Får annan än vet sputa häst?

Sv: Får annan än vet sputa häst?

För att just inte blanda ihop DELEGERAD behandling (djursjukvårdspersonal) med den behandling som grisägarna idag får göra som du beskriver, har man bestämt i de nya reglerna att man ska kalla den sortens djurägarbehandling för VILLKORAD LÄKEMEDELSANVÄNDNING. Blir nog tydligare även om det låter krångligare.

Se där! Att de inte kan wälja några mindre uppstyltade namn, då... :D Willkorad låter så... fotbojad!?

Nej. Om weterinären undersökt din häst, konstaterat att den har en infektion som bör behandlas och försäkrat sig om att du behärskar tekniken för injektion så är det ok. Det är det Sail menar med den uppföljande behandlingen.

Om weterinären däremot ringer in ett recept till dig per telefon utan att ha sett hästen är det inte ok. Och det är inte ok om du tycker att din häst är snorig och får en slatt pc aw en stallkamrat!

Och det är inte okej att be stallkompisen spruta sin häst heller väl?

Det där är ju rätt vanligt i större inackorderingsstallar, att djurägaren som ska ge uppföljande behandling, ber någon annan att spruta penicillinet t ex. Av praktiska skäl eller för det känns 'tryggt att slippa själv' t ex. Och det lär ju inte heller vara okej.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 886
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka