Fånghästar och betessläpp?

Sv: Fånghästar och betessläpp?

Om hästen äter så är det ju bättre desto fortare man får i dem det.
Vet. brukar ju dröja ett tag.

att kyla hovarna/ hela benen är bra för en fånghäst i akut skede.
Det bromsar upp förloppet o lindrar trycket i hoven.

Tur att du har fått ordning på det. det låter jättejobbigt. Jag antar att olika hästar är olika känsliga även om har haft fång en gång.

Jag tror ändå att det är bättre för en fånghäst att gå i gräshage året om. Då borde ändå andelen kraftiga förändringar minska. Sedan äter kanske inte en sådan häst lika mkt gräs på en gång som en som ej är van vid gräs (egen spekulation). Fruktanhalten i gräset ändrar sig ju så mkt efter förutsättningarna så det verkar svårt att förutsäga när den är extremt hög eftersom den beror på så många olika faktorer. Är man jätterädd för höga halter av fruktan eller andra kolhydrater så kan man nog inte ha hästen på bete alls.

Och jag är helt övertygad om motsatsen (baserat på egenupplevt samt hörsägen -helt ovetenskapligt alltså). Fångisar är lättast att hålla friska om de släpps på magra marker en bit in på sommaren (när värsta spirande vår/försommargrönskan avtagit). De kan sedan gå kvar fram tills att kylan börjar komma. Då bör de flyttas över till hage som de inte kan få i sig frostgräs i och gå i sådan fram till nästa sommar.

Både min egen fångis och andras i närheten har åkt på anfall när de gått långvarigt (således helt invanda) i gräshage när det blivit omslag. Då har det inte spelat någon som helst roll att de varit invanda. De åker på det i alla fall (om man har otur dvs).

Och jo, visst hade det varit bra om man bara kunde utesluta gräs ur hästens liv utan att det fick ngn inverkan på hästen. Men de lider ju verkligen när de förbjuds äta gräs. Personligen skulle jag inte hålla liv i min fångis om det inte vore för att jag kan släppa henne på bete en viss del utav året. Och genom att tillämpa de metoder jag gjort (lärt av mina misstag) så har jag lyckats hålla henne frisk *peppar, peppar* (undantaget får återfall under första säsongen) och kan erbjuda henne ett ganska normalt hästliv som hon accepterar och trivs med (förra året gick hon på bete från juli till oktober).

Jag tror att det är med detta som mycket annat när det gäller fång att det inte är någon som vet. Fruktanhalten kan ändras mkt snabbt dvs på någon/några timmar beroende på sol eller annat. Sedan är det säkert så att alla hästar är olika, alla beten är olika osv. Min fånghäst har gått i samma stora naturbeteshage hela tiden. Jag har begränsat betestiden vid tillfällen när jag har bedömt det som extra riskabelt. Men det kan också vara så att min häst inte är så känslig. Det är bara att hoppas att forskarna lyckas lösa gåtan eller rättare sagt gåtorna om fång.

Senast ändrad:

Gissa om! Förtvivlan har ibland varit total. Allra helst hos min stackars stallägarinna som är den som oftast tagit på täckena. Hon har tvättat händerna så hennes tvålkonsumtion har legat i topp. Inte särskilt trevligt när man ska sätta på benbanden. Ofelbart har Bennett då fisit och bajsvattnet har runnit över händerna på henne (usch). Men tack vare att jag beställde det här probiminet har han kontroll igen. Det blev bara ett tillfälligt återfall efter de sista krypningarna som var under kontroll efter en halv kväll och den här gången fick han heller inte ont.

Nej, gräset är ingen höjdare för våra hästar. Min klarar i alla fall av ordentligt gott hö. Han älskar vårt kraftiga hö vilket då tyvärr inte stoet tål. Fång! Det verkar dock som att hon tål lite av mitt nya foder till Bennett. Han äter numera lite Kwikbeet. De älskar det. Det är väl alltid skönt att få något annorlunda, antar jag. Fy vad trist det är att ha fångisar som är så här känsliga.

Bra att du tar upp det här med kylning. Jag vet det men glömmer det ibland. Den här vintern har dock kylningen legat i topp. De kommer in och är hur leriga som helst. Vattenslangen åker oftast fram.

Jag tror att det är med detta som mycket annat när det gäller fång att det inte är någon som vet. Fruktanhalten kan ändras mkt snabbt dvs på någon/några timmar beroende på sol eller annat. Sedan är det säkert så att alla hästar är olika, alla beten är olika osv. Min fånghäst har gått i samma stora naturbeteshage hela tiden. Jag har begränsat betestiden vid tillfällen när jag har bedömt det som extra riskabelt. Men det kan också vara så att min häst inte är så känslig. Det är bara att hoppas att forskarna lyckas lösa gåtan eller rättare sagt gåtorna om fång.

Visst är det så! Och viktigast av allt är ju att man hittar en lösning som fungerar åt sin egen häst, oavsett vad olika råd och rön säger.

Liknande trådar

Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 768
Senast: qitis
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 965
Senast: Lyckan i Halland
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 666
Senast: Fille
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 459
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka