Får inte min ponny såld.

Sv: Får inte min ponny såld.

Måste inte hästar som går i lektionsverksamhet vara lägst 5 år?

Vet ridskolor som köpt in fyraåringar. Jag vet inte om de gått lektioner direkt, utan de skolas in etc och utbildas. Sedan slussas de in i verksamheten.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Vilken storlek är det?
B-ponny, ca 127 cm, dock kort i ryggen och väldigt nätt. Han räknas trots allt som miniatyrhäst och inte som ponny som han är lätt i kroppen.
.

Men vad är det för ras? Och hur pass stor kan ryttaren vara? Kan det vara det som är besvärligt kanske, att han kräver en VÄLDIGT liten och lätt ryttare?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Vilken storlek är det?
B-ponny, ca 127 cm, dock kort i ryggen och väldigt nätt. Han räknas trots allt som miniatyrhäst och inte som ponny som han är lätt i kroppen.

Skulle han passa för ponnygalopp? Inom galoppen är nätta ponnyer populära. Lägg in en annons på ung galopps hemsida.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Vet ridskolor som köpt in fyraåringar. Jag vet inte om de gått lektioner direkt, utan de skolas in etc och utbildas. Sedan slussas de in i verksamheten.

Ridskolor anslutna till SvRF får inte ha hästar under fem år gåendes på en enda lektion.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Har en längre tid försökt sälja min ponny. Han är, i mina ögon ett kap. Han har många bra egenskaper och en otroligt kapacitet. Det som jag märker är att folk inte vill köpa en ungponny oavsett hur snälla, välridna och lugna de är.

Tror jag har sett annonsen. Förstår kanske varför du inte får honom såld. Är inte en så positiv bild som man får av ponnyn i annonsen och det finns inte ens en bild.

Vad gör jag??

Om det är din annons som jag sett: Börja med en annons där du beskriver hästens positiva egenskaper! Ha ett "säljande" språk, inte en "uppgiven" ton, i annonsen och glöm inte bra bilder och gärna film om du/fodervärden har det.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Samtliga är och var anslutna till SvRF. Men som sagt; lektionerna kan jag inte svara på, men vet ridskolor som köpt in så unga hästar och börjar jobba med dem för att kunna ha dem i verksamheten (slussa in dem när de anses tillräckligt utbildade etc etc). Alla ridskolor sätter inte nyinköpta hästar i lektionsverksamheten omedelbart. Därför är min tanke att det kanske finns en vettig ridskola som kan vara intresserade, särskilt som hästen är närmare 5år än 4år.
 
Senast ändrad:
Sv: Får inte min ponny såld.

Han är kaspisk häst och är viktbärande trots att han är nätt. Tar ryttare upp till 65 kg när han är musklad och igång.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

mamman: Det var över ett halvår sedan jag hade annons ute på honom :)

Tack för tipset om ponnygalopp!
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Fast varför tycker du det är konstigt att du inte får spekulanter på honom då...?

Alltså det var DÅ när jag hade annons ute som jag inte fick honom såld. Försökte i ett halvår, lite mer innan jag gav upp och lämnad bort honom på foder. Så han HAR inte varit lättsåld. Och grejen är att jag inte alls har möjlighet att ta hem honom och får honom inte såld borta hos fodervärden.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

mamman - jag har sett annonsen och det låter ju exakt som min ponny och min beskrivning här! :o
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Men jag menar att om det inte gick att sälja för ett halvår sen så kan ju situationen vara helt annorlunda nu.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

ja det är sant, men jag har inte möjlighet att ta hem honom för att sälja honom. /:
Och om han skulle visas hos fodervärd så skulle jag aldrig få honom såld då dom helt har satt sig på tvären eftersom jag inte vill skänka honom till dom så dom skulle inte framhäva hans bra sidor utan bara säga allt det jobbiga eller negativa om honom, eller rent av hitta på saker.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Låt fodervärden behålla ponnyn då och sälj dina saker som hör till.
Det verkar ju vara prylar för många tusen kronor.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Han är kaspisk häst och är viktbärande trots att han är nätt. Tar ryttare upp till 65 kg när han är musklad och igång.

De kaspiska ponnyerna brukar lyckas bra inom ponnygaloppen. Är snabba med förvånansvärt stora ryttare på ryggen!

Kan du hitta en bra ponnyjockey som kan kvala och starta honom så ökar chansen att få honom såld ännu mer.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Jag tror du kanske får tänka om lite ang varaktigt hem. Jag hade alla gånger hellre sålt en ung ponny till en vuxen liten ryttare som har den på utbildning, lär den hur det är att komma ut på tävlingsbanan osv och sedan säljer vidare när ponnyn är mogen, än till ett barn som ska utbilda och ge hästen rutin barnet inte ens har själv.

En så liten ponny kräver en liten ryttare och är det ett barn är de sällan så rutinerade som jag tycker att 4-5-åriga ponnyer behöver. För att tävla b-ponny i hoppning får du ju inte vara äldre än 13 år, dressyr 14 år. Det är en ganska smal kundkrets som är så unga att ponnyn får ett varaktigt hem samtidigt som barnet är och rutinerad nog att utbilda.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Tänker som Inte_ung. Varför inte låta fodervärden få behålla ponnyn? Har han ett bra hem hos dem? Är det värt de (relativt) få tusenlapparna som du får för hästen att fortsätta försöka sälja? Om du lämnar bort till någon som vidareutbildar lär det ju snart komma upp i de summor som du skulle få för ponnyn vid en försäljning...
 
Sv: Får inte min ponny såld.

*kl*

Ge inte upp, det rätta hemmet finns någonstans och dyker upp när man minst anar det :)

Har själv förtvivlat många gånger nu när jag skulle sälja min unghäst. De som svarade var mer än lovligt knepiga eller så dök de inte upp när man bestämt tid.
Men sen plötsligt så fick jag kontakt med en tjej som bara kändes 'rätt' redan i första mailkontakten och två veckor senare hade han flyttat. Sänkte priset med 10 % men det var det värt. De är jättenöjda med honom. :)

Har du kollat på köpesannonser? Jag la ut en annons nu när vi letade ny häst och fick många svar, men inte så många intressanta. Sen plötsligt kom 'hon' in i våra liv. Samma känsla, kändes rätt och vi är jättenöjda med henne.
Så plötsligt händer det som de säger i triss-reklamen :)

Synd du bodde så långt bort, vet en bra ridskola som bara har b-ponnier och om hästen är för ung får den gå med kompisarna på stor lösdrift tills den är gammal nog/mogen för att börja slussas in. (hon letar iofs aldrig ponnier, men hon har nog fått 2 ponnier bara i år för att ägarna vet att de får det bra :) )

Lycka till!
(ev konstigheter i texten beror på tangentbord med eget liv på mobilen)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 697
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp