är frivilligt att delta i, förutom tre tillfällen, vi har öppet hus två kvällar och en lördag och då är det inskrivet att vi måste vara med två kvällar eller lördagen. Sen är det inte hugget i sten, är det problem så går det att lösa.

Jobbet jag nyligen var på intervju var tydliga med att de förväntade sig att jag kunde resa en vecka om året utomlands, vilket jag gladeligen talade om att jag är helt beredd på. :)
 
Om man inte vill eller kan så är det ju så - men jag blir lite förundrad över att hästarna inte skulle gå att lösa om man får veta när det gäller i god tid?
Hur löser du skador eller sjukdom då?
Skulle det verkligen vara kris kan pappa göra det men han är inte bekväm med det och absolut inte om jag är typ fyra timmar bort och inte kan komma hem. Reder han inte ut det och jag skulle vara sjuk får jag ju släpa mig ut ändå liksom. Men visst, hästarna är inte hela sanningen. Hade jag verkligen velat åka hade hästarna gått att lösa. Men bara att jag skapat den här tråden visar väl lite hur stort mitt problem med att sova borta är? Jag får nästan panik bara av tanken.
 
Vi har haft obligatoriska ”klinikdagar” där man förväntats delta och sova över. Men jag tror att någon åkt hem över natten ändå, det har inte varit jättelångt från arbetsplatsen. Man förväntades också dela rum men det klarade jag mig undan, en gång delade jag med en annan men det kom jag och hon överens om tillsammans.

Nu var det några år sedan pga pandemin.

När jag började på nuvarande arbetsplats hade de en resa planerad till Grekland, men eftersom jag började efter att de bokat så kunde jag tyvärr inte följa med. Tack gode gud tänkte jag :nailbiting:
(Resan blev dock aldrig av, men det är en annan historia)
 
Hos en tidigare arbetsgivare hade vi obligatoriska strategidagar på annan ort (ibland utomlands) varje år. Vad som hade hänt om någon sagt nej till det vet jag inte, det hände aldrig.

Min erfarenhet är att det är ganska vanligt att det ordnas kurser, seminarier, konferenser osv som på sin höjd ligger ett par - tre timmar bort. Om man verkligen inte vill sova över är det säkert möjligt att komma överens med chefen om att man åker hem efter det obildad program och kommer tillbaka följande morgon.

Jag vill helst ha eget rum, tycker det är jobbigt att dela med kollegor. Vill vara ifred sent på kvällen och tidigt på morgonen. I övrigt är jag flexibel.
 
Grejen är ju att jag heller inte vill vara någon partypooper och om det är så att alla mina kollegor vill åka och vara borta över natten så vill inte jag hamna i situationen att ”det är kiwifrukts fel att vi inte får åka över natten, hennes jävla hästar skulle visst ha mat”. Vill alla andra åka ska de självklart få göra det, men då vill jag ha friheten att inte behöva åka med.
Men är det bara typ för att umgås kan de knappast tvinga dig
Hade det varit konferens el liknande så måste ju hänsyn tas.
 
Kommer ihåg att jag varit på utbildning med internat medan jag fölvakade. Sa bara till chefen att jag inte skulle övernatta, som att det är självklart att det är vad jag måste prioritera.
 
Sociala aktiviteter kan ju ske på arbetstid, typ teambuilding osv. Jag skulle tro att man måste delta på sånt om arbetsgivaren säger att det är obligatoriskt?
Precis, den tid som är arbetstid är obligatoriskt oavsett vad som görs. Om du får räkna middagen som arbetstid är den också obligatorisk om arbetsgivaren vill det. Om den inte räknas som arbetstid är den inte obligatorisk. Sen är det ju oftast en fördel för arbetsgruppen om så många som möjligt kan vara med hela tiden.
 
Hade jag verkligen velat åka hade hästarna gått att lösa. Men bara att jag skapat den här tråden visar väl lite hur stort mitt problem med att sova borta är? Jag får nästan panik bara av tanken.
Usch, jag tycker på riktigt synd om dig! :( Tycker du inte att detta handikappar dig i livet? Vill du ha det såhär eller skulle du vilja att det inte var så stor grej att sova borta? Vad är det som är så jobbigt med att sova borta? Tänk inte på hästarna när du funderar ut ett svar, för hästarna går alltid att lösa. Varför mår du dåligt av bara tanken att sova någon annanstans än hemma?
 
Usch, jag tycker på riktigt synd om dig! :( Tycker du inte att detta handikappar dig i livet? Vill du ha det såhär eller skulle du vilja att det inte var så stor grej att sova borta? Vad är det som är så jobbigt med att sova borta? Tänk inte på hästarna när du funderar ut ett svar, för hästarna går alltid att lösa. Varför mår du dåligt av bara tanken att sova någon annanstans än hemma?
Alltså jag vet inte? På riktigt? Jag kan inte sova om jag inte sover hemma, och det är så sjukt jobbigt att dygna att jag helt enkelt inte gör det. Sen eftersom såna här dagar i sig hade varit sjukt dränerandes för mig som är så introvert hade jag verkligen behövt få komma hem, varva ner, sova hemma för att inte vara ett fullständigt vrak sen.

Jag var med på filmkvällar och övernattning hos kompisar i tidiga tonåren och sov inte en blund. Likadant om jag varit tvungen att sova borta på grund av jobb på tidigare arbetsplats. Var ett helvete när jag flyttade hemifrån, men efter ett par veckor så gick det över. Men jag känner inget behov alls (alltså på riktigt!) av att sova borta så den enda gången det blir handikappande är i ett sånt här läge. På grund av pandemin har inte min arbetsplats kunnat genomföra sånt här på några år, och innan pandemin tillhörde jag en annan grupp där det är ett starkt motstånd att höra sånt här på fritiden så där gjorde vi något över dagen bara (och det har jag försökt påtala för min nuvarande chef också).
 
Grejen är ju att jag heller inte vill vara någon partypooper och om det är så att alla mina kollegor vill åka och vara borta över natten så vill inte jag hamna i situationen att ”det är kiwifrukts fel att vi inte får åka över natten, hennes jävla hästar skulle visst ha mat”. Vill alla andra åka ska de självklart få göra det, men då vill jag ha friheten att inte behöva åka med.

Varför skulle allt hänga på en person tror du? Det blir väl bara så att du missar det och riskerar att hamna utanför eller halka efter arbetsmässigt. Missa information/utbildning/gemenskap eller vad det nu är som är syftet med resan.
 
Jag tjatar på mina vänner om en sak. Säg nej. Det viktigaste att lära sig är att man har rätt att säg nej utan att ange en massa konstiga skäl. Vill du inte? Säg nej.

Är det viktigt att man deltar på dagtid får företaget lägga aktiviteten så nära att man kan köra hem när arbetstiden är slut. Kan arbetsgivaren inte det får den se till att man kan delta på distans.

Att delta i sociala aktiviteter utanför arbetstid är inget som kan krävas av arbetstagaren.
 
Alltså jag vet inte? På riktigt? Jag kan inte sova om jag inte sover hemma, och det är så sjukt jobbigt att dygna att jag helt enkelt inte gör det. Sen eftersom såna här dagar i sig hade varit sjukt dränerandes för mig som är så introvert hade jag verkligen behövt få komma hem, varva ner, sova hemma för att inte vara ett fullständigt vrak sen.

Jag var med på filmkvällar och övernattning hos kompisar i tidiga tonåren och sov inte en blund. Likadant om jag varit tvungen att sova borta på grund av jobb på tidigare arbetsplats. Var ett helvete när jag flyttade hemifrån, men efter ett par veckor så gick det över. Men jag känner inget behov alls (alltså på riktigt!) av att sova borta så den enda gången det blir handikappande är i ett sånt här läge. På grund av pandemin har inte min arbetsplats kunnat genomföra sånt här på några år, och innan pandemin tillhörde jag en annan grupp där det är ett starkt motstånd att höra sånt här på fritiden så där gjorde vi något över dagen bara (och det har jag försökt påtala för min nuvarande chef också).

Är du nöjd med att ha det så? Att aldrig kunna sova någon annanstans än hemma? Jag hade tyckt att det var väldigt tråkigt att aldrig kunna uppleva nåt annat än det som finns i mitt närområde.

Och jag tycker inte att du ska skylla på att du är introvert. Det finns inget i begreppet introvert som säger att man har såna hang-ups du verkar ha. Introvert innebär bara att man laddar batterierna när man är ensam och dränerar dem när man är med folk. Kort förklaring.

Och innan du helt går i spinn över det här och har massor med ångest så prata med din chef. Förklara tydligt hur du känner så får du veta var chefen står nånstans. Hos oss hade det respekterats. Sen finns det ju vissa tjänster hos oss man inte kunnat ha om man inte var villig att sova borta. Men det gäller ju inte alla tjänster och definitivt inte när det bara gäller en nöjesgrej.
 
Är du nöjd med att ha det så? Att aldrig kunna sova någon annanstans än hemma? Jag hade tyckt att det var väldigt tråkigt att aldrig kunna uppleva nåt annat än det som finns i mitt närområde.
Det här tyckte jag inte var riktigt trevligt. Ts skriver själv att hen inte upplever något problem. Varför då skriva dina egna personliga åsikter om saken?

Jag har, till och från, haft en väldigt begränsande ätstörning. Det har framför allt stört min omgivning och gjort mig rätt ledsen när likande saker uttryckts.

Om inte jag lider av det varför ska du göra det då?
 
Det här tyckte jag inte var riktigt trevligt. Ts skriver själv att hen inte upplever något problem. Varför då skriva dina egna personliga åsikter om saken?

Jag har, till och från, haft en väldigt begränsande ätstörning. Det har framför allt stört min omgivning och gjort mig rätt ledsen när likande saker uttryckts.

Om inte jag lider av det varför ska du göra det då?

Jag tar för givet att man lider av en väldigt begränsande ätstörning. Det ligger liksom i begreppet och sjukdomens natur. Man har inte en ätstörning för att det är så jävla roligt eller för att man mår så bra av det. Det är inget fritt val. Liksom det inte är TS fria val att inte kunna sova borta. Hade det varit ett fritt val tvivlar jag på att TS hade valt det. Men om det hade varit ett fritt val och TS hade valt det så är det ju helt ok. Men som sagt, jag tvivlar på att TS valt att inte kunna sova borta.
 
Jag tar för givet att man lider av en väldigt begränsande ätstörning. Det ligger liksom i begreppet och sjukdomens natur. Man har inte en ätstörning för att det är så jävla roligt eller för att man mår så bra av det. Det är inget fritt val. Liksom det inte är TS fria val att inte kunna sova borta. Hade det varit ett fritt val tvivlar jag på att TS hade valt det. Men om det hade varit ett fritt val och TS hade valt det så är det ju helt ok. Men som sagt, jag tvivlar på att TS valt att inte kunna sova borta.
Min poäng var snarare att även om det inte är ett fritt val så kanske det inte är ett problem för individen?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp