Fånghästar

Poison-heart

Trådstartare
Två av våra hästar har fått fång, en shetlandsponny och en haflinger. Jag vet ju att hästar av kallblodstyp lättare får fång (fjording, haflinger, shettis, ardenner,nordsvensk) eftersom de har svårare för att lagra socker i blodet än hästar av fullblod och varmblodtyp, men vi har ändå haft andra hästar av kallblodstyp som inte haft eller visat tecken på fång, och dom har gått på samma slags bete.
Vad är det egentligen som gör att vissa hästar har lättare för att få fång än andra?

Sv: Fånghästar

Vad jag har förstått finns det ingen som kan svara säkert på det, tyvärr.:confused:

Okej, det är rätt komplicerat det här med fång. Min haflinger har haft fång medan syrrans nordsvensk klarar sig hur bra som helst :mad: Det kanske har att göra med hur varje individ tål socker osv. :confused:

Vad är det egentligen som gör att vissa hästar har lättare för att få fång än andra?

Anlag att få fång kan ärvas. Troligen har detta med insulin att göra.

Egenskapen att vara lättfödd=lättare bli fet kan också ärvas. Då kan fettet tillverka ämnen som leder till ökad insulinhalt i blodet. Injicerar man hästar med insulin kan man framkalla fång.

Lättfödda hästar har förståss överlevt nödår bättre. Därför finns det fler sådana bland ”naturraserna”. HH

du måste vara jätteförsiktig på den här årstiden när det är kallt men stark sol. gräset blir som en fruktanbomb!!! mkt större fångrisk under höst-vinter-vår än mitt på sommaren. kolla på www.lillhagna.se, där finns en vägledande tabell om hur fruktanet påverkas.

Jag äger också en shettis och en haflinger - båda står nu på boxvila med fång och hovbensrotationer... :crazy:

När jag pratade med vet på ATG-kliniken i torsdags sa hon att det hade kommit in oroväckande MÅNGA fall med fång nu, och många som också hade "konstiga" fångsymtom som inte var helt lätt att diagnostisera.

bettysmatte - medlem i fånghatarklubben :mad:

Okej! Läste också något om att daggigt gräs tydligen kan frankalla fång (?) Man blir inte klok på det här med fång alltså.Det är en helt vetenskap!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 632
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar