Växtnäring

Flytande näring går att göra själv också.
Jag är på tok för lat för att både gå och gödsla och sen vattna. Jag vill kunna blanda ihop allting på en gång och gå en runda med kannan (kannorna).
:) Vi har nog helt olika syn på gradenav besvär.

Jag för min del tycker det är enklare att strö ut gödsel typ en gång i månaden än att blanda varje gång jag vattnar. Vattnar gör jag dagligen.
(Enligt devisen Tomater behöver så mycket vatten som man tror - och så lika mycket till)
 
:) Vi har nog helt olika syn på gradenav besvär.

Jag för min del tycker det är enklare att strö ut gödsel typ en gång i månaden än att blanda varje gång jag vattnar. Vattnar gör jag dagligen.
(Enligt devisen Tomater behöver så mycket vatten som man tror - och så lika mycket till)
Jag har en tomat, den är lättskött :D
Paprikorna får vatten varannan dag ungefär. Småkrukorna med kryddor och blommor dagligen.
 
Min hönsgödsel står öppnad i växthuset, jag känner ingen lukt alls. Men funderar på om näringen lakas ur om det utsätts för ljus? 🤔 har inga belägg för det men plötsligt kändes det rimligt. Någon som vet?
 
Köpte en säck nu. Fy faaaan vad det stinker! Hela bilen luktar
Vi har olika näsor. Tur man jobbat på en lackering i 24 år. Jag tog hem 3 säckar dynga från ridskolan igår. Vi båda vuxna tyckte inte det var någon fara. Ja sambon har varit i lackeringsbranschen han med.
 
Vi har olika näsor. Tur man jobbat på en lackering i 24 år. Jag tog hem 3 säckar dynga från ridskolan igår. Vi båda vuxna tyckte inte det var någon fara. Ja sambon har varit i lackeringsbranschen han med.
Jag jobbar med mjölkkor och har -inte- känslig näsa, men hönsskit är bland det äckligaste jag vet i doftväg. Skulle aldrig använda det :crazy::yuck:
 
Min hönsgödsel står öppnad i växthuset, jag känner ingen lukt alls. Men funderar på om näringen lakas ur om det utsätts för ljus? 🤔 har inga belägg för det men plötsligt kändes det rimligt. Någon som vet?
Näa?
Jag har levt en stordelav mitt liv som ägare till dyngstack. Aldrig hört talas om urlakning av näring annat än med lakvatter.
 
Näa?
Jag har levt en stordelav mitt liv som ägare till dyngstack. Aldrig hört talas om urlakning av näring annat än med lakvatter.

Näring (kväve) avgår även i gasform (inkl som lustgas), både från gödsel och från bar jord. Tror inte att det kan påverka bearbetad gödning så att det märks i effekt på plantorna, men det är definitivt en del av jordbrukets klimatpåverkan.
 
Koncentrersd inne i en bil är nog inte luktfritt nej.
I oöppnad förpackning borde det väl ändå inte lukta ens i bilen . Hur kommer det inte bli i ett varmt växthus då, med en dessutom öppnad (om än försluten) förpackning? Och när det dessutom sprids ut i växthuset 🤢
Just nu står säcken i garaget och det luktar, nej stinker, rejält i hela den delen av källaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp