Sv: Butta, Djävulsklorot eller ingenting? Fråga om smärtstillande till fångponny!
-kl-
Tänkte jag skulle uppdatera i den här tråden, då kanske några undrat hur det gått..
"Rättningen" av orginalverkningen gjorde ingen större skillnad på de akuta faktorerna, smärtorna och de övriga symptomen gick väldigt mkt upp och ner under några dagar efter verkning. Vi bokade tid på Ultuna i alla fall, då det började kännas riktigt osäkert allting. Vi kände att den kompetens som finns att tillgå på Åland verkligen inte räckte, det finns en viss gräns för hur länge man kan lyssna på det där "vänta och se" innan det blir djurplågeri.
Några dagar (i söndags) efter det blev läget JÄTTEDÅLIGT, ingen avföring, låg ner, ingen aptit osv (men ingen feber). Hon fick då smärtis - blev mkt mkt bättre efter ngn timme, vi bokade snabbt om tiden på Ultuna till dagen efter (måndag). Vi var ju väldigt oroliga för att magen inte skulle palla med smärtis någon längre stund och då skulle det vara totalkört att köra henne till sverige. Transporten byggdes om till en "sjukbox" och i måndags kördes hon till Ultuna. Smärtis fick hon av oss ända tills hon kom till Ultuna, och höll sig då "okej" men hade mkt ont. Egentligen var det inte alls bra att köra iväg henne, men i allra högsta grad nödvändigt.
Väl på Ultuna gjordes "vanlig" fångundersökning, dvs tryck på sulan, rtg osv. Regerade inte på tryck eller liknande men hade förändringar på plåtarna. Inte alls lika allvarligt som 2006 dock, även fast hon har grymt mkt ondare nu än då. "Konstigt" nog. Kanske för att vi väntade så länge med att ta tag i det den här gången.. Eller kombinationen av allt, med verkningen osv.
Vet. ansåg att hon förmodligen haft mindre fånganfall under sensommaren/hösten av vad man kunde se på hovarna. Som inte gett ngn direkt smärta men nedsatt "försvaret" så när den här tokiga verkningen kom så var hon extra känslig och allt gick åt pipan ordentligt. Det låter logiskt för mig då jag haft en del foderbyten och annat som kunnat påverka under sommaren/hösten/vintern. Förmodligen ligger också mkt skuld på mig då jag kanske ändå "pressat" lite väl medvetet med bete och så för den psykiska hälsans skull. Även om det "bara" handlade om några h/dag i somras. Men den läxan är nu lärd.
Nu står hon på Ultuna och kommer fortsätta vara där i iaf 1 vecka framåt beroende på hur fort hon svarar. Hon kommer inte åka hem förrän hon anses smärtfri. Senast jag hälsade på henne, igår, hade hon stötdämpande "paddar" bandagerade under hovarna men inga sjukbeslag. Får butta två ggr/dagligen.
Ang. framtiden så "bara" hon blir frisk så kommer hon funka som en "vanlig" ponny bara man är otroligt medveten om att hon faktiskt är fångponny ochar ett instabilt hovben och är extra känslig. I ännu högre grad än tidigare då. Vilket i praktiken innebär ENDAST skogshage året runt, ännu bättre koll på foder, magmedel (magtarm, linfrö osv), ändamålsenlig och kvalitativ verkning och mer regelbunden motion för viktens skull även om de inte ansåg att hon var överdrivet fet. Det "vanliga" med andra ord, men jag kommer vara väldigt mkt mer införstådd och strikt med detta nu. Vill INTE vara med om detta en gång till.
Det är väldigt skönt för mig att hon nu står på klinik och hanteras och behandlas av kunnigt yrkesfolk, samt att jag kan hälsa på henne varje dag.
Hoppas nu bara att hon blir "frisk" och får komma hem snart.