Sv: Fångtråd igen!
Först beklagar jag att du 'fick anledning' att skriva i den här tråden, och hoppas din dam snart mår bättre.
Dock, och nu är jag djävulens advokat jag vet, men om det är absolut viktigt för dig att den kan gå ute på 15 ha i flock och beta, så bör du redan nu fundera på HUR viktigt det är. Du kan hitta solskenshistorier där fångisar kommit tillbaka till att 'beta som innan', men du hittar tyvärr mer historier om fångisar som efter tuffa insatser, inkl pengar, och slit kommit tillbaka till fullt fungerande ridhästar, men som för alltid måste hållas nogrann koll på vikten på - och som aldrig någonsin mer kan gå på vad som anses som 'normalt bete'. Inte ens med munkorg.
Och om man själv inte kan acceptera att förändra 'sommarlivet' för hästen, eller inte har rent praktisk möjlighet att erbjuda förändrade förutsättningar, så uttryckt utan omsvep så anser jag att det då är bättre att faktiskt redan direkt fundera på om man ska låta hästen gå, eller kämpa.
För tyvärr så det du har framför dig, även i det allra bästa scenariot, är en lång konvalescens, lång tid på box/mycket liten yta, bantning ner till normalvikt eller helst strax under, och sen en eg 'ständig kamp' för att bibehålla den.
Många fånghästar kan komma tillbaka till gräs i någon form, men få kommer som sagt tillbaka till vanligt bete/fritt bete. Vissa kan gå på 'vanligt' bete med sina kompisar om betet är MAGERT, eller gå på 'vanligt' bete med munkorg. Det är dock en stor risk där med munkorgen, en tappad munkorg i ett hav av gräs är potentiellt livsfarligt för en fångis. Så det kräver tät tillsyn. Däremot så som sagt de flesta som klarar sig igenom konvalescensen och blir återställda kan gå på någon form av magert bete och/eller med munkorg del av dygn. Men 15 ha hage och flockliv utan munkorg, såvida det inte är ett exceptionellt kargt bete - vilket det inte är i och med att hon är rund, gräset kraftigt och hon fick fång - det måste du nog tyvärr för all framtid räkna bort. Skulle hon visa sig vara en av de där supersolskenshistorierna, ta det som bonus, men räkna inte med det.
Det är ju tyvärr baksidan med fång, det tar inte slut den där dagen när man glädjestrålande fått 'ta emot' friskförklaringen. Utan det är i mångt och mycket en livslång 'behandling', i att hålla hästen smal, hålla koll på riskfaktorer (vårgräs, frostgräs, torka, regn efter torka etc), begränsa matintaget (oavsett om det är vinterns grovfoder eller sommarens gräs) vilket innebär ganska tät passning året om.
Så, jag vet jag leker djävulens advokat nu, men det är om omtanke och inte elakhet. Så man inte efter månader av kamp och slit inser att 'vänta nu, hästen kan ju inte gå på bete/fri tillgång/annat som man anser är avgörande'.
Dock, om du läser i fångtrådarna och bantningstrådarna ser du att det värdigt hästliv och en glad och lycklig häst inte är synonymt med fritt bete, utan att många, många hästar/ponnyer är utmärkt nöjda med sitt nya, mer begränsade liv. Naturligtvis passar det inte exakt alla, men majoriteten trivs fint ändå. SÅ det värsta är nog oftast för djurägaren, och djurägarens plånbok.
Men man får ofta göra 'våld på' sådant man innan nästan hållit som heligt, för att undvika att hästen återinsjuknar i fång.
Rapportera gärna hur det gått med din arab! Håller tummar, tassar och hovar härifrån!
MYCKET bra inlägg tycker jag!!
Jag sitter här nu med en egen fångis.. Känns jättetufft..
Har just börjat komma igång efter en ligamentskada hon fick i juli förra året. haft massör ute, skrittat igång, börjat rida.. Jättekul, äntligen på gång!!
Så tyckte jag det hände nåt, kändes kortare i steget fram, lite tjock i benen, lite tydligare puls. Hovis var ute dagen efger, tyckte inte att det var nåt. Men jag slängde på munkorg, då hon har lätt att bli rund, och är islandshäst. Tyckte att det inte ritkigt stämde, kände att nåt var fel.
Massören var ute, jag pratade med henne, och hon fick se hästen röra sig. Höll med mig om att steget var ngt kort, men hon gick på, gjorde snäva svängar, men tog inte ut steget helt o hållet. Då insåg jag att jag inte inbillade mig. Ställde hästen på biox, ringer hovis igen. Hon har även växt rejält i hovarna.
Hovis kommer ut, verkar, märker inget. Trycker med visitertång. Konstaterar att hon är ngt ömfotad då hon rör sig på stort grus. men finner ingen anledning. Tycker det är bortkastat att åka tilll klinik.
Men igår var vi där.
Vet såg att hon var lite, lite halt i båda fram. Reagerade liite på böjprov, men det försvann efter några sten. Lite mer halt på böjda spår, men det är fortfarande ytterst, ytterst lite. jag får rida henne i ridhuset, och det känns inget särskilt då. faktum är att hon nog aldrig gått så bra. har ju inte ririt henen så på ett år iof.. Men de ser vet ingen hälta alls, och jag känner inget heller, men har ju inget att referera till heller.
Så vetrinären säger i princip åt mig att åka hem, rida på, hästen är lat och därför lite snubblig o kliver inte på ordentligt.
Okeeej tänkte jag o kände mig urbota korkad o löjlig o rätt så missnöjd. Inte kul att ha en häst man känner ngt inte stämmer med o inte få ngt svar. Jag frågade ju om fårng o så, hon sade hon ABSOLUT INTE fick nån känsla av fång i det här läget, det stämde ju inte alls.
Men eftersom jag var så uppebart envis så röntgade vi iaf framhovarna. Och där fanns förändring. Hö fram 5,7%, vä ngt mindre. Men ingen hovbenssänkning?
Kan det ha förskjutet hovben utan sänkning?
Hon har fått metacam i 14 dagar, men hon sade att jag sa ut o gå med henne. Troligen så började fången redan förra året, då var hon grymt fet, och vilade då hon hade ligamentskadan. Det troligaste är att lägesförändringen kommer från förra året. Hovis säger att det inte syns så snabbt på röntgen.
Har så sjukt dåligt samvete för att jag inget märkt..
Vet sade att hon måste vara nåt sjukt smärttålig som inte visat mer än vad hon gjort. vet var inte alls övertygad om att det var fång jag känt av nu. Så jag ska ut o gå med henne.
Bör jag det? Eller låta henne stå inne?
Hon har stått på box in9 dagar nu. Fick första metacamen igårkväll.
Tips o råd? Fick inget vidare förtroende för den där veterinären.. Hon tyckte bara jag var nojig o löjlig kändes det som.. Troligen kom fången denna gång i månadsskiftet, massören var ute den 2 juni. Då tyckte jag redan hon kändes lite skum..