Får en veterinär göra såhär?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker inte du ska skriva någon insändare. Det kan skada den juridiska processen om du vill fälla veterinären. Möjligen om veterinären inte blir fälld kan du gå ut i medierna.

När beslut klubbats kommer jag att publicera hela fallet, oavsett utslag s a s.
Papprena är trots allt offentliga handlingar och jag kommer att informera så många som jag öht kan om detta fallet, har förstått att det väckt stor uppmärksamhet, så sent som förra veckan ringde en veterinärpraktikant och undrade om hon fick ta del av Charltons journal för ett arbete hon höll på med :). "Roligt" om någon kan få ut nått positivt av denna röran.

Jag har nu läst hel tråden *pust*. Men det var intressant, ser fram emot att få läsa mer om detta i tex Ridsport!

Beundrar dig att du orkad!!

Kan berätta om en vet jag oxå.
Det var en kuse som brutit benet i hagen. Så ägaren ringer Distriksveterinären, hon hade en bit att åka men skulle givetvis skynda sig. Hon uppskattade tiden till 45 minuter. Ok inte mycket att göra åt. MEN så kommer någon på att i närheten bor en veteinär, h*n skulle ju åtminstone kunna svänga förbi och ge hästen lugnade. H*n bor 5 min från stallet.
"Jag har inte tid, jag skall till (vad det nu än var, kommer inte ihåg)"
"Men du behöver bara ge lugnade, för det är en veterinär som är på väg! Det är ingen omväg, snarare på vägen dit du ska!!"
"Nej jag har inte tid!"

Så var det med det. Inte mycket att göra. Vi antog att jag skulle vara banveterinär eller liknande. Men det visade sig efteråt att h*n hade VIP biljetter till en tävling/show eller vad det nu var. VIP biljetter!!!! Vad spelar det då för roll om man kommer 2 minuter försent??

/lättretad Znozan, som för tillfället tänder till på minsta lilla...... :devil:

Tack, man kämpar för saker man älskar, så är det bara :bow:.

//kristel, som är lika lättretlig som Znozan för tillfället ;)

Vill bara som flera andra önska dig lycka till och beklaga det som hände med din häst! Jag tycker att det är starkt av dig att inte ge upp och låta det hela vara. Hoppas att du får vet. "fälld" med kännbara påföljder och så småningom får historien publicerad så att den kanske kan tjäna som en varning för andra. Ge inte upp!

Veterinärer har väl blvit veterinärer för dom vill hjälpa djur och då tycker jag dom ska vissa intresse för allt ägaren har att säga om SITT djur och då ska vetrinäen kolla igenom det innan de säger att det inte är nån fara..vilket han kanske gjorde..men men..vetrinären här tycker jag inte iheller är så noga, han bara kollar snabbt för att sedan säga nåt..inte speciellt noga.

Jag vill iaf bli/ska bli veterinär och då ska jag vara lika noga med alla djur oavsett intresse för dom (är iof intresserad av alla djur)

Var dåligt av veterinären, men eftersom jag inte vet ifall det kunde rädda hästen om han nu hade fel och upptäckt det.

Låter dumt men han kanske inte ville erkänna sitt misstag för han själv inte märkt det och då ignorerat det lr visste att det kunde bli livshotande pga av sitt misstag och därför ignorerat(dum tanke, men kanska kan stämma även om det isåfall är mkt dumt gjort)

H*n har all rätt i världen att vara ledig!!!! Absolut, men för det behöver man inte vara otrevlig.
Och med tanke på att det inte var någon omväg för denna veterinär, så kan man tycka att h*n kunde gett hästen lugnande.
Man behöver inte snäsa av en hästägare som redan insett att det går inte att göra åt hästen. Hon mådde nog dålig redan.

I varje enskilt fall kan man ju tycka att det är lätt att ställa upp men den veterinär som börjar ställa upp istället för att prioritera sin fritid kommer aldrig att vara ledig o kommer förmodligen inte att fungera i längden Jag har full förståelse för att djurägaren som står där i en djävlig situation inte kan se den helheten.
En sak till, så fort en vet ställt upp i in sån här situation är denne ansvarig för fallet o kan egentligen inte åka därifrån förrän allt är ordnat.
Tonen kan jag inte uttala mig om men det är lätt att en vet som slits mellan att ställa upp o att prioritera fritiden hamnar i en försvarssituation o då är det lätt att bli agressiv.
PL

Då måste man som veterinär lära sig att vara lite diplomatisk. Kunna hantera situationer som dessa på ett shyst sätt, eller hur.
Visst kan man bli på grinigt humör, men för det ska det inte behöva gå ut över en hästägare oavsett vad som har hänt. För då tror jag att som djurägare kan man ta ett "Nej, jag är ledsen. Men jag kan inte, hur gärna jag än vill!"
Just denna vet har dåligt rykte. Inte som veterinär, utan pga sin attityd. Skulle kanske egentligen jobba som forskare eller liknande, där man inte har kontakt med människor.......
Sådan är verkligeheten, finns många KANON duktiga veterinärer MEN som inte kan hantera djurägare. Eller hur?

Nu har jag en känsla av att denna tråd börjar hamna någon annanstans än där den började, sååååååå:

Kristel, har du hört något???

Den djurägare som chansar på att ringa direkt hem till en veterinär på fritiden måste också ta ett direkt nej utan diskussion, veterinären skall inte behöva argumentera i det läget , det skall räcka med: tyvärr jag är ledig, o om så behövs ett tips om vart man kan vända sig. Det är ofta när djurägaren blir påstridig som tonen blir otrevlig.
PL

Nej, jag har inte hört något än och lär inte göra det heller förren till hösten skulle jag tro. Kommer att uppdatera så lugn och fin nu :D.
Sen måste jag säga tt jag kan förstå din syn till vad som hände med "er" veterinär, men som Peter säger så har veterinären lov (och SKA) att vara ledig och totalt koppla bort jobbet på sin fria tid.
Har själv blivit vittne till hur påstridiga endel djurägare kan bli så fort det inte riktigt vill sig. Förstår båda parter men en veterinär har en arbetsroll OCH ett liv utanför detta.
Jag hade inte heller blivit lycklig om ngn hade ringt till mig efter jag slutat jobb och propsat på att jag skulle komma och städa deras gympasal ;).

Glömde en fråga, var veterinären någon som hästägaren normart brukade anlita eller var det bara vid detta tillfället det råkade passa.
En liten historia: Djurägare ringer DV på em: Jag har varit där o där o kastrerat min häst stående o nu mår min häst inte så bra, min vet säger att du skall komma ut o spruta de o de: Till saken hör att vet ifråga utför en massa stående kastr. När vet är nästan framme ringer hon o säger att han inte behöver komma sen blir hon förbannad för att det kostar mer än bilersättningen.
PL

Som jag skrev så hade man ringt DV först och hon var påväg. Men det skulle ta en stund. Varpå man ringer denna veterinär, och hon blir otrevligt bemött från första början.
Veterinärer har all rätt i världen att vara lediga och säga "Nej jag kan inte". Men vad vi reagerade så starkt på var h*ns attityd. Då kan man helt enkelt stänga av sin mobil eller strunta i att svara.
H*n sa inte heller att han var ledig. Vilket h*n kunde ha gjort. Visst det finns djurägare som inte kan förstå detta, men det finns dom som förstår detta med!
Denna hästägare var långt ifrån påstridig. Hon förklarade situationen för vet. Och när hon fick "Jag har inte tid!" så frågade hon om det inte fanns en liten möjlighet till h*n kunde svänga förbi och ge lugnade. "Nej jag ska iväg!". Då antog vi att h*n skulle iväg och jobba som banveterinär. Inte att h*n skulle vara ledig och titta på tävlingarna.

Denna veterinär har gjort liknande bemötande förut. Så ryktet är väl inte det bästa. Men som jag skrev, h*n är grymt duktig på det h*n gör.

Förstår ni vårat ressonemang och varför vi reagerade som vi gjorde?

Efter en timme kom DV och kunde göra slut på lidandet.

Nej detta var inte hennes "vanliga" vet. Utan hon ringde för att h*n bodde nära, och hoppades på att få hjälp. DV var på väg med det skulle ta en stund.

fy f*n :mad:
anmäl s*k*i*t*e*n ur honom så där ska det fasiken inte få gå till.
Dör hästen p.g.a. någonting som veterinären har gjort (inte jämt då, beror ju på vad det handlar om), så har veterinären gjort någonting otilåtet, hur man än vrider å vänder på det.

egentligen så ska man ju inte behöva vara veterinär, men lite koll är alltid bra, å du blev ju orolig och påpekade problemet, så du hade ju verkligen full koll. det var ju veterinären som gjorde fel.
Det finns ju bra veterinärer därute, å bara ett fåtal gör sådana här stora fatala mistag, som desvärre gör så att hela yrket får en massa skit för det.

Jag har en veterinär i min närhet som sällan sa nej.
Hon hittades irrande på motorvägen efter att ha klappat ihop totalt och är fortfarande, mer än tio år senare, inte arbetsför.

Jag tycker inte att du och dina bekanta har med att göra VAD veterinären gör på sin fritid.

:bow:
Sen kan det här med att säga nej på rätt sätt ha betydelse. Men det är lätt för vet att bli kärv i tonen när ett enkelt nej inte accepteras utan vet skall behöva redogöra för vad h*n har för sig. O som jag sa i ett tidigare inlägg, det är inte bara att åka förbi o ge lugnande, så fort en vet åker ut så är denne ansvarig för fallet tills en annan tar över.
PL

Jag tror att det hela kan bottna i att många är inte insatta i vilka regler och bestämmelser som gäller.
"Sväng in om på väg hem från jobb och vacca grisarna så bjuder jag på fika" är argument som en bekant till mig ofta fått höra, likaså att folk kommer och knackar på mitt i natten om deras katt blivit påkörd. Jamen, sätt er i bilen och kör till Lund där dom har dygnetrunt jour då :devil:, jag kan bli så tokig på sånt...

En människa ÄR inte sitt jobb, man HAR sitt jobb.

//kristel, som fattar mer än vad en del tycks tro...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 313
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 736
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 604
Hästmänniskan Jag var med om en sak igår som var så chockerande att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare, så jag tänkte höra om någon på buke...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 206
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar