Får en reporter göra så här?

Olympus

Trådstartare
Hej, har en kort fråga som jag försökt goggla på utan att lyckas, så hoppas att någon här vet :)
Får en reporter ringa upp mig och ställa frågor utan att det framkommer att det ska vara till en artikel och därefter publicerar en artikel där jag citeras och mitt namn samt arbetsplats står utskrivet utan att jag godkänt det?

"Det är inte förbjudet att publicera en intervju av den anledningen att den intervjuade inte kände till att samtalet spelades in eller för att samtycke till publiceringen/intervjun inte inhämtats. Att man brutit mot någon lag i samband med en inspelnings tillkomst (t ex genom att spela in annans samtal) gör det inte i sig förbjudet att sprida innehållet i inspelningen. Vill man undvika att lagöverträdelsen upptäcks gör man dock bäst i att undvika publicering.

Förfarandet som du beskriver kan säkert av många uppfattas som klandervärt av många, men inte alla klandervärda gärningar är förbjudna."
http://lawline.se/answers/10512

Men fråga typ @Tassetass så får du veta säkert :)

Hej, har en kort fråga som jag försökt goggla på utan att lyckas, så hoppas att någon här vet :)
Får en reporter ringa upp mig och ställa frågor utan att det framkommer att det ska vara till en artikel och därefter publicerar en artikel där jag citeras och mitt namn samt arbetsplats står utskrivet utan att jag godkänt det?
Varför svarade du på frågorna?

Jag brukar utgå från att allt jag säger till en journalist - oavsett sammanhang - kan riskera att publiceras.

(festa inte med journalister ;) )

Svaret på frågan är väl Ja!
man får väl spela in samtal där man själv är med. Får anteckna och publicera det man får reda på

Jag brukar utgå från att allt jag säger till en journalist - oavsett sammanhang - kan riskera att publiceras.

(festa inte med journalister ;) )
Journalister är också människor ;)

Vi har journalister bland våra allra närmsta vänner och det är en "oskriven lag" att allt som sägs vid privat umgänge stannar där. Eftersom min man har en tjänst som innebär att han ganska ofta kontaktas av pressen, blir han ibland även kontaktad av våra journalistvänner när de är i tjänst. Men då rings han upp på arbetstid och vännen presenterar sig väldigt formellt med för- och efternamn samt att hen ringer från den aktuella nyhetskanalen. Då vet mannen direkt att det som sägs är officiellt. :)

Regel nr 1 i mediaträning - det finns inget som heter "off the record". Pratar du med en journalist får du räkna med att allt som sägs kan användas i artikeln/inslaget

Journalister är också människor ;)

Vi har journalister bland våra allra närmsta vänner och det är en "oskriven lag" att allt som sägs vid privat umgänge stannar där. Eftersom min man har en tjänst som innebär att han ganska ofta kontaktas av pressen, blir han ibland även kontaktad av våra journalistvänner när de är i tjänst. Men då rings han upp på arbetstid och vännen presenterar sig väldigt formellt med för- och efternamn samt att hen ringer från den aktuella nyhetskanalen. Då vet mannen direkt att det som sägs är officiellt. :)
Jag skulle kunna tänka mig att det är skillnad mellan nära vänner och "bekanta". :) Vänner emellan finns förtroende.

Journalister jag har någon form av relation till kan jag be om anonymitet eller säga att jag inte vill bli citerad innan jag säger något. Och det har hittills respekterats. (gäller lokal och regional press ska väl sägas).

Men en random journalist jag inte alls känner skulle jag behandla försiktigare.

(Plus jobbet då - där skulle jag aldrig säga något utan direkt hänvisa till de som är utsedda att tala med media. )

Varför svarade du på frågorna?

Jag blev lite överaskad och reagerade inte direkt på vad personen sa att hon ringde ifrån. Det första jag tänkte var att personen ringde som en kund och ville veta om det fanns visa möjligheter från oss som inte fanns hos andra i branschen. Hade det varit känsliga frågor så hade jag såklart frågat mer.

Tack för alla era svar :) Detta handlar verligen inte om något känsligt utan är väldigt oskyldigt. Jag blev bara lite överaskad när jag såg mitt namn när jag råkade klicka in på artikeln. Jag kände mig inte riktigt bekväm bara med att se mitt namn så offentligt eftesom jag inte heller presenterade mig med mitt fullständiga namn (vilket ju såklart inte är speciellt svårt att ta reda på heller)

Jag blir ibland intervjuad i jobbet. Vid ett tillfälle uppträdde en journalist på ett enligt mig oseriöst sätt, hen var inte tydlig med att det var en intervju, spelade in utan att tala om det, ställde väldigt insinuanta frågor mm. Jag sa inget som jag inte kunde stå för men blev riktigt arg, ringde upp chefredaktören och gjorde klar för denne att om tidningen publicerade ngt från denna sk intervju så kunde tidningen glömma att någonsin få en kommentar från mig eller mina kollegor igen. Det blev ingen artikel ...

Jag blir ibland intervjuad i jobbet. Vid ett tillfälle uppträdde en journalist på ett enligt mig oseriöst sätt, hen var inte tydlig med att det var en intervju, spelade in utan att tala om det, ställde väldigt insinuanta frågor mm. Jag sa inget som jag inte kunde stå för men blev riktigt arg, ringde upp chefredaktören och gjorde klar för denne att om tidningen publicerade ngt från denna sk intervju så kunde tidningen glömma att någonsin få en kommentar från mig eller mina kollegor igen. Det blev ingen artikel ...

Jag har ingen vana av att bli uppringd av journalister men har väl tänkt lite att journaliten ska presentera sig ungfär; "Hej jag heter XX XX och ringer från tidningen X. Vi ska skriva en artikel om det här och undrar om du vill svara på några frågor?".
Personen som ringde till mig presenterade sig såklart men sa sedan (ungefär) såhär "Jag ringer pga ett problem som dykt upp när jag varit i kontakt med andra i er bransch, hur ser du på det här och hur funkar det hos er?".
Min första tanka var inte att det skulle skrivas någon artikel om detta. Och artikeln eller det jag har sagt är absolut inget problem, jag undrade bara om det var okej att göra så utan att vara tydlig med att det skulle publiceras.

Jag har ingen vana av att bli uppringd av journalister men har väl tänkt lite att journaliten ska presentera sig ungfär; "Hej jag heter XX XX och ringer från tidningen X. Vi ska skriva en artikel om det här och undrar om du vill svara på några frågor?".
Personen som ringde till mig presenterade sig såklart men sa sedan (ungefär) såhär "Jag ringer pga ett problem som dykt upp när jag varit i kontakt med andra i er bransch, hur ser du på det här och hur funkar det hos er?".
Min första tanka var inte att det skulle skrivas någon artikel om detta. Och artikeln eller det jag har sagt är absolut inget problem, jag undrade bara om det var okej att göra så utan att vara tydlig med att det skulle publiceras.
Jag tycker inte att det är ok och förstår om du känner dig 'lurad'.

Oseriös journalistik finns det tyvärr. För ett par år sedan kom en journalist in i en av våra butiker stressad som sjutton, slängde upp en bandare på disken och ställde frågor om ett ganska känsligt ämne. Killen i kassan hängde inte alls med och råkade svara på ett mindre smidigt sätt innan han insåg att det var en journalist :( Det hela spelades upp i radion någon dag senare

(hos oss är det stenhårt att all kontakt med journalister ska gå genom pressjouren vilket denna journalist visste...)

Pressfriheten går ganska långt. Se bara på alla reportage med dold kamera etc., situationer där man aldrig hade fått ut storyn om man inte undanhållit det verkliga syftet. Hörde nyligen en intervju med en, visserligen amerikansk, journalist som fått ett rejält scoop då han av en slump hamnat på samma restaurang som två politiker och kunnat tjuvlyssna på deras konversation i en halvtimme.

Sen hade jag också blivit tvärställd om en journalist hade ringt upp och börjat ställa massa frågor. Som icke offentlig person tänker man ju aldrig att någon skulle ha intresse av mina åsikter.

Ring personens chef och förklara att du inte alls uppfattade det som att det handlade om en intervju som skulle tas med i en publicering.

Tycker också att det där verkar väldigt oseriöst!
Åtminstone en presentation i stil med det du skrivit ovan hade jag också förväntat mig. Jag hade ringt upp chefredaktören och sagt vad jag tyckte om situationen.

Att journalister idag gör nyheter/Clickbaits av allt de kan komma över är väl ingen nyhet (...) så det är nog inte så konstigt ändå...
I samband med min förra olycka hörde en journalist från N24 av sig.
Jag pratade med henne både på tfn och fb men sa att jag vill inte så fall vara anonym och vill gärna se artikeln innan de la ut den.
Det blidde ingen artikel :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 754
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar