Jag gissar att det är ToG du pratar om.
Det hamnar ju i young adult-hyllan, så jag förstår att en kan bli skeptisk.
I den serien finns det en huvudkaraktär som är kvinna, men det finns många andra runt omkring också. I första boken får man lära känna en handfull personer. Celaena är huvudperson, är 18 år och boken börjar i en gruva där hon har varit slav under ett år, men blir hämtad för att vara utmanare i en tävling som kungen har utlyst. (Prinsen har valt henne för att jävlas med sin far). Innan dess var hon en ökänd assassin. Hon är ett vapen, och hon är iskall - hon gillar visserligen lyx (pga svinrik av lönnmördarpengar) men är ingen prinsessan på ärten. Hon är högfärdig, tycker själv att hon är grym och tar ingen skit = typiskt manlig attityd. Mycket stryk har hon fått, vill jag lova. Och jo, hon är aktiv. Hon mördar. Och äter. Och får diarre, bara en sån sak. Se första boken som trappan upp till farstun innan dörren öppnas. Inuti huset finns en helt wicked värld
Relationen mellan prinsen och the captain of the guard är fantastisk, ser väldigt mycket Merthur där och älskar när manliga karaktärer får ha känslor för varandra utan att för den delen vara lovers.
Och Manon till exempel, som dyker upp i tredje boken. Ingen kvinna har någonsin blivit beskriven så i någon bok jag har läst. Det är henne jag ser mest fram emot att läsa mer om i nästa bok som kommer i början av september. Så oerhört, oerhört fascinerande karaktär.
A court of thornes and roses är mer mogen. Börja med den om du känner att du vill ge dig in i den här världen. (Emellanåt, utan förvarning kommer det en plot twist som ett knytnävsslag.)
Hinner inte skriva mer nu - men sök på tumblr om du vill ha mer info