Får inte min ponny såld.

ponilover

Trådstartare
Har en längre tid försökt sälja min ponny. Han är, i mina ögon ett kap. Han har många bra egenskaper och en otroligt kapacitet. Det som jag märker är att folk inte vill köpa en ungponny oavsett hur snälla, välridna och lugna de är.

Jag försökte i början sälja honom för att jag började tampas med en sjukdom och den har eskalerat och min situation är ohållbar. Han har varit utlånad en tid och tanken var att dom skulle köpa honom. Men nu har dom kommit på att dom inte har råd. Och för mig är det helt omöjligt att behöva ta hem honom igen. Har panik och kan inte sova och har en klump i magen. :(

Han har flyttat runt en del innan och han är nu hos sin 5e familj och han är bara 4 år. (5 snart då..) Tycker synd om honom och vill inte sälja honom till någon som vill ha honom som "projekt" för att sälja vidare och tjäna pengar. Vill att han ska komma till ett bra hem där han får stanna och får den omvårdnad han förtjänar.

Men vad gör man av en ponny som det inte är några fel på, som är snäll att rida och hantera men som ingen vill ha? Vad gör jag??
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Han har varit utlånad på foder 2 gånger och bägge gångerna var tanken att han skulle säljas dit sen men när fodertiden tar slut så finns helt plötsligt inga pengar att köpa häst för.. Vill inte låna ut igen då jag bara har upplevt det negativt och jag vill lixom "bli av" med problemet så jag slipper oroa mig.

Jag har hört med de ridskolor runt omkring här men alla säger att han är för ung! :(
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Då får du helt enkelt överväga att ta bort honom. Hellre det än att han far illa och åker runt till olika, eller skänks bort till någon som inte har råd att ha häst egentligen.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

ja, det är det jag överväger men det känns fruktansvärt att behöva ta bort en frisk och levnadsglad ponny.. Och för att inte tala om alla som kommer hata mig och mitt beslut om jag bestämmer mig för det..
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Enkelt. Vill man bli av med en häst så.stänker man priset. Besiktiga nu och i värsta fall skänk boer. Går inget av det så tar man bort hästen
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Jag tycker absolut inte att det är en bra idé att skänka bort en häst. Det är många, många hästar som hamnat hos människor som inte har råd att ha häst, men ändå tar en skänkeshäst. Som sedan får stå där utan ordentlig vård. Allt för att slippa ta ett svårt beslut.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Är det bra hem hos fodervärdarna som haft honom så sänk priset även om det är trist. Men är chansen att dom faktiskt vill ha hästen och det fungerar bra så är det ju det som gäller.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

MaRomer - vaddå enkelt? Vet du ens vad jag har begärt för honom..?

Masse - han finns i arboga
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Vad ligger han på i pris?
Vilken storlek är det?

Utbildningsnivå?
Skadehistorik, försäkrad osv?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Jag håller med. Ska jag skänka bort en häst, ska det möjligen vara till någon som står mig mycket nära. Risken att hästen far illa, får fortsätta flytta runt etc är imo stor. Att sälja för ett par tusenlappar bara för att bli av med hästen, tycker jag tyvärr också är en usel ide´ (inte riktat spec. till TS, utan snarare mot kommentarer som "Sänk priset så blir du av med den"), pga risken för att en häst som säljs i princip för slaktvärdet hamnar på slakttransport utomlands.

//Liten, som nästan gråter över alla hästar (inte supergamla för sin ras - säkert en handfull fina år kvar, inga skador, trevliga och fina) som ligger ute för småpengar på annonssidorna.. :(
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Har inte fodervärden möjlighet/lust att fortsätta ha ponnyn på foder? Tänker att det kan vara en bra lösning, om det är ett bra hem (dvs köpeskillingen som är problemet) och ponnyn och ryttaren trivs bra?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Tycker synd om honom och vill inte sälja honom till någon som vill ha honom som "projekt" för att sälja vidare och tjäna pengar. Vill att han ska komma till ett bra hem där han får stanna och får den omvårdnad han förtjänar.

Är det alltid per automatik fel att låta någon köpa för att utbilda och sen sälja vidare? Behöver det betyda att hästen får det dåligt?

Vidare så kan du ju inte med en så ung häst räkna med att hitta ett livslångt hem. Snarare är det mycket troligt att hästen (ponnyn) kommer att byta hem ett antal gånger under livet.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Tillägger.....

Rätta mig någon om jag nu har fel.....

Ridskolealternativet är nog mer aktuellt efter årsskiftet. Måste inte hästar som går i lektionsverksamhet vara lägst 5 år?
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Syrran -Nej det är inte så jag tänker att det alltid är ett problem. Tycker bara att det känns jobbigt om han då först ska till den som tänker att den ska utbilda och sen inom kort säljas vidare igen. Skulle vilja att han kom till något hem som är längre och mer varaktigt. Kanske inte nödvändigtvis livslångt men så att han någon gång hinner landa i sitt hem. Annars kommer han ha hunnit varit hos 7 olika ryttare/familjer och precis vara 5 år lixom.
Känns inte schysst.
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Vad ligger han på i pris?
Från början låg han på 12.000 inkl all utrustning, sadel, träns, täcken, rockard och sele.
Nu har jag sänkt till 8.000 kr men vill inte heller gå så mycket lägre än det av samma anledning som Lovisaleonora_ och Liten är inne på.

Vilken storlek är det?
B-ponny, ca 127 cm, dock kort i ryggen och väldigt nätt. Han räknas trots allt som miniatyrhäst och inte som ponny som han är lätt i kroppen.

Utbildningsnivå?
I dressyren så kan han de enklare skolorna, alla gångarter, han är hoppad 80 cm med ryttare och löshoppad 120. Inkörd.
Otroligt lättlärd och alla nya saker har han lärt sig på ett ridpass och sen har han kunnat det felfritt. Är även en del tricktränad.

Skadehistorik, försäkrad osv?
Aldrig varit skadad någonsin. Inte ens lite varm eller svullen i något ben. Han har superbra hovkvalité och går barfota. Han var försäkrad när jag skickade iväg honom men fodervärden insisterade på att hon skulle ta över försäkringen och ha den på samma som hennes andra häst och övriga djur. Jag fick en kopia på försäkringsbrev men kort därefter sade hon upp den pga att hon inte hade råd.. detta fick jag reda på bara för någon vecka sedan...
 
Sv: Får inte min ponny såld.

Verkar han ha farit illa över att ha bytt hem så ofta hitills ?

Även om det inte är optimalt så kanske ett par relativt snabba byten till inte spelar så stor roll. Kommer han till en bra utbildare som sen hittar ett hem där han får stanna några år så kanske man får bortse ifrån att det inte blir som man önskar alla gånger.

Oavsett vart du släpper iväg honom till så har du ju ingen garanti för att han får stanna en längre tid.

Personligen hade jag nog hellre tagit chansen och släppt i väg till en utbildare... i alla fall hellre än att ta bort.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 857
Senast: Mabuse
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag vet inte var jag ska börja. Jag vill inte riskera att någon ska känna sig uthängd så jag försöker skriva så generellt som möjligt...
Svar
3
· Visningar
1 697
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp