Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har bevattning på fälten (ovanligt) vilket gör att han inte får stressade gräs heller i skörden.
Raggsock - angående att det kan bero på 10 olika saker fång. Så tror jag det oftast är. Samtidigt så tror jag ju att ju fler faktorer man KAN påverka, dessto mer får man ner risken? Dvs har hästen höga insulinnivåer och har si och så och är ditt och datt. Så då har man fem faktorer som var för sig och ffa tillsammans kan utlösa fång 'bara ändå'. Om man då t ex får ner insulinnivån, så har man ju minskat antalet faktorer till 4 st, och det kanske inte hindrar att hästen får fång alls, men det borde minska risken och således antalet anfall.
Så tycker den veterinären tänker lite konstigt, eller snarare resonerar konstigt kring värdet av att göra vad som går åt så många anledningar som möjligt. Så stå på dig, prova byt veterinär/klinik?
kl
Ang hovbölder och fång.
Tänkte bara berätta att min fånghäst inte haft någon hovböld, varesig med skor eller barfota.
Varför är det nu 4-5 olika fångtrådar???? Känns onödigt att dela upp det.
Det hänger mycket på hur mycket skador som skett i hoven om det blir hovböld eller inte. Finns där för mycket sårvätska som inte kan absorberas av kroppen så samlar den sig och kryper ut till slut i sulkanten eller kronranden.
Ju svårare fånganfall och rotation alltså större risk för böld, som är en mycket vanlig komplikation eller följdsjukdom.