Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

Va!!!

Helt fel, det är tvärtom. Sekretess gäller och det du pratat med familjerätten om stannar hos den du pratat med. Likadant är det med det han talar med familjerätten om, det har du inget rätt att få veta något om. Hon kan bekräfta att hon pratat med er, men får inte säga något om vad.

Kollade för säkerhets skull med en kollega som är jurist innan jag skriver detta.

Hm, hon sa att varje gång jag pratar med henne om det här så måste hon berätta för honom dels Att vi har pratat men också om Vad lite grann. Som sist så sa hon att jag ringt henne två gånger och att jag varit orolig för att det inte funkade för Elin på det sättet vi hade och att jag varit orolig över att han bråkar. Dessutom berättade hon att han ringt en gång och dels frågat om när mötet skulle vara men också sagtatt Elin inte mår bra av varannan dags boende som vi hade då, och att han ansåg att varannan vecka var det bästa. Hon berättade också för mig att hon mycket bestämt avrådde från det och att hon inte tycker att det är det bästa för ett så här litet barn. Så sa hon.

Jag förstår inte varför hon måste berätta det:crazy: Jag förstår inte heller varför hon faktiskt itne skriver ner något om vad vi bestämmer och hur samarbetet går oss emellan. Dessutom sa hon att hon består tjänstefel om hon säger vad HON tycker att vi ska göra.

Lite OT, men jag måste få kommentera dessa rader:
"Jag står inte ut med fler män som jag ska behöva gissa mig till om de tycker om mig, vad de gillar hos mig, om jag gjort nåt fel och vad för fel jag gjort osv osv"

Det är ju förskräckligt att inte kunna känna sig säker i att vara omtyckt precis som man är. inte för några speciella egenskaper utan bara att man kan få känna sig trygg i att vara älskad.

Det är jättejobbigt att behöva fundera på om man är omtyckt överhuvudtaget eller om det bara är lögn typ? På mötet den 22 januari sa han att det aldrig kommer att bli vi två igen och att han vet att jag vill ha honom tillbaka ( hans ord), men då svarade jag att den elaka personen han är nu gillar jag inte ens och vill således inte ha tillbaka honom. Han blev tyst och lite snopen, och senare på kvällen berättade han utförligt att han några dagar innan varit och käkat middag med en 18 årig tjej, att hon kommit till hans affär varje dag i tre månader men att hon gått när jag kommit. Att hon hade känslor för honom och att han visst trodde att det skulle hålla mellan dem. Han kunde inte någon dag säga att det var slut mellan oss, så den kvällen sa jag, att han kunde knulla runder med tonåringar bäst han ville för det var slut mellan oss. Hoppsan, inte svaret han ville ha typ. Men då kändes det för jävligt, för för bara någon vecka sedan sa han att han älskade mig.

Men vill han itne träffa sitt barn i dag för att han tycker det är krångligt så får han väl låta bli.

Precis den formuleringen ska du ta med dig på fredag. Han avstår att träffa sin dotter eftersom han tycker att det är jobbigt att ta sig ut till dig. Glöm inte ta upp det och anteckna det själv för eventuella framtida vårdnadsdiskussioner. Mitt ex gjorde också sådana här dumheter, och när han sen påstod att jag hindrade umgänget var det bra att kunna plocka fram. Om man inte ens kan offra några kronor på bensinpengar eller lite energi på att gå korta sträckor ska man inte påstå att man gör allt för att träffa sitt barn.

Precis den formuleringen ska du ta med dig på fredag. Han avstår att träffa sin dotter eftersom han tycker att det är jobbigt att ta sig ut till dig. Glöm inte ta upp det och anteckna det själv för eventuella framtida vårdnadsdiskussioner. Mitt ex gjorde också sådana här dumheter, och när han sen påstod att jag hindrade umgänget var det bra att kunna plocka fram. Om man inte ens kan offra några kronor på bensinpengar eller lite energi på att gå korta sträckor ska man inte påstå att man gör allt för att träffa sitt barn.

Jag har sparat alla sms som skcikades mellan oss i dag. Och jag skriver ner alla gånger han träffar henne och alla gånger han inte gör det och varför han inte gör det. Skriver ner när han skriver " Hur mår Elin?" i ett sms ( han ringer ALDRIG, inte ens när han säger att han ska göra det, aldrig!) osv.

Ja det är jsut det jag tror han kan göra på fredag, säga att jag hindrade honom att ha henne. Men se, DET kommer inte att funka!

Gå de två km skulle han aldrig göra! Aldrig någonsin!

Hm, hon sa att varje gång jag pratar med henne om det här så måste hon berätta för honom dels Att vi har pratat men också om Vad lite grann. Som sist så sa hon att jag ringt henne två gånger och att jag varit orolig för att det inte funkade för Elin på det sättet vi hade och att jag varit orolig över att han bråkar. Dessutom berättade hon att han ringt en gång och dels frågat om när mötet skulle vara men också sagtatt Elin inte mår bra av varannan dags boende som vi hade då, och att han ansåg att varannan vecka var det bästa. Hon berättade också för mig att hon mycket bestämt avrådde från det och att hon inte tycker att det är det bästa för ett så här litet barn. Så sa hon.

Jag förstår inte varför hon måste berätta det:crazy: Jag förstår inte heller varför hon faktiskt itne skriver ner något om vad vi bestämmer och hur samarbetet går oss emellan. Dessutom sa hon att hon består tjänstefel om hon säger vad HON tycker att vi ska göra.

Enligt sekretesslagstiftninge FÅR hon inte berätta för honom vad du sagt utan ditt medgivande, och tvärtom förstås.

Man får inte diskutera med ena föräldern vad man pratat med andre föräldern om utan tillåtelse, det är faktiskt tjänstefel. Man kan stäcka sig till att säga ATT man pratat med den andre föräldern, men inte om vad.

Däremot får hon inte skriva ner vad hon pratar med er om. Det bedöms inte som ett öppet ärende då det inte pågår någon utredning, och då får man inte journalföra det. Hon kan förstås göra egna minnesanteckningar, men det är det enda man får göra. Om det skulle bli så att den ene av er stämmer den andre i tingsrätten får familjerätten inte lämna ut uppgifter eftersom vi bara får lämna ut uppgifter om utredningar och journalanteckningar.

Man får säga vad man tycker, men familjerättssekreterare får inte fatta något beslut åt er hur ni ska göra, bara råda och hjälpa er att kommunicera med varandra.

Åh, jaså det är på det viset! Men då har hon ju begått rent tjänstefel:crazy: Eller? För hon sa till mig att hon var tvungen att berätta Att vi hade pratat och när vi hade mötet så berättade hon just det för honom och lite av vad vi pratat om, vilket förvånade mig. Kändes lite som att det kunde ge honom anledning att bråka med mig ännu mer. Att jag gått bakom ryggen på honom och pratat med henne menar jag, han ser det så, och sa det vid nåt tillfälle också innan mötet. Så när hon berättade lite om vad vi pratat om så kändes det "Ånej!!"

Förstår att hon itne får fatta några beslut, men hon säger ju att hon inte ens får säga vad hon tycker. Typ råda.

Enya; det är inte meningen att Elin ska ha en massa barnvakter. Meningen är att du helt och hållet eliminerar hans möjligheter att manipulera dig och jävlas med dig. Meningen är att när han har Elin, så har han Elin. Och samma för dig. Om det är det som gäller, lär han vara mer samarbetsvillig att få saker att fungera.
Det som familjerätten sa stämmer - när båda föräldrarna är normalt funtade. I ert fall hjälper familjerättens åsikt honom att fortsätta trakassera dig och trasa sönder ditt liv, och hålla dig i ovisshet.
Jag vet inte vad :devil: folk har för glädje av att göra sånt mot andra människor, men väl de har börjat med det är det svårt att få dem att sluta. Så ta upp med familjerätten att du vill ha en möjlighet att planera dina dagar på ett hållbart sätt, och de råd de har gett fungerar inte.
Ser du inte själv att ditt liv inte funkar såhär i praktiken?
Varför ska du sitta och ta skit hela tiden och vänta på att han ska hitta på allt bättre idéer att jä-las med dig? Det är ju inget liv. Det är ju att leva i skuggan av honom, och på hans villkor.
DU har också rätt till ett liv. DU behöver skapa en egen tillvaro, för att orka finnas till för dina barn.
Är hans plan att trasa sönder den tillvaron, så att du inte orkar, och sen processa Elin ifrån dig? Eller gör han det på rent jäkelskap? Jag vet inte, men du måste få hjälp från familjerätten att sätta en gräns emot dethär beteendet. De kan inte stöda honom i att trakassera dig.
Usch vad jag blir arg på sånthär. :mad:

Jag är fortfarande av den åsikten att du så fort som möjligt behöver ett avtal svart på vitt om NÄR och HUR umgänget ska ske. Så länge ni inte har det, kommer han att utnyttja läget och fortsätta trakassera dig.
Tyvärr - när man själv vill väl, är det svårt att se att man MÅSTE vara väldigt noga med gränsdragningarna med sånahär personer. Men det är tyvärr enda sättet att gå. Han kommer aldrig att bry sig så som du bryr dig. Han kommer inte att ändra sig, iaf inte till det bättre. Sluta hoppas på det, och ta hand om dig och Elin. Du kan inte rädda honom, men du kan rädda dig själv och dina barn.

Enya; det är inte meningen att Elin ska ha en massa barnvakter. Meningen är att du helt och hållet eliminerar hans möjligheter att manipulera dig och jävlas med dig. Meningen är att när han har Elin, så har han Elin. Och samma för dig. Om det är det som gäller, lär han vara mer samarbetsvillig att få saker att fungera.
Det som familjerätten sa stämmer - när båda föräldrarna är normalt funtade. I ert fall hjälper familjerättens åsikt honom att fortsätta trakassera dig och trasa sönder ditt liv, och hålla dig i ovisshet.
Jag vet inte vad :devil: folk har för glädje av att göra sånt mot andra människor, men väl de har börjat med det är det svårt att få dem att sluta. Så ta upp med familjerätten att du vill ha en möjlighet att planera dina dagar på ett hållbart sätt, och de råd de har gett fungerar inte.
Ser du inte själv att ditt liv inte funkar såhär i praktiken?
Varför ska du sitta och ta skit hela tiden och vänta på att han ska hitta på allt bättre idéer att jä-las med dig? Det är ju inget liv. Det är ju att leva i skuggan av honom, och på hans villkor.
DU har också rätt till ett liv. DU behöver skapa en egen tillvaro, för att orka finnas till för dina barn.
Är hans plan att trasa sönder den tillvaron, så att du inte orkar, och sen processa Elin ifrån dig? Eller gör han det på rent jäkelskap? Jag vet inte, men du måste få hjälp från familjerätten att sätta en gräns emot dethär beteendet. De kan inte stöda honom i att trakassera dig.
Usch vad jag blir arg på sånthär. :mad:

Jag förstår det du skriver! Men jag tror jag måste förklara lite här.

På mötet sist pratade vi om umgänget. Då sa jag att vi redan innan bestämt att han skulle ha Elin när jag jobbade och när jag går på kursen. Då sa han att jag får väl sluta jobba. Jag svarade på det att det kan jag visst, men han har ju en gång sagt att det gick bra att ha henne. Sedan sa jag att jag kan ordna barnvakt av någon annan istället om han itne ville ha henne. Då ändrade han inställning och sa at det gick bra. Då diskuterade vi hämtning och lämning och han sa att eftersom jag behövde barnvakt så skulle jag ombesörja både hämtning och lämning. Då sa jag att vi tidigare delade på det och det tycker jag vi ska göra fortsättningsvis också. Och det bestämde att jag lämnade hos honom och han hos mig. Men så sa han att han inte har nån som kör så han får ta bussen och den stannar just vid den här hållplatsen och det accepterade jag ( för han skulle åka buss). Nu har det blivit så att han får skjuts till hållplatsen och åker inte buss, dessutom har han inte haft henne en enda torsdag, då jag egentligen verkligen behöver barnvakt. När jag jobbar kan min mamma ta henne så då behövs han itne utan det är bara torsdagar. På fredag på mötet ska jag ta upp det här med att han inte åker buss. Åker han buss så gäller den hållplatsen, får han skjuts så lämnar han henne hemma hos mig. Basta! Och vill han inte ha henne på torsdagar så SLIPPER han och jag kommer att ordna barnvakt på nåt annat sätt. Jag tänker inte be två gånger i alal fall, för om jag gör det visar jag ju att jag är beroende av honom eller hur? Det stämmer det du säger att jag ska göra mig så oberoende som möjligt, det har jag sätt i flera saker. Tex. när vi tog upp på mötet att han ska ha henne när jag jobbar. " Då får du sluta jobba" sa han, och var inte alls beredd på att jag svarade först " Det kan jag göra utan att förlora speciellt mycket, kan du göra detsamma??" och så sa jag ju sedan att " Barnvakt när jag jobbar kan jag ordna själv". Han blev då irriterad och snäste att inga idioter och sjuka människor ( mina syskon tänkte han på) fick passa henne och då frågade jag om han ansåg att min mamma var idiot och störd varpå han sa "nej men hon städar ju med dig". Helt rätt, MEN det var ju bara en tillfällig lösning och det sa jag ju. Först då kunde han ha Elin. Och hans argument tog slut ( då...), för jag tänkte inte böna och be om hjälp.....

Det är fortfarande så här att om han inte kan ha henne när jag jobbar så tar mamma henne och jag jobbar då själv. På torsdagar har hon fått följa med men det går liksom bara en gång till enligt ledarna där för sedan behövs verkligen min fulla koncentration. Jag förstår dem absolut och vill ju inte hoppa av, men jag vill heller inte tigga honom om att ta Elin utan vill ordna det själv, för då förlorar han mest på det, inte jag och inte Elin.

Han hade henne i dag mellan kl 16 och 20 och hon sov hela tiden! Att träffa sin pappa en gång i veckan och då till på köpet SOVA under tiden hon träffar honom..... ja, vad ger det HENNE? Dock verkade han besviken, sa att hon sovit hela tiden med lite anklagande ton ,men jag förstår att han itne menade att anklaga mig för det utan han var bara besviken, han utstrålade just att han var besviken på att hon inte varit vaken alls.

Jag är fortfarande av den åsikten att du så fort som möjligt behöver ett avtal svart på vitt om NÄR och HUR umgänget ska ske. Så länge ni inte har det, kommer han att utnyttja läget och fortsätta trakassera dig.
Tyvärr - när man själv vill väl, är det svårt att se att man MÅSTE vara väldigt noga med gränsdragningarna med sånahär personer. Men det är tyvärr enda sättet att gå. Han kommer aldrig att bry sig så som du bryr dig. Han kommer inte att ändra sig, iaf inte till det bättre. Sluta hoppas på det, och ta hand om dig och Elin. Du kan inte rädda honom, men du kan rädda dig själv och dina barn.

Jag förstår att ett avtal har sina bra sidor i ett umgänge. Men det finns också en negativ sak med ett avtal svart på vitt. Har vi ett avtal kan vi inte byta tider och inte byta dagar osv för då kommer han att bråka om varenda liten sak. För om jag tar buss för att lämna henne till honom så kan det hända att det kanske inte blir den tiden som står på ett papper, eller att jag fått bvc tid som hamnat dumt, så att jag kanske bli 30 minuter sen eller nåt.

Det jag vill ha är att han berättar i tid om han kan ha Elin elelr inte. Självklart kan saker komma emellan och jag accepterar det helt fullt, det gör jag, men jag vill veta det i tid så jag kan ordna för mig. DET tänker jag ta upp. Ett avtal med tider och liknande tycker jag inte är så intressant just NU i alla fall, längre fram kommer jag sääääkert att behöva det, han är ju som han är, men just nu vill jag testa utan.

Han har börjat lugna ner sig en hel del nu och är inte lika taskig mot mig som innan, nu pratar han gärna med mig igen. Jag vet att det är faser han har och att elakheten alltid ligger på lur, MEN jag vet också nu att hans grepp om mig håller på att försvinna..... Jag ÄR starkare än vad han är. Jag ÄR smartare än vad han är.

Du är helt klart både bättre och smartare, det råder det inga tvivel om.
Vi är många som vet det, och det blir spännande när även han inser det.

Du är helt klart både bättre och smartare, det råder det inga tvivel om.
Vi är många som vet det, och det blir spännande när även han inser det.

Tror du inte att han har insett det lite grann då? Så det är därför han är lugnt och snäll just nu? Typ för att få mig på fall lite grann så jag ser den han var från början och då får han bättre grepp om mig..... Jag har det i tankarna alltid. Pratar mer än gärna med honom om allt och inget, och önskar att han ville höra av sig till mig mer och oftare..... MEn jag tänker inte gå på samma nit igen och även om jag gärna vill ha honom som vän och vill kunna prata med honom så tänker jag inte låta mig luras.

Möjligen har ha insett det lite grann.
Men jag tror nog att han känner att du inte vill släppa honom riktigt, och om det är så, kan han luta sig tillbaka och avvakta.

Bit dig hårt i tungan, och bind fast sms-fingret, försök stålsätta dig och vara "kylig".
Ge honom korrekta, korta svar, men var trevlig.

Efter ett uppbrott, är det mycket svårt att helt plötsligt börja umgås som vänner, man MÅSTE bli helt på det klara med sina känslor först.
Har man dessutom blivit kränkt, eller någon/båda varit elak, är det värre.
Visst är det bra att kunna förlåta, men ett förlåt behöver inte betyda att allt är glömt och som vanligt.

Möjligen har ha insett det lite grann.
Men jag tror nog att han känner att du inte vill släppa honom riktigt, och om det är så, kan han luta sig tillbaka och avvakta.

Bit dig hårt i tungan, och bind fast sms-fingret, försök stålsätta dig och vara "kylig".
Ge honom korrekta, korta svar, men var trevlig.

Efter ett uppbrott, är det mycket svårt att helt plötsligt börja umgås som vänner, man MÅSTE bli helt på det klara med sina känslor först.
Har man dessutom blivit kränkt, eller någon/båda varit elak, är det värre.
Visst är det bra att kunna förlåta, men ett förlåt behöver inte betyda att allt är glömt och som vanligt.

Det kan hända att du har rätt. Men som vanligt måste jag protestera :angel: . Jag hänger ju inte efter honom precis så hur kan han tro att jag inte släppt honom. Jag tror att det är lite tvärtom, att det är han som itne släppt mig, för han skriver fler sms till mig än tvärtom:D

Varför är det svårt att umgås som vänner? Jag känner lite att det borde vara lätt efteroms man har känslorna kvar till viss del, som att det är bättre än inget elelr nåt åt det hållet.

Ja har inte förlåtit honom för det han har gjort ännu. Det kommer väl det med för jag brukar itne vara långsint av mig.

FRågade honomom han skulel ha elin i dag men fick till svar att han itne skulel det pga att han var sjuk. Har ju magsår och det är jobbigt just nu, han har ont och mår inte bra och var på sjukhuset när jag pratade med honom. Då får hon följa med i dag också då.

Det kommer det att få göra också. Han säger att han inte har förlåtit mig. Jag har bett om ursäkt för att jag har varit otrevlig och kallat honom idiot, men han anser att jag ska be om ursäkt för att jag försöker ta Elin i från honom. Grattis, du har vunnit en färgradio, för nej, jag ber inte om ursäkt för det, för jag är oskyldig till det!

Han har magsår ju och i dag har han varit i väg igen pga det, mår tydligen jättedåligt, vilket jag absolut förstår. Men mycket intressant att han fått magsår nu, blödande också. Och intressant vilka undersökningar som görs.... eller ska jag skriva, vilka undersökningar som Inte görs. Jag misstänker lite grann att det här magsåret kanske inte är helt hundra sant utan nåt han använder mot mig för att kunna säga att jag är dum och elak som ge honom magsår och så tycker jag kanske synd om honom för att han har magsår. Det ÄR synd om honom, MEN det funkar liksom inte att skylla det på mig.

Pratade med en av ledaren i dag på kursen, den som vi ska träffa i morgon och jag passade på att fråga hur det egentligen är med det här med hämtning och lämning. Hon sa att det i huvudsak är HAN som ska stå för hämtning och lämning om det är inom ett visst antal mil och det ÄR det ju. Hon tyckte inte att det var rättvist att jag ska hämta vid en hållplats, för det är så att han brutit vår överenskommelse, den gällde när han åkte buss och det har han itne gjort en enda gång. Hon sa också att han brutit vår överenskommelse om att ta Elin på torsdagar. Jag frågade också hur jag egentligen ska göra de här dagarna han ska ha henne, om jag ska skicka sms och fråga om han kan ha Elin, men det tyckte hon inte att jag borde, han är ju vuxen.

Jag är skitnervös inför i morgon. Han har öppnat sig lite mer de senaste dagarna och kan till och med skämta med mig och det har gjort att jag känner mig gladare och kan slappna av mer och inte behöver vara på vakt på samma vis. Frågan är om han kommer släppa en bomb i morgon elelr .... Jag vill bara ha lugn och ro och det är det jag har fått nu ju. Och nej, jag kommer aldrig att sluta vara på min vakt mot honom;)

Jag frågade också hur jag egentligen ska göra de här dagarna han ska ha henne, om jag ska skicka sms och fråga om han kan ha Elin, men det tyckte hon inte att jag borde, han är ju vuxen.

Menar du att trots att ni har bestämt att han har Elin vissa dagar så messar du och kollar innan om han kommer? Varför då? Om han inte kan är det väl hans ansvar att höra av sig och berätta det. Så fungerar det ju överallt annars i livet när man har överenskommelser, liksom.

Håller absolut med Trissa. Har ni bestämt en sak så är det så. Vill han ändra får HAN höra av sig. Han är vuxen. Han kommer aldrig att ta ansvar förän du behandlar honom som vuxen.

Hade han haft blödande magsår hade han varit inlagd.

Menar du att trots att ni har bestämt att han har Elin vissa dagar så messar du och kollar innan om han kommer? Varför då? Om han inte kan är det väl hans ansvar att höra av sig och berätta det. Så fungerar det ju överallt annars i livet när man har överenskommelser, liksom.

Visst är det så. MEN samtidigt känner jag att OM jag inte hör av mig så kan han säga att jag samarbetar dåligt. Hans uppfattning, inte min. Så under de här två veckorna som gått sedan förra mötet så har jag hört av mig för att kolla så det är som det bestämdes. Vilket ju är tur för minst en gång i veckan har det itne varit så. Hädanefter ska jag inte göra det utan ta för givet att det vi bestämt stämmer.På det här mötet ska vi ta upp hur det går och det här med att jag sms:ar honom ska jag ta upp. Det är ju trots allt inte HAN som hört av sig.

Håller absolut med Trissa. Har ni bestämt en sak så är det så. Vill han ändra får HAN höra av sig. Han är vuxen. Han kommer aldrig att ta ansvar förän du behandlar honom som vuxen.

Hade han haft blödande magsår hade han varit inlagd.

Magsåret säger jag inget om, vet hur han funkar:angel: så jag tror knappt på det egentligen. Visst har han nåt problem med magen men jag tror han förstorar upp det rätt bra:D

I övrigt så spelar det ingen roll om jag behandlar honom som en vuxen eler som ett barn, ansvar kommer han aldrig att ämdå, det ligger inte för honom att göra det helt enkelt.

Jag har sms:at för min egen skull för att visa på att JAG har brytt mig om att han har Elin och att JAG hörde av mig, för HAN gjorde INTE det. Jag samarbetar, vad gör han? Och jag tror han komemr få höra det i dag.....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 111
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 427
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 020
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Hästen har ingen respekt för bommar
  • Födda -21