Får dom verkligen göra så?

Sofie_B

Trådstartare
Det är så att jag ska åka och tävla med mina två hästar till helgen. Den ena är anmäld 110 på torsdag, 120 på fredag och 120 på lördag. Den andra är anmäld till 120 och 140 på fredag, 135 på lördag och 150 på söndag. Anledningen till att han ska gå en 120 på fredagen är att det är första ute (på en jättestor utebana) och jag vill att han ska få en klass på sig att busa av sig i innan allvaret börjar.

Igår kom det upp på hemsidan att dom hade infört max en start/häst på fredagen p.g.a för mycket starter, och att dom hade strukit den högsta klassen. Jag mailade och bad om att få stå kvar till 140 och göra klassbyte från 120 till 110. Jag fick då svaret att jag inte fick rida 110 heller p.g.a för mycket starter.

Jag vill helt enkelt bara in på banan en gång innan han ska gå en stor klass. Höjden (140) har han inga som helst problem att gå in direkt i, det har han gjort flera gånger, men jag tycker inte att det är helt schysst emot hästen att gå in i det när jag vet att han kommer ha vårkänslor som sprutar ur öronen.

Nu känner jag mig lite uppgiven, jag vill ju bara rida något, vadsomhelst. Kan dom verkligen hindra en från att göra klassbyte? Det får man ju alltid göra? Jag har aldrig varit på en tävling där dom som är anmälda inte får byta klasser och efteranmäla som dom vill. Det här känns ju jättedåligt, varför begränsade dom bara inte antalet starter, varför tar dom emot så mycket att man inte har en chans att ge hästen bra förutsättningar? :(

Det är tänkt att min häst ska debutera 150 på söndagen. Iofs spelar nog den här klassen inte så stor roll för den debuten, men jag skulle gärna se att han får en schysst och bra runda i 140 så att han går in med gott självförtroende i 150.

Sv: Får dom verkligen göra så?

Men fy vad taskigt! Vet inte om de får göra så men jga skulle inte uppskatta om de gjorde så.

Du kan inte bara få hoppa 130 på fredag då?

Jo, det alternativet har jag. Jag får rida vad jag vill på fredagen, dvs antingen 120, 130 eller 140. Men det jag helst vill rida är 140 och en klass till, och eftersom man bara får göra en start/häst och dag så vill jag göra 110 på torsdagen och 140 på fredagen. Känns lite fjuttigt att bara rida 130 och 135 och sen gå in i 150, skulle gärna rida en lite större klass innan, bara för att kolla av att allt känns bra.

I lägre klasser (<140) blir han lätt lite het, när det blir högre stoppar han upp sig själv. Jag vill därför känna om han är het för att det är ute och inte för att det är lågt, därför vill jag rida en klass där han får koncentrera sig lite innan det är dags för 150. Luddig förklaring, hänger du med överhuvudtaget? :p

Varför skulle de inte få hindra efteranmälningar eller klassbyten?
Är klassen full så är den.

Varför skulle de inte få hindra efteranmälningar eller klassbyten?
Är klassen full så är den.

Att dom inte tar emot efteranmälningar tycker jag inte är så konstigt dom har ju rätt mycket starter.
Att dom har valt att begränsa starterna kan man väl också förstå, men på torsdagen är det faktiskt bara en klass och det finns redan ett par strykningar i den och jag har aldrig varit med om att en anmäld inte får ändra om i klasserna trots att det varit mycket anmälningar. Jag anser ändå när dom valt att stryka så många under fredagen kanske dom skulle ha varit tydliga med att skriva att vissa eller möjligen alla klasser är fulla och de redan anmälda inte får byta till andra klasser under helgen. Tror att det är säkert fler som är lite missnöjda med att dom har valt att gjort så här och fler kommer säkert att stryka sig eftersom att en del inte bara vill åka dit och hoppa en klass.
Däremot så tycker jag att välja att göra som dom gjort under fredagen är bättre än att lotta bort

Jag tycker att det låter konstigt att du inte får göra ett klassbyte. Att dom inte tar emot efteranmälningar förstår jag, det vore verkligen dumdristigt. Men att byta mellan klasser på samma dag har aldrig varit ett problem förut, så har alltid gått att göra även om det är mkt anmälningar så har ju du faktiskt ändå en start skitsamma vilken klass du utnyttjar den. Tror tyvärr dom får göra så även om det verkar korkat, men kolla TR får du se om du vill vara riktigt säker. Jag förstår även ditt resonemang runt meetinget, klart man vill ha en bra start om man ska debutera en så pass stor klass, det blir liksom lite jobbigt med en massa ströningsmoment i uppladdningen.. Hoppas att det går bra ändå!

lycka till! Sanna

Jag tycker att det låter konstigt att du inte får göra ett klassbyte. Att dom inte tar emot efteranmälningar förstår jag, det vore verkligen dumdristigt. Men att byta mellan klasser på samma dag har aldrig varit ett problem förut, så har alltid gått att göra även om det är mkt anmälningar så har ju du faktiskt ändå en start skitsamma vilken klass du utnyttjar den. Tror tyvärr dom får göra så även om det verkar korkat, men kolla TR får du se om du vill vara riktigt säker. Jag förstår även ditt resonemang runt meetinget, klart man vill ha en bra start om man ska debutera en så pass stor klass, det blir liksom lite jobbigt med en massa ströningsmoment i uppladdningen.. Hoppas att det går bra ändå!

lycka till! Sanna

Ja, precis. Det är ju ett klassbyte jag vill göra, inte en efteranmälan. Hästen är anmäld fyra starter på meetinget, dom har förbehållig sig rätten att begränsa det till en start/dag och häst och jag vill göra fyra starter på fyra dagar. Tog upp detta med överdomaren idag som sa att dom som satt i sekretariatet hade missförstått det hela och självklart gick det bra att göra så, så nu är min häst anmäld till 110 och allt är frid och fröjd. :) Jag tyckte väl jag också att det var märkligt, har aldrig tidigare varit med om detta.

Ha ha så hästen som ska gå 150 på söndagen ska gå 110 på torsdagen också? Med tanke på filmer vi har sett kan man tänka sig att han kommer busa gärnet:p

haha, jag vet.. jag måste vara enda ryttaren som rider högsta och lägsta klassen på meetinget på samma häst. :p Och ja, han kommer nog busa rätt mycket, han har inte så stor resspekt för 110. :angel:

Var är det? Norrköping eller? Du får slänga in filmer sen när du kommet hem, helst från både 110 och 150 :D

Det är arrangören som beslutar om de vill vara snälla och låta en ryttare byta klass. Men det finns absolut inget som säger att det är en rättighet. Hur skulle man annars veta vilken klass man ska lotta bort från t ex, om sedan hälften kommer och vill byta klass?

Att byta häst är ok och att byta ryttare också. Men byta klass kan vid vissa arrangemang vara en omöjlighet.

Att byta klass är för mig likaställt med att efteranmäla och är det redan för mycket starter så tar man inte emot några efteranmälningar. En efteranmälan och byte av klass är nämligen samma jobb för arrangören.

Nej, högbo denna gång. Jag ska göra det, får vi se om vi ser någon skillnad på vilddjuret. Han är så rolig den där hästen, jag gymnastikhoppade honom i söndags. Hade en 5 1/2, oxer ut. Oxern var ganska stor, 150 och bred. Han har lite lätt adhd, fick syn på något på sidan om och började skritta över travbommen. Jag smackade på för att visa att det inte var okej (tänkte självklart ta om). Då skritt/travhoppar han krysset och sen bara smäller det till och så är han 1,5 dm över oxern. Han har noll respekt för höjder. :p

Okej.. jag såg det som så att man anmäler x antal starter och har då rätt att disponera över dessa hur man vill så länge man inte utökar antalet starter. Blev bara så förvånad, har tävlat i 13 år och aldrig varit med om det här tidigare.

Det är arrangören som beslutar om de vill vara snälla och låta en ryttare byta klass. Men det finns absolut inget som säger att det är en rättighet. Hur skulle man annars veta vilken klass man ska lotta bort från t ex, om sedan hälften kommer och vill byta klass?

Att byta häst är ok och att byta ryttare också. Men byta klass kan vid vissa arrangemang vara en omöjlighet.

Att byta klass är för mig likaställt med att efteranmäla och är det redan för mycket starter så tar man inte emot några efteranmälningar. En efteranmälan och byte av klass är nämligen samma jobb för arrangören.

Fast på de flesta tävlingar brukar det inte vara ngt som helst problem. Och inte betraktas det som efteranmälan heller för du flyttar ju din anmälan från en klass till en annan.

Att sen arrangören inte MÅSTE gå med på detta är ju en annan sak men de flesta brukar ju försöka tillgodose ryttarnas önskemål.:bow:

du rider 150 på söndag eller ?
KOmmer förmodligen vara där då o vill gärna se hasse då :)

Han är anmäld till det så vi får väl se. Känns allt bra blir det 150, annars 140. :) Men då får du inte se emma, vad trist.

ja de var verkligen trist, vill se henne oxå.
Men de blir säkert flera gånger, du får filma hennes klasser o lägga ut här sen så länge ;)

Nej, högbo denna gång. Jag ska göra det, får vi se om vi ser någon skillnad på vilddjuret. Han är så rolig den där hästen, jag gymnastikhoppade honom i söndags. Hade en 5 1/2, oxer ut. Oxern var ganska stor, 150 och bred. Han har lite lätt adhd, fick syn på något på sidan om och började skritta över travbommen. Jag smackade på för att visa att det inte var okej (tänkte självklart ta om). Då skritt/travhoppar han krysset och sen bara smäller det till och så är han 1,5 dm över oxern. Han har noll respekt för höjder. :p

Ja och en damn kapacitet antagligen..;) Är ju inte förvånad att du satt kvar dock, har ju förstått att du ofta övar dig på denna sortens språng:angel::D

Men så kan dom ju inte göra. byta mellan klasserna får man ju alltid göra...

i Hopp TR står det så här:

"En ryttare får, utan att betala efteranmälningsavgift, flytta en anmäld häst till en annan klass än där hästen ursprungligen var anmäld. Sådant ekipage ska ur startordningsynpunkt behandlas som efteranmält. Avsteg från denna rutin kan beviljas av överdomaren om det finns särskilda skäl."

Så JA det ska du ju få, det står ju i TR...och dessutom borde det ju inte spela någon roll det är ju fortfarande 1 start du gör, för någon annan spelar det ju ingen roll i vilken klass..

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 951
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka