Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag med. Som en gris. Jisses alltsåFörresten, jag läste precis Pratchetts sista bok (om Tiffany). Fan vad jag grinade...
Det är Throne of Glass serien jag precis läser nu, ska strax börja på sista boken Tyckte INTE om serien i början, kändes som den var skriven av en väldigt ung människa (jag hade då ingen aning om att hon var 16 år när hon skrev den... Det fick jag veta sen, och då vart jag istället ganska imponerad ) Men nu är jag helt fast! Egentligen är det väl en serie för äldre tonår kanske, men jag gillar denFörstår inte hur tråden kan vara flera sidor lång utan att någon har vrålat "SARAH J MAAS!"
Alltså herregud jag blir ju liksom uppspelt bara av att tänka på det. Hon har två serier, Throne of glass och A court of thornes and roses.
Första boken skrev hon som sextonåring, så jag har lite att önska när det gäller språket i den - men i övrigt och på alla andra sätt är böckerna HELT JÄVLA OTROLIGA. Plus att det finns en fantastisk och mycket, mycket engagerad fandom.
Starka kvinnliga karaktärer, fantastisk karaktärsutveckling, delikata sexscener, stridsscener jag blir svettig av och så sjukt spännande handling med perfekt plot twists. Feminism och girl power på många olika nivåer. Jag älskar allt.
(Annars är väl Mistborn också att rekommendera, även om jag har fått för mig att "alla" har läst den serien?)
Eller göra ett hastigt könsbyte och fundera på om karaktären håller.Ett "kul" experiment som tydliggör det här är ju att kolla vilken typ av adjektiv som används om de olika karaktärerna. Brukar göra mig illamående.
Jaaa!Oh yes!
Förövrigt är jag rätt trött på starka kvinnliga karaktärer. Läser hellre om intressanta, dynamiska, mänskliga kvinnliga karaktärer...
Space opera, klart läsvärt även om man mest läser fantasy. Älskar det!Ja, alltså... jag älskar min man men inte sjutton kretsar mitt liv kring honom! Det har ju en tendens att bli så i böcker
Där är ju Heris Serrano suverän (även om det inte är fantasy). Hon blir förälskad och agerar på det men det är inte det som driver henne eller är ens den primära motivationen.
Hmm jag hade skrivit upp på köpa listan råkade läsa recensionerna och det verkade som att kvinnosynen inte fungerade för mig. Så jag har inte köpt. De sa att hon var väldens bästa mördare, direkt från en gruva, men klarade inte att gå upp på morgonen ens (som värsta prinsessan på ärten) och folk kunde smyga in och ge henne rosor (eller mörda henne) utan att hon märkte det. Och hon gör aldrig ngt aktivt egentligen, tex mördar någon. Fast jättemånga älskade böckerna och tycker hon är jättecool, uppfattade det dock som en tonårsromansflickbok. Tänkte att det var mest en kärleksroman om en åsna som hänger mellan två hötappar (eh flicka, män) igen, och jag hade tillfälligt tröttnat på detFörstår inte hur tråden kan vara flera sidor lång utan att någon har vrålat "SARAH J MAAS!"
Alltså herregud jag blir ju liksom uppspelt bara av att tänka på det. Hon har två serier, Throne of glass och A court of thornes and roses.
Första boken skrev hon som sextonåring, så jag har lite att önska när det gäller språket i den - men i övrigt och på alla andra sätt är böckerna HELT JÄVLA OTROLIGA. Plus att det finns en fantastisk och mycket, mycket engagerad fandom.
Starka kvinnliga karaktärer, fantastisk karaktärsutveckling, delikata sexscener, stridsscener jag blir svettig av och så sjukt spännande handling med perfekt plot twists. Feminism och girl power på många olika nivåer. Jag älskar allt.
(Annars är väl Mistborn också att rekommendera, även om jag har fått för mig att "alla" har läst den serien?)
Hmm jag läste recensionerna och det verkade som att kvinnosynen inte fungerade för mig. Så jag har inte köpt. De sa att hon var väldens bästa mördare, direkt från en gruva, men klarade inte att gå upp på morgonen ens (som värsta prinsessan på ärten) och folk kunde smyga in och ge henne rosor (eller mörda henne) utan att hon märkte det. Och hon gör aldrig ngt aktivt egentligen, tex mördar någon. Fast jättemånga älskade henne och tycker hon är jättecool, uppfattade det dock som en tonårsromansflickbok. Tänkte att det var mest en kärleksroman om en åsna som hänger mellan två hötappar (eh flicka, män) igen, och jag hade tillfälligt tröttnat på det
Enligt recensionerna då så det kanske går att övertyga mig om att det är en cool mördarstory inte en flickromantik.
Men hur, HUR hittar man Pratchett på svenska? Jag har ett BARN i umgängeskretsen jag skulle vilja ge skivvärlden i present, men de går ju inte att hitta!?!?
Hilfe!
Antikvariat (kolla på Bokbörsen). Att inte SF-bokhandeln har dem på svenska?! Det har de haft förut.
Men hur, HUR hittar man Pratchett på svenska? Jag har ett BARN i umgängeskretsen jag skulle vilja ge skivvärlden i present, men de går ju inte att hitta!?!?
Hilfe!
Annars är ju Pratchett superbra böcker att introducera som engelskaläsning rätt tidigt tycker jag, om BARNET redan läser svenska på den nivån. =) Vissa poänger går säkert förlorade, men det gör de ju redan i översättningen och går att återupptäcka när man läser om dem igen....och igen... och igen.
Jaaa! Hon är fantastiskIngen verkar ha nämnt Diana Wynne Jones, så då gör jag det! Hon har skrivit både YA- och vuxenböcker och är väl värd att kolla.