Får jätte ont när jag rider.

E

Elin-Jansson

Hej! Jag rider mina hästar i western när jag har ridit ett tag så får jag ont i mina knän så jag blir tvungen att hoppa av och gå lite och sen hoppa upp igen, det hjälper inte att länga stigbyglarna eller ta fötterna utanför stigbyglarna. Men när jag rider barbaka så får jag inte ont, det känns typ som om någon försöker gräva in en kniv in i knäna. Är det någon som har någon ide vad jag kan göra? eller varför det händer så? Jag ska åka utomlands och rida ute och kan då inte hoppa av hästen för då hindrar jag de andra personerna. Snälla hjälp mig.

Sv: Får jätte ont när jag rider.

Jag hade precis som du för ett par år sedan. Jätteont i mina knä. Men för min del hjälpte det med att länga stiglädren.

Tycker att du ska gå till doktorn och fråga om dina knän. Det kan ju inte vara roligt att ha ont i knäna när du ska utomlands och rida.

later som du inte sitter ratt pa ngt satt. och lang ladren, benen skall ju vara raka sa att saga.. plus som ovan sager, ga och checka dina knan...
fraga, ar det bara i westernsadel du kanner detta??

prova att länga stigläderna så att knät är bara lite böjt, sen trycker du fram foten lite framför knät, du sitter liksom inte lodrät som i en engelsk sadel, sedan trycker du tårna lite utåt, när man rider engelskt så har du ju tårna mer inåt hästen, du böjer benen åt andra hållet i western. lite som att sitta i en fotölj, ;) oj vad dålig jag är på att beskriva, men jag hade samma problem när jag bytte, låt det ge ett par månader av träning bara;)

det låter som om du skulle behöva ledade stigbyglar, men det finns väl inte till westernsadlar gissar jag. om du har möjlighet så prova det. (någon i din närhet kanske har sådana)

Jag har alltid ridit westernridning, men har inte alltid haft ont i knäna det är de senaste jag har haft de.

Var i knäna får du ont?
På insidan? Baksidan? Utsidan? försök att känna med fingrar exakt vad du har ont... Hittar du en jätteöm punkt?
Sen kanske du kan få lite konkreta tips...

det finns stigbyglar i plast som sviktar bra. dom används i distans men dom liknar dom som sitter på westernsadlar. kompisen har sådana, jag lånade dom ett tag innan jag köpte mina mark todd.

Om du inte redan gjort det: Linda stigläderna (lodrätt) runt ett kvastskaft (eller liknande) och låt dem stå över natten, eller längre om du har tid. Bind ihop så att de stannar där. Då är de mer formade efter benen sen och det gjorde i alla fall för mig att ont i knäna försvann helt :)

Har också ibland fått ont i knäna efter en ridtur, och vid samtliga dessa tillfällen var det Sadeln som var skyldig... I vissa sadlar blir helt enkelt sitsen sådan att en möjligen sned, men definitivt felaktig belastning på knäna kan uppstå. Ibland kan man lätta besvären med flexande stigbyglar, men det kanske inte är poppis med Sprenger-stigbyglar till en westernsadel :D. Prova andra sadlar med annan utformning av bommen och se om problemet kvarstår, gör de det så ska nog doktorn ta en titt på dig?

Jag har samma problem. För mig är det 'insidan' av knäna om man säger. (det man har mot sadeln) Rätt vad det är kan det göra så ont att man måste hoppa av. Jag har haft westernsadel, dressyrsadel, allroundsadel och islandssadel.
Nu har jag bytt till en bomfri och då har jag faktiskt inte haft ont. :)

Mitt har hållt på i många år och jag vet att om jag rider en längre tur så kan det komma. När jag får ont så är det bara att släppa stigbyglarna för att försöka lindra. (inte alltid lämpligt ) Jag kan inte ha dem böjda för länge, och då har jag ändå väldigt långa stigläder. Men iofs är hela min kropp rätt skruttig så jag är nog inte något att jämföra sig med.

Men har du provat lite olika sadlar? Det kanske finns någon western-variant som du skulle sitta bättre i? Hoppas du får lite lindring i alla fall. :)

Jag får ont på utsidan av knät, blir så för mig eftersom tårna vrids inåt/framåt av stiglädret, barbacka har jag inga problem heller..

JAg hade precis som du väldigt ont i knäna vid ridning. Jag gick vid några tillfällen några lektioner i centrerad ridning och hon såg att jag va spänd i fotleden så jag fick som övning att stå och trava och låta fotleder och knän följa med i rörelsen för att lära mig att slappna av i dem. Det onda försvann på ett par veckor!!
Kanske det funkar för dig med?

Lycka till

Jag kan få samma problem när jag rider, spelar ingen roll vilken sadel.

Jag brukar ta ur fötterna ur stigbyglarna och låta benen hänga fritt ett ta, göra lite rörelser och sträcka på benen. sen funkar det ett tag till :)

Så att fler även skrivit att du kan kolla upp knäna.
Det är en bra idé, fast det mesta jag fått höra då är att jag måste tränna upp mina muskler i ben och runt knäna..

Lycka till:)

Jag hade knäproblem för ett par år sen, efter en dum vridning av knät. Jag köpte Back on Tracks knäskydd för människor, en mycket bra investering för dom både stödjer och värmer (läkande) knät med sitt reflekterande material. Använde dom på båda knäna för dom var så sköna att ha på. Nu tar jag bara fram dom på vintern när jag ska till stallet.
Om du ska köpa dom så köp dom som har en liten plastskena på sidorna, dom ger bra stadga och håller dom på plats.
Fortsätter det så kolla knäna hos doktorn. Men dom kan inte göra så mycket, bara konstatera vad det är. Jag fick stå i kö för att bli opererad i ett år, när jag väl blev det så var det läkt och bra. Onödigt alltså, det var en jobbig operation när man var vaken under tiden.

Jag förstår hur du känner dig. Jag tror du har slatter i knäna. Det hade jag också men det går över. Det brukar börja lite långsamt sen blir det värre och värre. Ett tag kunde jag inte ens gå i trappor :( Men ändå tingade jag mig till att rida i korta hoppläder och gav mig upp på hästen varje dag och red. Du borde gå till en doktor och kolla i alla fall. Är det slatter hjälper det med att tejpa med 'fotbollstejp' på muskeln åprecis under knät.

Har du funderat på höfterna? Kan låta märkligt men jag har problem med nedsatt rörlighet i mina höfter. Om jag sitter i en bred sadel får jag ont i varenda muskel som är i närheten av höftlederna - inklusive knäna ibland. Jag får ont just på utsidan. Min naprapat påstår i alla fall att även detta hänger ihop med höftledsproblemen.

JAg hade precis som du väldigt ont i knäna vid ridning. Jag gick vid några tillfällen några lektioner i centrerad ridning och hon såg att jag va spänd i fotleden så jag fick som övning att stå och trava och låta fotleder och knän följa med i rörelsen för att lära mig att slappna av i dem. Det onda försvann på ett par veckor!!
Kanske det funkar för dig med?

Lycka till

Jag skulle oxå tipsa om centerad ridning eller ialla fall en tränare som ser hur du sitter, jag hade oxå problem med ont i knäna när jag red, min ridlärare/tränare hjälpte mig att komma till rätta med låret och då hamnade knät rätt oxå, för mig var det så att jag vred ut låret/knät så för att komma till rätta med det i början så tog jag/tränaren tag i låret och "vred in" knät/låret, jag kände omg att det blev bättre i knäna, men det är svårt att komma rätt ibörjan så jag fick ta tag lite då och då under lektionen för att komma rätt.

Hej på dig.

Jag har som du väldigt ont, på utsidan av knäna. Åh det är vedervärdigt va ont det gör. Nästan skriker när jag ska försöka sträcka på dem. Har ridit med både med kortare o lååånga läder. Nu efter 20 år så får jag fortfarande väldigt ont. Och under dessa år har jag inte ridit pga detta. Förra året provade jag igen och redan efter 15 minuter så gjorde det väldigt ont. Tror personligen att det kan ha göra med miniskeln i mina knän. Så för ca 10-15 år sedan har jag bara kört häst. Jag har alltså " sadlat om " så nutävlar jag inom travet istället. :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 973
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar