Får fodervärden hyra ut hästen?

Sv: Får fodervärden hyra ut hästen?

Ganska vanligt vad jag sett att ridskolor gör så. Om hästen står kvar på anläggningen så innebär detta att ridskole eleven i princip får "prova på att ha egen häst", en vecka eller en månad eller vad det nu rör sig om. Ridskolepersonalen överåter då sådant som mockning, ridning osv till eleven som hyr. Det innebär inte att Ridskolan släpper huvudansvaret, utan basar fortfarande över att hästen sköts under de former den skas. Så ja - under sådana förhållanden är det nog helt i sin ordning att ridskolan inkluderar din häst i denna verksamhet -ja.

tycker du ska PRATA med din ridskola istället för att undra/spekulera här. blir så lätt missförstånd annars!

Hoppas i så fall att de bestämmer över ridningen för många som rider på ridskola vill ju rida ut i skogen och galoppera eller hoppa mycket.

Men jag tycker fortfarande att det låter oseriöst av ridskolan att hyra ut och tror inte att det är rätt att göra så.

Ja de ridskolor jag sett som utövar detta brukar ha kontroll över ridningen och överse denna. Det ligger ju i skolans eget intresse att behålla sina djur friska och användbara. ;)

*kl* *svarar alla*

Ja, jag har precis kollat igenom kontraktet och där står tyvärr inget om att hyra ut hästen i andra hand - det slog mig inte ens när jag lånade ut det att det kunde hända. Däremot står det i kontraktet att fodervärden skall hålla ägaren informerad om hästens hälsa och om vad som händer med hästen.
Hur som helst så ska jag ringa och prata med dom idag iallafall så jag får lite klarhet i det här. Ville ju ge dom en chans att höra av sig till mej först, men det verkar dom ju inte göra iaf.

Det låter vannsinnigt:confused::mad::eek:

Så kan dom faktist inte göra, det är ju din häst & det är dej dom måste fråga så du kan göra nytt kontrakt och så men jag tycker att du ska ta i hårdhanskarna och säja vad du tycker, tex antagligen har dem kvar den & inte hyr ut annars slutar du kontraktet med dem och tar tillbaka hästen och då får du sedan bestämma om du har kvar hästen eller om du hyr ut den till en annan men annars kan du ju själv säja till dem att både du & dem hjälper åt att hitta en fodervärd men att du måste vara med & bestämma själv om du tycker den verkar bra & om den får bli fodervärd, annars om dom är snäsiga & inte bryr sig om vad du säjer så ska du polisanmäla dem direkt för såhär de håller på med får man inte hålla på med och de ska vara glad om de slipper och du skiter i att anmäla dem för att om någon annan kommit på dem så hade de säkert åkt dit.

Hoppas allt ordnar sig & jag lyckar dig all framtid i9 världen med hästen:d

Man kan ju se det på olika sätt.
Men du har ju hyrt hästen till en ridskola, alltså har de rätt att använda den till sin verksamhet (utefter vad som står i kontraktet).
Om de väljer att hyra ut sina hästar över sommaren, så ingår ju det i deras verksamhet, alltså har de rätt att göra det.
Så länge hästen står kvar på ridskolan och ditt/erat kontrakt gäller, så är det ju ridskolan som får stå för skador och liknande.

De fleta ridskolor som hyr ut sina hästar på sommaren brukar ha dem kvar på anläggningen, och ha lite kontroll på vad eleverna gör.

Får jag fråga varför du är så emot det?

Man kan ju se det på olika sätt.
Men du har ju hyrt hästen till en ridskola, alltså har de rätt att använda den till sin verksamhet (utefter vad som står i kontraktet).
Om de väljer att hyra ut sina hästar över sommaren, så ingår ju det i deras verksamhet, alltså har de rätt att göra det.
Så länge hästen står kvar på ridskolan och ditt/erat kontrakt gäller, så är det ju ridskolan som får stå för skador och liknande.

De fleta ridskolor som hyr ut sina hästar på sommaren brukar ha dem kvar på anläggningen, och ha lite kontroll på vad eleverna gör.

Får jag fråga varför du är så emot det?

Håller med - precis det jag försökt säga i tråden. folk förfasar sig å det grövsta, men det hela sker ju fortfarande i ridskolans regi och givetvis är det i ridskolans eget intresse att hästen tas omhand på bästa sätt och sker under uppsikt. tycker inte heller det är en större grej, är somsagt VANLIGT att ridskolor kör sånthär emellanåt på lov och dylikt. Varför skulle det vara värre att bli riden av en och samma ryttare 1-2 timmar om dagen snarare än 7 olika ryttare 4-6 timmar om dan?

Precis.

Jag skulle nog bara va glad om min häst hölls igång lite under sommaren, än att göra som på ett fåtal ridskolor - släppa dem på bete, ta hem dem i slutet av juli och sätta in dem i verksamheten direkt. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30