Får det gå till så här?

Mirre

Trådstartare
är på ett stuteri och ska ha avelspraktik, men det enda vi gör (jag och en kompis som är där) är att mocka hela dagarna. Det e typ det enda vi gör.Ska visst stängsla hagar också :crazy: Öhm jaha var tog avelsbiten vägen? nästa vecka komemr det två praktikanter till och då ska vi ta hand om dom och se till att dom har nåt att göra vi vet ju inte ens själva ju. :crazy: Och se till att dom bara leder dom snälla hästarna, öhm jaha vilka då licksom :confused: Vi känner inte dom hästarna. Om det händer nåt då, får vi ut för det då eller?
Är ju ändå dom som har stället som har ansvaret. Okej att man får mocka det är ju ett stall men det måste finnas nånting annat och göra också. har inte lärt mig ett jota om avel :crazy:

Sv: Får det gå till så här?

Kan du inte prata med dem då? Säg till att du gärna skulle vilja göra annat än att bara mocka, att ni t.ex. ska redovisa eran praktik i skolan och berätta om vad ni har lärt er för något. Ställ frågor och försök att vara intresserad? Du kanske ibland kan fråga om det är någon häst som behöver ryktas, longeras, prommeneras med osv.

Det är alltid värt ett försök i alla fall, händer det inget inom den närmsta tiden kanske du kan kontakta skolan och tala om att du inte trivs på praktiken? Någon från skolan kanske kan komma ut och "hälsa på" och fråga de som driver stuteriet vad de har låtit er göra osv. på dagarna?

Händer det ingenting ändå får du väll lov att be om att få göra någonting annat än att bara mocka skit hela dagarna. Säg att du gärna hjälper till med mockningen men att du även skulle vilja få ut något mer av din praktik där - för mocka skit det kan du ju redan...

Som sagt, du vet va jag sa på msn...

jo det gör vi.har väntat i 3 dar på ett schemna på vad som ska göras. Men deras skrivare funkar inte om det går tydligen inte att skriva för hand :crazy: :confused: :smirk:
Dom talade om redan första dan att inga hästar ska ridas eller nåt annat för dom hade inga hästar som kunde ridas eller så. Öhm nähä. Bör dom inte motioneras?

Usch man blir så trött på dessa praktikplatser där man inte får lära sig nått :mad:
Själv har jag bland annat praktiserat på ett ställe där de säljer hästmedicin. Och jag tänkte att så roligt nu lär jag mig ngt om detta också!
Men icke..förutom att mocka och se henne på något vänster försöka longera sina hästar så fick jag hälla i medicin i några flaskor varpå hon står bakom mig och talar om gång på gång att det här är DYRT och det går inte spilla..vad gör jag? Jo jag skakar till och spiller :eek: :rofl:
Men det är inte så ovanligt, det är klart nu är de glada att ni är där så ni kan mocka ett tag..

Eftersom jag på ditt användarinfo ser var du bor, så kan jag ju tänka mig på vilket stuteri du gör din praktik... :angel:

Jag har ingen anning om vilket stuteri du är på men det verkar inte vara något höjdar ställe... Själv hade jag hyfsad tur med mina praktiker i gymnasiet men så åkte jag bara till ställen som andra elever hade varit på och sagt varit bra eller som någon av lärarna rekomenderade.
Men eftersom ni ska ha avelspraktik så borde ni ju vara på ett ställe som ialla fall har några betäckningar/inseminationer? Att det inte är några hästar att motionera är inte så konstigt, det är det sällan på stuterier om de även har unghästar och äldre som ska ridas/köras.

Och som sagt mocka kommer man inte ifrån men det förstår ju du oxå! Men ring och prata med din handledare på skolan och se om ni kan få byta ställe? Hur lång tid har ni kvar? Jag vet några ställen som är bra/lärorika om du vill ha tips, skicka ett pm i sådana fall!

Två klasskompisar till mig hade praktik på ett ställe som stämmer in exakt på din beskrivning när vi gick på hästskötarutbildning.
Dom slutade efter 1 vecka.
Åkte till skolan och klagade. Gör det om det inte blir bättre, finns ingen anledning att vara kvar, du får ju inte lära dig nåt vettigt.

Tror jag vet vad det är för ställe, hade praktik där när jag var 17...var ett väldigt tungt arbete mycket tyngre än andra hästställen jag har varit på...Gav mig ej så mycket så jag sluta, mocka och slita ut ryggen när man är så pass ung och inte ens knappt få ut någon ersättning för det..

Zindy16 skrev:
har inte lärt mig ett jota om avel :crazy:
Jodå, du har lärt dig massor om avel redan.
Du bara inte vet om det.

Men du har lärt dig att inga hästar rids på ett stuteri.
Det är faktiskt det vanliga när man sysslar med avel.

Och du har lärt dig att avelsarbete mest består i att mocka.
Det är också det vanliga.

Hos mig så består avelsarbete mest av att fodra, fylla på vatten och laga staket.
Så är det bara, i 99% av tiden.

Inte_Ung, med eget litet stuteri.

Men om hon är där jag tror att hon är, så är det ett stort stuteri, de får ca 10 f öl om året.. och har 3 hingstar på gården som de tappar på sperma och har semin station o allt sånt.. Det borde hon väll ändå fått vara med på?

Och fölen..de behövs ju försiktigt vänjas vid människor..klappas på, lyfta hovar osv..

Dessutom är ju stuteriet (gissar vi menar samma) känt för att inte kunna "behålla" sina anställda pga att de ofta blir vettskrämda för "chefens" humör, samt att det kan vara lite "hej och hå" på det stället.

Med det vill jag säga att det i det ju i det här fallet inte alls är säkert att trådskaparen är en slöfock som inte har lust att anstränga sig om ngn tror det.

Låter som att det kan vara det stället du tänker på.

Fröken_Skåne: Jo man är ju där för att lära sig nåt om avel.

Mynta2_ Apu genom gymnasiet

Kopparberg: har pm:at dig

Snurrfian: :bow: har en vecka kvar så tror inte vi får byta men ringa och prata med skolan kan man ju alltid göra.

Burton: oki samma ställe kanske.

Raffe: oki låter som samma ställe hehe

Inte_Ung: öhm nej. Mocka kan jag redan :crazy:
Och det är ett rätt stort ställe så måste ju finnas nånting mer och göra

Peplis: Jo det är nog det stället.

Kopparberg: haha jo vi menar antagligen samma :D

Jobbigt för dig, det låter inte kul.

Men, samtidigt, jag håller med Inte_Ung.

Arbetet med hästar ÄR tungt, man mockar och sliter och släpar, bygger staket, fyller vatten, tja - man är lokalvårdare - fast man måste akta sig för hovar också.

Har mött på en del praktikanter i mina dagar, och de flesta klagar på att det är jobbigt och för lite häst, och jag måste säga att med den attityden kommer man inte långt, och borde satsa på något annat. Man sitter inte och fikar halva dagarna och rider färdigsadlade hästar andra halvan, det funkar inte så.

Om du visar dig vara skärpt och villig att lära, frågar saker, försöker se samband och visar att du vill lära dig kanske situationen förändras. Se det som motion och härdning inför framtiden! Alla jobb kommer vara piece of cake efter att ha jobbat häcken av sig i ett stall

Pansi skrev:
Arbetet med hästar ÄR tungt, man mockar och sliter och släpar, bygger staket, fyller vatten, tja - man är lokalvårdare - fast man måste akta sig för hovar också..
men herregud det vet väl jag med. Är väl inte helt blåst heller.
Men tycker det måste finnas nåt mer och göra och dessutom ska väl inte vi ta hand om andra praktikanter för att dom inte har tid :confused: Om det händer nåt då? Då är det ju vi som får ut för det.
Pansi skrev:
Har mött på en del praktikanter i mina dagar, och de flesta klagar på att det är jobbigt och för lite häst, och jag måste säga att med den attityden kommer man inte långt, och borde satsa på något annat. Man sitter inte och fikar halva dagarna och rider färdigsadlade hästar andra halvan, det funkar inte så.
Men det vet jag väl, ingen väntar sig det heller.
Och vem har sagt att vi tror man sitter och fikar halva dagarna? Läs ordentligt nästa gång innan du svarar

Senast ändrad:

Det där med att ni inte ska ta hand om praktikanter håller jag definitivt med om, de ska ha en handledare från stuteriet som är ansvarig för att de får lära sej något, det kan ju inte ni andra praktikanter stå för.

Men eftersom det bara är en vecka kvar så är det väl inte mer att göra än att bita ihop :crazy: ... tyvärr.

Till I_U, de flesta som håller på med hästar vet om att det är mockning, hagflyttningar, trådlagning och diverse annat som är det största arbetet på en gård.
Men har man praktik ska man få lära sej något nytt, inom de området som man har praktiken i (vad är det för mening att gå på praktik när man inte får lära sej något nytt).
Betäckningar, inseminationer, hur man utfodrar ett diande sto (det är ju säsong för föla-födande nu) vad ska man tänka på de första dagarna/veckorna i fölets liv.
Hur väljer man ut en hingst till sitt sto, vad kan man tänkas få fram för färger hos fölet, vilka egenskaper, bra och dåliga har föräldrarna.
Sådant skulle jag tycka vara meningen med en praktik på ett stuteri.

vacasso skrev:
Till I_U, de flesta som håller på med hästar vet om att det är mockning, hagflyttningar, trådlagning och diverse annat som är det största arbetet på en gård.
Det håller jag då imte med om.
Jag har haft utbildade anställda som inte begripit det.
Och jag kunde ju inte i min vildaste fantasi tro att någon utbildad inom jordbruk inte förstod det.
Nu så vet jag bättre.

vacasso skrev:
Men har man praktik ska man få lära sej något nytt, inom de området som man har praktiken i (vad är det för mening att gå på praktik när man inte får lära sej något nytt)..
Det är praktik - inte ubildning.
Kan du förstå skillnaden?

vacasso skrev:
Betäckningar, inseminationer, hur man utfodrar ett diande sto (det är ju säsong för föla-födande nu) vad ska man tänka på de första dagarna/veckorna i fölets liv.
Hur väljer man ut en hingst till sitt sto, vad kan man tänkas få fram för färger hos fölet, vilka egenskaper, bra och dåliga har föräldrarna.
Sådant skulle jag tycka vara meningen med en praktik på ett stuteri.
Det du räknar upp här är utbildning - inte praktik.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 818
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar