Får en veterinär göra såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oxytetracykliner är en grupp av antibiotika. Har för mig att det är lite mer "potent" än vanlig penicillin och dylikt..

I mina ögon verkar hans argument vara rätt vettiga, men det förklarar fortfarande inte varför man alltid använder grova kanyler. Det är ju en avvägning man bör göra från fall till fall, tycker jag. Fast jag är ju långt ifrån någon expert..

Visst är hana argument vettiga och jag kan köpa vissa bitar men om just min häst är snäll och står still och inte har lågt blodtryck och inte ska ha oxytetracykliner så kanske man inte behöver riva loss med det tunga artilleriet på en gång. Jag förstår att han gör allt för att gå fri men sen blir jag lite rädd att han inte verkar ta någon lärdom alls av vad som hänt utan han kör på som vanligt "för så gör jag".

Nä, det var precis det jag menade.. Han avslöjar en rätt arrogant hållning och jag tycker inte att det faktum att det finns förhållande som ibland motiverar användningen av en grov kanyl framför en tunn gör det ok att alltid använda den grova "utifall att om.." Tycker att det tyder på en viss lathet.. och det kan ju aldrig accepteras. Hoppas att han på något sätt förhindras från att fortsätta utsätta djur för fara. Tyvärr är väl systemet för prickning av veterinärer lite väl tandlöst tycker jag..

Det mest frustrerande är att jag känner att jag vill bemöta hans yttrande men jag har ju inga fakta att komma med, bara synpunkter och det är ju tyvärr inget som nämnden har nytta utav.
Vill hemskt gärna veta hur man gjorde förr, när datorer INTE existerade tex, struntade man då i att föra journal eller...
Vill också veta varför han inte tog sig tiden att se på det enskillda fallet och bedömma utifrån det om en så grov kanyl var nödvändig. Ja det är mycket man vill veta men lite man får svar på många gånger tyvarr.

Vi får hoppas att juristerna ser igenom hans munväder. Han har ju trots allt gjort flera allvarliga fel som han inte kan slingra sig ifrån. 1) Grov kanyl trots att det inte behövs 2) Ingen journal 3) Lämnar en häst vind för våg

Hoppas det går vägen!

Det där med att inte föra journal tror jag inte att det finns någon ursäkt för.. Inte heller det faktum att han inte tittade på den enskilda "patienten" utan bara körde på rutin.. Egentligen tycker jag att det borde vara all fakta som behövs. Faktum är ju att han bara har anfört skäl som visar på att han har varit slarvig, tycker jag.. Visst, gammal vana kan jag ju förstå, men det är ju inte acceptabelt för det och ahr man ett sådant jobb borde man ju vara medveten om det..

Nä, det blev ju lite luddigt känner jag, men jag blir frustrerad bara jag tänker på det så jag vågar inte ens försöka föreställa mig hur det är för dig.. Tycke rju att det är ett solklart fall av total nonchalans från hans sida så inte ens kanylgrovlek och dylikt är av någon större vikt. Han borde ju ha insett allvaret av hematomet! Det är ju där det stora felet ligger..

Usch, hoppas verkligen att det blir åtmionstone någon kännbar påföljd för honom.

Har nu läst igenom hela tråden och vill ge dig en stor eloge för att du står upp och kämpar!!!
:bow: :bow: :bow:

En fråga till er som läst tråden!

Tror ni att det skulle finnas något intresse i att skicka denna historien, komplett med all brev växling till t ex ridsport, för att få en "expert" komentar.
Handlingarna är ju trots allt offentliga och det måste väl innebära att dom får publiceras?
Inna, du har ju läst brev växlingen, vad tror Du :confused:, kan någon ha nytta av att läsa dom?

Japp! Skicka dit det bara.. Det kan ju vara så att de inte vill publicera något sånt så länge ingen är "dömd", men det är ju helt klart värt ett försök.. Framför allt så kan det ju vara en väckarklocka när det gäller att följa upp artärstick lite bättre. Dessutom kan det ju vara så att det finns andra veterinärer i landet som har varit med om liknande saker och då kan de ju säkert tillföra processen en del..

Go for it! :devil:

Och förresten.. Angående det där med att plastkonen på kanylerna kan lossna så kan jag säga att igår så lyckades jag att knäcka själva kanylen när jag skulle köra försök och skulle göra hål i cellodlingsplattan.. Men plastkonen, den satt fast. Dessvärre fick jag ett snyggt hål i handflatan. Klantigt värre :o!

Aj som faan!
Finns inget värre än att sätta något trubbigt i handflatan :crazy:, ryser vid tanken, får vibbar av när jag lyckades köra spetsen på en kockniv genom handflatan så spetsen kom ut på handryggen...
Totalt nojjig med handflator nu :D

Tetracykliner är den typen av antibiotika man använder vid ehrlicios.
Jag vet ingen som använder kokanyl på häst. Det normala vid iv är 1,2mm o vid dropp sätts permanentkanyl, jag har svårt att tänka mig att ansvarsnämnden skulle acceptera kokanyl vid dropp på häst.
PL

Det gjorde inte farligt ont faktiskt, det var mest grejen att den satt där :crazy:, jag stog i köket och hackade mat när jag tappade kniven. Småbarnsmamman med reflexer i blixtens hastighet small ner näven över kniven för att den inte skulle studsa ner på en eventuell unge på golvet...Men inte fan var hon där :smirk:, heeeelt i onödan skadades denna späda varelse :D. Att vara mamma är en pärs ;).

Jag hoppas ju att Nämnden kommer att väga till min fördel givetvis men frågan är hur stor chans man har att det blir så. 70/30 kanske?
Sen har jag funderat över vilken påföljden kan bli för L A, vad kommer att bli den FAKTISKA konsekvensen för honom? En varning, vad menas med det, en erinran, jaha, indragen behörighet fattar jag ju vad det innebär men den chansen ter sig minimal. Fast kanske inte, han har kanske massor av varningar sen innan :devil:!

Hade skickat den till typ ridsport...blir helt chockad av de jag läser..*ryser*...fur fan kan de bara få hända?

Vill du får du gärna PM mig om vilket vet. de är...vi bor ju ändå i samma krokar och kan hända att man får ut h*n om man inte "passar" sig!!

Sedär.. Det var ju det jag visste. Barn är farliga.. :crazy:

HAr du kommit fram till om du skall skicka in handlingarna till Ridsport förresten? Du kan ju alltid ringa och kolla med dem om de är intresserade.. Jag tycker att det hade varit intressant att få se vad det blev förreaktioner på det. Och jag tror inte att det skulle kunna skada en pågående process i ansvarsnämnden..

Jo min tanke var att få lite "luft under vingarna" och höra vilka reaktioner det blir på hela historien. Kunde vara intressant att ha åsikter från både "före och efter" s a s.
Tja veterinären själv har ju som du själv läst i anmälan jag skickade dig föreslagit att det skulle publiceras under rubriken "Ute på fältet" i någon tidskrift, vilken det nu var :D. Kanske skulle han bli glad då... jag menar, han ville ju själv :angel:

Stackars dig och din häst!! Har läst allt nu och tycker att det är för hemskt hur allt har utvecklat sig! Hade en gång i tiden själv planer på att utbilda mig till veterinär, men eftersom jag inte är ett mattesnille så rök den iden! Dessutom kom 2 barn i vägen :)! Har faktiskt inte upplevt någon dålig veterinär och jag har bara användt mig av allmännpraktiserande veterinärer! Jag bor i Skåne och hoppas att jag inte stöter på honom!!
Fortsätt kämpa!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 206
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar