får era hästar komma ut i naturen?

Sv: får era hästar komma ut i naturen?

Jag rider ut så gott som varje gång, jag rider alltid ute då det inte finns någon möjlighet till att rida inne. Varför tränar du inte när du rider ut? Är det semester för hästen då eller hur ser du på saken? Jag "tränar", rider alltid när jag sitter på en häst, det känns som lite onödigt att åka häst när hästen ändå får vila resten av tiden av dygnet. 1-2 av 24 timmar är ju ingenting. Att det är synd om hästar som är inne kan jag förstå, men då kankse de har en stor hage att springa i om dagarna och rids inne 1-3 timmar? Inte tror jag att de står i en box hela livet, det har jag lite svårt att tänka mig men det finns ju alla typer.

Jag rider i ute i naturen nästan varenda dag, vi har dock ingen ridbana eller ridhus i närheten, tar ca. ½ timme att rida dit!

Jag rider ute nästan varje dag.. Vi har inget ridhus och när det väl är underlag för att rida i paddocken får man passa på för då är min häst arbetssugen. Annars åker vi o tränar i ridhus ca en gång i veckan. Summa av kardemumma blir väl ute ritt 5 dagar i veckan... :banana: :banana:

Brukar rida på banan 4-5ggr i veckan men skrittar alltid av 20-30 min i skogen, sen minst i gång i veckan rider jag enbart ut o ''busar''!

Funkar bra för oss!

/Net

Lizza skrev:
hur mycket rider ni ut i skogen med era hästar? . jag rider ut minst 3 dagari veckan de andra dagarna tränar jag med in häst. Jag tycker synd om de hästarna som aldrig kommer ut i skogen , som alltid vistas innaför ridhusets väggar som aldrig kommer ut. Och när dom väl gör de så blir dom alldelses till sig så att ingen vågar rida ut på dem igen . Som sagt dem hästarna tycker jag synd om. För hästar ska vara ute i naturen där dom är födda, de tycker jag iallafall :)

nu blir det väl ca 3 gånger i veckan ute i skogen för det är så hårt så man kan nästan bara skritta. annars när det är fint väder är vi nog ute fem dagar i veckan.

Har endast tillgång till skogen :)

Rider ut dom dagarna jag rider då jag värmer upp ute i skritt, trav och galopp innan jag arbetar i ridhuset.

Men det finns hästar jag alldrig skulle rida ut på men jag skulle inte häller köpa en sådan häst.

Till er som sällan rider ut.
Rid ut mer det är gott åt kropp och själ, för mej i alla fall

Kram

Rider i regel alltid i naturen.
Är på ridbanan ca 1-2 dgr/vecka m varmblodet, men det är det enda.

vi är välsignade med en paddock på baksidan, men vi har det inte lika bra med dreneringen ;) så vid de sällsynta tillfällen då den inte är en insjö rider jag där.
annars åker vi till ridhus minst en gång i veckan, och resten av dagarna är det ut och latcha i skogen :love:

Jag rider ut ca 2 ggr i veckan, men jobbar oftast på nått fält eller nått...Det blir ridhuset eller ridbanan när underlaget tillåter 4 dar i veckan...kanske är det för lite, men känns som om det blir mer seröst o rida inom 4 väggar.Men rider alltid ut efter ett pass o travar och skrittar av henne.

Ja, absolut! Jag rider alltid ute med min häst, men ibland önskar man att man hade åtminstånde en paddock :p

jag rider min unghäst tre gånger i veckan och det är bara i skogen. Övriga dagar går vi skogspromenader eller så tömkör vi, det gör vi dock på ridbanan.

Utevistelser skall dem ha varje dag, men jag tycker även att det är väldigt viktigt att dom kommer ut i skog och mark få gå i terrängen och känna sig som en riktig häst. Det finns människor som inte tänker på hästens naturliga beteende för fem öre, dressyr hästar som inte ens får gå ut i hage (för då kan dom skada sig) ända gången dom kommer ut och får lite frisk luft är på vägen från stallet till ridhuset om inte ridhuset ligger vägg i vägg med stallet... Detta är bedrövligt, man kan inte spärra in en häst i ett stall bara för att man trör att den ska få ett litet skrapsår om den går ut i hage.. Jag har haft praktik pe deverse ställen och sätt för mycke sån här behandlig... :cry:

Men dom flesta som har hästar tar hand om hästen mer än vad man tar hand om sig själv, :)

Men vissa människor ska inte få ha djur överhuvetaget´

//tina :p

håller med dig tina! .Det tillfällena jag tycker är allra mest värdefulla är när jag och min häst är ute och i all sorters terräng och vi båda tycker det är lika kul! För när jag märker att min häst är lycklig blir jag också det :)

Senast ändrad av en moderator:

Var ska man annars rida? :devil:

Jag har 2 mil till närmsta ridhus.. och närmsta paddock.

Så här rids det i princip BARA i naturen. Man kan rida dressyr på ängarna.

No need to say att mina hästar tycker ridhus/paddock är suuuuperkul, just för de ser den så ytterst få gånger ;)

Jag rider ut åtminstone 3 dagar i veckan. Har abbonnemang på 3 dagar i ridhuset med, men brukar bli ungefär 2 st. Hästen står ca 1 dag.. men mest ut faktiskt.

Rider ut lika mycket som jag rider i paddock/ridhus. Min häst fyller 5 år. Han går i skogen ca 3 ggr/vecka och ridhus/paddock 2-3. Det hör till hästars grundutbildning tycker jag att rida dem i skog och mark. Bygger muskler, mental träning och sunt humör dessutom :D

Vi rider alltid ut. Eftersom vi inte har nån ridbana..
När det är "väglag" för det använder jag ett av gärdena som ridbana och en gång i veckan är det träning,dress eller hopp.

Har bara märkt att hästen blitt gladare, mer alert och fått mer framåtbjudning sen jag började rida ut "jämt" efter vi flyttade.(Då vi hade både ridhus o bana, blev mkt mer "sån" träning då..)
Så för oss är det bara positivt, även tävlingarna går bättre :D , trots att vi inte tränar på bana spec ofta (nu menar jag kanske en-två ggr i veckan.. :crazy: )

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 194
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama