Sv: Får hästar för mkt kraftfoder?
Alla hästar fungerar inte på havre..
De gamla gubbarna (läs: "hästkarlarna") gissar jag i många fall höll på med arbetshästar i skogen. Typ kallblod och liknande. Det går inte riktigt att jämföra dessa med många av dagens hästar som står mkt högre i blod.
Även om jag inte vill förringa de gamla "hästkarlarnas" kunskaper och att fodra med ögat osv så har även foderläran utvecklats lite sen dess
och jag vidhåller att ETT BRA HÖ (hösilage) är grunden till allt. Oavsett om du lever nu eller då. En gammal lära. Havren/kornet eller vad det nu är kompletterar bara.
Fast det var halvblod även på den tiden..

Man gav bara korn istället om det var så. Inget krångel inte.
Nu lever vi vidare men glöm inte det gamla sunda förnuftet.
MEN jag säger inte att forskningen inte ska användas MEN idag används ju varken forskning eller kunskap i de alldeles för många fall. Jag möter också fall där man använder forskningen in absurdum så hästen ändå mår dåligt. Då hade en bra dos av det gamla varit betydligt bättre, man kan inte förlasta det bara för att det är gammalt.
Det finns gammal kunskap som är gällande idag. Sen kommer det ny kunskap efterhand som förändrar vissa saker.
Fast min morfar räknade även på sin tid. Han visste tex om spårämnen fattades i markerna etc.
Min kära make kan säga hur värdena är på vårt hösilage på de olika styckena. En del tror inte på det, tror att det är omöjligt men det är det inte.
Genom att veta vad och när man sått, hur tillväxt och väder påverkat, när man skördar, vad man lagt på åkern, vilka resultat man fått genom åren på åkern etc så hamnar han alltid alldeles för rätt för att det ska vara gissning. Nu tar vi prover ändå för då kan vi ta bättre betalt av kunderna

Att det sedan finns folk som "tror" de kan är en annan sak.