Får inte min ponny såld.

Sv: Får inte min ponny såld.

Kl!

Låter precis som en ponny som min kompis söker till sig och sin dotter, hon måste dock sälja en ponny först som inte passar dottern:(
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Låt fodervärden behålla ponnyn då och sälj dina saker som hör till.
Det verkar ju vara prylar för många tusen kronor.

Jag hade nog personligen iaf varit tveksam till att skänka bort min häst till någon som inte har 8k att köpa ut den trots att de så gärna verkar vilja ha den (såpass att de tillochmed enligt TS kanske skulle försöka "förstöra" om ts lät dem visa den för spekulanter) och som dessutom inte har råd att hålla den försäkrad?

Låter precis som en sån situation som beskrivits tidigare i tråden - att ponnyn kan bli ståendes utan ordentlig vård.

TS: Tycker också att någon som vill köpa för att utbilda och sälja vidare, eller galopp, eller om du har någon bekant som kan ta in ponnyn för försäljning kanske skulle kunna vara bra idéer ändå!
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Först skulle jag testa andra annonshemsidor också. Sedan skulle jag se över språket i annonsen och lägg ut annonsen i större städer. För ett halvår sedan var det lågkonjunktur nu har det börjat vända igen :)
 
Sv: Får inte min ponny såld.

ja det är sant, men jag har inte möjlighet att ta hem honom för att sälja honom. /:
Och om han skulle visas hos fodervärd så skulle jag aldrig få honom såld då dom helt har satt sig på tvären eftersom jag inte vill skänka honom till dom så dom skulle inte framhäva hans bra sidor utan bara säga allt det jobbiga eller negativa om honom, eller rent av hitta på saker.

synd att det sk-t sig med fodervärden, annars hade det mest gynsamma väl varit att låta dem ha kvar honom i utgångsläget du befinner dig i, ngt år till iallafall eftersom du varken vill/kan ta hem honom eller får honom såld. Å andra sidan så kan de inte tänka sig att köpa loss den för 8 tusen så vet jag inte riktigt hur folk är funtade om de verkligen vill ha ponnyn ????

reflektion nr 2 utifrån det: det kan inte finnas en möjlighet att ni kan förhandla, du och fodervärden? jag förstår att du inte vill skänka bort honom, men om du samtidigt inte har möjligheter att ta hem honom, och kostnader osv i övrigt det skulle kosta dig att få honom såld, kanske du får räkna på det hela och vad som egentligen är mest ekonomiskt för din del och sen mötas ngnstans i förhandling? som ngn annan sa : låt ingen utrustning medfölja tex, så kan du sälja den och få igen en del även om det inte blir ngn större vinst, men kanske iallafall plus minus noll eller nära?

Om du däremot definitivt vill ha den såld....
fördelen om han inte varit på annons sen 6 månader är väl isåfall att du kan återuppfinna honom på annons. se över annonstext som sagt och öppna ögonen lite för vilka marknader du vill sälja till. jag tror mer det handlar om att du behöver bredda dig i vad han kan säljas som, än att sänka priset, just nu ligger den ju långt under slaktpris. det är dock väldigt dålig säsong just nu att sälja *medioker vanlig häst" så realistiskt hade jag tagit det i beaktning och helt enkelt hittat en lösning som inkluderar det faktumet, dvs du behöver hitta en lösning som funkar för dig tills dagen den är såld, och det kan dröja.

svårt läge ...:(
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte min ponny såld.

Först skulle jag testa andra annonshemsidor också. Sedan skulle jag se över språket i annonsen och lägg ut annonsen i större städer. För ett halvår sedan var det lågkonjunktur nu har det börjat vända igen :)

Avelsföreningens hemsida kanske kan vara ett bra ställe? De som tittar där är förmodligen intresserade av rasen och det finns ju inte så många till salu. Har ingen aning om hur intresset är utomlands, kanske det finns en marknad där?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Ridskolor anslutna till SvRF får inte ha hästar under fem år gåendes på en enda lektion.
Skumt, vet minst en stor ridskola inom göteborg som under min period där haft 4 åringar gåendes på lektionerna. Dock har dom ju aldrig hållt och dom har sålts relativt fort igen. Fast är ridskolan snål så är den..reglerna kanske har ändrats angående detta. Detta var för ca 10 årsen.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Sälj utrustningen och låt fodervärden behålla hästen. Dom lär ändå få köpa nytt och det lär ändå gå upp i den summa du begärt. Fast dom kanske inte vill ha hästen om dom inte får med utrustningen heller.

Varför kan du inte sälja hästen hos fodervärden? Om du visar hästen och har kontakten med köparen så behöver ju inte fodervärden blanda sig i.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte min ponny såld.

kl

jag tycker du verkar göra dig mer problem än vad som är.

Vrf kan du inte vara med vid visning även hos fodervärden?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Han är kaspisk häst och är viktbärande trots att han är nätt. Tar ryttare upp till 65 kg när han är musklad och igång.

Skicka honom till försäljningsstall?

Höj priset och skriv en säljande text! Du har en häst av en ovanlig ras och attraktiv i storlek och användningsområde, dessutom ung o fräsch. Den borde vara lika dyr som en arab! Enligt många källor är de lämpade för både hopp, dressyr o galopp. Kanske rassidor kan ha annonser?

Hämta hästen o sälj den för 25 000. Det säljs ju araber för, de är ju vanliga. din häst finns det 15 000 av i hela världen. Skulle jag ha en ponny skulle jag def. vara beredd på den summan för din ponny. Brett anv.område, frisk elegant ras samt behöver ej aäljas för att barnet blir lite tyngre. Perfekt!
Rockard = 2-5 000 beroende på skick o typ. Är det saab-axel så är det bara ett par tusen kanske, men är det en av nyare o lättare typ så är de dyra.
Låt inte en sniken fodervärd blåsa dig.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Varför kan du inte sälja hästen hos fodervärden? Om du visar hästen och har kontakten med köparen så behöver ju inte fodervärden blanda sig i.

Hästen står 25 mil ifrån mig och det tar alltså ca 2h och 45min att åka ENKEL väg så jag har varken råd eller lust att åka 50 mil tur och retur för att vara med och när någon provrider ponnyn en timme.. Är tyvärr inte möjligt för mig.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Skicka honom till försäljningsstall?

Höj priset och skriv en säljande text! Du har en häst av en ovanlig ras och attraktiv i storlek och användningsområde, dessutom ung o fräsch. Den borde vara lika dyr som en arab! Enligt många källor är de lämpade för både hopp, dressyr o galopp. Kanske rassidor kan ha annonser?

Hämta hästen o sälj den för 25 000. Det säljs ju araber för, de är ju vanliga. din häst finns det 15 000 av i hela världen. Skulle jag ha en ponny skulle jag def. vara beredd på den summan för din ponny. Brett anv.område, frisk elegant ras samt behöver ej aäljas för att barnet blir lite tyngre. Perfekt!
Rockard = 2-5 000 beroende på skick o typ. Är det saab-axel så är det bara ett par tusen kanske, men är det en av nyare o lättare typ så är de dyra.
Låt inte en sniken fodervärd blåsa dig.

Tack för din peppande text! Precis vad jag behövde höra faktiskt! Jag har också varit inne på att han borde vara attraktiv eftersom det är en grym ras egentligen med många bra egenskaper. :)
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Fast liksom ett försäljningstall brukar väl ta 4-5000 + provision. Hur värt är det att göra på en häst som kostar 8000:-?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Tror väldigt få vet ngt om den rasen öht.... så jag hade nog inte trott på att begära några överpriser, men självklart behöver du höjda den från 8000, det är ju inte ens slaktpris..... klart folk backar då och tror det är ngt fel på den typ, då man kanske dessutom inte känner till rasen öht.... så tänker jag.

se till att ha en proffsig annons och downplay rasen skulle jag säga . hehe ;) svårt att sälja ungponny generellt, än mer om de inte är riktigt utbildade osv. men en bra annons är verkligen a och o till att börja med. Ffa även med proffsiga bilder i annonsen. Jag har sett några annonser på just kaspisk sista året där bilderna är rent dåliga... visar ngn liten tanig skranglig sak uppställd och inget mer. I kombo med att man inte kanske känner till rasen, och sen slaktpris och kanske en inte helt klockren annons så tror jag det spelar roll som sagt.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte min ponny såld.

räcker inte med 5000 i försäljningstall i regel, brukar snarare ligga på 7. plus provision.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Nej förvisso, men 8 papp är ett sjukt lågt pris oavsett och jag tror det gör att kunniga öht inte överväger en sån ponny. folk med lite koll köper inte slumpade hästar liksom, det sker ngt mentalt när man läser en annons med en extremt billig häst/ponny, samtidigt som annonsen säger att det är en superhäst/ponny så att säga.... förhoppningsvis förstår du andemeningen i det jag vill säga.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Jag fick knappt 1800 kr av slakteriet för min storhäst så 8000 kr för en b-ponny är det nog inte på tal om. Tråkigt att det inte går att få ponnyn såld, men precis som du skriver så köper inte människor med lite koll en billig häst/ponny bara sådär. Vet flertalet ponnys som blivit sålda när priset höjts. Alternativet är ju att låna ut på foder till ngn som vill träna och tävla hästen, med klausul som ger förköpsrätt och bättre pris. Kanske inom galopp så som ngn skrev här!?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Har tagit emot era förslag och sitter och funderar på om jag ändå ska lämna honom till försäljning eftersom det är helt omöjligt för mig att ta hem honom. Jag undrar då; Vad skriver man för kontrakt när man lämnar iväg till försäljning? Vad bör stå med?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Jag hade inte lämnat iväg honom till försäljning, verkar ganska vanligt att man trots en hög månadskostnad får ta igen hästen och då står du i samma sits men har förlorat pengar istället. Kan du inte hitta en annan fodervärd ? lite närmare dig?

Jag vet att det inte var det svaret du var ute efter ... hoppas det löser sig :)
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Som sagt så finns inte möjlighet att ta hem honom så att någon kan komma och provrida och fundera osv och nuvarande fodervärd vill inte visa upp honom och jag vill inte heller att hon ska det eftersom hon har satt sig på tvären och skulle förmodligen inte prata gott om honom.

Har varit i kontakt med flera som tar hästar till försäljning, in-tillridning och för tävling och flera av dessa tar BARA provision och jag behöver inte betala i månaden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 697
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp