Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror ändå att det är bättre för en fånghäst att gå i gräshage året om. Då borde ändå andelen kraftiga förändringar minska. Sedan äter kanske inte en sådan häst lika mkt gräs på en gång som en som ej är van vid gräs (egen spekulation). Fruktanhalten i gräset ändrar sig ju så mkt efter förutsättningarna så det verkar svårt att förutsäga när den är extremt hög eftersom den beror på så många olika faktorer. Är man jätterädd för höga halter av fruktan eller andra kolhydrater så kan man nog inte ha hästen på bete alls.
Jag tror att det är med detta som mycket annat när det gäller fång att det inte är någon som vet. Fruktanhalten kan ändras mkt snabbt dvs på någon/några timmar beroende på sol eller annat. Sedan är det säkert så att alla hästar är olika, alla beten är olika osv. Min fånghäst har gått i samma stora naturbeteshage hela tiden. Jag har begränsat betestiden vid tillfällen när jag har bedömt det som extra riskabelt. Men det kan också vara så att min häst inte är så känslig. Det är bara att hoppas att forskarna lyckas lösa gåtan eller rättare sagt gåtorna om fång.