Får fodervärden hyra ut hästen?

J

JennyK

Jag har en häst ute på foder på en ridskola och har nu fått veta att ridskolan tydligen ska hyra ut vissa hästar under sommaren - däribland tydligen även min häst. Jag har inte fått veta något om detta och vet inte riktigt om jag tycker om det heller. Kan dom verkligen i sin tur hyra ut min häst till en elev i en månad utan att ens tillfråga mej som ju äger hästen?:confused:

Sv: Får fodervärden hyra ut hästen?

Det låter ju inte klokt!!

Vet inte vad reglerna säger, men något sånt stod inte i mitt fodervärdsavtal jag fick innan jag köpte min häst!

Låter ju helskumt!
Hoppas att det löser sig för dig & din häst!

nej men vad bisarrt! Läs igenom ditt avtal, vad står det? Verkar helt orimligt...

Om dom får eller inte beror helt på vad som står i erat avtal. Står det som exempel något i stil men "fodervärden får bruka hästen i sin verksamhet" då är det troligen OK att dom hyr ut den om dom i sin verksamhet hyr ut hästar över sommaren.

Se över avtalet, tycker dock att det låter väldigt märkligt att inte bli underrättad när ens egen häst blir uthyrd i andra hand till en person man inte har en aning om vem det nu är. Kommer hästen stå kvar på anläggningen i samband med uthyrningen då, eller hur har de tänkt?

Min häst jobbade på ridskola ett år. Jag kom dit och hälsade på på våren och såg då till min förvåning att en av ridskolans elever hade skrivit upp sig för att ha honom som sin "sommarhäst" utan att jag hade blivit tillfrågad.

Jag tog hem honom så fort ridskolan hade avslutat terminen.

Det låter ju helskummt att du inte ens har blivit informerad om det :mad: Men jag tror inte att det finns regler som säger att dom inte får göra så om det inte står något annat. (Man har ju "fri tillgång" till hästen man hyr/lånar så länge man inte bryter mot något i avtalet)

Hoppas att det löser sig :bow:

När jag lånade ut min ponny på foder skrev jag in att han inte varaktigt fick handhas av annan än fodervärden och att han inte fick flyttas från det stall jag godkänt utan mitt samtycke. I vissa kontrakt finns också klausuler om att fodevärden inte i sin tur får vidareöverlåta hästen. Men om det inte står något liknande i ditt kontrakt så får nog fodervärden göra som den vill.

Så kolla kontraktet.

Jag tycker inte att det borde vara okej. Tänk om det skulle hända din häst något. Jag tycker att du ska säga ifrån att du inte vill att din häst ska hyras ut. I så fall skulle jag ta hem den om det var min.

kl

Kom på en sak...Om det inte står något i kontraktet om att dom i sin tur får/inte får låna ut hästen?? Är det fritt fram för fodervärden att göra det utan att fråga ägaren? Det är ju knappast det första man tänker sig kan hända
Och det är ju trots allt ägaren som äger hästen. Lånar jag en bil skulle jag med stor säkerhet bli anmäld av ägaren om jag lånade ut den en längre tid till någon annan

Tänk om det skulle hända din häst något.

Den tanken slog mig också. Tänk om hästen skadar sig under uthyrningstiden:eek: Vem står för det? Hur ser kontraktet ut mellan ridskolan och "hyraren"?

Om det inte står något i avtalet om t.ex. utlån då får man försöka komma fram till vad de som avtalat haft för gemensam avsikt. Om den som lånat ut hästen på foder inte gjort det med avsikten att det var OK att hästen lånades ut, ja då är det inte OK, för då fanns det inget gemensamt avtal om att det var OK.

Sen så är det svårt att avgöra vad som varit avsikten, ofta står ju ord mot ord. Det är en sak att ha rätt, en annan sak att få rätt.

Så det är inte fritt fram att göra något bara för att det inte finns något skrivet i ett avtal.

Du får nog helt enkelt kolla igenom kontraktet. Men jag tycker det är jättedåligt av ridskolan att inte ens informera dig om att de tänkt hyra ut hästen:eek:

Vi hade vår en häst utlånad ca två terminer till ridskolan.

jag blev lite stött, nä vänta , ganska mycket stött då jag en dag ser att hästen fått en "halvfodervärd". Detta hade inte meddelats mig. Med halvfodervärd så innebar det att h*n fick betala en del för hästen och sedan nyttja den på helger och lov som sin egen! Under veckorna var den som sköthäst.

Tycker inte det var schysst mot vare sig häst eller mig som ägare. Jag ansåg att den behövde verkligen få sin vila särskilt som den tyvärr fick bära ett ganska tungt lass eftersom ridskolan saknade hästar pga skador. Så denna gumma som var väldigt poppis fick åka hem då vårterminen var slut. Vi fick inte ens ett tack för lånet!

Gira

Ps: Fast jag har bra upplevelser också.....

*svarar alla*

Tack för era svar. Tydligen är det iallafall tänkt att hästen ska stå kvar på ridskolan men att eleverna där kan hyra hästen under en eller flera veckor.
Jag har inte kunnat prata med ansvarig stallchef eftersom det är helg, men jag får försöka få tag i henne på måndag. Och kolla igenom kontraktet noga.
Känns inte riktigt bra det här...

men alltså...om det nu bara är "vissa" som ska hyras ut...VARFÖR är din en av dem??:S

Men jag tycker att det är ganska klart att hästen inte får hyras ut i andra hand. Kontraktet är ju mellan hästägare och ridskolan. Vad händer om nu hästen skadar tjejen. Då är det ju skada på 3 man eller vad det nu heter. Jag hade aldrig godkönt detta. Hästen kan ju råka ut för väldigt mycket. Fång , kolik mm. Kan hästhyraren så pass mycket om hästar så den kan sådant? Om den kan det, varför då rida på ridskola?

Det är inte så att hästen blir hyrd under en dag eller liknande bara?

Så har vi det på ridskolan här i stan.
Att man kan hyra häst för någondag vilket innebär att man får sköta allt som hör till utom fodringen. Och ridningen sker på bestämda tider.
Typ som en helt vanlig dag i stallet så att säga..

*svarar alla*

Tack för era svar. Tydligen är det iallafall tänkt att hästen ska stå kvar på ridskolan men att eleverna där kan hyra hästen under en eller flera veckor.
Jag har inte kunnat prata med ansvarig stallchef eftersom det är helg, men jag får försöka få tag i henne på måndag. Och kolla igenom kontraktet noga.
Känns inte riktigt bra det här...

Ganska vanligt vad jag sett att ridskolor gör så. Om hästen står kvar på anläggningen så innebär detta att ridskole eleven i princip får "prova på att ha egen häst", en vecka eller en månad eller vad det nu rör sig om. Ridskolepersonalen överåter då sådant som mockning, ridning osv till eleven som hyr. Det innebär inte att Ridskolan släpper huvudansvaret, utan basar fortfarande över att hästen sköts under de former den skas. Så ja - under sådana förhållanden är det nog helt i sin ordning att ridskolan inkluderar din häst i denna verksamhet -ja.

tycker du ska PRATA med din ridskola istället för att undra/spekulera här. blir så lätt missförstånd annars!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30