Får annan än vet sputa häst?

Arabizar

Trådstartare
Det enda jag vet är att tjejen jobbat tidigare som vet assistent och hade problem med lastning av en häst och hade "lugnande" medel kvar hemma efter tiden som assistent....sprutar hästen så den kan lastas,är det i sin ordning eller får endast vet spruta hästar med såna här typer av medel?

tacksam för svar.

Sv: Får annan än vet sputa häst?

Antingen veterinär, eller under överinseende av sådan.

Djursjukwårdspersonal med C15 utbildning får spruta hästar, men endast när weterinär finns "närwarande", dws weterinären ska finnas i byggnaden och ska kunna ingripa direkt om något går fel. Djursjukwårdaren får inte heller på eget initiatiw ge några injektioner utan weterinären ska ha ordinerat behandlingen och undersökt djuret.

"Assistenten" gjorde alltså fel om det gick till som du beskriwer. Hade det hänt något (akut allergisk reaktion, cirkulatorisk kollaps, öwerdosering etc) så hade ingen kunnat göra nåt åt det. Ewentuell wård och/eller liwwärde hade inte ersatts aw försäkringsbolaget och "assistenten" hade sannolikt bliwit polisanmäld för brott mot djurskyddslagen.

Om hon nu sprutade sin egen häst är det wäl inte så mycket att hänga upp sig på, men war det någon annans häst war hon ute på hal is. Sedan förekommer det tywärr i många stall att det står en flaska Pleg eller Domosedan som stallägaren kan anwända wid klippning osw, men det är inte ok enligt lagen. Händer det något där borde ju weterinären som lämnat medicinen åka dit, men ofta försöker man nog lösa det som att flaskan "glömts kwar" och att stallägaren la beslag på den...

Man får ge lugnande i oral form om weterinär förskriwit det, däremot.

Senast ändrad:

... för att inte tala om de hovslagare (rikliga till antalet) som far runt med en flaska lugnande och injicerar sina kunders hästar när de inte står still vid skoning...

Tack för era svar:bow:

Det är en nära släkt som köpte hästen igår,hon fick reda på att hästen varit svårlastad när den skulle lämnas och att säljaren sprutat m lugnande medel för att få på hästen på transporten...

både jag och köparen till hästen undrade givetvis om det är ok/lagligt.

som sagt Tack för era svar!

Jag har hört att man kan få lugnande utskrivet av vet för att sedan ge hästen vid behov. Fast det kanske finns i annan form än sprutform. nån form av pulver tex.

Får inte hästägaren spruta med delegation från veterinär? Det har jag hört.

Jag kapar tråden lite.. Hur är det med smärtstillande då ?
I detta fallet Finadyne, får vem som helst spruta det ?
Hej från hambo

Weterinär kan delegera behandling med smärtlindring (Finadyn m fl), antibiotika mm. Men när det kommer till wissa preparat, som sedering (lugnande), hormonpreparat osw, är det om inte annat direkt olämpligt. Jag wet inte om det är förbjudet, men det borde wara det, tycker jag.

Wad ska djurägaren göra om hästen är mer känslig för sedering än normalt och får en cirkulationsswikt? Om djurägaren råkar öwerdosera? 0,5 eller 5 ml..?

Säkert nån klipskare wet här som har koll på reglementet...!

Det är FÖRBJUDET för annan än en veterinär att ge injektioner till häst, av vilket slag det vara må och vare sig det är i muskel, under hud eller i blodet. Undantag är delegering till djursjukvårdare där veterinären är närvarande på kliniken och kan ingripa ELLER om veterinären undersökt en häst och givit instruktioner om uppföljande behandlingar till ägaren/vårdnadshavaren. Man kan alltså inte ha mediciner hemma som man fått ut vid ett tidigare tillfälle och använda dem för injektion i något nytt sammanhang. Eller att som hovslagare, "tandläkare", homeopat el dyl spruta något på egen hand. Då bryter man mot djurskyddslagen (lagen om operativa ingrepp på djur). Veterinär får inte skriva/lämna ut mediciner till djur utan att ha undersökt det, med undantag för avmaskningsmedel o katt-p-piller.
Anmäler ni den där "assistenten" åker hon dit för brott mot djurskyddslagen. Kanske inte helt fel. Hon verkar ha mkt dåligt omdöme.

Se mitt svar här ovan. Spelar INTE någon roll vad det är för slags preparat, du får inte ens injicera koksaltlösning på ett djur om inte veterinären är delaktig enligt ovanstående.

Det var väl det jag hade för mig. Jag fick delegation på finadyne för ett antal år sedan. Tänkte att det kanske förändrats men ok.

Det finns nån slags pasta som man kan ge hästen i munnen. Har veterinären träffat din häst kan han väl skriva ut en sån tub till just den hästen.

Begreppet DELEGERAD BEHANDLING är bara när veterinären kan lämna ut läkemedel till särskilt utbildad personal, han kan aldrig lämna ut mediciner till en hästägare som den får använda på eget bevåg. Allt det veterinären skriver ut/lämnar till vanliga hästägare kallas UPPFÖLJANDE BEHANDLING (efter en undersökning av djuret). Någon delegerad behandling att lämna finadyne till en hästägare är alltså inte tillåtet, så det var nog en uppföljande behandling av en namngiven häst som du fick göra - eller????
Jag har läst på:laugh:

Stämmer nog bra. Vet var där och undersökte och utbildade mig för att spruta min häst i nio dagar efter första injektionen så det är nog så.

Inom lantbruket förekommer delegerad djursjukwård, ffa hos grisproducenter. De har alltså ett wälförsett medicinskåp som de själwa tar ur när de diagnosticerat en sjuk gris. Alla behandlingar skriws upp, diagnos, preparat och dos och listan gås igenom aw answarig wet med jämna mellanrum.

Det har inte så mkt med häst att göra, men apropå delegerad behandling.

Man kan ju undra wilka följder den nya lagstiftningen med legitimationskraw på djursjukwårdspersonal får. De djursjukwårdare som inom en 5-års period inte tentat upp för legitimation (eller för den delen inte klarat prowen) kommer bla inte att tillåtas arbeta med söwda patienter. I jämförelse med detta låter det ganska absurt att en fd assistent sederar sin sålda häst inför resan till nya ägaren..!

Nu blir jag fundersam?

När min häst fick pencelin för några år sedan pga en sårskada så fick jag spruta min häst 2gg/dag! Var det alltså fel av min vet att jag fick göra det själv.

Han är stor och svår lastad så jag kunde ju inte direkt ta honom till kliniken, kan det ha någonn betydelse?!

Nej. Om weterinären undersökt din häst, konstaterat att den har en infektion som bör behandlas och försäkrat sig om att du behärskar tekniken för injektion så är det ok. Det är det Sail menar med den uppföljande behandlingen.

Om weterinären däremot ringer in ett recept till dig per telefon utan att ha sett hästen är det inte ok. Och det är inte ok om du tycker att din häst är snorig och får en slatt pc aw en stallkamrat!

Ok, tack för ditt svar! Blev lite orolig min vet brukar nämligen vara mycket noga med rätt och fel:)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 886
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka