Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen kanske jag är extremt petig här, vilket säkert kan bero på min aversion mot Eragon som helhet
Kvinnoporträtten skavde i mig som ung tonåring trots att jag inte ens hade hört talas om genusperspektiv eller feminism (och jag kan säga att jag verkligen inte är någon som står på barrikaderna i det avseendet). Tyvärr fanns det inte så mycket fantasy på svenska för unga vuxna då så jag läste det som fanns. Jag har Belgariad på svenska och de andra på engelska med de bor inte i bokhyllan utan i en låda på vinden.
Vill du ha nya må bra-böcker rekommenderar jag Pratchett
Ett "kul" experiment som tydliggör det här är ju att kolla vilken typ av adjektiv som används om de olika karaktärerna. Brukar göra mig illamående.
Eller den sjukt beroendeframkallande men lätt enformiga serien om Drizzt. Tre första bökerna handlar om livet i matriarkatet i Menzoberranzan där män ses som inkompetenta och värdelösa typer, men på nått vis lyckas böckerna ändå handla om i princip uteslutande män. Och så en och annan ond matriark... Sen läser jag dem ändå, eftersom RA Salvatore är grym på att beskriva orchhackande.
Det är så pojkrumsD&D som fantasy kan bli. Smarta, altruistiska underdogs som är oövervinnerliga i strid, har div övernaturliga krafter och alltid dödar andra onda raser men aldrig snälla människor/dvärgar/alver.Har inte läst dem och tack för varningen, det verkar inte som my cup of tea
Det är så pojkrumsD&D som fantasy kan bli. Smarta, altruistiska underdogs som är oövervinnerliga i strid, har div övernaturliga krafter och alltid dödar andra onda raser men aldrig snälla människor/dvärgar/alver.
Men jag lyckas ÄNDÅ fastna
Oh yes!Du har en inre D&D-pojke helt enkelt
Förresten, jag läste precis Pratchetts sista bok (om Tiffany). Fan vad jag grinade...
Oh yes!
Förövrigt är jag rätt trött på starka kvinnliga karaktärer. Läser hellre om intressanta, dynamiska, mänskliga kvinnliga karaktärer...
Jag har inte läst den än och låter som jag inte ska göra det då...Jag lade ner den efter 70 sidor och vägrar låtsas om att den har hänt. She aten't dead!
Jodå, det kan jag hålla med om. Det som gör mig less är att ofta om finns det en intressant kvinna ballar det ur om hon träffar en man och hon blir mest jobbig och mesig.
Jag blir alltid lika glad när jag hittar böcker som inte till stor del handlar om heteronormativ tvåsamhetsromantik. Det finns så många mer intressanta saker som kan få agera motivator åt huvudkaraktären...
http://iktosbeck.se/rmea/wp-content/uploads/2016/03/Ridderliga-män-och-hjälplösa-kvinnor.pdfEtt "kul" experiment som tydliggör det här är ju att kolla vilken typ av adjektiv som används om de olika karaktärerna. Brukar göra mig illamående.
Någon som har tips på bra fantasyböcker? Gärna med "starka" kvinnliga karaktärer, men huvudpersonen behöver nödvändigtvis inte vara kvinna, bara det inte är alltför sunkig kvinnosyn Gillar det mesta i fantasyväg så rekommendera på!
(Blev lite inspirerad av Läslovstråden )