Får jätte ont när jag rider.

Sv: Får jätte ont när jag rider.

Jag får ont på utsidan av knät, blir så för mig eftersom tårna vrids inåt/framåt av stiglädret, barbacka har jag inga problem heller..

Har du provat andra sadlar?
Vad känner du om du kortar stiglädren?
Min största reflektion sen jag började rida galopphästar är vilken närhet till hästen man har samt att man har lättare att anpassa stilen efter den anatomi man har när man rider med galoppsadel. När jag sätter mig i en vanlig sadel nu så känns det som att hamna i ett skruvstäd. Är inte sadeln individuellt anpassad så blir man formad av den. Och det slutar alltid med värk...
Många missar att en sadel skall vara anpassad för både häst o ryttare.
För mig är problemet många gånger att dagens sadlar är gjorda för tjejer. Som kille har man ofta längre lårben. Det leder till fel sits och värk...

Får samma typ av smärta som du.
För mig hjälpte inte ledade stigbyglar ett dyft och jag som tävlar hoppning/fälttävlan kan inte länga stiglädrena får då blir det ju helknäppt.

Men min morfar, som är läkare, ordinerade träning! Cykling och simning och annat som inte gör mos av knäna. Det är ju möjligt att du inte lider av samma sak som jag, så jag skulle kolla upp det innan, men för mig blev det stoooor skillnad. :)

Jag hade förr problem med högra knät, det kändes som om muskeln höll på att dras av då jag red i bl.a. westernsadel eller hoppläder. Efter att ha besökt en fysioterapeut kom det fram att högra knät var betydligt mycket svagare än det vänstra. Det ledde till en massa övningar och ett knästöd. Problemet blev bättre men så blev jag nersprungen av en unghäst och skadade just högra knät. Konvalecenstiden blev väääldigt lång och musklerna förtvinade så där sakta. Till sist blev det att börja bygga upp det igen och det tog tid, jag hade länge knästöd då jag red (engelsk sadel) men lämnade bort det till sist. Började på en westernridskola och använde stödet till en början, men glömde hem det en gång och hade inga som helst problem. Efter det kom den egna hästen och en väldigt gammal, billig westernsadel, som efter att ha blivit kasserad böts till en española som nu ska bytas tillbaka till en westernsadel. Ska vara intressant att se hur knät reagerar till den nya sadeln.

Om det är så att det kan vara att du har svaga knämuskler hjälper det massor med ett knästöd, det hindrar musklerna och leden från att sträckas och töjas tills de gör för ont att rida. En bra övning som jag gjorde var att stiga på ett trappsteg, upp-ner-upp-ner, då långsamt, först några steg, sedan fler som musklerna byggs upp. Övningen bör göras några gånger om dagen (2-3 gånger). Kom ihåg att då inte ta för många steg, överansträngning leder till smärta och problem..

Om det inte är musklerna som börjar bli trötta hoppas jag det löser sig, prova dock med knästöd, de kan hjälpa mer än du tror! :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 973
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar