Enya
Trådstartare
Sv: Får jag skicka farmor till månen???
Tack för länkarna från försäkrignskassan! Känns dock så svårt, han kommer att bli så arg och säga att jag bara är ute efter pengar! När han sa att jag lever på en död mans pengar så menade han ju att jag är för lat för att jobba och gillar att leva på bidrag typ.
Vilka intressanta frågor, och så välformulerade!
Är makt verkligen "bara"? Jag menar, jämför med vanmakt. Makt håller undan vanmakt, och det är väl inte bara?
Men vad exakt är vanmakt? Det vet jag itne riktigt, mer än att det är negativt för en person i alla fall.
Jag tror inte att makt är det enda som driver män som Elins pappa (och Dressyrtantens ex?). Jag tror att de männen precis som vi andra vill ha en varm famn, vill ha någon att hålla ihop med, få stöd av. Men han är på något vis så känslomässigt omogen och obalanserad att han inte vågar vara nära och utlämnad till någon som han inte kan kontrollera.
Det är nog Elins pappa i ett nötskal! Han vågar inte visa känslor för mig, eller någon egentligen, för jag tror han är för rädd för att bli sårad, för om han blir sårad kan han inte hantera de känslorna. Jag tror att det är lite därför han gick och sa till andra att det var slut mellan oss men sa till mig att det itne var det. Jag ville liksom höra från HONOM att det var slut men fick aldrig det så istället för att gå och vänta talade jag om för honom att det var slut och att jag ville ha mina saker som var hos honom. Jag tror att det inte var så han tänkt attdet skulle bli, jag tror han vill att jag springer efter honom lite. Jag tror han älskar mig fortfarande, men kan inte erkänna det för då ger han ju mig någon form av makt och sätter sig i en beroendeställning lite grann.
Jämfört med goda kärleksrelationer, där kontroll inte behövs, för det finns tillit och förtroende. Då är det bara trevligt att vara nära, för man är trygg tillsammans.
Men man kan nog inte lita fullt ut på en annan människa om man inte litar på sig själv, vilket jag inte tror att Elins pappa gör. Och man kan nog inte lita på sig själv om man inte har en viss minimikapacitet i att härbärgera alla sina känslor, både dåliga och bra.
Så du menar att han inte kan lita på sig själv för att han inte kan hantera känslor? Hur menar du med lita på sig själv? Gör jag det?
Och lyckas man få makt över en annan person, när man är en person utan vettig kapacitet att hysa känslor och handla vettigt utifrån dem, då blir man större än man var innan. Ens bas, liksom, växer, ungefär som ett territorium.
Han mår bra när han är den som bestämmer och den som har makten. När det ändras, som tex när hans bror piper till så mår han dåligt. Våra svackor i förhållandet har inträffat samtidigt som hans bror mått dåligt och behövt honom. Eftersom han har mått dåligt han Elins pappa liksom dragits med i det.
Och då förstår man att Elins pappa inte vet vad han ska ta sig till nu när Enya tagit makten över sig själv, och inte låter honom hunsa henne längre. Jag tror att förändringen är obegriplig för honom, och han fattar inte vad som händer med henne och han känner inte igen de känslor det väcker i honom själv.
Han skyller allt på mig=jag har förändrats sedan Elin föddes och jag är egoistisk och tänker BARA på mig själv. Jag vill ha Elin för mig själv och försöker ta henne i från honom. Han litar inte på mig mer. Allt detta har han sagt till mig. Han ser inte att jag inte ville ta henne ifrån honom elelr att jag tänker på Elin, han ser det bara från sitt sätt att tänka.
Jag tror att det här hänger samman med att Elins pappa talat om sin rätt till Elin, då jag tyckte att han borde ha talat om sitt ansvar för henne och sin kärlek till henne. Men han kan inte älska utan att också bestämma, tror jag. Därför blir hans så kallade rätt till Elin så viktig för honom, och när han inte klarar ut situationen på ett acceptabelt sätt (när familjeexperter talar om att hans idéer inte är bra för Elin) ja, då finns det inte mycket han kan göra. Makten och rätten framstår för honom som Enyas, och vad har han då?
JA, just så tror jag det är! Just den känslan har jag fått, att han ser Elin som nåt han har RÄTT till ( men inte någon skyldighet att betala för dock), men när alla går på min linje och säger att det är fel med växelvis boende för så små barn så tror han att det nu är JAG som har makten. Han har nästan sagt så till mig också, inte precis de orden men den innebörden. Jag ser inte det så utan VI har Elin tillsammans... eller skulle ha för nu bryr han ju inte sig sådär väldigt mycket tycker jag. Jag funderar dock på varför han itne verkar bry sig? ÄR det så enkelt att det är ointressant att bry sig om henne nu eller gör han så här för att han ska försöka vrida det till att jag itne samarbetar och VILL att de ska träffas ( i och med att jag numer inte hör av mig och frågar och tjatar om att vi ju kan träffas och ta en fika osv. Eller gör han så här för att han inte vågar träffa henne, för jag kommer att sabotera deras förhållande osv, typ få Elin att inte vilja dit? Eller är han helt enkelt för feg för att kunna älska henne?
Att dela, att dela rätten, att dela ansvaret, att dela kärleken, det kräver ju att han kan ha relationer där han inte bestämmer. Och det tror inte jag att han kan.
Det tror inte jag heller. Han måste känna sig starkast i förhållandet och har ju olika sätt för att kunna det.
Jag är övertygad om att Elins pappa tycker att det här inlägget är bullshit, men jag ser fram mot att se vad Enya tänker om det.
Vet du, det tror inte jag!
Tack för länkarna från försäkrignskassan! Känns dock så svårt, han kommer att bli så arg och säga att jag bara är ute efter pengar! När han sa att jag lever på en död mans pengar så menade han ju att jag är för lat för att jobba och gillar att leva på bidrag typ.