Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare emma_sthlm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 12 339
Sv: Får era medryttare ta med sig vänner till stallet?

Jag skulle aldrig låta någon kompis till medryttaren hantera min häst utan att jag är där(är jag också med är det lungt). Definitivt inga självutnämda instruktörer! Däremot rider medryttaren ofta ut med mig och får instruktioner och han får gärna rida lektion för någon av mina tränare.

KL

Lite OT....

Nu står ju jag i begreppet att skaffa en medis igen (efter 12 år utan) och klurar då lite på om jag ska ha kontrakt den här gången? Hur har ni? Mina förra medisar fick jag via rekomendation och för 12 år sen var det här med kontrakt inget utspritt precis.....

Jag har inte mycket jag vill ha på papper egentligen. Bara jusst sådana saker som att ingen annan får rida hästen, att tränare skall godkännas av mig, hästen får inte hoppas (funkar inte av hälsoskäl) och att jag skall kontaktas om något avvikande sker eller sår och andra hälsogerjjer uppstår samt att inget utöver foderstaten och morötter skall ges hästen. Tror det är allt. Sen behöver man väl ha klart sins emellan om vem som ansvarar för vad vid större olycka och vilka skyldigheter jag har mot medis.

Jag bryr mig inte om uppsägningstid från medisens håll och jag vill vara obunden att kunna säga upp medis om denne skulle missköta sig på något vis. Jag är heller inte intresserad av ekonomiska aspekter osv. Medis ska heller inte behöva känna sig bunden av kontraktet utan kunna få "ha" hästen som sin som man brukar säga, fast innom rimliga gränser.

Du minns helt rätt :)

Och mycket av min önskan att medis ska "sköta sig själv med min häst" är att jag tycker så illa om "ridskoleavtrubbade" hästar (eller jag tycker inte illa om dem, utan att anledningen till att de blivit sådana alltså :D). Som är vana att komma i andra hand efter ryttarens kompisar/allt runt i kring. Alltså i stil med bli lite borstad på under ett samtal med kompisen, bli riden på med perioder av koncentration från ryttarens sida (och då banne mig krävs det att hästen lyssnar) som blir avbrutna av snack igen med kompisen (och då struntas det helt plötslig i att hästen faktiskt lyssnade).

Det jag värdesätter mest av allt med min häst är att han visar ett genuint intresse av att vara med mig på alla plan, det önskar jag att även medryttarna får ta del av och inser att värdesätta lika högt :)

Så länge folk inte stör är de välkomna, det är mycket folk som kommer och går ändå så någon till spelar ingensom helst roll. Så länge kompisarna det är nybörjare som vill testa och rida (typ leda runt ett barn) så går det bra och inte behöver jag veta i förväg, men annars vill jag ha lite koll så de inte behandlar hästen illa. Lite snäll ridundervisning och sitsträning går bra men jag har stött på alltför många tränare/ryttares stil som jag inte direkt gillar så är det frågan om regelrätt undervisning av okänd så blir det nej.

Vad spelar det för roll om man tar med en kompis och hon går bredvid och man pratar??? Tror du att hästen tar illa upp??? :rofl:

Känslomässigt kan det vara bra med ett kontrakt och även för att i förväg reda ut vad som gäller. Det är nog rätt värdelöst vid tvist då det kostar ordentligt med en privat tvist av den här karaktären, vill medryttaren smita undan sitt ansvar vill det att det gått åt "helvete" om det ska löna sig rent ekonomiskt. Se till att ha hästen försäkrad, helst fullvärde.

Jag är nog en av de få som går emot strömmen i hur min häst ska bli riden ;) I stället för att vilja se den utvecklas och se framsteg osv så har ju min redan gjort allt det där. Hon har tävlat och nått sin "topp". Nu är det ett mera sansat och kravlöst liv med uteritter och lättare träning i paddocken som gäller. Jag har "lovat henne" några sista roliga år utan press. Jag vill bara att min blivande medis rider balanserat och sansat och uppskattar hästen. Mer behöver ju inte pållan längre.

Att pållan sen inte fattat att hon är 19 och att det är dax att tagga ner är en annan sak :angel:

Hade det gällt min förra häst som var yngre hede jag också varit mycket mer bestämd om hur han skulle ridas och vad som fick göras för att inte rasera något i ett känsligt stadie.

Vad spelar det för roll om man tar med en kompis och hon går bredvid och man pratar??? Tror du att hästen tar illa upp??? :rofl:

Vill du vara med hästen eller kompisen? Självklart kan man kombinera, men jag ser ofta att det sker på hästens bekostnad. Varför ska hästen lägga 100 % fokus på dig om du inte lägger 100 % fokus tillbaka? Hur kan du förvänta dig att hästen vill lägga fokus på dig när DU vill att den ska arbeta om du inte ger samma fokus tillbaka övrig tid?

Självklart är det ok att prata med en kompis, precis som man pratar när man rider ihop tex. Men jag tycker som sagt att i många fall jag ser så tappar man bort hästen på vägen och det tycker jag är dålig stil mot hästen. Den korta tiden jag är i stallet med min häst tycker jag inte det är mycket begärt att jag lägger fokus på hästen :)

Är själv medryttare och jag skulle aldrig ens tänka tanken att sätta en kompis på en häst som inte är min utan att fråga. Men jag skulle däremot tänka mig att kunna ta med en väninna till stallet utan att fråga. Jag menar man är ju vuxen och dessutom förutsätter jag ju att ägaren litar på mitt omdöme/ ansvar. Är ju mer rädd om en annans saker/ djur än om sina egna.

Pållan är 19 nu så hon har inget livvärde längre. Bara veterinärvård, katastrof och plusförsäkring.

Men visst är det som du säger på övriga punkter. Ska det vara av värde i en tvist så bör man ju skriva in en exakt vitessumma mot vissa kontraksbrott. Men jag är nog bara mest ute efter den känslomässiga biten. Nu finns ju jag så pass nära och kan hålla koll att det inte går käpprätt. Det är nog mest som ett riktmärke.......

Jag har rätt likt upplägg som du med mina nuvarande medryttare, men det är av anledningen att jag vill själv utbilda honom. Jag sökte medryttare för att han skulle få röra sig fritt och kravlöst i alla gångareter under veckorna när inte jag kan rida. Verkar hittills fungera utmärkt, pålle är nöjd iaf :D

Tycker inte det behöver vara på någons bekostnad alls. Den dagen man har med kompis gör man nåt enkelt den dagen. Man kan umgås med hästen även om man har en kompis med. Tror säkert hästen uppskattar en lugn skritt tur nån gång med sällskap. :)
Tror ingen har kompis med sig varje dag så i det stora hela är det nog ingen big deal.

Det räcker inte med vitessummor, man måste även vara beredd att processa (ibland under lång tid) med risk för potentiellt höga rättegångskostnader för kanske några 1000-lappar.

Och som jag skrev så ser jag ganska mycket av att det sker på hästens bekostnad, därför är jag hellre övertydligt med att jag inte tycker det är ok :)

Allt funkar ju om man gör det med sunt förnuft och lite tanke bakom, men som jag nog skrev i första inlägget så finns det väldigt stora skillnader i hur man ser på hästhantering. Det enklaste att komma fram till något är att vara tydlig. Ena medryttaren fråga tex om det var okej att rida ihop med en kompis nån gång och jag sa att det var ok om de hade samma upplägg på ridningen och det inte bara blev skritt och snack i 2 h. Som ex :)

Blir glad över att jag har en så bra hästägare till hästen jag rider :love:
Hon har aldrig sagt något om hur jag ska göra eller hit eller dit. Hon litar på mig att jag gör "rätt". :banana:

Det är jag medveten om och jag kommer inte att lägga in något sådant på min häst. Finns inte så stor anledning att ha ett så "hårt" avtal. Jag misstänker att jag inte ens kommer att ha ett kontrakt eftersom jag och mina underbara stallisar finns så närvarande. Hade det varit en unghäst eller en häst av högt värde så hade jag sett annorlunda på saken.

Jag förespråkar gärna kontrakt när det kommer till fodervärdar och olika varianter där man mixar ihop folk, ansvar och hästar men i mitt nuvarade fall så känns det lite overkill på något vis. Var mest nyfiken om vad som förväntades av mig som ägare, har ju ingen koll på sånt här längre :crazy:

Jisses vad olika man kan tänka !

Jag tycker att skritt på lång tygel i två timmar med avslappnad ryttare (som snackar med en kompis) är extremt konstruktivt för hästen ! Väldigt underskattat faktiskt.

Personligen skulle jag aldrig fixa att ha sånt kontrollbehov att jag inte kunde lita medryttarens (om jag nu hade en sådan) omdöme rent generellt.

Min medryttare får ta med sig vilka vänner hon vill till stallet. Hon är en tjej med stort hästkunnande, hon gör aldrig något dumt! Jag har aldrig satt upp några regler, vi är helt likasinnade när det gäller hästhållning och ridning, så jag behöver inga pekpinnar!

För övrigt så är min medryttare en som kom med förra medryttaren till stallet och hälsade på! ;)
Hade en tjej som hjälpte mig med hästen de dagar jag inte kunde, hon har inget körkort, så hennes syster följde med till stallet. Medryttaren frågade om systern fick prova att rida lite, jag sa ja.
Sedan fick dåvarande medryttaren inte möjlighet att hjälpa mig med min häst längre, då tog systern över, och nu är det hon som hjälper mig att rida när jag inte kan.

Jag tycker det låter väldigt knasigt att du inte får ta med dig en vän ut för skjuts och sällskap. Angående att hon ska instruera dig så tycker jag inte det är någon fara om det handlar om så simpla saker som tygelfattning och sits, men det kan vara ett gränsfall beroende på hur känslig hästen är och just det kan jag förstå att ägaren motsätter sig.

Själv är jag medryttare och har aldrig frågat hästägaren om jag får ta med mig någon till stallet för det stör inte då jag hanterar och rider hästen som vanligt. Däremot har jag självklart frågat när det gäller ridning av annan person och min nuvarande medryttarhästs ägare tycker det är helt okej om min mamma rider ibland trots att de aldrig träffats - men hon litar på mitt omdöme.
Jag tränar även för en tränare som ägaren aldrig sett men återigen så litar hon på att jag aldrig skulle göra något som skadar hästen.

Om man tömkör hästen - ja. Om man sitter på nej (med denna hästen). :)

Tja, hade du sett vad jag sett så kanske du också fått ett "extremt kontrollbehov" ;)

För många är det inte självklart att skritta av hästen, att avbryta ett ridpass när man ridit si och så mycket - eftersom man den dagen vill rida och då rider man tills man tröttnat, att man står upp i uppförstbackar eller att man låter hästen gå på lång tygel när man skrittar (spec fram och av), inte heller att man inte står still och sitter på hästen och pratar i mobil/skriver sms en lång stund.

Ska jag då förutsätta att mina, till viss del ganska oerfarna vad jag uppfattat det, medryttare gör som jag önskar även på de punkterna trots att erfarna ryttare i vissa fall till och med med egna hästar beter sig precis som ovan (+ en massa annat såklart, det var bara exempel)? Jag tycker det är betydligt bättre att jag försöker förmedla hur jag vill att de ska förhålla sig till hästen. Ingen gör något av ovan för att mena hästen något ont :) Och jag för min del har inget alls emot att mindre erfarna ryttare rider min häst, tror han tycker det är skönt med lugnare turer med kravlösa ryttare, men då gäller det ju ännu mer att jag är tydlig med sådant som faktiskt inte är självklart för alla.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 897
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31